Test: Alle BMW i5-versjoner
Merk deg denne modellbetegnelsen
Vi har testet alle tre drivlinjene og begge karosseriversjonene i BMWs elektriske 5-serie. En av dem peker seg ut som den klart mest attraktive.
BMW i5 har vært en av de store bilnyhetene i 2024. Men det er først nå mot slutten av året de virkelige godbitene i modellutvalget er tilgjengelig for norske bilkjøpere.
Vi kjørte de første testene av BMW i5 i desember 2023, i sedanversjon med den bakhjulsdrevne i5 eDrive40 og sinnataggen i5 M60 xDrive. I juni i år var det tid for stasjonsvognsutgaven i5 M60 Touring xDrive.
Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV
Den viktigste modellversjonen har dukket opp nå i høst: BMW i5 xDrive i sedan- og stasjonsvognsutgaven har akkurat det nordmenn ønsker seg: Firehjulsdrift kombinert med en hyggelig prislapp. Prisforskjellen på 44 000 kroner mellom eDrive40 og xDrive40 er nemlig så liten at det grenser til ubetydelig for en bil som starter i underkant av 700 000 kroner.
Les også: Test: BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60 xDrive: Mangler noe viktig for å være helt perfekt
Tradisjonelt har nordmenn foretrukket sin 5-serie som stasjonsvogn, men den har også vært populær som sedan. Uansett er prisforskjellen mellom sedan og stasjonsvogn enda mindre, her snakker vi 18 000 kroner.
Til nå har M60 xDrive med sine voldsomme krefter og sportslige oppsett vært eneste alternativ for de som ønsker i5 med firehjulsdrift. Her kommer nå xDrive40 som et svært attraktivt alternativ. Vi snakker nemlig om rundt 350 000 kroner i prisdifferanse, og det er betydelig selv i denne klassen.
En gylden middelvei
Etter å ha kjørt tester og målinger av xDrive40, hersker det liten tvil om at denne bilen gjør det aller meste en typisk 5-serie eier vil ønske seg. Ok, makseffekten på 290 kW/394 hk er langt lavere enn M60 med 442 kW/601 hk. Men for å frakte seg selv og familien rundt på norske veier er det mer enn nok.
Detaljene finner du i tabellen for testdata, og selvsagt er M60 raskere med 0–100 km/t på 3,9 sekunder, mens vi klokker xDrive40 inn på 5,4 sekunder.
Rent styrkemessig ligger ikke bakhjulsdrevne eDrive40 med sine 250 kW/340 hk så langt etter. Da vi kjørte bilen på vinterføre blir det selvsagt tydelig at den ikke setter kreftene like effektivt i bakken under akselerasjon, men at fremkommeligheten slett ikke er så verst, kun bakhjulsdrift tatt i betraktning.
Er du på jakt etter praktiske egenskaper, har selvsagt ikke sedanversjonen noe særlig å stille opp mot Touring-modellen. En ting er at volumet er med 570 mot 490 liter. En annen at lukeåpningen er mye større og en tredje mer fleksibel lasteplass med nedfelt bakseterygg. Når det er sagt har sedanen gode lasteegenskaper sett opp mot tilsvarende konkurrerende modeller.
Kvalitet følger pris
I BMW i5 er det liten forskjell i kvalitets- og luksusfølelse mellom sedan og stasjonsvogn. Du føler deg litt mer som en kokong i førstnevnte, men på støymålingene er det ingen forskjell å spore. Vi kan også legge til at kvalitet, støydemping og den mer udefinerbare følelsen av luksus har vært førsteklasses i alle de fire bilene vi har kjørt. Riktignok må du regne med å bruke litt tid og penger på ekstrautstyr, men da er det betryggende at prisen også reflekteres i følelsen du får bak rattet.
Når det kommer til veiegenskaper treffer BMW akkurat samme sweetspot som de to foregående generasjonene av 5-serie. En merketypisk sportslighet kombinert med en solid porsjon komfort.
Her er en av de viktigste skillelinjene mellom xDrive40 og M60 xDrive, der sistnevnte er merkbart mer kjøremaskin, med de fordelene og ulempene det har. I xDrive40 bys du på en smidigere fjæringskomfort og den er mindre på hugget ved heftig svingkjøring. Ikke mange driver med det til daglig på norske veier, og i våre øyne trumfer derfor høy komfort hissige veiegenskaper mesteparten av tiden.
Rekkevidde og lading
BMW i5 har med sitt batteri på 81 kW relativt moderat kapasitet når vi snakker om store, luksuriøse biler. Våre testerfaringer gjennom 2300 km på vinter- og sommerforhold tilsier at det nok i første rekke rammer M60 xDrive, særlig ved sportslig kjøring eller vinterlige temperaturer. Da kan maksimal rekkevidde synke ned mot 300 km, mens den på normal sommerkjøring ligger rundt 370 km.
Her har xDrive40 en merkbar fordel, med 400–450 km under sommerforhold. Og er rekkevidde viktigere enn fremkommelighet, finner omsider eDrive40 sin nisje. Ved vinterlige testforhold kommer den opptil 430 km. Da burde 500 km være oppnåelig ved pen sommerkjøring.
BMW oppgir 205 kW som maksimal hurtigladefart. Det ser vi bare tidlig i ladeforløpet, og i våre tester faller hastigheten under 100 kW fra 55-60%. Ved 80 % ligger vi på 50–60 kW, derfor kjennes det naturlig å avslutte ladesesjonen i dette området. Særlig om vinteren er det helt avgjørende at batteriet er forvarmet før ladingen, ellers blir det en treg opplevelse.
Vi Menn Bil mener:
Det blir xDrive40 Touring som stikker av med førstepremien blant BMW i5-modellene. Her møtes praktiske egenskaper, god komfort, trygg fremkommelighet og svært høy kvalitetsfølelse. Som elektrisk premium-stasjonsvogn har bilen en unik posisjon, og burde blant annet lokke til seg SUV-kjøpere som vil ned på bakkenivå igjen. Der er det nemlig godt å være.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr