Test: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic

Ekstreme veiegenskaper, men helt E-klasse er den ikke

Mercedes E-klasse har vært en institusjon i flere tiår. Men den første versjonen av en elektrisk E-klasse etterlater ikke det helstøpte inntrykket vi håpet på.

Pluss ikon
SINNA-FJES: AMG-versjonen ser barsk ut i fronten og har egenskaper til å innfri utseendet.
SINNA-FJES: AMG-versjonen ser barsk ut i fronten og har egenskaper til å innfri utseendet. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Den tyske prestisjeprodusenten har rullet ut en jevn strøm av elektriske bilmodeller etter at SUV-en EQC debuterte i Stockholm høsten 2018.

Mercedes forsøker å gjøre det enkelt for oss bilkjøpere å navigere i den nye elbilverdenen: Mercedes EQ er etablert som et undermerke til Mercedes-Benz, og den tredje bokstaven i EQ-betegnelsen indikerer hvilken av de tradisjonelle seriene den aktuelle elbilen tilhører:

EQS er altså S-klasse, EQA den kompakte A-klasse mens EQE skal representere det elektriske alternativet for en typisk E-klasse-kunde.

Den første versjonen på norske veier bar det fyldige navnet Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Kjennere av merket vet at AMG-­betegnelsen betyr at modellen stammer den sagn­omsuste sportsbilsmia i Affalterbach, 20 km nord for hovedkontoret i Stuttgart.

Les også: Høydepunkter i AMG-historien

LURER: Det er fort gjort å tenke at EQE skjuler et praktisk kombikarosseri, men her er det et mer praktisk begrenset sedan­-konsept.
LURER: Det er fort gjort å tenke at EQE skjuler et praktisk kombikarosseri, men her er det et mer praktisk begrenset sedan­-konsept. Foto: Martin Jansen

Da følger selvsagt noen AMG-spesifikke forventninger på kjøpet, særlig til bilens sportslige egenskaper. 43-betegnelsen hører ofte med til AMG’s snillere utgaver, men sånn i utgangspunktet er det ikke noe veldig tamt over 476 hk og 858 Nm dreiemoment, der en elmotor på hver aksel også sørger for firehjulsdrift. Senere kommer det flere normalutgaver, pluss en enda heftigere AMG-modell.

Rar prioritering

I Norge har E-klasse vært spesielt populær som stasjonsvogn, selv om også noen sedanmodeller har forlatt forhandlerlokalene.

Utseendemessig er det ikke rart om man forventer at EQE skal sette en fot i hver leir, siden den minner om storebror EQS. Den har jo kombiløsning med stor bakluke. Men niks, her er det sedan og bare det.

Da er vi inne på en konseptmessig merkverdighet. Det er veldig mye godt å si om E-klasse. Blant mange positive aspektene var raus plass. Stasjonsvognutgaven var som regel helt i toppsjiktet over stasjonsvognene med best bagasjeplass.

Sedanversjonen av E-klasse fra 2009, W212, hadde et oppgitt bagasjeromsvolum på 540 liter. Stasjonsvogna slukte 695 liter.

Da blir spranget ned til EQE stort. 430 liters bagasjerom er relativt beskjedent. Det er temmelig smalt, lukeåpningen er av typen brevsprekk og gjennomlastingen til baksetene begrenset. Så i denne avdelingen minner EQE plutselig mer om firedørscoupeen CLS, enn navnebroren E-klasse.

SMÅTT: Det er ikke voldsomt mye bagasje­plass, og skal du ha med lade­kabel og nød­lader, krever de sitt.
SMÅTT: Det er ikke voldsomt mye bagasje­plass, og skal du ha med lade­kabel og nød­lader, krever de sitt. Foto: Terje Bjørnsen
Foto: Martin Jansen

Reiser raskt

Baksetet har enorm benplass, mens bredden er mer på familiebil-normalen, og på grunn av taklinjen skal du ikke være fryktelig høy dersom du skal sitte behagelig.

TESTDATA

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic

0–100 km/t, sek:  4,2

60–100 km/t:  2,1

80–120 km/t:  2,7

Støy 100 km/t, dBA:  67,0

Testforbruk, kWh/mil:  2,07

Misvisning 100 km/t:  97

Dermed fremstår frakteavdelingen i EQE som en aldri så liten selvmotsigelse, og passer best til fire lange slanke mennesker som reiser lett.

Dessuten reiser de raskt. Vår egen 0–100 km/t-måling på 4,2 sekunder stemmer på en prikk med fabrikkstallene, og plasserer EQE 43 akkurat der den skal være – i toppsjiktet med biler som BMW i4 M50, Tesla Model S 100D og Porsche Taycan 4S – for å nevne noen.

Her finner du Vi Menn Bils tester av:

Les også: BMW i4 M50 - Fyller et tomrom for de av oss som er mer enn normalt opptatt av bil og bilkjøring.

Les også: Tesla Model S 100D - Blir bare bedre og bedre

Les også: Porsche Taycan 4S - En kjøre- og kvalitetsopplevelse ingen andre helt er i nærheten av.

Det samme gjelder resultatene i forbikjøringstestene fra 60–100 og 80–120 km/t (se testdata), slik at du egentlig aldri trenger å utnytte ressursene fullt ut, annet enn for underholdningsfaktoren.

Ekstreme veiegenskaper

Slik det sømmer seg en ekte AMG, har EQE 43 også veigrepet og kjørefølelsen du forventer. Fjæring er stram selv i normaloppsettet, mens de svære dekkene i dimensjon 265/40-20 foran og 295/35-20 bak, sjelden gjør noe annet enn å følge akkurat den kursen du velger.

<b>PENT:</b> Det er som vanlig lite å utsette på seter og sittekomfort. 
PENT: Det er som vanlig lite å utsette på seter og sittekomfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Her spiller den aktive bakhjulsstyringen en svært viktig rolle. Den reduserer svingradiusen i lav fart, men når det går unna på svingete vei, styrer de i samme retning som forhjulene og sørger for en reaksjonsevne og stabilitet av første sortering.

Jeg prøvde å sjekke ut grensene på en liten bane på lukket område, og kan rapportere at motet ga seg lenge før veigrepet. Det er alltid en god ting, og erfaringen fra andre biler med bakhjulsstyring tilsier at det også har en positiv effekt på vinterføre.

STOR: Det er selvsagt store skjermer som gjelder. Betjenings­skjermen i midten har masse funksjoner og dybde, slikt du ikke skal dille med under kjøring. Heldigvis har den en del smarte hurtigfunksjoner.
STOR: Det er selvsagt store skjermer som gjelder. Betjenings­skjermen i midten har masse funksjoner og dybde, slikt du ikke skal dille med under kjøring. Heldigvis har den en del smarte hurtigfunksjoner. Foto: Terje Bjørnsen

Dessuten har bilen – ikke uventet med tydelig AMG-merking på felger og bremsekalipere – helt fantastisk skrubberedskap.

For noen år siden kjørte jeg AMG-versjonene C43 og E53. Herlige ytelser, nydelig lydbilde og en sjelden kombinasjon av sportslighet og komfort, et område særlig E53 eksellerte på. I mine øyne er det sjelden noe deiligere enn en GT-bil som evner å lulle deg inn i luksusbilens komfortsone, og uten videre skifter ham til ekte sportsbil de gangene du trenger det.

Les også: Vi Menn Bils test av Mercedes-AMG E 53 4Matic+

Det var også forventningen til Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, men dessverre evner den ikke helt å innfri på dette området.

EQE 300: Dersom fjæringskomfort er førsteprioritet, så er EQE uten AMG-spesifikasjoner et bedre valg. At EQE 300, som vi prøvekjørte noen dager i september, tillegg hadde Bridgestone-dekk med litt høyere profil, var med på å øke trivselen bak rattet. EQE 300 er en skikkelig milsluker som ikke tretter sjåføren. Et ørlite minus er vindstøyen som oppstår når takgardinen trekkes tilbake for å slippe solen gjennom panorama-glasstaket. WLTP-rekkevidden er hele 639 kilometer. Da vi kjørte den var det fortsatt 34 prosent igjen på batteriet etter 346 kjørte kilometer. Forbruket lå på 1,57 kWt per mil. Ulempen med EQE 300 er at den kun har én elmotor og bakhjulstrekk. Dermed er trolig EQE 350 4Matic det perfekte EQE-valget. Den har en oppgitt rekkevidde på 597 kilometer og koster fra 674 800 kroner.
EQE 300: Dersom fjæringskomfort er førsteprioritet, så er EQE uten AMG-spesifikasjoner et bedre valg. At EQE 300, som vi prøvekjørte noen dager i september, tillegg hadde Bridgestone-dekk med litt høyere profil, var med på å øke trivselen bak rattet. EQE 300 er en skikkelig milsluker som ikke tretter sjåføren. Et ørlite minus er vindstøyen som oppstår når takgardinen trekkes tilbake for å slippe solen gjennom panorama-glasstaket. WLTP-rekkevidden er hele 639 kilometer. Da vi kjørte den var det fortsatt 34 prosent igjen på batteriet etter 346 kjørte kilometer. Forbruket lå på 1,57 kWt per mil. Ulempen med EQE 300 er at den kun har én elmotor og bakhjulstrekk. Dermed er trolig EQE 350 4Matic det perfekte EQE-valget. Den har en oppgitt rekkevidde på 597 kilometer og koster fra 674 800 kroner. Foto: Martin Jansen

Underlaget gjør forskjell

Jeg nevnte fjæringen, og den er slik at du blir gjort oppmerksom på hver minste ufullkommenhet i asfalten, tidvis akkompagnert av et klunk i hjulopphenget – ganske utypisk Mercedes.

De svære Yokohama-dekkene lar deg heller aldri være i tvil når underlaget skifter fra fin til grovere asfalt, der sistnevnte dessverre påtreffes langt oftere på norske veier.

I de verste tilfellene blir det en ganske hørbar resonanslyd, som også merkes som en svak vibrasjon i rattet. Det er sånt vi påpeker i folke-SUV-modeller til halvmillionen, og da skal du slippe det i en bil som fort drar seg over millionen med litt utstyr allerede før momspåslaget.

<b>STOPPER:</b> Pene detaljer på AMG-felger og -bremser. Solide dimensjoner sørger effektivt for å stoppe 2,6 tonn bil.
STOPPER: Pene detaljer på AMG-felger og -bremser. Solide dimensjoner sørger effektivt for å stoppe 2,6 tonn bil. Foto: Terje Bjørnsen

Da er det kanskje like greit at bilen ikke har all verdens langtursrekkevidde, slik at du kan hvile trommehinnene etter noen timer på motorvei.

Rekkevidde og lading

I vår faste 200 km forbrukstest brukte bilen snaut 2,1 kWh/mil, noe som holder til 440 km maksimal rekkevidde og 350 km hvis du kjører opp 80 % av batterikapasiteten.

Mange andre, rimeligere biler klarer det samme, så her er EQE 43 relativt ordinær. Hurtigladekapasiteten er bra, vi brukte 30 minutter på å lade 285 km rekkevidde, fra 25 til 85 %.

Ladehastigheten holdt seg lenge rundt 130 kW og var fortsatt på drøyt 110 kW da vi koblet oss av 225 kW-laderen vi testet på.

Vi Menn Bil mener:

Ikke la det være noen tvil om at Mercedes-AMG 43 4Matic er en flott bil på mange områder. Men den er kostbar og egenskapene er spisset mot et sportslig publikum. Vi tipper mange EQE-interessenter gjør klokt i å vente på 350 4Matic-versjonen, og en tilsvarende EQE-SUV. Da kan vi muligens snakke om en ekte etterfølger til E-klasse.

TEKNISKE DATA

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic Mercedes EQE 300

Motor:  2xEL 1XEL

Effekt, kW/hk:  350/476 180/245

Dreiemoment, Nm:  858 500

Egenvekt, kg:  2450 2301

Tilhengervekt, kg:  750 750

Lengde/bredde/høyde, cm:  496/196/149 496/196/149

Akselavstand, cm: 312 312

Bakkeklaring, cm: 10,2 10,2

Bagasjerom, liter:  430 430

Standard dekkdimensjon:  F:265/40-20Y B:295/35-20Y 255/50R19

Batterikapasitet, kWh:  90,6 89,0

Rekkevidde, WLTP km:  531 639

Rekkevidde i 200 km test:  440 ikke testet

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,97 1,65

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,2 7,3

Toppfart, km/t:  210 210

Pris fra, kr:  900 000 605 800

Pris testbil kr:  1 166 000 765 715

Avgiftsendringer er forventet å tre i kraft fra januar 2023. Det betyr at alle biler som leveres fra dette tidspunktet forventes å få mva-påslag og vektavgift, uavhengig av når de er bestilt. Dersom du bestiller bil i 2022 og får bilen innen året er omme, vil du unngå mva-påslaget.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022

Denne saken ble første gang publisert 25/11 2022, og sist oppdatert 25/11 2022.

Les også