Audi A6 e-tron

Her er den på plass i Norge

Nå har importøren sluppet prisene på enda to utgaver av den elektriske stasjonsvognen Audi A6 e-tron.

<b>S6:</b> Dette eksemplaret av Audi S6 e-tron Avant er nå ute på norgesturné.
S6: Dette eksemplaret av Audi S6 e-tron Avant er nå ute på norgesturné. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

I juli viste Audi for første gang frem helt nye A6 e-tron, som kommer som både Avant (stasjonsvogn) og Sportback. Den 490 centimeter lange bilen kan fås med 83- eller 100 kWt batteri, 800 voltsteknologi og 270 kW ladehastighet, og kan trekke henger på 2100 kilo.

Samtidig med lanseringen kunngjorde den norske importøren prisene på to versjoner. Det dreide seg om toppversjonen S6 e-tron quattro til 939 900 kroner samt den bakhjulsdrevne long range-versjonen A6 e-tron performance til 777 900 kroner.

Les også: Nye Audi A6 e-tron: Lokker med 750 kilometer rekkevidde

Ytterligere to versjoner

Audi åpnet for bestilling i september og nå kommer ytterligere to versjoner: En bakhjulsdreven A6 med 83 kWt batteri og 286 hestekrefter (326 hk med boost-funksjon) med en startpris på 669 900 kroner. Som stasjonsvogn skal den ha en rekkevidde rundt 592 kilometer.

<b>LUFTFJÆRING:</b> A6 e-tron kan leveres med luftfjæring. Det er standard på S6-versjonen. 
LUFTFJÆRING: A6 e-tron kan leveres med luftfjæring. Det er standard på S6-versjonen.  Foto: Martin Jansen

Den mest populære versjonen blir etter alt å dømme A6 e-tron quattro med 100 kWt batteri og 428 hestekrefter (462 hk med boost-funksjon).

Som stasjonsvogn skal den ha en rekkevidde rundt 679 kilometer. Den skal greie sprinten på 4,5 sekunder og toppfarten er 210 km/t. Prisene starter på 759 000 kroner.

<b>RASK:</b> Elmotorene i S6 leverer 503 hestekrefter (551 hk med launch kontroll). 0-100 km/t skal den greie på 3,9 sekunder, mens toppfarten er 240 km/t. 
RASK: Elmotorene i S6 leverer 503 hestekrefter (551 hk med launch kontroll). 0-100 km/t skal den greie på 3,9 sekunder, mens toppfarten er 240 km/t.  Foto: Produsenten

Audi-importøren Harald A- Møller fyller 50 år i år og i den anledning er det mulig å bestille jubileumsmodeller av A6 e-tron 286 hk og A6 e-tron quattro 428 hk.

<b>MINNER OM Q6:</b> Førermiljøet i A6 e-tron kjenner vi igjen fra Q6 e-tron. Det dreier seg om en nærmest helt digital verden med mye informasjon på fargesterke displayer i kurvet design. Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android Automotive operativsystem er 37 centimeter bred - Audis største noensinne.
MINNER OM Q6: Førermiljøet i A6 e-tron kjenner vi igjen fra Q6 e-tron. Det dreier seg om en nærmest helt digital verden med mye informasjon på fargesterke displayer i kurvet design. Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android Automotive operativsystem er 37 centimeter bred - Audis største noensinne. Foto: Produsenten

Disse modellene har standardutstyr som hengerfeste, belyste Audi ringer bak, førklimatisering, navigasjonssystem, 20-tommers aluminiumsfelger, 360-kamera, adaptiv cruisekontroll, ladeluke på begge sider, forvarming av batteri, parkeringsassistent, bakluke som åpnes elektrisk, mulighet for kunstig motorlyd (e sound) og Audi smart phone-grensesnitt.

<b>LAV LUFTMOTSTAND:</b> Lav luftmotstand er gunstig for rekkevidden. Sportback-versjonen av A6 har en luftmotstandskoeffisient på 0,21, som er meget bra. Faktisk den beste i hele VW-gruppen, ifølge Audi. Avant-modellen kan vise til 0,24. Til sammenligning har VW ID.7 en luftmotstandskoeffisient på 0,23, Tesla Model S 0, 208, mens Mercedes EQS har 0,20. Effektive Lucid Air har enda litt bedre: 0,197. 
LAV LUFTMOTSTAND: Lav luftmotstand er gunstig for rekkevidden. Sportback-versjonen av A6 har en luftmotstandskoeffisient på 0,21, som er meget bra. Faktisk den beste i hele VW-gruppen, ifølge Audi. Avant-modellen kan vise til 0,24. Til sammenligning har VW ID.7 en luftmotstandskoeffisient på 0,23, Tesla Model S 0, 208, mens Mercedes EQS har 0,20. Effektive Lucid Air har enda litt bedre: 0,197.  Foto: TSP

Kan de utfordre SUV-dominansen?

<b>STOR STASJONSVOGN:</b> A6 Avant e-tron har en lengde på 493 cm og en akselavstand på 295 cm. Bagasjerommet tar 502 liter. 
STOR STASJONSVOGN: A6 Avant e-tron har en lengde på 493 cm og en akselavstand på 295 cm. Bagasjerommet tar 502 liter.  Foto: Produsenten

Audi A6 var i mange år en svært populær modell i Norge, særlig som stasjonsvogn, med eller uten Allroad-spesifikasjoner. Med introduksjonen av A6 e-tron Avant får det beskjedne utvalget av elektriske stasjonsvogner I Norge påfyll. Fra før finnes Opel Astra Sports Tourer Electric, VW ID.7 og BMW i5 Touring. Nå blir det spennende å se om de elektriske stasjonsvognene kan utfordre SUV-dominansen.

Les også: Test: VW ID. 7 GTX stasjonsvogn: Vi har fått en ny elbil-favoritt

Les også: Test: BMW i5 M60 Touring xDrive: Endelig et fullgodt familiealternativ til elektrisk SUV

Tekniske data

A6 e-tron A6 e-tron quattro A6 e-tron Performance S6 e-tron

Effekt: 286 hk 428 hk 367 hk 503 hk

0-100 km/t: 6,0 sek 4,5 sek 5,4 sek 3,9 sek

Fremdrift: Bakhjulstrekk, firehjulstrekk, bakhjulstrekk, firehjulstrekk

Toppfart: 210 km/t 210 km/t 210 km/t 240 km/t

Rekkevidde Avant: 592 km 679 km 713 km 635 km

Rekkevidde Sportback: 622 km 711 km 751 km 651 km

Vekt Sportback/Avant: 2100/2110 kg 2285/2295 kg 2175/2185 kg 2325/2335 kg

Batteri, brutto (netto): 83 kWh (75,8) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9)

Pris fra: 669 900 kr 759 000 kr 778 000 kr 939 900 kr

Lengde/bredde/høyde, Avant cm: 493/192/153

Lengde/bredde/høyde, Sportback, cm: 493/192/149

Akselavstand, cm: 295

Bagasjeromsvolum, Avant, liter: 520 - 1422

Bagasjeromsvolum, Sportback, liter: 502 - 1330

Hengervekt kg: 2100

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn