Test: MercedeS EQS 580 4Matic
Rett i tet
Når Mercedes-Benz vil vise hvem som er best, graver de dypt i skattekisten. Det må du også, samt utvise en god porsjon tålmodighet. Belønningen er imidlertid storslagen.
Vi har sett det før, og nå ser vi det igjen: Når de tyske prestisjeprodusentene føler at nye utfordrere – det være seg fra USA eller Kina – piller dem aldri så lite på nesa, slår de tilbake. Grusomt. Den nye Mercedes-Benz EQS og BMW iX er glimrende eksempler på nettopp det.
Les også: Test av BMW iX - den nye SUV-kongen i gata
EQS-navnet forteller oss at denne bilen er den elektriske modellseriens svar på S-klasse, men er utviklet på en helt egen plattform.
I Mercedes’ stammespråk kan du enkelt oversette «S» med non plus ultra – ingen over, ingen ved siden. Det betyr altså at Mercedes finner frem det aller beste de er i stand til. På design, på teknikk, på materialer, på komfort og alt annet som kan tenkes å gjøre bilopplevelsen himmelsk.
Da gjør det heller ikke noe at det koster. I bilverdenens ypperste kretser er det bare fint om du forteller omverdenen at du har råd til å verdsette det ypperste.
Selv i det «grønne skiftet» er status og prestisje den drivende faktoren for mange velstående bilkjøpere.
Høy pris, lav luftmotstand
Foreløpig får du EQS i to varianter – den bakhjulsdrevne EQS 450+ med 245 kW/333 hk – og den firehjulsdrevne EQS 580 4Matic med 385 kW/524 hk. Begge har det samme batteriet med 107,8 kWh nettokapasitet.
I 450+ sørger det for WLTP-rekkevidde på smått utrolige 780 km, mens 580 4Matic skal gå 675 km. Riktig så langt kommer vi ikke i vår test (se ramme om forbruk og rekkevidde), men EQS er fortsatt helt i toppen på dette området.
Ikke uventet er EQS helt i toppen også når det gjelder pris. De to starter på henholdsvis 935 000 og 1 161 000 kroner, men prislappen på vår testbil i overkant av 1,4 millioner forteller nok mer om hvor lista ligger.
Rekkevidde og forbruk
Da vi kjørte EQS, varierte temperaturen fra -2 til 10 grader, med en blanding av snøføre, våt og tørr asfalt. I vår faste 200 km forbrukstest brukte bilen 1,95 kWh/mil med en rekkevidde på 550 km. Selv om det er stykke unna WLTP-tallene, anser vi det som et meget hederlig resultat – biltype, vekt og størrelse tatt i betraktning. Gjennom 700 km med forbruksregistrering og varierte kjøreforhold brukte bilen 2,1 kWh/mil i snitt, med 490 km som gjennomsnittlig rekkevidde.
Vi gjennomførte to hurtigladinger på superladere på 200 og 225 kW effekt, med 166 kW som høyest registrerte hastighet (200 kW oppgitt). Viktigere er det at bilen lader effektivt over et bredt register, også helt opp til 90 % batterikapasitet. Raskeste enkeltlading fra 10 til 95 % tok 50 minutter med en snitteffekt på 114 kW. Da var temperaturen fire plussgrader.
For du må ta et dypdykk ned i den 9-siders godteposen Mercedes kaller «prisliste for tilleggsutstyr», om EQS skal bli riktig fin.
Med en lengde på 5,21 meter og en akselavstand på enorme 3,21 meter sier det seg selv at EQS både ser svær ut og kjennes slik.
Praktisk genistrek
Det hjelper på inntrykket at den ikke er høy som en SUV, og den langstrakte formen sørger for det Mercedes hevder er den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden: cd-verdien er på beskjedne 0,20.
Stor bakluke er en praktisk genistrek: Her får du plass og innlastingsmuligheter som en stor SUV eller stasjonsvogn, pakket inn som luksusbil.
Utfordringene med størrelsen takler Mercedes med bakhjulsstyring. Det gjør bilen lettmanøvrert som en langt mindre utgave på trange flater i parkeringshus, eller i en snuoperasjon med små marginer, der også kamera og sensorer holder deg utenfor bulkevidde.
Når landeveien kaller, føret blir glatt og svingene mange, gir bakhjulsstyringen samt en kraftfordeling mellom motorene Mercedes kaller «Torque Shift», usedvanlig direkte og presise reaksjoner for en bil i denne vekt- og størrelsesklassen.
«Normal» akselerasjon
Selvsagt er EQS 580 4Matic rask. Det finnes vel knapt nok noen elbil i denne prisklassen som ikke kan by på akselerasjon med potensial for whiplashskader.
Det er mulig jeg er både rar og pysete, men med unntak av de rene akselerasjonstestene vi gjør, benytter jeg sjelden mer enn 50 % av ressursene i disse kraftmonstrene. Og ser ærlig talt ikke så mange medtrafikanter som gjør det heller.
Denne EQS-versjonen finner sin rettmessige plass helt i toppsjiktet blant de raskeste elbilene: 0–100 km/t på 4,3 sekunder med vinterdekk og fuktig asfalt – det er vanskelig å skjønne hvordan drivlinjen klarer å trylle frem nok grep til slike tall.
Forbikjøringsakselerasjonen er i samme liga: 60–100 km/t på 2,1 sekunder, men jeg tviler på at EQS-passasjerene ville sette pris på den typen brutale manøver.
Uvanlig lavt støynivå
Nei, da er det bedre å sette seg godt til rette og nyte det EQS er aller best på i hele elbilverdenen: En uovertruffen langturskomfort. Det gjennomsyrer bilen fra den minste detalj hele veien til totalkonseptet.
Jeg innrømmer ærlig at jeg flere ganger «glemte» den adaptive luftfjæringen i sportsinnstilling. Selv da sluker den ujevnheter bedre enn de fleste, og i komfort svever du mykt over alt norske veier kan by på av uhumskheter.
Den er ekstrautstyr, men er sammen med komfortutstyret til setene i testbilen, et par av utstyrselementene du skal unne deg i EQS. Sammen med et uvanlig lavt støynivå på 63 dBA i 100 km/t sørger dette for en reise på 1. klasse.
Flere bør få dette
Selvkjøringssystemet i EQS vitner også om at noen bilfabrikker har tatt viktige steg på dette området. Etter min erfaring har de aller fleste til nå hatt såpass store skavanker – særlig under krevende kjøreforhold – at det er mer avslappende å ta roret selv, enn å passe på at assistentene gjør slik de skal og du forventer.
I EQS er det første gangen jeg ender opp med å slappe helt av og la bilen gjøre sitt, i en slik grad at jeg vennlig blir minnet om at det faktisk er jeg som har ansvaret for kjøringen. La oss håpe dette er utstyr som i ekspressfart blir å finne i biler med mer folkelig prislapp.
Livlig og lun
Dashbordet i EQS setter ny Mercedes-rekord i skjerm: Her har du digitale instrumenter foran føreren, en stor skjerm i midten og en 12,3-tommers skjerm foran passasjeren.
Om ikke det er nok, er head-up displayet i frontruten gigantisk, og kan vise «augmented reality» der virkelige bilder kombineres med informasjon fra bilen. Første gangen lurer du på om det er behov for solbriller og hatt av aluminiumsfolie, men riktig så ille er det ikke.
Skjermene justerer seg etter forholdene, og Mercedes er etter min oppfatning de flinkeste til å lage en fargepalett som er livlig og lun på samme tid. I tillegg kan du gjøre utallige fininnstillinger etter egen smak.
Du har et greit utvalg av fysiske knapper for viktige funksjoner i midtkonsollen, rattet og døren.
Vi er ikke så glad i touchknappene i rattet, de blir for små og upresise – i alle fall for undertegnedes knackwurst-fingre. Og da ender jeg opp med å justere på helt andre ting enn det som var planen.
Lang ventetid
I likhet med mange andre elbiler du kunne ha kjøpt, har toget forlatt perrongen for potensielle EQS-kunder. Det neste går ikke før mot slutten av 2022, om du er raskt ute med bestillingen.
Det er mulig at noen Mercedes-forhandlere har ferdigkonfigurerte biler, og du kan være sikker på at noen av EQS-kundene med bil i garasjen ikke har tenkt å beholde den veldig lenge. Enkelte har nok spekulert både i moms og mangel på dyre elbiler.
DOMMEN
Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at Mercedes-Benz EQS er den flotteste og – med alle elementer tatt i betraktning – den beste elbilen vi har testet. Med et blikk på prislappen skulle vel det bare mangle. Dermed forblir den en opplevelse for de få. Håpet for oss andre må være at den viser hva som er mulig, og at de viktigste tekniske nyvinningene tar turen nedover på prislistene ganske kjapt.
TEKNISKE DATA
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 385/524
Dreiemoment, Nm: 855
Egenvekt, m/fører, kg: 2585
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 522/193/151
Akselavstand, cm: 320
Bakkeklaring, cm: 14,2
Bagasjerom, liter: 610–1770
Standard dekkdimensjon: 235/55-19
Batterikapasitet netto, kWh: 107,8
Rekkevidde, WLTP km: 675
Rekkevidde i 200 km test: 550
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,83
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 1 161 000
Pris testbil fra, kr: 1 427 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 4,3
60–100 km/t, kickdown: 2,1
80–120 km/t, kickdown: 2,6
Støy 100 km/t, dBA: 63,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,95
Misvisning 100 km/t: 97
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2022
Denne saken ble første gang publisert 29/12 2021, og sist oppdatert 29/12 2021.