Test: Ford Explorer RWD Extended Range

Friskt pust som sikter mot toppen

Mot slutten av 2024 har Ford Explorer kommet inn som et friskt pust i den mest populære bilklassen her i Norge. Så spørs det om norske bilkjøpere lar seg blåse over ende av en litt annerledes SUV-modell.

Pluss ikon
<b>KOMPAKT:</b> Både i kjørefølelse og design kjennes Ford Explorer mer ut som en underholdene kompaktbil, enn en stor SUV.
KOMPAKT: Både i kjørefølelse og design kjennes Ford Explorer mer ut som en underholdene kompaktbil, enn en stor SUV. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er stor ståhei rundt den nye Ford Explorer. Ikke så rart; en ting er at den overtar et legendarisk Ford-navn forbundet med store og maskuline SUV-modeller. En annen at det bare er Fords andre elbil i tillegg til Mustang Mach-E: Her i Norge er konkurransedyktige elbiler et «må-ha» om det skal bli noe volum for importør og forhandlere.

Vi har tidligere presentert Ford Explorer i detalj etter lanseringen i Slovenia, så her skal vi nøye oss med en kort oppsummering, før vi ser hvordan den presterer på test under norske forhold.

Les også: Prøvekjørt: Fords viktigste bil er en Volkswagen

Den rimeligste varianten

Den nye familie-SUV-en kommer i tre hovedvarianter, og to utstyrsversjoner – en normal- og en premiumutgave. Den rimeligste modellen heter RWD Standard Range og har bakhjulsdrift, et batteri på 52 kWh og 170 hk. Prisen ligger på rundt 400 000 kroner.

<b>RYDDIG:</b> Enkelt og oversiktelig førermiljø, uten masse ekstra pynt og duppeditter. Kvalitetsnivå som forventet til rundt 450 000 kroner. 
RYDDIG: Enkelt og oversiktelig førermiljø, uten masse ekstra pynt og duppeditter. Kvalitetsnivå som forventet til rundt 450 000 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

Testbilen RWD Extended Range er neste i rekken; her snakker vi også bakhjulsdrift, men med batteri på 77 kWh og 286 hk. Pris fra 440–460 000 kroner. Sist og viktigst i Norge er AWD Extended Range med firehjulsdrift, batteri på 79 kWh og 340 hk. Den ligger fra 470–490 000 kroner.

<b>ROMMELIG:</b> Det må storvokste folk til både foran og bak, før det er grunn til å klage på bakseteplassen. 
ROMMELIG: Det må storvokste folk til både foran og bak, før det er grunn til å klage på bakseteplassen.  Foto: Terje Bjørnsen

Noen lurer kanskje på hvorfor vi ikke kjører AWD-versjonen på test, men den vil vi gjerne vente med til det er vinterføre og kommer derfor tilbake til i starten av 2025. Rent bortsett fra drivlinjen har RWD-utgaven uansett de samme egenskapene.

Les også: Ford Capri gjenoppstår som elektrisk crossover-coupé

<b>GOD TREFFPROSENT:</b> Symbolene er nemlig litt større enn i mange andre skjermløsninger, og enkle å treffe. Du kommer fort inn i betjeningslogikken. 
GOD TREFFPROSENT: Symbolene er nemlig litt større enn i mange andre skjermløsninger, og enkle å treffe. Du kommer fort inn i betjeningslogikken.  Foto: Terje Bjørnsen

Mye som skiller, tross alt

Noen har sikkert lagt merke til at spesifikasjonene på nye Ford Explorer er temmelig like VW ID.4, og selv om verken Ford eller VW er veldig interessert i å være de første til å fortelle det, er de nesten identiske under karosseriet.

Uansett er det mye som skiller tvillingmodellene, og en av særegenhetene til Ford Explorer er at den er merkbart kortere enn de to bestselgerne i SUV-klassen: Mens Tesla Model Y er 4,75 meter, måler ID.4 og Explorer henholdsvis 4,58 og 4,47 meter.

Det gir Explorer noen fortrinn og noen ulemper. Viktigste pluss er at bilen kjennes usedvanlig kompakt og lettkjørt. En ting er slikt som oversikt fra førerplass og småbilaktig manøvrerbarhet ved parkering.

En annet at bilen kjennes ut som en nær slektning av vår mangeårige kjørefavoritt i kompaktklassen – Ford Focus. Det er noe vi setter stor pris på både i det daglige, og når favorittsvingene skal forseres med et smil om munnen.

Les også: Test: Ford Focus 1,0 EcoBoost mot Kia Ceed 1,4 T-GDi DCT

Mangler litt til de største

Ulempen hilser du først og fremst på når du åpner bakluken. Det skorter mest på lengden – Explorer har 83 cm, ID.4 måler 94 cm, mens Model Y knuser alle med 110 cm.

Tesla er jo klassemester i bagasjeplass, der blant annet et svært rom under gulvet sørger for oppgitt volum på 854 liter, mot 543 for ID.4 og 470 for Explorer. Når det er sagt, oppleves ikke bagasjeplassen i Explorer som liten, den har bare ikke de samme enorme dimensjonene som Model Y.

Les også: Testduell: Det er ikke lett å komme opp med et godt svar på en Tesla Model Y til drøyt 400 000 kroner. Kan BYD Atto greie det?

<b>BRA LØST:</b> Ford har i motsetning til noen andre bilprodusenter fortsatt en liten, men viktig infoskjerm foran føreren. Da er det enklere å holde øyene på veien. 
BRA LØST: Ford har i motsetning til noen andre bilprodusenter fortsatt en liten, men viktig infoskjerm foran føreren. Da er det enklere å holde øyene på veien.  Foto: Terje Bjørnsen

Setter du deg inn i baksetet, merker du kjapt Ford har prioritert plass i kupeen. Her er det stort sett paritet mot rivalene, hvilket betyr masse benplass, samt tilstrekkelig bredde og takhøyde for alt fra forvokste barnestoler til røslige voksenpersoner.

<b>BRA, MEN:</b> Bagasjerommet er ryddig, og 40/60-splitt med luke i bakseteryggen er praktisk. Trenger du mer enn 470 liter, er Tesla Model Y den klare målestokken. 
BRA, MEN: Bagasjerommet er ryddig, og 40/60-splitt med luke i bakseteryggen er praktisk. Trenger du mer enn 470 liter, er Tesla Model Y den klare målestokken.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi kjører den rimeligste utstyrsversjonen, uten å reagere på at noe vesentlig mangler. Sittestilling og -komfort i forsetene er god, vi liker den store betjeningsskjermen i høydeformat – ikke minst takket være litt større og tydelige ikoner enn mange andre , slik at du faktisk treffer det du sikter på når bilen er i bevegelse. Et infodisplay til føreren og alle primærfunksjoner lett tilgjengelig treffer bra hos et gammelt sjåførhjerte.

Les også: Test: VW ID.4 GTX: Forbedringene merkes godt, men den er fortsatt ikke perfekt

Tørketrommel-følelsen

<b>MÅLESTOKKEN:</b> Tesla Model Y har vært en soleklar bestselger i familie-SUV-klassen de siste årene. Ford Explorer har litt andre egenskaper enn sin USA-konkurrent. 
MÅLESTOKKEN: Tesla Model Y har vært en soleklar bestselger i familie-SUV-klassen de siste årene. Ford Explorer har litt andre egenskaper enn sin USA-konkurrent.  Foto: Terje Bjørnsen

Kjørekomforten er fin med unntak av en fellesnevner for det aller meste i denne bilklassen: Det er for mye støy i motorveifart, og gjør at du får en lett tørketrommel-følelse i hodet etter noen timer på E6.

Ellers treffer understellet på oppsettet, fast nok på svingete veier og ikke direkte ubehagelig på skarpe dumper i langsom hastighet. Med 286 hk er det bra trøkk i akselerasjonen. Selv om den nye bakhjulsdrevne Model Y er litt kjappere på avtrekkeren (se testdata), spiller det liten rolle i praksis.

Rekkevidde og lading

Ford Explorer RWD Extended Range er godt rustet for elbillivet med netto batterikapasitet på 77 kWh. Den maksimale hurtigladefarten på 135 kW er midt på treet, men det viser seg at Explorer gjør en god figur i hurtigladetesten.

Den oppnår maksfart fra 10 til 30 % og holder seg over 100 kW opp mot 75 % batterikapasitet. Fra 80 % går det merkbart tregere, men 112 kW snittfart og 31 minutter fra 10-80% tar vi hver dag, hele uka.

Det er vekslende høstvær med 5 til 15° i testperioden, og bilen varierer fra 1,4 til 1,8 kWh per mil og rekkevidde mellom 41 til 56 mil. I snitt bruker vi 1,6 kWh/mil med en rekkevidde på 48 mil, temmelig tett på det vi oppnådde i testen av Model Y Long Range RWD.

<b>TETTPAKKET:</b> Vi synes Explorer ser bred og småtøff ut bakfra. Ford har fått mye ut av sin rimelige og kompakte SUV-nyhet. 
TETTPAKKET: Vi synes Explorer ser bred og småtøff ut bakfra. Ford har fått mye ut av sin rimelige og kompakte SUV-nyhet.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Den nye Ford Explorer gjør seg bra i rollen som en rimelig modell i krysningspunktet mellom høy SUV og en mer kompakt crossover. Vi synes du får mye bil for pengene, der god manøvrerbarhet i trange gater og ved parkering spiller på lag med en livlig og underholdende kjøreopplevelse på landevei. Du mister noe bagasjeplass sammenlignet med de rommeligste konkurrentene, men i kupeen holder Explorer følge. Hvis du ikke trenger fremkommeligheten med firehjulsdrift, vil den bakhjulsdrevne utgaven løse de daglige transportoppgavene med god margin.

Testdata (sammenlignet med Tesla Model Y Long Range RWD)

Bilmerke Ford Tesla

Modell Explorer RWD Extended Range Model Y Long Range RWD

0–100 km/t, sek: 6,6 6,0

60–100 km/t: 3,0 2,5

80–120 km/t: 3,9 3,1

Støy 50 km/t, dBA: 63,5 62,0

Støy 100 km/t, dBA: 69,5 69,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,6 1,55

Rekkevidde i test, km: 480 475

Misvisning 100 km/t 97 99

Tekniske data (sammenlignet med Tesla Model Y Long Range RWD)

Bilmerke Ford Tesla

Modell Explorer RWD Extended Range Model Y Long Range RWD

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 210/286 255/347

Dreiemoment, Nm: 545 450

Egenvekt, m/fører, kg: 2165 1969

Tilhengervekt, kg: 1000 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 447/187/163 475/192/162

Bagasjerom, liter: 470–1460 854–2168

Standard dekkdimensjon: F:235/55-19 H B:255/45-19 H 255/45-19

Batterikapasitet, kWh: 77 75

Rekkevidde, WLTP km: 572 600

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 15,3 15,5

CO₂-utslipp, g/km:

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,4 5,9

Toppfart, km/t: 180 217

Pris fra, kr: 439 000 460 400

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn