Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X

Komfortmester under 400 000 kroner

Er du på jakt etter en komfortabel elbil med god plass til hyggelig pris, så har Citroën et godt forslag til deg. 

<b>DA OG NÅ:</b> Siste skrik fra Paris, eller egentlig Madrid, Citroën ë-C4 X. I bakgrunnen står en Citroën C15, som ble produsert fra 1984. 
DA OG NÅ: Siste skrik fra Paris, eller egentlig Madrid, Citroën ë-C4 X. I bakgrunnen står en Citroën C15, som ble produsert fra 1984.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Citroën har gjennom hele sin historie hatt for vane å lage biler som har stått ut i mengden.

Det holder å nevne legendariske DS, som strålte i en ellers ganske grå masse av konkurrenter. Vi kan også legge til vakre CX og GS, eller den mer aparte Ami.

Les også: Vi har prøvekjørt komfortlegendene Citroën CX, Citroën XM og Citroën C6

Nå er det klart for enda en uortodoks modell: elektriske ë-C4 X - en høyreist sedancoupé med SUV-trekk. Produktansvarlig Alexandre Cazeaux mener at Citroën med ë-C4 X bringer til torgs et innovativt konsept, med eleganse og dynamikk, i et ellers konservativt segment.

Ë-C4 X plasserer seg mellom like elektriske ë-C4 og plug in-hybriden C5 X. Veldig mye er likt med ë-C4: samme drivlinje med 136 hestekrefter, 50 kWt batteri og 360 kilometers rekkevidde. Fronten er lik. Akselavstanden den samme.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Citroën ë-C4.

<b>SKILLER:</b> Ë-C4 X er 25 centimeter lengre en ë-C4 og bakparten skiller dem fra hverandre
SKILLER: Ë-C4 X er 25 centimeter lengre en ë-C4 og bakparten skiller dem fra hverandre Foto: Martin Jansen

Det er bakover det skiller. Ë-C4 X er 460 centimeter lang, 25 centimeter lengre enn ë-C4. Til å være en bil i det såkalte C-segmentet er bakseteplassen raus og bagasjerommet stort.

Selv om det ikke dreier seg om en stasjonsvogn, så tar bagasjerommet 510 liter, som er mer plass enn i Audi A8 og like mye som i BMW iX3. Den har vesentlig mer bagasjeplass enn slektningen C5 Aircross.

Bagasjeromsgulvets lastelengde er på hele 1,1 meter. Bilen har ikke kombicoupeens store bakluke, men bredden på innlastingsluken, 82,5 cm, og lokkets høye posisjon når åpnet, gir meget god tilgang.

<b>PLASS:</b> Bredden på åpningen til bagasjerommet og lokkets posisjon gir god tilgang. Bilen kan ikke leveres med hengerfeste.
PLASS: Bredden på åpningen til bagasjerommet og lokkets posisjon gir god tilgang. Bilen kan ikke leveres med hengerfeste. Foto: Martin Jansen

Ingen racer

Vi fikk nylig prøvekjøre bilen i Madrid der bilen også produseres. Riktignok er overflaten på veiene rundt den spanske hovedstaden jevnt over pent, men det lave støynivået imponerer likevel.

Vi hører ikke mye til Michelin e-Primacy-dekkene på 18-tommers felger, og ingen uling fra regenereringen eller annet.

Gjennom hektiske gater i Madrid er den oversiktlig og lettkjørt. Noen racer er den ikke. 0-100 km/t på 9,7 sekunder er tregt selv sammenlignet med bensin- og dieselbiler, men ë-C4 X er ikke laget med tanke på å skulle konkurrere med elbiler i Hyperdrive-klassen.

Det er heller ikke meningen at den skal ligge på underlaget som en klegg svingene. En ganske beskjeden vekt på 1,6 tonn er imidlertid gunstig for kjøreopplevelsen.

<b>NY INFOTAINMENT:</b> Oversiktlig førermiljø. Citroëns nyeste infotaimentsystem, MyCitroën Drive Plus, er standard. 
NY INFOTAINMENT: Oversiktlig førermiljø. Citroëns nyeste infotaimentsystem, MyCitroën Drive Plus, er standard.  Foto: Martin Jansen

I sitt ess

Når det gjelder mest mulig behagelig kjøreopplevelse, er ë-C4 X i sitt ess. I prisklassen under 400 000 kroner er det ikke mange biler som kan matche den på komfort.

Den har ikke de legendariske Citroën-modellenes avanserte hydropneumatisk fjæring eller Hydractive, men et rimeligere og mindre komplisert ­system som ivaretar komforten som merket er kjent for.

<b>KOMFORT:</b> Nydelig sittekomfort både foran og bak. 
KOMFORT: Nydelig sittekomfort både foran og bak.  Foto: Martin Jansen

Mens konvensjonelle fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består demperne i ë-C4 X av to hydrauliske endestopper - puter - på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon.

Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser. Progressive Hydraulic Cushions kaller Citroën systemet, som er en slags fattigmanns luftfjæring, men som fungerer etter hensikten.

SKJERMHOLDER: Hanskerommet er en dyp skuff hvor det er plass til et deksel til nettbrett. Det har eget festepunkt på dashbordet passasjerplassen.
SKJERMHOLDER: Hanskerommet er en dyp skuff hvor det er plass til et deksel til nettbrett. Det har eget festepunkt på dashbordet passasjerplassen. Foto: Martin Jansen

Det er imidlertid ikke bare understellet og det lave støynivået som bidrar til komforten. Noen svært gode seter gjør også sitt. Det skulle egentlig bare mangle da god sittekomfort tradisjonelt har vært blant Citroëns største konkurransefortrinn.

Stoffseter med et 15 millimeter lag med skum under trekket er standard, men du kan få både skinn og det syntetiske tekstilet Alcantara. Baksetene er like gode å sitte i og kan fås med varme. De kan legges ned i 60/40-fordeling og har skiluke.

Bra med utstyr

Standard er Citroëns nyeste infotaimentsystem, MyCitroën Drive Plus. Det kommer til uttrykk på en 10-tommers berøringsskjerm med personaliseringsmuligheter og kan stemmestyres. Fortsatt er det andre produsenter som leverer bedre og mer intuitive multimediasystemer, med skjermer med høyere oppløsning, men Drive Plus er et steg i riktig retning.

FORBRUK: Etter å ha kjørt 88 kilometer i varierte hastigheter, viste tripptelleren et forbruk på 1,71 kWt per mil.
FORBRUK: Etter å ha kjørt 88 kilometer i varierte hastigheter, viste tripptelleren et forbruk på 1,71 kWt per mil. Foto: Martin Jansen

Den nye Citroën-modellen kommer i tre utstyrsversjoner: Feel og Shine og Shine Pack. Vi prøvekjørte en Shine-versjon som koster 374 900 kroner.

Vi setter pluss i margen for oppvarmet skinnratt med oversiktlige knapper for betjening av blant annet cruisekontroll og lydvolum, parkeringssensor foran og bak med ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsler.

LINJER: Det er ikke mye som likner på ë-C4 X. Vi greier ikke helt å bestemme oss for om vi liker designet. Fra denne vinkelen ser den slett ikke verst ut.
LINJER: Det er ikke mye som likner på ë-C4 X. Vi greier ikke helt å bestemme oss for om vi liker designet. Fra denne vinkelen ser den slett ikke verst ut. Foto: Martin Jansen

Ë-C4 X har vannkjølte batterier og varmepumpe er standard på alle utstyrsnivåer. 7,4 kW 1-fas ombordlader er standard, men for 4900 kroner får du 11 kW 3-fas .

På øverste utstyrsnivå er det meste av tilgjengelig komfortutstyr standard, men du må ut med 3900 kroner for et Arkamys-anlegg med åtte høyttalere og 11 000 kroner for soltak med blendingsgardin. Citroën regner med å kunne levere biler fra mars-april.

Til høsten kommer den med en bitte litt større batteripakke - 54 kWt i stedet for 50 kWt, noe som betyr at den potensielle maks-rekkevidden øker til 400 kilometer

X-FAKTOR: X-en kan forlede en til å tro at bilen leveres med firehjulstrekk, men det er ikke tilfelle. Men en viss X-faktor har den. Prisene starter på 354 900 kroner, med utstyrsnivå Feel. Bilen vi prøvekjørte hadde utstyrsnivå Shine som koster fra 374 900 kroner. I bakgrunnen på bildet står en Citroën C15 RD. Den ble produsert fra 1984.
X-FAKTOR: X-en kan forlede en til å tro at bilen leveres med firehjulstrekk, men det er ikke tilfelle. Men en viss X-faktor har den. Prisene starter på 354 900 kroner, med utstyrsnivå Feel. Bilen vi prøvekjørte hadde utstyrsnivå Shine som koster fra 374 900 kroner. I bakgrunnen på bildet står en Citroën C15 RD. Den ble produsert fra 1984. Foto: Martin Jansen

Tilbake til produktsjef Alexandre Cazeaux: Citroëns DNA er design og komfort, og ifølge Cazeaux leverer ë-C4 X på begge områder. Når det gjelder designet, så er det vanskelig å argumentere mot at det skiller seg ut.

Meningene om linjene vil trolig være delte. At bilen leverer på komfort er sikkert. Teslas plutselige og omfattende priskutt på Tesla Model Y var kanskje dårlig nytt for ë-C4 X, men når det gjelder komfort har Teslaen lite å stille opp med.

TEKNISKE DATA

Citroën ë-C4 X Citroën ë-C4 

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 100/136 100/136

Dreiemoment, Nm: 260 260

Egenvekt, kg: 1584 1561

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/183/152 435/183/152

Akselavstand, cm: 267 267

Bakkeklaring, cm: 15,6 15,6

Bagasjerom, liter: 510-1360 380/1250 

Standard dekkdimensjon: 195/60-18 195/60-18 

Batterikapasitet brutto, kWh: 50 50

Rekkevidde, WLTP km: 360 360

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,38 1,4

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7 9,7

Toppfart, km/t: 150 150

Pris fra, kr: 354 900 329 900

TESTDATA Citroën ë-C4

0–100 km/t, sek: 10,5

60–100 km/t, kickdown: 5,6

80–120 km/t, kickdown: 7,8

Støy 50 km/t, dBA: 58,5

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Rekkevidde i 200 km test: 245

Testforbruk, kWh/mil: 1,82

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn