Prøvekjørt: Citroën ë-C3

Billig, men aldri simpel

Citroën ë-C3 ligger an til å bli Norges billigste elbil, men simpel er den ikke. Vi Menn har prøvekjørt bilen.

<b>NORGES BILLIGSTE:</b> Vi Menn har prøvekjørt nye Cïtroën ë-C3 i Østerrike. Bilen skal produseres i Slovakia og de første versjonene er ventet til Norge til høsten. 
NORGES BILLIGSTE: Vi Menn har prøvekjørt nye Cïtroën ë-C3 i Østerrike. Bilen skal produseres i Slovakia og de første versjonene er ventet til Norge til høsten.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Citroën kan hevde med tyngde å ha tradisjon for å gjøre det mulig for flere å eie egen bil. Det startet med 2CV og nå gjør de det igjen. Denne gangen med fjerde generasjon ë-C3.

Den blir produsert både med bensinmotor og som hybrid, men i Norge er det utelukkende den elektriske versjonen som gjelder. Med en startpris på 219 000 kroner dreier det seg om Norges billigste bil.

Til den prisen handler det om versjonen You hvor du må greie deg uten utstyr som vi er vant til er blitt standard, som berøringsskjerm og varme i seter og ratt. Den kommer med enklere setekomfort uten mulighet for høydejustering, kun to høyttalere og stålfelger.

Les også: Jernsengen, sardinboksen, blikkboks, den stygge andungen. Kjært barn har mange navn. I fjor var 75 år siden Citroën 2CV ble introdusert

<b>BYBIL:</b> Med en lengde på 402 centimeter er ë-C3 18,5 cm lengre enn 2CV. 
BYBIL: Med en lengde på 402 centimeter er ë-C3 18,5 cm lengre enn 2CV.  Foto: Martin Jansen

Det andre tilgjengelige utstyrsnivået i Norge er Max til 249 900 kroner, som inkluderer bedre polstrede seter med varme i forsetene, ratt i kunstskinn med varme, 26 centimeter bred berøringsskjerm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, parkeringssensor med ryggekamera, oppvarmet frontrute og aluminiumsfelger. Det er denne versjonen vi nylig har testet i Østerrike.

I grønne omgivelser: Citroën ë-C3 i fargen Rød Elixir, som koster minimum 5900 kroner ekstra.
I grønne omgivelser: Citroën ë-C3 i fargen Rød Elixir, som koster minimum 5900 kroner ekstra. Foto: Martin Jansen

Strømgjerrig

Citroën ë-C3 kommer med 44 kWt-batteri og en elmotor som leverer 82 kW/113 hestekrefter. Rekkevidden er oppgitt til 326 kilometer (WLTP). Maksimal ladehastighet er 100 kW, noe som gir mulighet til å lade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter.

Prøvekjøringen skjedde under særdeles elbilgunstige forhold med godt over 20 varmegrader i flatt landskap. Etter å ha kjørt 129 kilometer i varierende hastigheter, der blant annet toppfarten på 132 km/t ble testet, viste kjørecomputeren et forbruk på 1,26 kWt per bil. Ingen tungtveiende vitenskapelig test, men forbruket indikerer en rekkevidde rundt 350 kilometer.

Hva så om vinteren? Forholder vi oss til den oppgitte rekkevidden og tidligere erfaringer med elbiler vinterstid, så reduseres rekkevidde med rundt 30 prosent når temperaturene kryper ned mot og under mull.

Drøyt 200 kilometer bør være realistisk. Det er imidlertid verdt å merke seg at bilen ikke har varmepumpe.

Fattigmanns luftfjæring

Bilen kommer standard med fjæringssystemet Progressive Hydraulic Cushions som ble introdusert med kompakt-SUV-en C5 Aircross. Der konvensjonelle fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består Citroën-demperne av to hydrauliske endestopper - puter - på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon.

<b>KOMFORT:</b> Manuelt justerbare forseter. På utstyrsnivå Max kommer de med tykkere skumlag som øker komforten. 
KOMFORT: Manuelt justerbare forseter. På utstyrsnivå Max kommer de med tykkere skumlag som øker komforten.  Foto: Martin Jansen

Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser. Progressive Hydraulic Cushions er som er en slags fattigmanns luftfjæring, men det fungerer og gir ë-c3 den samme gode komforten som storebror ë-C4.

Les også: Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X: Komfort trenger ikke koste en formue

Styringen er godt avstemt, og den kantede designen i kombinasjon med en lengde på drøyt fire meter, gir god oversikt og en smidig bil som skapt for tett bytrafikk og trange parkeringsforhold. Til å være en ganske enkel bil er støynivået fra dekkene akseptabel.

<b>PRAKTISKE ASPEKTER:</b> Bagasjeplassen er på 310 liter. I tillegg kan den trekke henger på 550 kilo og ha 80 kilo på taket. 
PRAKTISKE ASPEKTER: Bagasjeplassen er på 310 liter. I tillegg kan den trekke henger på 550 kilo og ha 80 kilo på taket.  Foto: Martin Jansen

Les også: Test: Citroën ë-C4: Komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi

Fin løsning

Stoffsetene er i god Citroën-tradisjon bekvemme. Max-utgaven har seter med et tykkere skumlag enn i You-versjonen. Forsetene har helt manuell justering, og når jeg har justert forsetet slik jeg foretrekker for mine 180 centimeter, så er beinplassen i baksetet akseptabel dersom jeg sitter bak meg selv.

<b>AKSEPTABEL PLASS:</b> Bakseteplassen er naturlig nok ikke gigantisk, men høyst akseptabel bilens størrelse tatt i betraktning.
AKSEPTABEL PLASS: Bakseteplassen er naturlig nok ikke gigantisk, men høyst akseptabel bilens størrelse tatt i betraktning. Foto: Martin Jansen

Citroën ë-C3 er blitt 10 centimeter høyere enn forgjengeren, noe som merkes på takhøyden innvendig. Baksetene har samme gode polstring som forsetene, men luftventiler savnes. Du har imidlertid tilgang på 12V-uttak og to USB-C-porter.

Den drøyt fire meter lange bilen kommer med et lite, nærmest rektangulært ratt med et instrumentpanel som er synlig over rattet. Det kan minne om løsningen i nyere Peugeot-modeller. Citroën kaller det av ukjente årsaker for head up-display, noe det ikke er, men like fullt en fornuftig løsning der essensiell informasjon gis på et bredt og smalt panel uten at det er forstyrrende.

Enkelt og oversiktlig førermiljø. På det smale panelet over rattet får du alt av essensiell informasjon midt i synsfeltet uten at det er forstyrrende. 
Enkelt og oversiktlig førermiljø. På det smale panelet over rattet får du alt av essensiell informasjon midt i synsfeltet uten at det er forstyrrende.  Foto: Adrien Cortesi

Max-utgaven har en en 26 centimeter bred berøringsskjerm som gjør en helt grei jobb. Citroën har heldigvis prioritert en liten rad med fysiske knapper for klimakontroll. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard på Max.

Det samme er trådløs ladeplate. Sikkerhets- og komfortutstyr som cruisekotroll med hastighetsbegrenser, filholderassistent, skiltleser og varsling for uoppmerksom sjåfør er standard på begge versjoner.

<b>BURDE VÆRT DROPPET:</b> Fin rekke med hurtigknapper for klima under luftdysene på midtkonsollen, men simple og skinnende hardplasten kunne vi vært foruten.
BURDE VÆRT DROPPET: Fin rekke med hurtigknapper for klima under luftdysene på midtkonsollen, men simple og skinnende hardplasten kunne vi vært foruten. Foto: Adrien Cortesi

Bilen har to gode koppholdere og en USB-C-utgang foran, men vi skulle gjerne vært foruten den blanke, simple plasten som dekker store deler av senterkonsollen.

Kuriositeter

En liten kuriositet er det at bilen kommer med konvensjonell nøkkel. Annen kuriosa, dersom man liker detaljer uten noen form for funksjon, er små stofflapper i interiøret med oppfordringer som "be cool" eller "have fun".

<b>BE COOL:</b> En grei oppfordring og ë-C3 er ganske cool. 
BE COOL: En grei oppfordring og ë-C3 er ganske cool.  Foto: Martin Jansen

Den har også pynteelementer på forskjermene og ved sidevinduene bak, et lite klistremerke på bakvinduet med profilen av kjente Paris-konstruksjoner som Eiffeltårnet, Notre-Dame og Pont Neuf, samt en inngravering i hanskerommet med tidligere ikoniske Citroën-modeller, som 2CV, Mehari og Traction Avant, pluss vesle Ami.

<b>ØYE FOR DETALJER:</b>  Mykt trekk i tekstil på deler av dashbordet. Legg merke til de ikoniske Citroën-modellene som er inngravert i lokket til hanskerommet. 
ØYE FOR DETALJER:  Mykt trekk i tekstil på deler av dashbordet. Legg merke til de ikoniske Citroën-modellene som er inngravert i lokket til hanskerommet.  Foto: Martin Jansen

Kan trekke henger

Bagasjerommet tar 310 liter. Det har en ganske betydelig terskel, men er over én meter bredt. Baksetene kan felles ned i 60:40-fordeling og har ikke skiluke. 310 liter er ikke enormt, men de praktiske aspektene forsterkes kraftig av at bilen kan trekke henger på 550 kilo og ha 80 kilo på taket. Hengerfeste vil trolig koste rundt 11 000 kroner.

<b>UT I DET GRØNNE:</b> Bakkeklaringen er 16,3 centimeter. 
UT I DET GRØNNE: Bakkeklaringen er 16,3 centimeter.  Foto: Martin Jansen

Vi Menn Bil mener:

Vi synes Citroën ë-C3 er en kul og tiltalende bil. Selv om den er rimelig, så er det ikke noe simpelt over komfortnivået. Oversikten og smidigheten er som skapt for et hektisk trafikkbilde, men den gode sitte- og fjæringskomforten gjør den godt egnet også for landeveien. Tøffeste konkurrent blir trolig elbiler på bruktmarkedet.

Motor: EL

Drift: Forhjulstrekk

Effekt, kW/hk: 82/113

Dreiemoment, Nm: 120

Lengde/bredde/høyde, cm: 402/181/158

Akselavstand, cm: 254

Bakkeklaring, cm: 16,3

Egenvekt, kg: 1416

Bagasjerom, liter: 310

Tilhengervekt, kg: 550

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon: 205/55 R16 

Batterikapasitet brutto, kWh: 44

Rekkevidde, WLTP km: 324

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,64

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11

Toppfart, km/t: 132

Pris, utstyrsnivå You, kr: 219 900

Pris, utstyrsnivå Max, kr: 249 900

Bilen kommer standard med 1-fas 7,4 kW ombordlader. 3-fas 11 kW, som reduseres ladetiden fra over fire timer til under tre timer, er ekstrautstyr

Se mer