Audi A6 e-tron
Her er den på plass i Norge
Nå har importøren sluppet prisene på enda to utgaver av den elektriske stasjonsvognen Audi A6 e-tron.
I juli viste Audi for første gang frem helt nye A6 e-tron, som kommer som både Avant (stasjonsvogn) og Sportback. Den 490 centimeter lange bilen kan fås med 83- eller 100 kWt batteri, 800 voltsteknologi og 270 kW ladehastighet, og kan trekke henger på 2100 kilo.
Samtidig med lanseringen kunngjorde den norske importøren prisene på to versjoner. Det dreide seg om toppversjonen S6 e-tron quattro til 939 900 kroner samt den bakhjulsdrevne long range-versjonen A6 e-tron performance til 777 900 kroner.
Les også: Nye Audi A6 e-tron: Lokker med 750 kilometer rekkevidde
Ytterligere to versjoner
Audi åpnet for bestilling i september og nå kommer ytterligere to versjoner: En bakhjulsdreven A6 med 83 kWt batteri og 286 hestekrefter (326 hk med boost-funksjon) med en startpris på 669 900 kroner. Som stasjonsvogn skal den ha en rekkevidde rundt 592 kilometer.
Den mest populære versjonen blir etter alt å dømme A6 e-tron quattro med 100 kWt batteri og 428 hestekrefter (462 hk med boost-funksjon).
Som stasjonsvogn skal den ha en rekkevidde rundt 679 kilometer. Den skal greie sprinten på 4,5 sekunder og toppfarten er 210 km/t. Prisene starter på 759 000 kroner.
Audi-importøren Harald A- Møller fyller 50 år i år og i den anledning er det mulig å bestille jubileumsmodeller av A6 e-tron 286 hk og A6 e-tron quattro 428 hk.
Disse modellene har standardutstyr som hengerfeste, belyste Audi ringer bak, førklimatisering, navigasjonssystem, 20-tommers aluminiumsfelger, 360-kamera, adaptiv cruisekontroll, ladeluke på begge sider, forvarming av batteri, parkeringsassistent, bakluke som åpnes elektrisk, mulighet for kunstig motorlyd (e sound) og Audi smart phone-grensesnitt.
Kan de utfordre SUV-dominansen?
Audi A6 var i mange år en svært populær modell i Norge, særlig som stasjonsvogn, med eller uten Allroad-spesifikasjoner. Med introduksjonen av A6 e-tron Avant får det beskjedne utvalget av elektriske stasjonsvogner I Norge påfyll. Fra før finnes Opel Astra Sports Tourer Electric, VW ID.7 og BMW i5 Touring. Nå blir det spennende å se om de elektriske stasjonsvognene kan utfordre SUV-dominansen.
Les også: Test: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn: Vi har fått en ny elbil-favoritt
Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV
Tekniske data
A6 e-tron A6 e-tron quattro A6 e-tron Performance S6 e-tron
Effekt: 286 hk 428 hk 367 hk 503 hk
0-100 km/t: 6,0 sek 4,5 sek 5,4 sek 3,9 sek
Fremdrift: Bakhjulstrekk, firehjulstrekk, bakhjulstrekk, firehjulstrekk
Toppfart: 210 km/t 210 km/t 210 km/t 240 km/t
Rekkevidde Avant: 592 km 679 km 713 km 635 km
Rekkevidde Sportback: 622 km 711 km 751 km 651 km
Vekt Sportback/Avant: 2100/2110 kg 2285/2295 kg 2175/2185 kg 2325/2335 kg
Batteri, brutto (netto): 83 kWh (75,8) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9)
Pris fra: 669 900 kr 759 000 kr 778 000 kr 939 900 kr
Lengde/bredde/høyde, Avant cm: 493/192/153
Lengde/bredde/høyde, Sportback, cm: 493/192/149
Akselavstand, cm: 295
Bagasjeromsvolum, Avant, liter: 520 - 1422
Bagasjeromsvolum, Sportback, liter: 502 - 1330
Hengervekt kg: 2100
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn