Test: BMW i4 eDrive40
Mye rekkevidde og kjøreglede for pengene
Alt tatt i betraktning er sannsynligvis dette den beste elbilen vi har testet. Men ingen kjøper den.
Det er ikke enkelt å være «billigversjon» i det norske elbilmarkedet der pengene i momspanikk flommer mot dyre modeller.
Du husker kanskje at vi var rause med lovordene da vi kjørte i4 i M50-versjon i vinter.
Les også: Her finner du vår test av BMW i4 M50
Så vi har på ingen måte noen høne å plukke med dem som velger den sterkeste, dyreste og firehjulsdrevne utgaven av i4. Men at bare 10 prosent velger en vanlig i4, er for oss et uforståelig mysterium.
For etter å ha kjørt M50 med sine vanvittige 400 kW/544 hk, tenkte vi at den bakhjulsdrevne i4 med «bare» 250 kW/340 hk ville bli en nedtur. Ikke så stor, men en nedtur likevel.
Helt feil. Det er ikke noe som minner om nedtur med i4 eDrive40. I stedet byr den på en viktig opptur på helt elbil-sentrale områder.
Mulig 4WD-savn
Men først litt mer om i4-magien. Den er også på plass i denne utgaven. Det er kun på glatt vinterføre du vil sende noen tanker i retning av M50-versjonen med et mulig savn av 4WD.
Det elegante 5-dørs coupéformatet ser lekkert ut, men er likevel overraskende praktisk med god baksete- og bagasjeplass.
Førermiljøet er det samme velfungerende og stilige som i M50 og andre nye BMW-modeller, og selv om vår testbil var relativt enkelt utstyrt etter BMW-standard med tilvalg for cirka 100 000 kroner, var det egentlig ikke noe vi savnet i testperioden.
Kjører som en helt
Dermed er det bare å dunke i vei, for både på svingete småveier og rette motorveier gjør i4 en glimrende figur. BMW har funnet en perfekt avstemming i understellet mellom tilstrekkelig komfort og sylskarpe veiegenskaper.
Det blir ikke mange kjedelige øyeblikk bak rattet, og i4 er en av de få elbilene som scorer så høyt på underholdningsfaktor.
Riktignok er ikke i4 eDrive40 like sinnssvakt rask som M50, men hvem vil klage på 0–100 km/t på 5,3 sekunder? Vi vet ikke hvilke vitaminer BMW har gitt denne bilen, men det er langt kvikkere enn fabrikkstallene på 5,7 sekunder.
Ekte entusiastbil
Og forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t på 2,3 sekunder er tett på de 1,8 sekundene den samme øvelsen tar i M50.
BMW i4 eDrive40 har slik sett både kjørestyrke og muskler til å være en ekte entusiastbil. Samtidig har den evnen til å strekke hver kilowatt lenger enn de aller fleste elbilene vi har kjørt i denne pris- og ytelsesklassen.
I vår faste forbrukstest klarte bilen seg med svært lave 1,46 kWh/mil. Batteriet på snaut 81 kW holder i dette tilfellet til imponerende 550 km rekkevidde.
Forholdene under rekkeviddetesten var gode, men ikke eksepsjonelle, med gjennomsnittstemperatur på 15 grader.
Eksklusiv klubb
Totalt sett logget vi forbruk og rekkevidde over 870 kilometer, og heller ikke ved motorveikjøring stakk forbruket helt av. 1,7 kWh/mil var det høyeste vi registrerte, og den maksimale rekkevidden varierte fra 470 til 550 kilometer.
Da hører BMW i4 eDrive40 med til en relativt liten klubb av elbiler som holder lenger enn sjåføren.
Når du først må ha deg noe mat, og kombinerer det med en ladestopp, skal du ikke sitte lenge å drøvtygge før ladeappen melder om nok strøm på batteriet.
Bilen har 200 kW makshastighet, men vel så viktig er det at den lader relativt fort over et bredt register. Vår beste resultat var fra 11 til 81 % batterikapasitet på 35 minutter, da var snittfarten drøyt 100 kW og toppfarten 166 kW.
Hvis du liker å kjøre bil, og samtidig setter pris på effektive elbilegenskaper, har vi med andre ord et insidertips til deg.
Vi Menn Bil mener:
Det er fullt mulig å kjøpe en hel haug av mer eller mindre intetsigende elektriske SUV-modeller til prisen av en BMW i4 eDrive40. Men det er uten dette ene unntaket ikke mulig å skaffe seg en sportslig-elegant kjøremaskin med elbil- og premiumegenskaper i toppklasse. Lykkelig blir den som bryter ut av vanetenkningen.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: BMW
Modellbetegnelse: i4 eDrive40
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 250/340
Dreiemoment, Nm: 430
Egenvekt, m/fører, kg: 2125
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/185/145
Bagasjerom, liter: 470–1290
Standard dekkdimensjon: 225/55-17
Batterikapasitet, kWh: 81
Rekkevidde, WLTP km: 585
Rekkevidde i 200 km test: 550
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,65
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7
Toppfart, km/t: 190
Pris fra, kr: 489 000
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 5,3
60–100 km/t, kickdown: 2,3
80–120 km/t, kickdown: 3,0
Støy 100 km/t, dBA: 67,5
Testforbruk, kWh/mil: 1,46
Misvisning 100 km/t: 99
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2022
Denne saken ble første gang publisert 24/08 2022, og sist oppdatert 28/08 2022.