Prøvekjørt: Audi e-tron GT

Audien har en helt spesiell «heli-effekt»

Det hender at superraske biler omtales som lavtflyvende jagerfly. Når det gjelder nye Audi e-tron GT er det mer naturlig å trekke parallellen til helikopter. 

<b>FORNYELSE:</b> Utvendig er endringene små. Det har skjedd langt mer under skallet på Audi e-tron GT. 
FORNYELSE: Utvendig er endringene små. Det har skjedd langt mer under skallet på Audi e-tron GT.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Audi e-tron GT er fornyet og det dreier seg om mer enn et vissent ansiktsløft. Den kommer nå i tre varianter: S-versjon, RS og RS Performance. Hovedingrediensene i fornyelsen er mer krefter, lengre rekkevidde og raskere ladefart.

Batteriet har vokst fra 84 kWt netto til 97 kWt og S-versjonen maksimale rekkevidde er oppgitt til 600 kilometer mot 479 kilometer i dagens versjon.

Maks ladefart har økt fra 270 kW til 320 kW, noe som innebærer at e-tron GT, som har 800-voltsteknologi, skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter ved optimale forhold.

Les også: Test: Audi e-tron GT: Har et veigrep til å bli svimmel av

Når det gjelder kjøreytelsene, så har selv den «svakeste» i trioen mer krefter enn dagens RS-versjon: 679 hestekrefter med launch control mot 598 hestekrefter. 0-100 km/t skal S-utgaven greie på 3,6 sekunder. Hopper vi til RS Performance-versjonen er det tale om 925 hestekrefter og 1027 Nm.

<b>ET LØFT:</b> Bakkeklaringen kan økes ved å trykke på berøringsskjermen. 
ET LØFT: Bakkeklaringen kan økes ved å trykke på berøringsskjermen.  Foto: Martin Jansen

RS-modellene kommer også for første gang med en egen boost-funksjon som gir 95 hestekrefter (70 kW) mer i effekt i opptil 10 sekunder under kjøring. Med launch control greier Performance-versjonen 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Og da kommer vi til selve godbiten ved nye e-tron GT.

Helikopter-effekten

Stålfjærer er ute og erstattet av luftfjæring som standard på alle tre versjoner. S-versjonen kommer standard med aktive dempere med to ventiler, men kan også leveres med elektrohydraulisk dempere, som er standard på de to RS-versjonene.

<b>NYTT RATT:</b> De røde knappene for ditt forhåndsprogrammerte RS-oppsett og 10 sekunders ekstra boost er eksklusivt for RS-modellene. Styringen er elektromekanisk med fartsavhengig motstand. 
NYTT RATT: De røde knappene for ditt forhåndsprogrammerte RS-oppsett og 10 sekunders ekstra boost er eksklusivt for RS-modellene. Styringen er elektromekanisk med fartsavhengig motstand.  Foto: Martin Jansen

Det dreier seg om en avansert form for demping, som er en videreutvikling av den prediktive dempingen som ble introdusert med Audi S8 i 2022.

Les også: Duell: Audi A8 mot Mercedes S-klasse: - Audi A8 er en ost. Mercedes S-klasse er et juletre

<b>GOD KOMFORT:</b> Audi e-tron GT kan fås med skinnseter. Massasjefunksjon foran koster 9600 kroner ekstra. 
GOD KOMFORT: Audi e-tron GT kan fås med skinnseter. Massasjefunksjon foran koster 9600 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

For e-tron GTs del handler det om 800-volts hydrauliske systemer foran og bak som får strøm fra bilens høyvoltsbatteri.

De fungerer som elektronisk styrte pumper som justerer dempingens karakter ved hvert hjul individuelt. Det betyr at bilen kan løftes og senkes separat i alle hjørner. Det skjer selvsagt så fort at de er langt utenfor menneskets fatteevne.

<b>BREMSER:</b> Bilen fås med stålbremser med wolframkarbid-belegg eller keramiske bremser. Med røde bremsekalipere koster de keramiske bremsene 71 900 kroner ekstra
BREMSER: Bilen fås med stålbremser med wolframkarbid-belegg eller keramiske bremser. Med røde bremsekalipere koster de keramiske bremsene 71 900 kroner ekstra Foto: Martin Jansen

Innenfor rimelighetens grenser kan systemet utligne krengebevegelser i lengderetningen og sideveis samt løftebevegelser.

Systemet kan for eksempel løfte bilen bak for utligne at fronten løftes ved akselerasjon. Tesla har et lignende system med «Cheetah Stance», men Audis system er mer avansert.

Vi fikk testet det på en RS Performance under et nylig avholdt pressearrangement i Tyskland. Når launch control er aktivert, så løfter hydraulikken baken på bilen bitte litt for å motvirke den fysiske tilbøyeligheten til å løfte fronten ved hard akselerasjon.

Tilsvarende ved nedbremsing. Bilen løftes foran for å motvirke av fronten stuper. Det er ikke uten grunn av ingeniørene hos Audi Motorsport omtaler det som en «heli-effekt». Når et helikopter akselerer så løftes hekken, når det bremser løftes fronten.

Les også: Test: Audi RS e-tron GT: Den er blant de tre raskeste bilene vi noensinne har testet

Lettere å komme inn - og ut

Dersom du aktiviserer krengningssystemet, så sørger elektrohydraulikken også for at bilen ikke krenger nevneverdig i svinger, men snarere lener seg litt innover i svingen som en motorsykkel.

<b>DEMPINGEN:</b> Dempere med to ventiler utgjør sammen med luftfjæringen et strålende eksempel på aktiv fjæring. Dempingen på hvert hjul styres helt separat ved hjelp av elektrohydrauliske aktuatorer. Dempingen gjør at selv Performance-versjonen oppleves komfortabel selv i stiveste oppsett. 
DEMPINGEN: Dempere med to ventiler utgjør sammen med luftfjæringen et strålende eksempel på aktiv fjæring. Dempingen på hvert hjul styres helt separat ved hjelp av elektrohydrauliske aktuatorer. Dempingen gjør at selv Performance-versjonen oppleves komfortabel selv i stiveste oppsett.  Foto: Produsenten

Det er forbløffende effektivt og gjør at den 2,3 tonn tunge og nesten fem meter lange bilen kan kjøres bemerkelsesverdig fort selv ved krappe svinger, noe vi fikk testet på trafikkopplæringsanlegget i Wartburg, som tilsvarer en NAF øvingsbane.

Wartburgs Verkehrsübungsanlage i er ingen stor og åpen bane, men et trangt øvingsfelt mellom drueranker. Det er imidlertid ypperlige til å demonstrere e-tron GTs ferdigheter med det avanserte fjæringssystemet.

Momentfordeling på bakakselen er også med på å finpusse kjøreferdighetene, og i tillegg kan e-tron GT leveres med firehjulsstyring for mer direkte styring på forakselen. Luftfjæringen og den variable dempingen sørger også for et lite komfortgrep som ikke har med selve kjøringen å gjøre.

Bilen har et «entry mode» som gjør at bilen på null komma svisj løftes for å lette inn- og utstigning. Avhengig av opprinnelige høyde kan bilen endre høyde mellom 5,5 og 7,7 centimeter på noen sekunder.

<b>AUDI ELLER PORSCHE:</b> Audi e-tron GTs største utfordring er Porsche Taycan som er bygget på samme plattform. Taycan koster fra 1 092 511 kroner, med bakhjulstrekk, mens S-versjonen (bildet) av e-tron GT med quattro koster fra 1 369 100 kroner. Toppversjonen av Audien koster fra 1 769 100 kroner, mens en Taycan Turbo S koster fra 2 264 235 kroner. 
AUDI ELLER PORSCHE: Audi e-tron GTs største utfordring er Porsche Taycan som er bygget på samme plattform. Taycan koster fra 1 092 511 kroner, med bakhjulstrekk, mens S-versjonen (bildet) av e-tron GT med quattro koster fra 1 369 100 kroner. Toppversjonen av Audien koster fra 1 769 100 kroner, mens en Taycan Turbo S koster fra 2 264 235 kroner.  Foto: Martin Jansen

Utvendige endringer

Den mest omfattende fornyelsen av e-tron GT har skjedd under skallet. De utvendige endringene er mer kosmetiske. Det dreier seg om noe annen utforming av luftinntakene og elementene på hver side av grillen. Bak har RS-modellene fått mer voluminøs diffusorinnsats.

<b>TESTET:</b> I tillegg til banekjøring fikk vi testet Audi e-tron GT på landevei og autobahn. Etter å ha kjørt 187 kilometer med hastigheter opp mot 230 km/t viste kjørecomputeren et forbruk 2,37 kWt. 
TESTET: I tillegg til banekjøring fikk vi testet Audi e-tron GT på landevei og autobahn. Etter å ha kjørt 187 kilometer med hastigheter opp mot 230 km/t viste kjørecomputeren et forbruk 2,37 kWt.  Foto: Produsenten

Førermiljøet er tilnærmet uendret bortsett fra nytt ratt med flere rattknapper. I RS modellene følger også et par røde knapper for boost og ditt utvalgte RS-oppsett. Det er fortsatt nokså ugreit å lade mobiltelefonen med ledning. USB-uttaket er i oppbevaringsrommet og et egnet sted til å legge fra seg mobiler savnes.

<b>PERFORMANCE:</b> Kammo-detaljer utvendig og innvendig er eksklusivt for RS Performance-versjonen. 
PERFORMANCE: Kammo-detaljer utvendig og innvendig er eksklusivt for RS Performance-versjonen.  Foto: Produsenten

Audi e-tron GT leveres med 20- eller 21-tommers felger og du kan velge mellom ni forskjellige lakkfarger. Ingen som passer deg? Da ordner Audi Exclusive-avdelingen det.

TEKNISKE DATA

Bilmerke:  Audi Audi  Audi

Modell:  RS e-tron GT Performance (2024) S e-tron GT (2024) RS e-tron GT(2021)  e-tron GT(2021)

Motor:  2xEL 2xEL 2xEL  2xEL

Effekt, kW/hk:  680/925 500/679 440/598 350/476

Dreiemoment, Nm:  1027 740 830 630

Egenvekt, m/fører kg:  2395 2385 2380 2385

Lengde/bredde/høyde, cm:  500/196/140 500/196/140 499/196/141  499/196/141

Bagasjerom, liter:  350 405 366  405

Taklast, kg: 75 75 75 75

Standard dekkdimensjon:  F: 245/45 R20 B: 285/40 R20 F: 245/45 R20 B: 285/40 R20 F:245/45-20  F: 225/45-19 B: 285/40-20  B: 275/45-19

Batterikapasitet, kWh:  97 97 84  84

Maks ladehastighet, DC: 320 320 270 270

Rekkevidde, WLTP km:  592 609 465  479

Rekkevidde i 200 km test:  --- --- 415  440

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,08 1,97 2,1  2,03

0–100 km/t, fabrikk, sek:  2,5 3,4 3,3  4,1

Toppfart, km/t:  250 245 250  245

Pris fra, kr:  1 769 100  1 369 100 1 304 000  902 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn