Prøvekjørt: Audi e-tron GT
Audien har en helt spesiell «heli-effekt»
Det hender at superraske biler omtales som lavtflyvende jagerfly. Når det gjelder nye Audi e-tron GT er det mer naturlig å trekke parallellen til helikopter.
Audi e-tron GT er fornyet og det dreier seg om mer enn et vissent ansiktsløft. Den kommer nå i tre varianter: S-versjon, RS og RS Performance. Hovedingrediensene i fornyelsen er mer krefter, lengre rekkevidde og raskere ladefart.
Batteriet har vokst fra 84 kWt netto til 97 kWt og S-versjonen maksimale rekkevidde er oppgitt til 600 kilometer mot 479 kilometer i dagens versjon.
Maks ladefart har økt fra 270 kW til 320 kW, noe som innebærer at e-tron GT, som har 800-voltsteknologi, skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter ved optimale forhold.
Les også: Test: Audi e-tron GT: Har et veigrep til å bli svimmel av
Når det gjelder kjøreytelsene, så har selv den «svakeste» i trioen mer krefter enn dagens RS-versjon: 679 hestekrefter med launch control mot 598 hestekrefter. 0-100 km/t skal S-utgaven greie på 3,6 sekunder. Hopper vi til RS Performance-versjonen er det tale om 925 hestekrefter og 1027 Nm.
RS-modellene kommer også for første gang med en egen boost-funksjon som gir 95 hestekrefter (70 kW) mer i effekt i opptil 10 sekunder under kjøring. Med launch control greier Performance-versjonen 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Og da kommer vi til selve godbiten ved nye e-tron GT.
Helikopter-effekten
Stålfjærer er ute og erstattet av luftfjæring som standard på alle tre versjoner. S-versjonen kommer standard med aktive dempere med to ventiler, men kan også leveres med elektrohydraulisk dempere, som er standard på de to RS-versjonene.
Det dreier seg om en avansert form for demping, som er en videreutvikling av den prediktive dempingen som ble introdusert med Audi S8 i 2022.
Les også: Duell: Audi A8 mot Mercedes S-klasse: - Audi A8 er en ost. Mercedes S-klasse er et juletre
For e-tron GTs del handler det om 800-volts hydrauliske systemer foran og bak som får strøm fra bilens høyvoltsbatteri.
De fungerer som elektronisk styrte pumper som justerer dempingens karakter ved hvert hjul individuelt. Det betyr at bilen kan løftes og senkes separat i alle hjørner. Det skjer selvsagt så fort at de er langt utenfor menneskets fatteevne.
Innenfor rimelighetens grenser kan systemet utligne krengebevegelser i lengderetningen og sideveis samt løftebevegelser.
Systemet kan for eksempel løfte bilen bak for utligne at fronten løftes ved akselerasjon. Tesla har et lignende system med «Cheetah Stance», men Audis system er mer avansert.
Vi fikk testet det på en RS Performance under et nylig avholdt pressearrangement i Tyskland. Når launch control er aktivert, så løfter hydraulikken baken på bilen bitte litt for å motvirke den fysiske tilbøyeligheten til å løfte fronten ved hard akselerasjon.
Tilsvarende ved nedbremsing. Bilen løftes foran for å motvirke av fronten stuper. Det er ikke uten grunn av ingeniørene hos Audi Motorsport omtaler det som en «heli-effekt». Når et helikopter akselerer så løftes hekken, når det bremser løftes fronten.
Les også: Test: Audi RS e-tron GT: Den er blant de tre raskeste bilene vi noensinne har testet
Lettere å komme inn - og ut
Dersom du aktiviserer krengningssystemet, så sørger elektrohydraulikken også for at bilen ikke krenger nevneverdig i svinger, men snarere lener seg litt innover i svingen som en motorsykkel.
Det er forbløffende effektivt og gjør at den 2,3 tonn tunge og nesten fem meter lange bilen kan kjøres bemerkelsesverdig fort selv ved krappe svinger, noe vi fikk testet på trafikkopplæringsanlegget i Wartburg, som tilsvarer en NAF øvingsbane.
Wartburgs Verkehrsübungsanlage i er ingen stor og åpen bane, men et trangt øvingsfelt mellom drueranker. Det er imidlertid ypperlige til å demonstrere e-tron GTs ferdigheter med det avanserte fjæringssystemet.
Momentfordeling på bakakselen er også med på å finpusse kjøreferdighetene, og i tillegg kan e-tron GT leveres med firehjulsstyring for mer direkte styring på forakselen. Luftfjæringen og den variable dempingen sørger også for et lite komfortgrep som ikke har med selve kjøringen å gjøre.
Bilen har et «entry mode» som gjør at bilen på null komma svisj løftes for å lette inn- og utstigning. Avhengig av opprinnelige høyde kan bilen endre høyde mellom 5,5 og 7,7 centimeter på noen sekunder.
Utvendige endringer
Den mest omfattende fornyelsen av e-tron GT har skjedd under skallet. De utvendige endringene er mer kosmetiske. Det dreier seg om noe annen utforming av luftinntakene og elementene på hver side av grillen. Bak har RS-modellene fått mer voluminøs diffusorinnsats.
Førermiljøet er tilnærmet uendret bortsett fra nytt ratt med flere rattknapper. I RS modellene følger også et par røde knapper for boost og ditt utvalgte RS-oppsett. Det er fortsatt nokså ugreit å lade mobiltelefonen med ledning. USB-uttaket er i oppbevaringsrommet og et egnet sted til å legge fra seg mobiler savnes.
Audi e-tron GT leveres med 20- eller 21-tommers felger og du kan velge mellom ni forskjellige lakkfarger. Ingen som passer deg? Da ordner Audi Exclusive-avdelingen det.
TEKNISKE DATA
Bilmerke: Audi Audi Audi
Modell: RS e-tron GT Performance (2024) S e-tron GT (2024) RS e-tron GT(2021) e-tron GT(2021)
Motor: 2xEL 2xEL 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 680/925 500/679 440/598 350/476
Dreiemoment, Nm: 1027 740 830 630
Egenvekt, m/fører kg: 2395 2385 2380 2385
Lengde/bredde/høyde, cm: 500/196/140 500/196/140 499/196/141 499/196/141
Bagasjerom, liter: 350 405 366 405
Taklast, kg: 75 75 75 75
Standard dekkdimensjon: F: 245/45 R20 B: 285/40 R20 F: 245/45 R20 B: 285/40 R20 F:245/45-20 F: 225/45-19 B: 285/40-20 B: 275/45-19
Batterikapasitet, kWh: 97 97 84 84
Maks ladehastighet, DC: 320 320 270 270
Rekkevidde, WLTP km: 592 609 465 479
Rekkevidde i 200 km test: --- --- 415 440
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,08 1,97 2,1 2,03
0–100 km/t, fabrikk, sek: 2,5 3,4 3,3 4,1
Toppfart, km/t: 250 245 250 245
Pris fra, kr: 1 769 100 1 369 100 1 304 000 902 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn