Nyhet: Mercedes-Benz EQE SUV
Dette er Mercedes-modellen som skal vippe populære EQC av salgstronen
Nå er prisene klare på Mercedes' EQE SUV.
Mercedes har lansert flere elektriske bilmodeller, som EQA, EQB, EQS og EQE, men salgsstatistikken så langt i år viser at det fortsatt er den aldrende og fossilplattformbaserte EQC som er selskapet mestselgende bil i Norge.
Det kan det bli en endring på når EQE SUV kommer til Norge ved sommertider neste år.
Les også:
Modellen er som navnet indikerer SUV-utgaven av EQE, som er elektriske E-klasse. Utfordringen med standard EQE er sittehøyden i baksetet og et ganske beskjedent bagasjerom på 430 liter, omtrent som en Tesla Model 3.
Mer plass
Da er det noe annet med SUV-versjonen som tar 520 liter - opptil 580 liter ved på justere vinkelen på bakseteryggen. Felles setene ned, skal du ha 1686 liter til rådighet. I tillegg kan den 486 centimetere lange SUV-en trekke hengere på 1800 kilo.
EQE SUV har som sin lavere slektning et 90,6 kWt med en maks ladehastighet på 170 kW. Den kommer i to standard-versjoner og to AMG-versjoner, alle med to elektromotorer og firehjulstrekk. Antall hestekrefter varierer fra 292 til 687 hk, dreiemomentet fra 765 til 1000 Nm. Jo kraftigere ytelser, desto kortere rekkevidde.
Ekstrautstyr
Den enkleste versjonen EQE 350 4Matic skal ha maks rekkevidde rundt 558 km, mens toppmodellen EQE 53 4Matic+ har 470 km oppgitt. EQE SUV kommer med varmepumpe som standard, men på standardversjonene må du må betale ekstra for snadder som bakhjulsstyring og Airmatic luftfjæring som blant annet sørger for at bilen kan løftes tre centimeter ved behov.
Bakakselstyring, AMG luftfjæring og elektromekanisk krengningsstabilisator er standard på AMG-versjonene. Prisene på EQE SUV er nå klare - ikke AMG-versjonene - og den blir en del rimeligere enn den 26 centimeter lengre og mer luksuriøse storebroren EQS SUV som koster fra 1,2 millioner kroner og som er ventet til Norge i mars.
350 4Matic koster fra 882 625 kroner, mens 500 4Matic koster fra 953 625 kroner, Salgsstart er rett rundt hjørnet. EQE SUV forventes på norske veier mot sommeren 2023.
Produksjonen av EQE SUV starter ved fabrikken i Vance, Alabama, i desember. Batteriene settes sammen ved Mercedes' anlegg i Bibb County, Georgia.
Les også: Her får du det du trenger å vite om EQS SUV
Ifølge Mercedes-boss Ola Kallenius har selskapets samlede salg av elektriske modeller økt med 115 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
TEKNISKE DATA
EQE 350 4Matic EQE 500 4Matic
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 215/292 300/408
Dreiemoment, Nm: 765 858
Tilhengervekt, kg: 1800 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 486/194/169 486/194/169
Akselavstand: cm: 303 303
Egenvekt, kg: Ikke oppgitt ikke oppgitt
Bagasjerom, liter: 520/580-1675
Batterikapasitet, kWh: 90,6 90,6
Maks, hurtiglading, kW: 170 170
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr kW): 11/22 11/22
Maks rekkevidde, WLTP km: 558 547
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,25-1,85 2,27-1,90
0–100 km/t, fabrikk, sek: Ikke oppgitt ikke oppgitt
Toppfart, km/t: Ikke oppgitt ikke oppgitt
Pris fra, kr, fra: 882 625 953 625
TEKNISKE DATA
EQE 43 4Matic EQE 53 4Matic+
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 350/476 460/626 (505/687 med AMG Dynamic Plus-Pakke)
Dreiemoment, Nm: 858 950 (1000 med AMG Dynamic Plus-Pakke)
Egenvekt, kg: 2600 2690
Tilhengervekt, kg: 1800 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/193/167 488/193/167
Akselavstand, cm: 303 303
Bagasjerom, liter: 520-1675 520-1675
Batterikapasitet, kWh: 90,6 90,6
Maks, hurtiglading, kW: 170 170
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr kW): 11/22 11/22
Maks rekkevidde, WLTP km: 488
Standard dekkdimensjon: 275/40 R21 275/40 R21
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,2-2,5 2,3-2,7
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3 3,5*
Toppfart, km/t: 210 220-240*
Pris fra, kr: Ikke oppgitt ikke oppgitt
* Med AMG Dynamic Plus-Pakke
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn