Prøvekjørt: Audi A6 og S6 e-tron Avant
Vanskelig å komme utenom
For de som vurderer ny elbil i området 700 000 til én million kroner har Audi nå gjort valget vanskeligere. Eller kanskje enklere?
Det begynner så smått å utkrystallisere seg et lite utvalg av elektriske stasjonsvogner. Det startet med kinesiske MG5, som ikke lenger selges i Norge. Deretter fulgte Opel Astra Sports Tourer Electric, BMW i5 Touring og VW ID.7 i tur og orden.
Nå får det beskjedne utvalget straks selskap av Audi A6 e-tron, som vi har prøvekjørt på Tenerife. Den blir en konkurrent til BMW i5 Touring, men kanskje primært til SUV-er i samme priskategori.
Vi er spente på om stasjonsvognene kan spise seg inn på SUV-enes nærmest hegemoni-lignende posisjon. Vi utropte nylig stasjonsvognutgaven av VW ID-7 GTX til vår nye elbilfavoritt, og vi skal ikke legge skjul på at vi i mange tilfeller vil foretrekke stasjonsvogn fremfor SUV på grunn av kjøreegenskapene, som nærmest uten unntak går i stasjonsvognens favør grunnet lavere tyngdepunkt.
Les også: Test: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn: Vi har fått en ny elbil-favoritt
En av de skarpeste konkurrentene til A6 er trolig bilens høyreiste slektning, Q6, som den deler plattform med. Under skallet på A6 e-tron finner man dermed mye av det samme som i Q6: 75,8- eller 94,9 kWt batteri, 800-voltsteknologi, hurtigladekapasitet på 270 kW og mulighet for forvarming av batteriet. Den skal kunne lade fra 10 – 80 prosent på 21 minutter under optimale forhold.
Bilen kommer standard med 11 kW ombordlader, men 22 kW vil bli tilgjengelig. A6 er 493 centimeter lang, 16 centimeter lengre enn Q6, og har dermed også lengre akselavstand. Det oppgitte bagasjeromsvolumet i A6 e-tron Avant er bitte litt mindre enn i Q6 e-tron.
Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV
Ikke i tvil
Vi starter med en bakhjulsdrevne A6 e tron Performance i Avant-utgave med luftfjæring. Elmotoren leverer 270 kW - 367 hestekrefter. På tørre og fine veier på Tenerife er ikke quattro firehjulstrekk noe savn. Den er komfortabel og kontrollert, og styringen gir god presisjon. Den har imidlertid ikke samme bittet ut av svingene som quattro-modellen. Det merkes da vi bytter til den firehjulsdrevne S-modellen, som ut over mer krefter, inngir enda mer følelse av kontroll på de svingete veiene rundt 3718 meter høye Teide.
I forbrenningsmotorens verden er det ofte markant forskjell mellom en lav stasjonsvogn med lang akselavstand og en SUV, særlig der veien svinger på seg. SUV-ene oppleves ofte som mer vaggete på grunn av høyere tyngdepunkt. Forskjellene mellom de to biltypene er mindre med elektrisk motor på grunn av de tunge batteriene som ligger i bunnen av bilen.
Likevel oppleves A6 som en morsommere og mer dynamisk bil å kjøre enn sin høyreiste slektning. Vi synes også den har enda bedre styrefølelse og mer følelse av kontroll med underlaget enn Q6. På vinterveier hjemme i Norge er vi ikke tvil om hvilken av dem vi ville ha foretrukket.
Les også: Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron: Skreddersydd for «raske briller»
Bør ha luftfjæring
A6 e-tron kan leveres med konvensjonelt understell, men dette er bil som bør bestilles med luftfjæring. Det gir en svært komfortabel bil med stor spennvidde i egenskapene. Man merker forskjellene mellom kjøremodusene, balansert, dynamisk og komfortabel, og de er presise gjengivelser av hvordan A6 oppleves.
Du kan justere styring, luftfjæring og motorlyd individuelt i nivåene komfort, balansert og dynamisk. Også kjøreassistenten og utseendet på virtuell cockpit-visningen kan justeres. Med luftfjæring kan også bilen senkes og løftes. Det er to centimeter mellom høyeste og laveste posisjon.
Audi-en er en fremragende bil å kjøre og kun vekten legger en liten demper på opplevelsen. S6 e-tron Avant veier 2,4 tonn. Det er nesten 400 kilo mer enn siste generasjon A6 Allroad med treliters diesel.
Den bakhjulsdrevne A6 e-tron performance gjør 0-100 km/t på 5,4 sekunder, mens S-versjonen gjør samme øvelse på 3,9 sekundert med launch control. Det er med andre ord lite å utsette på ytelsene.
Les også: Test: Audi A6 Allroad: Dieselbilen har aldri vært bedre
Flotte seter
Audi pleier å ha stålkontroll på interiør og har tradisjonelt være mestere på å utforme dashbord med tydelige kontraster og solid materialkvalitet. Audi A6 e-tron følger opp tradisjonen selv om plast lenger ned i bilen og et felt med blank hardplast på senterkonsollen trekker ned helhetsinntrykket. Ut over plastområdene er det skinn, kunstskinn og tekstiler som råder. Deler av interiøret kan fås med elementer i børstet aluminium, skinn og Dinamica, som er et mikrofibermaterial som blant annet produseres av resirkulerte polyesterfibre.
Med vinterpakke til 9900 kroner ekstra følger rattvarme, setevarme foran og bak samt muligheten til å kjøle ned eller varme opp kupeen før du skal kjøre. Setevarmen er ikke kun i sitteputen, men også i seteryggen. I kombinasjon med skinninteriør og sportsseter foran er det også varme i sidevangene. A6 kan også fås med ventilerte seter.
Bilene vi fikk kjøre hadde elektrisk justerbare sportsseter med skinn og kunstskinn og 4-veis korsryggstøtte. De varter opp med både høyt komfortnivå og god sidestøtte. De perforerte Sport plus-setene i S6 er ekstra flotte med massasjefunksjoner, Arasrødt milanoskinn og nappaskinn. Pluss for seteforlenger som gir bedre lårstøtte
Midtkonsollen er utstyrt med gode koppholdere, trådløs ladeplass og et oppbevaringsrom. Fire USB-C-porter finnes også, fordelt på for- og baksetet. Instrumentpanelet har forskjellige visningsoppsett og henger sammen med berøringsskjermen i en tynn og buet enhet med OLED-teknologi. Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android Automotive operativsystem er 37 centimeter bred. Det er en klar og rask skjerm som det er lett å orientere seg i.
Les også: Test: Audi SQ6 e-tron: Gir den rette følelsen, men skuffer på særlig to områder
Bedre kameraspeil
Rattet har heksagonal form og er utstyrt med berøringsfølsomme knapper. Passasjersetet kan også utstyres med eget 28 centimeter bredt display integrert i dashbordet.
Dermed kan passasjeren i forsetet ha sin egen kartvisning, se på film eller bruke andre funksjoner. Skjermen er laget slik at sjåføren ikke kan se visningen og bli distrahert. I motsetning til Q6 kan A6 leveres med kameraspeil. De fungerer bedre enn i Q8 e-tron fordi visingsskjermen er flyttet høyere opp og ikke ligger i døren. A6 kan også fås med head up-display med AR - utvidet virkelighet.
I synsfeltet projiseres et stort virtuelt bilde som kan vise hastighet, navigasjon og annen relevant informasjon. Head up-display krever en MMI experience pro til 56 000 kroner som også inkluderer Bang & Olufsen Premium lydsystem med 16 høyttalere og 3D-lyd og USB-porter med økt ladeeffekt.
Baksetene er bekvemme og akselavstanden på 295 centimeter gir god beinplass, men ikke bedre enn det bør være i en slik bil. På typisk elbil-vis blir gulvet høyt grunnet batterienes plassering slik at man blir sittende med beina i spiss vinkle der lårene ikke kommer skikkelig ned på sitteputen. Seteryggen har skiluke og kan felles ned i 40:20:40-fordeling. Bagasjerommet tar 502 liter - 1422 liter med bakseteryggen felt ned. Det er noe mindre enn stasjonsvognutgavene av BMW i5 og VW ID.7.
Audi-en kan imidlertid trekke tyngre, 2100 kilo. Innfellbart hengerfeste koster 17 630 kroner, så sant du ikke kjøper enn pakke der hengerfestet er inkludert. Audi-en kan også ha takstativ, men kommer dessverre ikke med rails. En frunk på 27 liter er også mulig. Den har såkalt komfortåpning, som innebærer at du bare trenger å stryke hånden over nederste delen av panseret for å åpne det.
På de jevnt over fine veiene på Tenerife oppleves Audi A6 e-tron som svært stillegående med lite dekkstøy, men av erfaring kan bildet endre seg under hjemlige forhold på grov asfalt. Nettopp dekkstøy har vist seg som en akilleshæl basert på de testene vi har gjort av Audi Q6 e-tron i Norge.
Vi håper A6 gjør det bedre. Vi fikk heller ikke testet ladehastigheten, men basert på test av Q6 e-tron i Norge er det grunn til å tro at A6 vil levere bra på både forbruk, rekkevidde og ladekapasitet.
Vi Menn Bil mener:
SUV eller stasjonsvogn er smak og behag, og det er ikke vanskelig å forstå at mange liker SUV på grunn av den høyere sitteposisjonen. Står det mellom en Audi A6 e-tron og en SUV i samme priskategori, bør likevel valget være enkelt.
Tekniske data
Audi A6 Avant e-tron performance Audi S6 Avant e-tron
Motor: EL 2xEL
Fremdrift: Bakhjulsdrift Firehjulsdrift
Effekt, kW/hk: 270/367 370/503
Dreiemoment, Nm: 565 855
Egenvekt, kg: 2250 2410
Lengde/bredde/høyde, cm: 493/192/153 493/192/150
Akselavstand, cm: 295 295
Bakkeklaring, cm: 12,5 12,5
Bagasjerom, liter: 502 -1422 502 -1422
Frunk, liter: 27 27
Tilhengervekt, kg: 750/2100 750/2100
Taklast, kg: 100 100
Batterikapasitet, kWh, netto: 94,9 94,9
Maks, hurtiglading, kW: 270 270
Ombordlader, kW: 11 11
Rekkevidde, WLTP km: 627–720 609–647
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7–1,48 1,74–1,64
Standard dekkdimensjon: : F: 225/55R19 B: 245/50R19 F: 235/45R20 B: 265/40R20
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,4 4,1
Toppfart, km/t: 210 240
Pris fra, kr: 796 000 958 400
Priser:
A6 e-tron Avant bakhjulsdrift: Batteri netto/rekkevidde/hk/pris, fra: 75,8 kWt/577 km/286 hk/669 900 kroner
A6 e-tron Avant quattro: Batteri netto/rekkevidde/hk/pris, fra: 94,9/667 km/428 hk/823 900 kroner
A6 e-tron Performance Avant bakhjulsdrift: Batteri netto/rekkevidde/hk/pris, fra: 94,9/713 km/367 hk/796 000 kroner
S6 e-tron Avant quattro: Batteri netto/rekkevidde/hk/pris, fra:94,9 kWt/647 km/503 hk/958 400 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2024