Test: Citroën e-C4
Komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi
Det ikke mange særegenheter igjen i den nye elbilmodellen. Men noen klassiske Citroën-egenskaper er fortsatt på plass.
Normaliseringen av Citroën har foregått i mange år, og modellsamkjøringen på den nye elektriske modellplattformen sammen med Peugeot og Opel reduserer muligheten for særegne løsninger.
Det gjelder i første rekke på den tekniske siden, for på designfronten er det fortsatt mulig å gjøre sine egne greier. Vi har tidligere skrevet om de fire første elbilmodellene fra PSA-konsernet på plattformen med 50 kWh batteri, forhjulsdrift og motoreffekt på 136 hk/100 kW. Da berømmet vi hvor flinke designerne har vært til å skille i utgangspunktet like biler fra hverandre.
Vellykket konsept
Det arbeidet er godt gjennomført også i Citroën e-C4. For blant de fire eksisterende modellene, finnes det ikke noen femdørs crossovercoupé, som er den litt særegne hatten vi setter på e-C4.
Formatet ligner mest på Peugeot e-2008, den rommeligste og mest familieaktige i søskenflokken, men Citroën har fått en mer shooting brake-aktig avslutning av karosseriet.
Det tar bort litt bagasjeplass i høyden, men gir sammen med det spesielle lysdesignet e-C4 en egen profil. Fire voksne og en god dose bagasje takler bilen enkelt.
Les også (+): Citroën GS revolusjonerte bilklassen da den kom for 50 år siden
På komfortområdet vekker e-C4 de helt rette Citroën-vibrasjonene. Til å være en bil i kompaktklassen med prislapp i området rundt 300 000 kroner, har den egenskaper som minner mer om det du finner rundt halvmillionen og over. Et lavt støynivå selv på motorvei og en svært behagelig fjæringskomfort er de mest tydelige bidragsyterne, men også detaljer som solid finishfølelse og totalt fravær av ulyder i hjuloppheng og interiør.
Sikker følelse
Citroën e-C4 er den første av denne modellserien vi kjører på vinterføre. Med drøyt 1600 kg er den en av de lettere elbilene. Det kommer veiegenskapene på glatta til gode, her er det ingen utpreget tendens til å skli i retning grøftekanten som en løpsk murstein.
Bilen kjører slik du forventer: Et lett skyv over forhjulene når veigrepet minsker, og når du letter på gassen slipper hekken forsiktig mens svingbuen peker rett vei igjen. Trygt og forutsigbart.
Les også: Citroën CX - fransk på sitt aller fineste
Du har god grunn til å trives på førerplass, med behagelig sittestilling og reguleringsmonn for en lang rekke kroppsformer og -størrelser. Det digitale dashbordet har en behagelig sidebelysning, god grafikk og vår testbil er utstyrt med lettlest HUD.
Kombinasjonen av skjerm- og knappebetjening i midtkonsollen synes vi fungerer utmerket, og tiden med småbanning over særegne betjeningsløsninger er definitivt forbi. Det tar nødvendigvis bort noe av den gamle Citroën-sjarmen, noe vi gjerne bytter bort i solide bilegenskaper.
Når kulda setter inn
Citroën e-C4 er den første av de fem plattformkameratene fra PSA vi kjører under vinterlige forhold.
Ikke uventet går temperaturer rundt 0 grader til en viss grad utover forbruk og rekkevidde. Vår faste rekkeviddetest gir et resultat på 1,8 kWh/mil og maks 250 km.
De fire andre vi testet i mai-august oppnår mellom 1,35-1,55 kWh/mil og 290–340 km rekkevidde. Der et sted vil nok også e-C4 ligge i sommerhalvåret.
Hurtigladekapasiteten er maksimalt 100 kW. Selv om vi ikke ser det tallet på noen av våre tre hurtigladinger, går ladesekvensene kjapt og stabilt unna opp til ca. 80 % batterikapasitet. Da reduseres hastigheten såpass at det er lite effektivt å hurtiglade noe særlig over det nivået.
Dommen
Citroën e-C4 føyer seg pent inn i familiegalleriet av øvrige Peugeot-, DS- og Opel-modeller på samme elbilplattform. Citroën skiller seg ut ved sitt coupéaktige crossoverkonsept og særegne lysdesign. Høyt komfortnivå er bilens viktigste trumfkort, sammen med en hyggelig pris.
TEKNISKE DATA
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 100/136
Dreiemoment, Nm: 260
Egenvekt, m/fører, kg: 1616
Lengde/bredde/høyde, cm: 435/180/152
Bagasjerom, liter: 380
Standard dekkdimensjon: 195/60-18
Batterikapasitet brutto, kWh: 50
Rekkevidde, WLTP km: 350
Rekkevidde i 200 km test: 245
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,43
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7
Toppfart, km/t: 150
Pris fra, kr: 277 000
Pris testbil fra, kr: 312 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 10,5
60–100 km/t, kickdown: 5,6
80–120 km/t, kickdown: 7,8
Støy 50 km/t, dBA: 58,5
Støy 100 km/t, dBA: 66,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,82
Denne saken ble første gang publisert 25/12 2020, og sist oppdatert 21/12 2023.