Test Audi Q6 e-tron
Leverer toppklasse på rekkevidde og lading. På et annet felt er det derimot dårligere stilt
I Audi-land har man en tendens til å tenke at dyrt er bra. I tilfellet Audi Q6 e-tron må det nesten bli omvendt.
Etter å ha kjørt den sportslige og relativt dyre Audi SQ6-modellen, fullstappet med utstyr til nesten 1,2 millioner, kom vi tilbake med en følelse av lett overprising. Som alltid med Audi en flott bil på mange områder, men noen av de grunnleggende egenskapene holdt ikke følge med prislappen.
Les også: Test: Audi Q6 e-tron: Gir den rette følelsen, men skuffer på særlig to områder
Dermed var det naturlig å følge opp med en test av normalversjonen Audi Q6 e-tron. Importøren utstyrte oss i tillegg med en mer moderat utstyrt og priset utgave (Tech Plus) som kutter rundt 340 000 kroner i forhold til den første testbilen.
Grunnprisen for Q6 e-tron er ca. 760 000 kroner, men i vanlig tysk premiumstil bør du regne inn 100–150 000 kroner i utstyr for å få på plass viktige elementer i bilopplevelsen.
Utmerket sted
Vår Q6 e-tron er altså rimeligere, men det vil være overdrevet å beskrive den som billig. Heldigvis gjelder det også inntrykket når du setter deg inn i bilen. I stedet for skinn er det sportsseter i stoff, et materiale som også går igjen i dører og dashbord. Det gir en lun følelse i kupeen.
Slik det bør være på en premiumbil generelt og i en Audi spesielt er førerplassen et utmerket sted å være. De nevnte sportssetene leverer utmerket sittekomfort, gode justeringsmuligheter sørger for at korte, lange, brede og smale finner en sitteposisjon som passer.
Reorganiseringen av instrumenter og betjeningsskjerm i forhold til Q8 e-tron setter vi pris på. Nyttige visningsmodi, kjapt å komme til viktige elementer og en fin snarveimeny til venstre i betjeningsskjermen. Alt med velkjent, tradisjonell Audi-betjening i tillegg. En tredje skjerm finner du foran passasjerplassen (utstyrsavhengig).
Les også: Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron: Skreddersydd for «raske briller»
Supre elbilegenskaper
Også på rekkevidde og lading får Audi Q6 e-tron toppkarakter. Vi tester på en 300 kW-lader, og selv om det tar et par minutter før bilen virkelig får opp dampen, ser vi 265 kW ladefart som maks. Bilen holder seg over 200 kW til 50 prosent batterikapasitet, og over 100 kW frem til 80 prosent. Det sørger for 10-80 prosent på 24 effektive minutter.
Audi har også bra kontroll på forbruket i Q6 e-tron. I løpet av våre rundt 600 testkilometer varierer det mellom 1,65 til 2,1 kWh/mil og 1,8 kWh/mil i snitt. Logisk med tanke på vekslende kjøremønster og relativt stor forskjell i temperatur (8-20 grader) i løpet av testperioden. Det gir en gjennomsnittlig rekkevidde på 550 km. I dagens elbilverden blir det ikke mye bedre.
I løpet av de siste 10–15 årene har Audi levert en rekke fine og svært populære SUV-modeller. I forhold til Q6 e-tron er selvsagt Q8 e-tron og e-tron, gigantiske Q7 og den mer kompakte Q5 relevante – hver på sin måte. Ikke minst med tanke på hvilke forventninger de legger på Q6-modellen.
Les også: Test: Audi Q8 e-tron 50: Nå er den blitt en av våre favoritter
Etterfølger til Q5
Etter hvert som flere av de 600 kilometerne ruller på, blir jeg stadig mer fristet til å tenke på Q6 e-tron som en etterfølger til Q5. I testen av SQ6 var jeg naturlig nok fokusert på forholdet til Q8 e-tron/e-tron. Bak rattet på denne Q6 e-tron får jeg stadig flere flashbacks til ulike Q5-modeller jeg har kjørt opp gjennom årene, kanskje aller mest ladehybriden vi testet i 2021.
Les også: Test: Audi Q5 55 TFSI e quattro: Best i klassen igjen
Enda mer i denne rimeligere varianten, der et vanlig hjuloppheng erstatter luftfjæring, med sportslige, stramme veiegenskaper og fast fjæring. Særlig sammenlignet med komfortcruiseren Q8 e-tron blir bildet mer nyansert enn ved første møte. Nå er det rom for mange tolkninger av Q6 e-tron, men Q5-tanken gir i det minste mening for meg.
Les også: Test: Audi Q7 60 TFSIe: Bølla er tilbake
Skjerpings!
Vi må dessverre fortsette vår skjennepreken når det gjelder støynivået i Q6 e-tron. Denne bilen hadde 19-tommers dekk, mot 21-tommer i SQ6. Det reduserer i det minste lydbildet noe, fra 69 til 68 dBA i 100 km/t. Fortsatt langt over det vi kan forvente av et premiummerke. Og ekstra pinlig når vi målte bestselgeren i stor-SUV-klassen, kinesiske Xpeng G9, til langt mer behagelige 65 dBA uken før vi kjørte Q6 e-tron. Skjerpings, Audi!
Les også: Test: Xpeng G9: Slår de europeiske prestisjemerkene på hjemmebane
Vi Menn Bil mener:
Audi Q6 e-tron leverer toppklasse på rekkevidde og ladehastighet, og har som vanlig kontroll på interiør. Men Audi har en jobb å gjøre når det kommer til støynivået i kupeen.
TESDATA
Audi Q6 e-tron
0–100 km/t, sek: 5,4
60–100 km/t: 2,5
80–120 km/t: 3,1
Støy 50 km/t, dBA: 60,5
Støy 100 km/t, dBA: 68,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,77
Rekkevidde i test, km: 550
Misvisning 100 km/t 98
TEKNISKE DATA
Audi Q6 e-tron
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 285/388
Dreiemoment, Nm: 855
Egenvekt, m/fører, kg: 2400
Tilhengervekt, kg: 2400
Lengde/bredde/høyde, cm: 477/195/169
Akselavstand, cm: 289
Bakkeklaring, cm: 18,5
Bagasjerom, liter: 526–1529
Standard dekkdimensjon: F:235/65-18 B:255/60-18
Batterikapasitet, kWh: 94,9
Rekkevidde, WLTP km: 619
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr: 745 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn