Stasjonsvognens comeback
I år kommer denne biltypen tilbake for alvor
Elektriske stasjonsvogner var lenge helt fraværende, men 2024 blir året da denne karosseriformen virkelig gjør comeback.
Stasjonsvognen var i mange år nordmenns favorittkarosseri. Modeller som Passat, V70, Mondeo, Avensis, Vectra og Octavia var nærmest ensbetydende med stasjonsvogn.
Så sent som i 2010 var seks av de 10 mest registrerte bilene i Norge typiske stasjonsvogner: Avensis, Passat, Mondeo, Octavia, V70 og V50. I 2015 var det én igjen på topp 10, Skoda Octavia.
Stasjonsvognene ble fortrengt av SUV-enes inntog og mer kompakte bestselgere som Golf, Auris, Yaris og Leaf. Avgiftsomlegging og momsfritak for elbiler endret bildet ytterligere.
Plutselig var det varianter av sedan som gjaldt, en karosseriform som fra 90-tallet solgte beskjedent i Norge.
Første fra Kina
I flere år var det ikke en eneste elektrisk stasjonsvogn å oppdrive før i 2021. Første eksemplar av sorten kom ikke fra en av de europeiske produsentene med tunge tradisjoner for stasjonsvogn, men fra kinesiske MG.
460 centimeter lange MG5 var en ensom svale til en annen kineser gjorde entré sent 2023, Nio ET5 Touring, en lekker sak med linjer som kan minne om Porsche Taycan Sport Turismo.
Les også: Test: Nio EL6 og ET5 Touring: Har egentlig alt nordmenn ønsker seg av en elbil
Og i år kommer endelig stasjonsvogner fra mer etablerte merker, som Opel, som nå er klare med sin elektriske Astra Sports Tourer.
– Stasjonsvogn har vært viktig for Opel støtt siden Kadett A ble lansert tidlig på 60-tallet. Den var blant de første modellene som kunne fås som stasjonsvogn, sier Stein Pettersen, informasjonssjef i Opel.
Opel ble store på stasjonsvogn som ble en viktig karosseriform gjennom alle Kadett-generasjonene og fortsatte med Astra. I fjor kom den lekre og sportslige plug in-hybriden Astra Sports Tourer GSe, men norsk avgiftspolitikk sørget for at den aldri ble aktuell for Norge.
I Norge satser nå Opel utelukkende på elektriske modeller, som elektriske Astra stasjonsvogn til 400 000 kroner. SUV regjerer, men Opels talsmenn i Norge tror de trange tidene taler til fordel for en bil som Astra, og at en del kunder vil vende tilbake til stasjonsvogn.
Kanskje særlig i klassen rundt 400 000 kroner fordi du får mer plass og gjerne med praktiske egenskaper sammenlignet med en SUV i samme priskategori. Bagasjerommet i Astra Sports Tourer er på 516 liter og bakseteplassen er god.
Kalddusj
Det er ingen hemmelighet at salget av nye biler har bremset kraftig opp. Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i 2023 endte på 126 953 – hele 27 prosent bak 2022, drøyt 47 000 færre nye biler enn året før, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Og mens desember i 2022 ga ny registreringsrekord for en enkeltmåned med 40 000 nye biler, endte desember 2023 hele 69 prosent bak samme måned året før.
– Hovedårsaken til registreringsrekorden i desember 2022, var den varslede innføringen av moms på elbiler over en halv million kroner samt innføring av en ny vektavgift for alle personbiler fra 1. januar 2023. Ser vi på 2023, kom de nye avgiftene på toppen i et år med sterk prisstigning og flere rentehevinger. Samlet slo dette kraftig ut på nybilsalget i 2023, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.
– Nybilmarkedet har gått fra en situasjon med pandemi og mangel på biler til en situasjon med mangel på kunder. Vi tror at norske kunder savner en ekte tysk stasjonsvogn i kompaktbilsegmentet, og at Astra Sports Tourer Electric er et veldig godt alternativ i dagens marked, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
– En rimelig stasjonsvogn med god plass og relativt god rekkevidde, supplerer Pettersen. Det dreier seg om en oppgitt rekkevidde på 413 kilometer.
Får selskap
Opel er blitt en del av det enorme bilkonglomeratet Stellantis og snart får Astra selskap av E-308 SW GT fra konsernslektning Peugeot. Stasjonsvognutgaven av E-308 vil koste fra 398 900 kroner.
Det dreier seg om samme drivlinje som i Opelen: Forhjulstrekk, 51 kWt-batteri (netto), 156 hestekrefter, omtrent samme rekkevidde, men litt større oppgitt bagasjeromsvolum. Skåret i gleden er at ingen av dem kan trekke henger og ikke har muligheten til forvarming av batteriet.
Og dersom du har lengtet etter en større, elektrisk stasjonsvogn - kanskje en Passat - så innfris lengselen i løpet av året. Stasjonsvognutgaven av splitter nye og nesten fem meter lange ID.7 kommer på veien i år.
ID.7 Tourer vil ha 605 liter bagasjeplass. Med nedslåtte bakseter øker volumet til inntil 1.714 liter, og lengden på bagasjerommet med nedslåtte bakseter måler nesten to meter.
Les også: VW ID.7 prøvekjørt: Volkswagens nye flaggskip overbeviser
Tourer kan i tillegg trekke henger - trolig 1000 kilo - og vil etter hvert bli tilbudt med firehjulstrekk.
Mer krefter og mer luksus blir det når Audi A6 Avant e-tron og BMW i5 Touring dukker opp, også i løpet av året. Stasjonsvognutgaven av BMW i5 hadde verdenspremiere 7. februar og dukket kort tid etter opp på eCarExpo-messen på Lillestrøm.
Les også: Test: BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60 xDrive: Mangler noe viktig for å være helt perfekt
Foreløpig har Audi kun vist bilder av konseptbilen mens BMW har vist et tilslørt bilde av BMW i5 Touring. Audi skal avduke den produksjonsklare bilen i mars og det forventes at den skal rulle på norske veier til sommeren.
A6 Avant e-tron vil komme i flere varianter med en eller to elektromotorer. Det er tale om en rekkevidde rundt 700 kilometer for de mest effektive variantene, mens toppmodellen skal greie 0–100 km/t på under fire sekunder. Den skal kunne trekke tungt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 07 2024