TEST: Subaru Solterra Sport AWD

Både gleder – og skuffer

Subarus første elbil er laget i tett samarbeid med Toyota. Likevel gjør 4WD-spesialisten et ærlig forsøk på å følge sitt eget spor, men ideen med å gjemme deler av batterikapasiteten er ikke god. 

Pluss ikon
<b>INGEN KOMPROMISSER: </b>Med 4WD-finesser, høy bakke­klaring og røffe designdetaljer vil Subaru gjerne være kongen på haugen blant de elektriske SUV-modellene.
INGEN KOMPROMISSER: Med 4WD-finesser, høy bakke­klaring og røffe designdetaljer vil Subaru gjerne være kongen på haugen blant de elektriske SUV-modellene. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det har vært noen magre år for Subaru i det elbilfikserte norske bilmarkedet. Noen hybridmodeller er det nærmeste merket har kommet elektrifisering, men nå er endelig den første elbilen fra Subaru på plass.

Den nye Solterra er en typisk mellomklasse-SUV, og er blitt til i et samarbeid med Toyota, som eier 20 % av Subaru. Dermed er mye av den tekniske basisen felles med Toyota bZ4X, men Subaru har fått anledning til å gjøre noen tilpasninger på sin bil.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils prøvekjøring av Toyota bZ4X - med kuldetest i Norge

<b>VELLYKKET:</b> Selv med særegen utforming av området rundt ratt og dashbord fungerer førermiljøet bra.
VELLYKKET: Selv med særegen utforming av området rundt ratt og dashbord fungerer førermiljøet bra. Foto: Terje Bjørnsen

Holder mål

De viktigste går på 4WD-system og oppsett av understell. Solterra har permanent firehjulsdrift, samt et fastere fjæringsoppsett og tyngre styrefølelse ifølge Subaru-importøren. Dessuten er 4WD-systemet utstyrt med noen spissfindigheter (se ramme). Det vil Subaru-kunder sannsynligvis sette stor pris på, akkurat som med den solide bakke­klaringen på 21 cm.

Avansert 4WD

Slik det sømmer seg en Subaru har Solterra noen ekstra finesser i 4WD-systemet. X-Mode og Grip Control skal gjøre det enklere å komme seg frem under krevende kjøreforhold. 

X-Mode har to innstillinger, Snow/Dirt og Deep Snow/Mud. Snow/Dirt brukes eksempelvis på snødekke der det er ønskelig med en kombinasjon av stabilitet og fremkommelighet. Deep Snow/Dirt gir elektronikken større spillerom og skal gjøre det enklere å komme frem på løst og vanskelig underlag.

Grip Control er en ny funksjon som holder jevn hastighet fra 2–10 km/t slik at føreren kan konsentrere seg om styringen. Det samme gjelder Downhill Assist Control, der hjulene bremses for å holde konstant hastighet fra 4–30 km/t i unnabakke.

Fremdriften tas hånd om av to elmotorer, en foran og en bak. Med 80 kW hver blir totaleffekten 160 kW/218 hk med et dreiemoment på 337 Nm.

Det er ikke blant de sterkeste elbilene, men holder mål for en vanlig familiebil.

Subaru oppgir 0–100 km/t på 6,9 sekunder, og vi klokker inn på 7,0 sekunder med vinterdekk og våt asfalt under hjulene. Det er bra.

Forbikjøringsakselerasjonen er slik du regner med ut fra effekt og 2,1 tonn egenvekt med fører: Kjapp, men ikke helt i klasse med de raskeste konkurrentene.


Kjennes ut som Subaru

Gledelig nok kjører Solterra akkurat slik vi forventer av en Subaru-SUV. Den er lettkjørt, kvikk i responsen og fast i fjæringen, uten at det blir ubehagelig. Passende nok får vi ordentlig vinterføre i løpet av testen og der lever Solterra opp til det gamle Vi Menn-ordtaket om at «jo verre kjøreforholdene blir, desto bedre har du det i en Subaru».

Den går stabilt gjennom svingene, uten store utslag hverken på for- eller bakhjul, og det er selvsagt ikke noe å si på fremkommeligheten med 10–15 cm ubrøytet nysnø.

Les også: Her finner du Vi Menns Bils test av "norgesbilen" Subaru Outback

<b>EGEN STIL:</b> Selv om den tekniske plattformen er delt med Toyota bZ4X skiller Subaru Solterra seg ut på noen områder. 
EGEN STIL: Selv om den tekniske plattformen er delt med Toyota bZ4X skiller Subaru Solterra seg ut på noen områder.  Foto: Terje Bjørnsen

Innvendig byr Solterra på et trivelig førermiljø og bra plassforhold. Våre målinger viser grei standard mot en typisk konkurrent som VW ID. 4 GTX, der særlig benplassen i baksetet er stor, mens takhøyden i baksetet er moderat og den hellende bakruten stjeler noe lasteplass i høyden. Men de fleste vil finne seg til rette med plassforholdene.

Instrumentpanelet foran føreren og betjeningsskjermen i midtkonsollen har vi lite å utsette på. I tillegg har Solterra smarte hurtigknapper slik at du slipper å fomle i skjermmenyen etter de viktigste kjøre- og sikkerhetsfunksjonene.

Det eneste som forstyrrer inntrykket av en harmonisk kjøreopplevelse er støynivået i motorveifart, der Solterra med 68 dBA i 100 km/t er blant de svakeste i denne klassen.

Litt under snittet

<b>4WD-DETALJER:</b> Ute til høyre for girvelgeren finner du knappene som styrer finessene i 4WD-systemet, i tillegg til ulike kjøremodus og antispinn. 
4WD-DETALJER: Ute til høyre for girvelgeren finner du knappene som styrer finessene i 4WD-systemet, i tillegg til ulike kjøremodus og antispinn.  Foto: Terje Bjørnsen

De sentrale delene av elbilteknikken deler Solterra med Toyota bZ4X. I bunnen ligger et batteri med brukskapasitet på 71,4 kWh – litt under middels i en bilklasse som grovt regnet spenner fra rundt 65 til 90 kWh. Nå vet vi at batterikapasitet bare er en del av rekkeviddekabalen; enda viktigere er effektiviteten i drivlinjen og bilens faktiske energiforbruk.

Normtallene fra WLTP-testen viser at Nordic-versjonen med 18-tommers hjul skal bruke 1,61 kWh per mil og ha en rekkevidde på 466 km. Vår Sport-utgave har 20-tommers hjul, og det øker forbruket til 1,8 kWh per mil og reduserer rekkevidden til 416 km. Testbilen er utstyrt med Nokians nyeste piggfri vinterdekk, utviklet spesielt for elbiler.

I vår testperiode med temperaturer fra to til fem plussgrader, stort sett våt veibane og en blanding av lande- og motorvei går det mer strøm enn antydet.

<b>MIDDELS:</b> Med 440 liter har Solterra grei bagasjeplass, men skrå vinkel på bakruten gjør det vanskelig å laste noe særlig i høyden. 
MIDDELS: Med 440 liter har Solterra grei bagasjeplass, men skrå vinkel på bakruten gjør det vanskelig å laste noe særlig i høyden.  Foto: Terje Bjørnsen

I den faste forbrukstesten bruker bilen 2,2 kWh per mil, og oppnår en rekkevidde på 305 km. Det er litt svakere enn de direkte konkurrentene vi har kjørt på test i vinterhalvåret i perioden fra 2020 til 2022:

Der har snittet vært på 2,1 kWh per mil, med rekkevidde på 340 km. I forholdet mellom faktisk og oppgitt rekkevidde er det ingen vesensforskjell – vår Solterra oppnår 73 prosent av WLTP-normen, mens snittet for de øvrige testbilene ligger på 72 prosent.

<b>TETT PÅ:</b> Gode seter og mulighet til å justere seg tett på ratt og pedaler bidrar til en kompakt og direkte kjørefølelse. 
TETT PÅ: Gode seter og mulighet til å justere seg tett på ratt og pedaler bidrar til en kompakt og direkte kjørefølelse.  Foto: Terje Bjørnsen

Savner batteriprosenten

Du må likevel være en modig elbilsjåfør for å utnytte den hele og fulle rekkevidden i Solterra.

<b>STOR:</b> Bakkeklaring på 21 cm holder god Subaru-standard, mens 20-tommers hjul koster noen mil i rekkevidde i forhold til den rimeligste modellen med 18-tommere. 
STOR: Bakkeklaring på 21 cm holder god Subaru-standard, mens 20-tommers hjul koster noen mil i rekkevidde i forhold til den rimeligste modellen med 18-tommere.  Foto: Terje Bjørnsen

Toyota sier at de har gjemt unna noe mer batterikapasitet enn vanlig, slik at rundt ni prosent av denne ikke er inkludert i rekkeviddeberegningen du ser på dashbordet.

Dermed kan bilen kjøres tom for rekkevidde og litt til før du utnytter hele den «normale» batterikapasiteten. Vi tipper de fleste stopper på en ladestasjon i god tid før det.

<b>GODT GJEMT:</b> Du må helt inn i mobilappen for å få en presis angivelse av batterikapasiteten. Den bør være tilgjengelig på dashbordet. 
GODT GJEMT: Du må helt inn i mobilappen for å få en presis angivelse av batterikapasiteten. Den bør være tilgjengelig på dashbordet. 

I tillegg viser hverken Solterra eller bZ4X gjenværende batterikapasitet i prosent på dashbordet (kun i mobilapp).

Dermed mister du en viktig informasjonskilde til hva du har å rutte med når det kniper på rekkevidden.

Akkurat det burde være en enkel sak å få på plass, så får Toyota og Subaru heller finne ut av hvor mye batterikapasitet man skal gjemme bort i en bil som ikke har mer rekkevidde enn den må ha.

Vi Menn Bil mener:

Solterra fremstår som en typisk Subaru, med robuste veiegenskaper og god kvalitetsfølelse. Konseptet kjennes ut som en slags blanding av XV og Forester, men med langt mer moderne egenskaper. Rekkevidden er i den nedre delen av denne klassen, og Toyota/Subaru kan med fordel gjøre det enklere å disponere det man faktisk rår over.


TEKNISKE DATA

Subaru Solterra Sport AWD

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk:  160/218

Dreiemoment, Nm:  336

Egenvekt, m/fører, kg:  2110

Tilhengervekt, kg:  750

Lengde/bredde/høyde, cm:  469/186/165

Bagasjerom, liter:  441

Standard dekkdimensjon:  235/50-20

Batterikapasitet, kWh:  71,4

Rekkevidde, WLTP km:  416

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  1,8

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,9

Toppfart, km/t:  160

Pris fra, kr:  479 000

TESTDATA

Subaru Solterra Sport AWD

0–100 km/t, sek:  7,0

60–100 km/t:  3,9

80–120 km/t:  5,0

Støy 100 km/t, dBA:  68

Testforbruk, kWh/mil:  2,2

Rekkevidde i test, km:  305

Misvisning 100 km/t:  96

Denne saken ble første gang publisert 11/01 2023, og sist oppdatert 15/01 2023.

Les også