Førsteinntrykk: Skoda Elroq


4,5 meter elbil til 300 000 kroner

Noe senere kommer den også med firehjulstrekk og 560 kilometer rekkevidde.

PÅ VISIITT: Skoda Elroq på snarvisitt i Norge. Salget av den rimeligste modellen har startet, og de første bilene er ventet til Norge i løpet av første kvartal neste år.
PÅ VISIITT: Skoda Elroq på snarvisitt i Norge. Salget av den rimeligste modellen har startet, og de første bilene er ventet til Norge i løpet av første kvartal neste år. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Skoda har startet salget av den elektriske SUV-en Elroq som nylig hadde verdenspremiere. Kort tid etter dukkert den opp på en snarvisitt i Norge der vi fikk tatt en nærmere kikk. Det dreier seg om en 4,5 meter lang bil, i første omgang kun med bakhjulstrekk. Den er 16,1 centimeter kortere enn Enyaq, men har samme akselavstand, som er 277 centimeter. Det betyr god bakseteplass.

Les også: Prøvekjørt: Skoda Enyaq RS og Enyaw L&K: Nå kommer den med utstyret som har vært savnet

Bilen vi prøvesatt hadde skinnseter med varme også i baksetene. Elroq kan også leveres med seter trukket med kunststoff fra resirkulert materiale.

Tilgang på USB-C-porter er noe baksetepassasjerer setter pris på og bak midtarmlenet skjuler det seg en skiluke.

Har du sittet i en Enyaq, så vil du kjenne igjen førermiljøet i Elroq: 13-tommers infotainmentskjerm og et utvalg knapper for blant klimakontroll.

VARMEPUMPE: Sara Persson, produktssjef Skoda hos Møller-gruppen, forteller at alle modellvariantene av Elroq kommer med muligheten for forvarming av batteriet.
VARMEPUMPE: Sara Persson, produktssjef Skoda hos Møller-gruppen, forteller at alle modellvariantene av Elroq kommer med muligheten for forvarming av batteriet. Foto: Martin Jansen

Gode koppholdere, trådløs lading og to USB-C-porter. Det store oppbevaringsrommet i midtkonsollen kan fås med kjølefunksjon. Forvarmingen av batteriet aktiveres automatisk dersom du bruker GPS-en og legger inn stopp for hurtiglading, eller du kan simpelthen igangsette varmeprosessen ved å trykke på en knapp

Komfort: Elroq kommer standard med stoffseter og manuell setejustering, men kan leveres med elektrisk justerbare skinnseter. Skinnratt med varme er standard på alle versjoner.
Komfort: Elroq kommer standard med stoffseter og manuell setejustering, men kan leveres med elektrisk justerbare skinnseter. Skinnratt med varme er standard på alle versjoner. Foto: Martin Jansen

Elroq har 18,6 centimeter bakkeklaring. Bagasjerommet er på 470 liter, 1580 med baksetene felt ned. I tillegg kan den ta 75 kilo på taket og trekke henger på 1000 kilo. Hengerfeste koster 10 100 kroner. Egenvekten ligger mellom 1900 mot 2000 kilo avhengig av utstyr.

KNAPPER: 13-tommers berøringsskjerm og et utvalg knapper. Toekers multifunksjonsratt i skinn med knapper for blant annet lydvolum og radio, cruisekontroll og rattvarmen. Bilen kan også fås med head up-display med Augmented Reality, utvidet virkelighet.
KNAPPER: 13-tommers berøringsskjerm og et utvalg knapper. Toekers multifunksjonsratt i skinn med knapper for blant annet lydvolum og radio, cruisekontroll og rattvarmen. Bilen kan også fås med head up-display med Augmented Reality, utvidet virkelighet. Foto: Martin Jansen

Tre versjoner

Bilen kommer i variantene 50, 60 og 85x, og foreløpig er det kun den rimeligste 50-versjonen som er i salg. Den har 55 kWt batteri (52 kWt netto), som skal gi en rekkevidde opptil 374 kilometer. Maks ladehastighet er 145 kW, noe som innebærer at den skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 25 minutter under ideelle forhold. Forbruket er oppgitt til 1,6 kWt per mil. Elmotoren produserer rundt 170 hestekrefter og toppfarten er 160 km/t. Null til hundre skal den greie på ni sekunder.

ROMSLIG: God beinplass i baksetet. Ryggen har skiluke. Elroq kan leveres med varme i baksetene og tilgang på USB-C-porter.
ROMSLIG: God beinplass i baksetet. Ryggen har skiluke. Elroq kan leveres med varme i baksetene og tilgang på USB-C-porter. Foto: Martin Jansen

Bagasjerommet er på 470 liter, 1580 med baksetene felt ned. I tillegg kan den han 75 kilo på taket og trekke henger på 1000 kilo. Hengerfeste koster 10 100 kroner. Egenvekten ligger mellom 1900 mot 2000 kilo avhengig av utstyr.

VOLUM: Bagasjerommet tar 470 liter, 15 liter mindre enn Enyaq. Bakseter med 60:40-splitt og skiluke.
VOLUM: Bagasjerommet tar 470 liter, 15 liter mindre enn Enyaq. Bakseter med 60:40-splitt og skiluke. Foto: Martin Jansen

Elroq 50 kommer standard med blant annet 19-tommers felger, varme i ratt og forseter, forberedelse for hengerfeste, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, to klimasoner og full-LED hovedlys med automatisk høydejustering. Startprisen er 299 900 kroner. Vinterpakke med oppvarmet frontrute, varme i baksetene og tre klimasoner koster 6900 kroner ekstra. Du må ut med 12 700 kroner ekstra for varmepumpe.

<b>SKODA SPESIAL:</b> Elroq kommer med Skoda-spesialiteter som paraply i døren ...
SKODA SPESIAL: Elroq kommer med Skoda-spesialiteter som paraply i døren ... Foto: Produsenten
<b>SKRAPE:</b> ... og isskrape i bagasjeromsluken.  
SKRAPE: ... og isskrape i bagasjeromsluken.   Foto: Produsenten

Litt mer standardutstyr

60-versjonen har 63 kWt batteri (59 kWt netto), som skal holde til 400 kilometer rekkevidde. Maks ladehastighet er 165 kW. I tillegg til utstyret på 50-versjonen kommer den blant annet med varmepumpe, adaptiv cruisekontroll, trådløs ladeplate, fjernkontrollnøkkel og to USB-C-uttak i baksetet.

Elroq 60 vil ha salgsstart senere i år når typegodkjenning foreligger. Elmotoren leverer 204 hestekrefter. Forventet salgsstart er desember og prisen vil trolig starte rundt 350 000 kroner.

<b>VERDENSPREMIERE:</b>Elroq presentert av Skoda-boss Klaus Zellmer i forbindelse med verdenspremieren i Praha. 
VERDENSPREMIERE:Elroq presentert av Skoda-boss Klaus Zellmer i forbindelse med verdenspremieren i Praha.  Foto: IvoHercik.com

Med firehjulstrekk

Den mest attraktive versjonen kommer i salg i midten av 2025. Elroq 85x har to elmotorer og firehjulstrekk. 82 kWt batteri (77 kWt netto) skal gi 560 kilometer rekkevidde. Forbruket er oppgitt til 1,52 kWt per mil. Maks ladehastighet er 175 kW. Toppfarten er 180 km/t og sprinten fra null til hundre skal den greie på 6,6 sekunder. Den kan trekke henger på 1200 kilo.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn