Test BMW iX2 xDrive30
Mer enn bare lekker
Hvis du tipper at den kompakte crossovercoupeen fra BMW er sportslig, har du helt rett. Men en annen viktig egenskap er vanskeligere å gjette.
Når det dukker opp en mer coupé-lignende variant med frekkere utseende enn en hakket mer traurig bestselgerutgaven, tenker vi gjerne at nei, den der kommer ikke til å selge.
For snart to år siden dukket BMW iX1 beleilig opp i BMWs modellutvalg. Det bayerske prestisjemerket trengte definitivt noe litt rimeligere og mer folkelig i elbilstallen. Og den praktiske, kompakte SUV-modellene rullet ut av forhandlerlokalene i et hyggelig antall.
Les også: Test: BMW iX1 xDrive30: Vi har fått en ny favoritt
Kjennes sportsligere
I 2024 dukket BMW iX2 opp. Mer fastback, litt kombikupe eller kanskje aller mest i moderne bilspråk: En crossover. Det er blitt en fellesbetegnelse på biler som fortsatt hører til SUV-sjangeren, men i det minste utseendemessig har mer schwung over seg.
Og iX2 selger forbløffende bra, med drøyt 40 prosent av iX1-salget er langt over det vi trodde. En god bidragsyter til BMWs femteplass på merkestatistikken så langt i år. Den deler selvsagt plattform og teknikk med iX1, men BMW har vært flinke til å endre på detaljer. I tillegg er den fem centimeter lavere og lengre, med en mykere avslutning på karosseriet enn den typiske SUV-bråstoppen i iX1.
Akkurat hvorfor er vanskelig å forklare, men fra førerplass kjennes den sportsligere ut enn iX1. Om det er noe man tar med seg inn i bilen etter å ha sett utseendet, eller om noen i BMW har drysset tryllepulver med sportsmiks, det er vanskelig å si. Men slik kjennes det i alle fall ut.
Ikke for det – BMW iX1 er blant de livligste bilene i klassen, og de som velger iX2 blir garantert ikke skuffet. Vi som har levd en stund minnes at BMW på 60- og 70-tallet etablerte sitt rykte med sportslige sedanmodeller. Og uansett SUV-aner gjør ikke iX2 skam på den arven.
Kvalitetsunderholdning
Her går det på de berømte skinnene, selv om du tar i ordentlig i svingene. Boost-funksjon og inntil 230 kW/313 hk sørger for bra klem i akselerasjonen. 0–100 km/t tar 5,6 sekunder i vår test, på linje med fabrikkstallene. Forbikjøringer går unna som en røyk, selv om du ikke bruker boost-funksjonen. Eksempelvis tar 60–100 km/t 2,8 sekunder med boost og 3,2 sekunder uten.
Testbilen er skodd med Pirelli P Zero i dimensjon 245/40-20Y. De bidrar selvsagt til strålende svingegenskaper, men også at du merker det stramme fjæringsoppsettet enda bedre. Du gjøres tydelig oppmerksom på passering av skarpe ujevnheter. Legger du til ganske merkbar hjulstøy på motorvei drar dette ned premiuminntrykket i BMW iX2.
Heldigvis for BMW henter en bunnsolid kvalitetsfølelse, lekkert interiør, elegante materialer, samt førsteklasses sportsseter inn slakken. Det koster som vanlig litt i form av ekstrautstyr, men med fornuftige utstyrspakker og litt selvdisiplin i godteridisken blir ikke sluttsummen altfor ille.
Overraskelsen
Du som lurer på hva vi mente med «en annen viktig egenskap» skal slippe å spennes på pinebenken lenger: BMW iX2 er nemlig overraskende rommelig og praktisk. Normalt forventer man nærmest et sammenbrudd på denne fronten når «coupé-ordet» gjør sin entré. Slik er det ikke her. Ok, lavere karosseri gjør litt med takhøyden, men siden den allerede er veldig bra gjør det ikke så mye. Ellers er plassen i for- og baksete identisk med iX1 og dermed grei for fire.
I bagasjerommet henter iX2 litt inn igjen. Den ekstra lengden finner du nemlig igjen her. Normalvolumet er litt større i iX2 med 525 mot 490 liter i iX1. Skal du laste til taket tar den rette hekken hos iX1 igjen forspranget. Da snakker vi 1400 mot 1495 liter.
Bare sånn passe
En liten akilleshæl er moderat batterikapasitet på 64,7 kWh. Forbruket i testperioden på 1,75 kWh/mil kan vi tåle, og i snitt blir rekkevidden 360 km i vår test. Det regner vi som middels under sommerlige forhold. Hurtiglading går heller ikke mer enn sånn passe fort.
Vi brukte 34 minutter fra 10-80 prosent med oppfart på 120 kW i starten og en jevnt synkende kurve. Den dupper under 40 kW rett før 80 prosent. Da er det på tide å avslutte, og det gir i praksis rundt 250 kilometer rekkevidde mellom ladestoppene på langtur.
Vi Menn Bil mener:
BMW iX2 er en aldri så liten fargeklatt i en ellers ganske grå masse av biler rundt halvmillionen. Ikke alle trenger plass til tre barn og en Sankt Bernard, og noen setter fortsatt pris på en bil med sportslig dynamikk og fin kjørefølelse. Der kan vi fortsatt stole på BMW.
TESTDATA
Testdata for BMW iX2 sammenlignet med iX1
Bilmerke BMW BMW
Modell iX2 xDrive30 iX1 xDrive30
0–100 km/t, sek: 5,5 5,6
60–100 km/t: 2,8 2,8
80–120 km/t: 3,6 3,6
Støy 80 km/t, dBA: 67,5 66,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,5 68,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,75 1,64
Rekkevidde i test, km: 360 385
Misvisning 100 km/t 98 98
TEKNISKE DATA
Tekniske data for BMW iX2 sammenlignet med iX1
Bilmerke BMW BMW
Modell iX2 xDrive30 iX1 xDrive30
Motor: 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 230/313 230/313
Dreiemoment, Nm: 494 494
Egenvekt, m/fører, kg: 2095 2085
Tilhengervekt, kg: 1200 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 455/185/156 450/185/162
Akselavstand, cm: 269 269
Bakkeklaring, cm: 16,7 17
Bagasjerom, liter: 525–1400 490–1495
Standard dekkdimensjon: 225/55-18 225/55-18
Batterikapasitet, kWh: 64,7 64,7
Rekkevidde, WLTP km: 444 434
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,65 1,65
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,6 5,6
Toppfart, km/t: 180 180
Pris fra, kr: 503 000 487 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn