Test: BYD Tang
Barnesykdommene er luket vekk, men én ting etterlater et lite spørsmålstegn
Ingen fancy eller rare løsninger. Bare en praktisk og rommelig bil som ikke koster all verden.
Den store SUV-modellen BYD Tang var en av de første kinesiske elbilmodellene vi kjørte på test. Syvseteren dukket opp i Norge høsten 2021 og har solgt jevnt og trutt siden den gang. Slik tilfellet har vært med mange elbiler var ikke BYD Tang «helt ferdig» da vi fikk den til test.
Det har mer vært regelen enn unntaket hos kinesiske elbiler, men årsakene er selvsagt varierte. Norge ble ansett som et pilotmarked grunnet den store aksepten for elbil og et smart sted å starte i Europa. Dessuten er bilbruken og -kulturen ganske annerledes. Selv for kinesiske produsenter tar det tid å tilpasse seg.
Likevel var de små nykkene i den første BYD Tang til å leve med, og etter hvert som vi kjørte flere kinesiske biler på test, viste det seg at Tang var en av de mer «normale» i forhold til norsk bilsmak. Bilen hører til veteranene blant kinesiske elbiler, for denne generasjonen dukket opp allerede i 2018. En facelift skal nå sørge for at modellen holder seg attraktiv noen år til, der et lett frisert utseende og et langt større batteri er viktige bidragsytere. Og barnesykdommene er luket vekk.
Kraftig kapasitetsøkning
Den store grillen fra bilen vi kjørte i 2021 er erstattet med et glattere frontparti med en sølvfarget stripe med BYD-logo mellom lysene. For de fleste potensielle BYD-kundene er nok oppgraderingen av batteriet den viktigste grunnen til å vurdere Tang. En kraftig kapasitetsøkning fra 86 til 108 kWh sørger for et stort sprang i oppgitt rekkevidde, fra 400 til 530 km.
Et stort batteri er i utgangspunktet vel og bra, men fører også med seg høyere vekt. Mens forrige utgave allerede veide betydelige 2565 kilo med fører, er den nye utgaven blitt en skikkelig tungvekter med sine 2705 kilo.
Nå er ikke det helt fremmede tall for en stor SUV med plass til syv personer og lengde på nesten fem meter, og selv med relativt beskjeden nyttelast på 500 kg for en syvseter, snakker vi over 3,2 tonn med full bil. Kia EV9 er en bil det passer å sammenligne BYD Tang med på flere områder, og den kan rutte med 576 kg nyttelast.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for de som trenger masse plass
Noen svakheter
Høy vekt merkes selvsagt bak rattet. Vi kjenner godt igjen egenskapene fra 2021-modellen, der komfort er prioritert fremfor sportslighet, noen som uansett bare blir lureri på en så stor og tung bil. Du finner raskt ut hva som er riktig tempo, og da oppleves bilen som stødig og forutsigbar.
Finjustering av hjuloppheng og fjæring har vært en svakhet i flere kinesiske elbiler, og på dette området har ikke Tang utviklet seg i nevneverdig grad. Det merkes best på ujevn landevei eller skarpe dumper der fjæringskomforten ikke kjennes like gedigen som når den svever over større ujevnheter. Dessuten ligger støynivået merkbare høyere enn biler av samme størrelse, blant annet i forhold til EV9.
Viser muskler innvendig
Den store styrken har BYD Tang når det kommer til innvendig plass. Baksetet har en praktisk, relativt flat utforming og gjør det enkelt å plassere tre personer her. Slik det sømmer seg en syvseter kan andre seterad justeres i lengden. Dermed kan flere enn sirkusakrobater komme seg på plass helt bakerst.
God benplass på andre seterad gjør at man kan justere det forover og dermed gi brukbar plass for andre enn småbarn på tredje seterad. Bagasjerommet rommer ikke mye med alle setene i bruk, så på langtur med bagasjebehov er bilen best egnet som femseter. Den klarer ikke å tukte klassemester Kia EV9 på plass, men det er likevel god grunn til å være fornøyd med Tang.
Førsteklasses
På førerplass har du fortsatt førsteklasses seter og komfort, mens betjening og skjermer holder bra standard med et oppsett også europeere kan trives med. Med 380 kW/517 hk går dette selvsagt mer enn fort nok, men i testperioden med temperaturer fra 5–10 grader registrerer vi et noe høyt forbruk og ender på 2,4 kWh/mil. Det gir rekkevidde på 440 km.
Maksimal hurtigladefart har gått opp fra 120 til 170 kW, og ifølge BYD skal det ta 30 minutter å lade fra 30 til 80 prosent. Vi starter vår hurtiglading på en 250 kW-lader med 20 prosent. Etter 30 minutter har vi ikke kommet lenger enn 57 prosent, og ladefarten ligger stabilt på 85 kWh. Vi opplever fra tid til annen at ikke alle lader/bilkombinasjoner snakker like godt sammen, men vet ikke sikkert om det er tilfellet her.
Vi Menn Bil mener:
BYD Tang er fortsatt en rommelig og relativt rimelig syvseters stor-SUV. Ikke den mest sofistikerte på alle områder, men også uten særegenheter som tidvis dukker opp når en bilprodusent skal gjøre tingene på en ny og annerledes måte. Med stort batteri er rekkevidden akseptabel på tross av noe høyt forbruk. En rar hurtigladeopplevelse etterlater et lite spørsmålstegn rundt hvor drøye ladestoppene blir på langtur, særlig når vi går den kalde årstiden i møte.
TESTDATA
(Sammenlignet med Kia EV9)
Bilmerke BYD Kia
Modell Tang EV9
0–100 km/t, sek: 5,1 5,3
60–100 km/t: 2,4 2,8
80–120 km/t: 3,1 3,7
Støy 50 km/t, dBA: 62,5 58,0
Støy 100 km/t, dBA: 68,0 65,5
Testforbruk, kWh/mil: 2,4 2,45
Rekkevidde i test, km: 440 400
Misvisning 50 km/t 47 47
Misvisning 100 km/t 96 97
TEKNISKE DATA
Bilmerke BYD Kia
Modell Tang EV9
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 380/517 283/384
Dreiemoment, Nm: 700 700
Egenvekt, m/fører, kg: 2705 2648
Tilhengervekt, kg: 1500 2500
Lengde/bredde/høyde, cm: 497/196/175 502/198/178
Akselavstand, cm: 282 310
Bakkeklaring, cm:19 17,7
Bagasjerom, liter: 192–1655 333–2993
Standard dekkdimensjon: 265/45-21 285/45-21
Batterikapasitet, kWh: 108,8 96
Rekkevidde, WLTP km: 530 505
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,02 2,28
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9 5,3
Toppfart, km/t: 190 200
Pris fra, kr: 700 000 785 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn