Dette er Mercedes-modellen som skal vippe populære EQC av salgstronen
Nå er prisene klare på Mercedes' EQE SUV.

Mercedes har lansert flere elektriske bilmodeller, som EQA, EQB, EQS og EQE, men salgsstatistikken så langt i år viser at det fortsatt er den aldrende og fossilplattformbaserte EQC som er selskapet mestselgende bil i Norge.
Det kan det bli en endring på når EQE SUV kommer til Norge ved sommertider neste år.
Les også:
Modellen er som navnet indikerer SUV-utgaven av EQE, som er elektriske E-klasse. Utfordringen med standard EQE er sittehøyden i baksetet og et ganske beskjedent bagasjerom på 430 liter, omtrent som en Tesla Model 3.

Mer plass
Da er det noe annet med SUV-versjonen som tar 520 liter - opptil 580 liter ved på justere vinkelen på bakseteryggen. Felles setene ned, skal du ha 1686 liter til rådighet. I tillegg kan den 486 centimetere lange SUV-en trekke hengere på 1800 kilo.

EQE SUV har som sin lavere slektning et 90,6 kWt med en maks ladehastighet på 170 kW. Den kommer i to standard-versjoner og to AMG-versjoner, alle med to elektromotorer og firehjulstrekk. Antall hestekrefter varierer fra 292 til 687 hk, dreiemomentet fra 765 til 1000 Nm. Jo kraftigere ytelser, desto kortere rekkevidde.

Ekstrautstyr
Den enkleste versjonen EQE 350 4Matic skal ha maks rekkevidde rundt 558 km, mens toppmodellen EQE 53 4Matic+ har 470 km oppgitt. EQE SUV kommer med varmepumpe som standard, men på standardversjonene må du må betale ekstra for snadder som bakhjulsstyring og Airmatic luftfjæring som blant annet sørger for at bilen kan løftes tre centimeter ved behov.

Bakakselstyring, AMG luftfjæring og elektromekanisk krengningsstabilisator er standard på AMG-versjonene. Prisene på EQE SUV er nå klare - ikke AMG-versjonene - og den blir en del rimeligere enn den 26 centimeter lengre og mer luksuriøse storebroren EQS SUV som koster fra 1,2 millioner kroner og som er ventet til Norge i mars.

350 4Matic koster fra 882 625 kroner, mens 500 4Matic koster fra 953 625 kroner, Salgsstart er rett rundt hjørnet. EQE SUV forventes på norske veier mot sommeren 2023.
Produksjonen av EQE SUV starter ved fabrikken i Vance, Alabama, i desember. Batteriene settes sammen ved Mercedes' anlegg i Bibb County, Georgia.
Les også: Her får du det du trenger å vite om EQS SUV
Ifølge Mercedes-boss Ola Kallenius har selskapets samlede salg av elektriske modeller økt med 115 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn