TEST: Subaru Solterra Sport AWD
Både gleder – og skuffer
Subarus første elbil er laget i tett samarbeid med Toyota. Likevel gjør 4WD-spesialisten et ærlig forsøk på å følge sitt eget spor, men ideen med å gjemme deler av batterikapasiteten er ikke god.

Det har vært noen magre år for Subaru i det elbilfikserte norske bilmarkedet. Noen hybridmodeller er det nærmeste merket har kommet elektrifisering, men nå er endelig den første elbilen fra Subaru på plass.
Den nye Solterra er en typisk mellomklasse-SUV, og er blitt til i et samarbeid med Toyota, som eier 20 % av Subaru. Dermed er mye av den tekniske basisen felles med Toyota bZ4X, men Subaru har fått anledning til å gjøre noen tilpasninger på sin bil.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Toyota bZ4X - med kuldetest i Norge

Holder mål
De viktigste går på 4WD-system og oppsett av understell. Solterra har permanent firehjulsdrift, samt et fastere fjæringsoppsett og tyngre styrefølelse ifølge Subaru-importøren. Dessuten er 4WD-systemet utstyrt med noen spissfindigheter (se ramme). Det vil Subaru-kunder sannsynligvis sette stor pris på, akkurat som med den solide bakkeklaringen på 21 cm.
Fremdriften tas hånd om av to elmotorer, en foran og en bak. Med 80 kW hver blir totaleffekten 160 kW/218 hk med et dreiemoment på 337 Nm.
Det er ikke blant de sterkeste elbilene, men holder mål for en vanlig familiebil.
Subaru oppgir 0–100 km/t på 6,9 sekunder, og vi klokker inn på 7,0 sekunder med vinterdekk og våt asfalt under hjulene. Det er bra.
Forbikjøringsakselerasjonen er slik du regner med ut fra effekt og 2,1 tonn egenvekt med fører: Kjapp, men ikke helt i klasse med de raskeste konkurrentene.
Kjennes ut som Subaru
Gledelig nok kjører Solterra akkurat slik vi forventer av en Subaru-SUV. Den er lettkjørt, kvikk i responsen og fast i fjæringen, uten at det blir ubehagelig. Passende nok får vi ordentlig vinterføre i løpet av testen og der lever Solterra opp til det gamle Vi Menn-ordtaket om at «jo verre kjøreforholdene blir, desto bedre har du det i en Subaru».
Den går stabilt gjennom svingene, uten store utslag hverken på for- eller bakhjul, og det er selvsagt ikke noe å si på fremkommeligheten med 10–15 cm ubrøytet nysnø.
Les også: Her finner du Vi Menns Bils test av "norgesbilen" Subaru Outback

Innvendig byr Solterra på et trivelig førermiljø og bra plassforhold. Våre målinger viser grei standard mot en typisk konkurrent som VW ID. 4 GTX, der særlig benplassen i baksetet er stor, mens takhøyden i baksetet er moderat og den hellende bakruten stjeler noe lasteplass i høyden. Men de fleste vil finne seg til rette med plassforholdene.
Instrumentpanelet foran føreren og betjeningsskjermen i midtkonsollen har vi lite å utsette på. I tillegg har Solterra smarte hurtigknapper slik at du slipper å fomle i skjermmenyen etter de viktigste kjøre- og sikkerhetsfunksjonene.
Det eneste som forstyrrer inntrykket av en harmonisk kjøreopplevelse er støynivået i motorveifart, der Solterra med 68 dBA i 100 km/t er blant de svakeste i denne klassen.
Litt under snittet

De sentrale delene av elbilteknikken deler Solterra med Toyota bZ4X. I bunnen ligger et batteri med brukskapasitet på 71,4 kWh – litt under middels i en bilklasse som grovt regnet spenner fra rundt 65 til 90 kWh. Nå vet vi at batterikapasitet bare er en del av rekkeviddekabalen; enda viktigere er effektiviteten i drivlinjen og bilens faktiske energiforbruk.
Normtallene fra WLTP-testen viser at Nordic-versjonen med 18-tommers hjul skal bruke 1,61 kWh per mil og ha en rekkevidde på 466 km. Vår Sport-utgave har 20-tommers hjul, og det øker forbruket til 1,8 kWh per mil og reduserer rekkevidden til 416 km. Testbilen er utstyrt med Nokians nyeste piggfri vinterdekk, utviklet spesielt for elbiler.
I vår testperiode med temperaturer fra to til fem plussgrader, stort sett våt veibane og en blanding av lande- og motorvei går det mer strøm enn antydet.

I den faste forbrukstesten bruker bilen 2,2 kWh per mil, og oppnår en rekkevidde på 305 km. Det er litt svakere enn de direkte konkurrentene vi har kjørt på test i vinterhalvåret i perioden fra 2020 til 2022:
Der har snittet vært på 2,1 kWh per mil, med rekkevidde på 340 km. I forholdet mellom faktisk og oppgitt rekkevidde er det ingen vesensforskjell – vår Solterra oppnår 73 prosent av WLTP-normen, mens snittet for de øvrige testbilene ligger på 72 prosent.

Savner batteriprosenten
Du må likevel være en modig elbilsjåfør for å utnytte den hele og fulle rekkevidden i Solterra.

Toyota sier at de har gjemt unna noe mer batterikapasitet enn vanlig, slik at rundt ni prosent av denne ikke er inkludert i rekkeviddeberegningen du ser på dashbordet.
Dermed kan bilen kjøres tom for rekkevidde og litt til før du utnytter hele den «normale» batterikapasiteten. Vi tipper de fleste stopper på en ladestasjon i god tid før det.

I tillegg viser hverken Solterra eller bZ4X gjenværende batterikapasitet i prosent på dashbordet (kun i mobilapp).
Dermed mister du en viktig informasjonskilde til hva du har å rutte med når det kniper på rekkevidden.
Akkurat det burde være en enkel sak å få på plass, så får Toyota og Subaru heller finne ut av hvor mye batterikapasitet man skal gjemme bort i en bil som ikke har mer rekkevidde enn den må ha.
Vi Menn Bil mener:
Solterra fremstår som en typisk Subaru, med robuste veiegenskaper og god kvalitetsfølelse. Konseptet kjennes ut som en slags blanding av XV og Forester, men med langt mer moderne egenskaper. Rekkevidden er i den nedre delen av denne klassen, og Toyota/Subaru kan med fordel gjøre det enklere å disponere det man faktisk rår over.