Prøvekjørt: Citroën ë-C4 (facelift)

Fjeset er strammet opp, men ikke fjæringen (heldigvis)

Prisen starter under 300 000 kroner og fjæringskomforten holder fortsatt nivået til langt dyrere biler. 

<b>MESTERLIG KOMFORT:</b> En kan bli høystemt av komforten i Citroën ë-C4, her på tur i engen foran klosteret i Santa Creus i kommunen Aiguamúrcia i Spania
MESTERLIG KOMFORT: En kan bli høystemt av komforten i Citroën ë-C4, her på tur i engen foran klosteret i Santa Creus i kommunen Aiguamúrcia i Spania Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Citroën ë-C4 ble introdusert i Norge sent i 2020 og status nå er rundt 4500 registrerte biler. «Høyt komfortnivå er bilens viktigste trumfkort, sammen med en hyggelig pris», skrev vi da bilen ble testet samme år.

Les også: Test: Citroën e-C4: Komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi

«Mindre komplisert»

Nå har bilen fått et facelift og det dreier seg primært om et faktisk ansiktsløft. Fronten har fått ny design som gjør at bilen ser bredere og barskere ut. Lysoppsettet bak er også strammet opp og gir et mer ryddig inntrykk. «Mindre komplisert», som Citroëns sjefsdesigner Pierre Leclercq beskrev bakparten da Vi Menn Bil nylig prøvekjørte bilen i Catalonia, Spania.

I tillegg kan ë-C4 nå fås med et litt større instrumentpanel, og de supre Advanced Comfort-setene har fått 1,5 centimeter tykkere skumlag og bedre sidestøtte.

<b>LUFTIGERE OG VIDERE:</b> Frontens nye design gjør at ë-C4 ser bredere og bøsere ut. Bakkeklaringen er på 15,6 centimeter
LUFTIGERE OG VIDERE: Frontens nye design gjør at ë-C4 ser bredere og bøsere ut. Bakkeklaringen er på 15,6 centimeter Foto: Martin Jansen

Litt kjipere er det at Citroën har tatt bort muligheten til å få elektrisk justering av seteryggen, soltak og bedre lydanlegg. Som før kommer ë-C4 med et batteri med 54 kWt bruttokapasitet, som skal holde til 415 kilometer rekkevidde. Maks ladekapasitet er 100 kW, som under ideelle forhold skal gi en ladetid på 27 minutter fra 20 til 80 prosent batterikapasitet.

Som luftfjæring

Det er fortsatt slik med Citroën ë-C4 at komfortnivået ligger godt over det prislappen skulle tilsi. Den kommer standard med fjæringssystemet Progressive Hydraulic Cushions som ble introdusert med kompakt-SUV-en C5 Aircross. Demperne har hydrauliske endestopper på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon. I praksis oppleves det som en form for luftfjæring.

<b>UTSTYRSNIVÅ:</b> Citroën ë-C4 kommer i to utstyrsnivåer, Plus og Max, der sistnevnte blant annet har bedre ryggekamera. 
UTSTYRSNIVÅ: Citroën ë-C4 kommer i to utstyrsnivåer, Plus og Max, der sistnevnte blant annet har bedre ryggekamera.  Foto: Martin Jansen

Under 300 000 kroner

Citroën ë-C4 koster fra 288 900 kroner med utstyrsnivå Plus. Det inkluderer et brukbart utstyrsnivå med blant annet automatisk klimaanlegg med to soner, Advanced Comfort-seter med stofftrekk, cruisekontroll med hastighetsbegrenser, 26 centimeter bred berøringsskjerm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, parkeringssensor bak og ryggekamera med hjelpelinjer.

<b>PRAKTISK KOMFORT:</b> Ryggen på det komfortable baksetet kan felles ned i 60:40-splitt og har skiluke. Bagasjerommet tar 380 liter, omtrent som Toyota C-HR. 
PRAKTISK KOMFORT: Ryggen på det komfortable baksetet kan felles ned i 60:40-splitt og har skiluke. Bagasjerommet tar 380 liter, omtrent som Toyota C-HR.  Foto: Martin Jansen
<b>PRIMA KOMFORT:</b> Advanced Comfort-setene har fått enda bedre polstring og noe mer sidestøtte.  
PRIMA KOMFORT: Advanced Comfort-setene har fått enda bedre polstring og noe mer sidestøtte.   Foto: Martin Jansen

Med utstyrsnivå Max øker priser til 328 900 kroner, men inkluderer Advanced Comfort-seter med kunstskinn, berøringsskjerm med høyere oppløsning, cruisekontroll med avstandskontroll, parkeringssensorer foran og bak, bedre ryggekamera og aluminiumsfelger istedenfor stål, for å nevne noe.

<b>MINDRE KOMPLISERT:</b> Hekken har fått ny lysdesign som gir et mindre hektisk inntrykk. 
MINDRE KOMPLISERT: Hekken har fått ny lysdesign som gir et mindre hektisk inntrykk.  Foto: Martin Jansen

Komforten er vektlagt i tråd med Citroëns filosofi, så er du ute etter en sportsbil er ikke dette bilen for deg. I standard kjøremodus er den nokså sedat. Da er bare 136 av de 156 hestekreftene virksomme. Først i Sport-modus vekkes alle hestene til live, og da er den kvikk nok i mellomakselerasjonen. 0-100 km/t skal den greie på 9,1 sekunder.

<b>BLANDET INNTRYKK:</b> Funksjonelt, men ganske kjedelig. Pluss for sklisikre matter foran blant annet trådløs mobillading. 
BLANDET INNTRYKK: Funksjonelt, men ganske kjedelig. Pluss for sklisikre matter foran blant annet trådløs mobillading.  Foto: Martin Jansen

Ansiktsløftet har gjort ë-C4 godt, men førermiljøet har ikke fått ta del i fornyelsen i samme grad som eksteriøret. Sittestillingen og komforten i Advanced Comfort-setene er prima, men jeg skulle ønske Citroën hadde lagt litt mer sjel i utformingen av dashbordet og materialbruken.

TEKNISKE DATA

Motor: EL

Batteri, kWt: 54

Effekt, kW/hk: 115/156

Dreiemoment, Nm: 260

Egenvekt, kg: 1571

Lengde/bredde/høyde, cm: 435/183/152

Akselavstand, cm: 267

Bakkeklaring, cm: 15,6

Bagasjerom, liter: 380 - 1250

Tilhengervekt, kg: ---

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon: 

Rekkevidde, WLTP km: 415

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,49

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1 (Sport-modus)

Toppfart, km/t: 150

Pris fra, kr: 288 900

Det er funksjonelt, men kjedelig. Noe må tilskrives stordriftsfilosofien der bilmerker i samme moderselskap plukker fra samme hyller, men noen stoffremser eller andre elementer som hadde brutt opp monotonien ville hjulpet betraktelig på helhetsinntrykket.

Les også: Test: Citroën ë-C4X: Komfort trenger ikke koste en formue

Den noe større modellen Citroën ë-C4 X har fått samme ansiktsløft. Den er helt lik som ë-C4 til B-stolpen og har samme akselavstand, men er 23 centimeter lengre. Sammen med annen utforming bak gir det et bagasjerom på 510 liter.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn