Test: Audi e-tron GT

Har et veigrep til å bli svimmel av

Med 19 mil rekkevidde på 15 minutter, begynner det å smake av fugl. Vi har testet Audi e-tron GT.

Pluss ikon
<b>KONTRASTER:</b> Hypermoderne design og elbilteknikk møter det gamle fiskeværet på Titran. 
KONTRASTER: Hypermoderne design og elbilteknikk møter det gamle fiskeværet på Titran.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

En sjelden anledning dette. Tur til Hitra og Frøya med den kanskje mest ettertraktede nye elbilen på markedet i første halvår.

Du behøver ikke være reiselivsblogger for å skjønne at området er flott, men for mitt vedkommende handler det mer om at du her finner et av de mest ekspansive og fremtidsrettede miljøene for båtproduksjon i Norge.

Akkurat det skal vi komme tilbake til med fynd og klem i augustutgaven av Vi Menn Båt.

Herfra skal vi konsentrere oss om turen i et av de mest fascinerende utkantområdene Norge kan by på. Og min langturskompanjong er ingen ringere enn Audi e-tron GT.

Hva bor i e-tron GT?

Det er flere årsaker enn den rene nyhetsverdien til at jeg jaktet nettopp e-tron GT til den drøyt 1700 km lange turen.

En av fjorårets beste roadtrip-opplevelser kom i Porsche Taycan, en bil med relativt nært slektskap til e-tron GT.

Les også (+): Les vår test av Porsche Taycan 4S

<b>NYTT:</b> Hitra og Frøya er et kraftsentrum i norsk havbruksnæring. Det er havna her på Sistranda et godt bevis på. 
NYTT: Hitra og Frøya er et kraftsentrum i norsk havbruksnæring. Det er havna her på Sistranda et godt bevis på.  Foto: Terje Bjørnsen

Det borger for tilsvarende gode opplevelser i Audi-tvillingen, dessuten har vei- og fartsegenskaper i toppklasse aldri vært noen dårlig følgesvenn på varierende norske veier.

Kanskje er e-tron GT bilen som skal vise at Audi kan lage noe mer enn blytunge, strømslukende SUV-er? Da kan rask ladehastighet omsettes i effektive langtursegenskaper.

Straks jeg har plukket opp mitt testeksemplar blir jeg usikker på om dette egentlig var noen god idé. Av helt andre grunner enn de jeg har nevnt over.

Breial bil

<b>TAKK FOR NÅ:</b> Breial og ubeskjeden, men kraftressurser så det holder. Samt en brevsprekk av en bagasjeromsåpning. 
TAKK FOR NÅ: Breial og ubeskjeden, men kraftressurser så det holder. Samt en brevsprekk av en bagasjeromsåpning.  Foto: Terje Bjørnsen

E-tron GT må nemlig være den mest breiale bilen på denne siden av Lamborghini Urus. Audi har tatt i så det holder på designsiden. Fronten får Taycan til å se ut som en malende kattunge.

Hekken hadde ikke vært malplassert på startstreken i LeMans. Neppe noen sympatipoeng å hente i en eventuell UP-kontroll.

Rent imagemessig finnes det knapt noe bedre utgangspunkt til å nøre opp under fordommer om ”Oslofolk”.

Særlig når man skal møte bedriftseiere som klamrer seg fast mellom nakne svaberg i forblåste fjorder, langt fra en selvbevisst hovedstad.

Audi e-tron GT oser av velstående vestkant, elbilfordeler og bitcoin-gevinster. Gjerne krydret med en dose ubevisst, men nedlatende holdning til alt utenfor trekanten Frogner, Montebello og Tryvannstårnet.

Jeg må parkere langt unna og dra «er på biltest-kortet» for alt det er verdt …

<b>GAMMELT:</b> Vilt heilandskap og en vindslitt bod. Audi e-tron GT kunne like gjerne vært en skapning fra det ytre rom. 
GAMMELT: Vilt heilandskap og en vindslitt bod. Audi e-tron GT kunne like gjerne vært en skapning fra det ytre rom.  Foto: Terje Bjørnsen

Innpåsliten hjulstøy

Det tar ikke mange milene på E6 før jeg finner ut at 110 km/t på motorvei ikke er greia for e-tron GT.

Testbilen er utstyrt med noe av det mest sportslige du kan få av dekk, toppet med 265/35-21-dimensjon foran, mens bakhjulene er på ubeskjedne 305/35-21.

Grov, norsk asfalt er nådeløs mot et slikt oppsett. Jeg måler 70,5 dBA i 100 km/t – det ville gitt rødt kort selv i en billig kompaktbil.

Når asfalten blir riktig ille forplanter det seg til og med vibrasjoner i bilen som gir resonanslyd i enkelte interiørdetaljer.

Over i triveselsonen

<b>DISPLAY:</b> Infoskjermen foran føreren kan enkelt konfigureres slik at du får frem det som er viktig for deg. 
DISPLAY: Infoskjermen foran føreren kan enkelt konfigureres slik at du får frem det som er viktig for deg.  Foto: Terje Bjørnsen

Dermed er det bare å flykte fra E6 og si farvel til trailere, gjennomsnittsmålinger og bilturister med øyene på alt annet enn veien. Og da kommer e-tron GT med monsterdekk plutselig i trivselssonen.

Nå er rettstrekninger kjedelige, mens svinger – gjerne krappe og i kupert terreng – får det til å boble frydefullt av forventning.

De siste milene går på ”lakseveien” – riksvei 714 går fra E39 og helt ut til nordenden av Frøya. Kraftig utbedret de siste årene.

<b>SPORTSLIG:</b> Som det sømmer seg en rask sportscoupé er sittekomforten ypperlig på langtur. 
SPORTSLIG: Som det sømmer seg en rask sportscoupé er sittekomforten ypperlig på langtur.  Foto: Terje Bjørnsen

Her må man virkelig holde seg i skinnet. Det er øde, lite trafikk og spektakulær natur, tunneler og broer.

En slik strekning du tenker Top Gear-gjengen ville betalt store summer for å få sperret av og helikopterfilmet herfra til evigheten.

Yndet lasermål

Fartsblind er bare fornavnet i denne bilen. Selv om du synes du kjører fryktelig sakte, så går det fortsatt veldig fort – særlig sett gjennom siktet i en lasermåler.

Da er det godt å ha en velfungerende adaptiv cruisekontroll til å ta støyten.

For den rene bilopplevelsen passer småveiene ute i øyriket bedre.

Enten det går mellom idylliske vann og gjennom frodige skogholt, eller du svinser rundt i det åpne, nådeløse heilandskapet – her får du virkelig kjenne på bilens kapasitet uten at hastigheten blir usosial.

<b>STANDARD AUDI:</b> Utover følelsen av å sitte i en lav, bred bil er selve førerplassen i velkjent Audi-stil.
STANDARD AUDI: Utover følelsen av å sitte i en lav, bred bil er selve førerplassen i velkjent Audi-stil. Foto: Terje Bjørnsen

Veigrep til å bli svimmel av

Aller best er den når du stiller understellet i sport-modus. Drivlinjen kan forbli i normalstilling, det er nok krefter uansett og pådraget kjennes smidigere.

Demperne gir fortsatt fjæringsvei å jobbe med, men tilbakemeldingene fra underlaget er mer direkte.

Jeg kjører et åpent parti med god oversikt noen ganger, og kan konstatere at tette øreganger er det eneste som hindrer hjernemassen i å forlate hodeskallen.

Veigrepet er til å bli svimmel av. Det er nesten slik at du stopper, håndhilser på dekkene og takker for innsatsen.

Titran til ettertanke

Som ved et trylleslag erstattes lavt skydekke og regnbyger med strålende sol og kuling fra vest.

Jeg roer ned og ser utover det forrevne kystlandskapet på vei bort til Titran, den vestligste bebyggelsen på Frøya. Jeg kjører innom minnesmerket for Titranulykken som skjedde i oktober 1899.

<b>DRAMA:</b> Det er en værhard og skummel skjærgård. Utsikten fra Stabben fort mot Sletringen fyr vitner om det. 
DRAMA: Det er en værhard og skummel skjærgård. Utsikten fra Stabben fort mot Sletringen fyr vitner om det.  Foto: Terje Bjørnsen

140 fiskere omkom i uværet. Noen telefonforbindelse til å varsle om orkanen fra nord fantes ikke. Tilbake satt etterlatte i sorg og nød. «Hun sad igjen med 5 børn og 7 øre» kunne man lese i en av datidens aviser.

På utsiktspunktet fra Stabben fort får man et fantastisk rundskue over skjærgården og det 45 meter høye Sletringen fyr.

Det kom i sin nåværende form i 1923. Inskripsjonen ved det tyske kystfortet fra 2. verdenskrig er heller ikke lystig.

I hovedsak bygget av 2500 serbiske og sovjetiske krigsfanger fra østfronten. Mange ble igjen for godt.

Ble en snakkis

Lader som et lyn

Rask lading har vært et varemerke for Audi e-tron, og med 800V-ladeoppsett tilsvarende Porsche Taycan, var håpet at ladestoppene på turen skulle bli raske og kortvarige. Det er et løfte e-tron GT holder, så sant du sikter deg inn på en hurtiglader med effekt 150 kW eller høyere. «Rekorden» for turen satte vi på en 225 kW-lader, der vi ladet fra snaut 20 til 60 % kapasitet. Da var toppfarten på 223 kW, mens snittfarten lå på snaut 160 kW. Med 19 mil rekkevidde på 15 minutter, begynner det å smake av fugl. Dessuten er e-tron GT den mest energieffektive el-Audien vi har kjørt, med 1,9-2,3 kWh/mil og maksimal rekkevidde på mellom 400–450 km.

Da føles det litt hult å rulle tilbake til sin lune leilighet i Kvenvær, tidligere på dagen mest opptatt av lokal tilgang på hurtiglading og om mobildekningen er god nok til å få med seg kveldens EM-kamp.

Mine hverdagsproblemer ville neppe nådd lengre enn til myggstikknivå for tidligere generasjoner.

Fire dager senere er det tid for returen til Oslo. Oppmuntret av sterke inntrykk, flotte mennesker med en hovedtanke om at «utkanten» bare beskriver beliggenheten, mens det meste annet handler om muligheter.

Hvordan gikk det så med Audis breiale design? Det ble en snakkis, for å si det slik. Uansett hvor langt unna jeg parkerte.

<b>ENDEPUNKTET:</b> Ved bryggekanten på Titran. Natur og bil sørger for en minneverdig reise. 
ENDEPUNKTET: Ved bryggekanten på Titran. Natur og bil sørger for en minneverdig reise.  Foto: Terje Bjørnsen

Men det viser seg at interessen for design, teknikk og ekstreme biler ligger på omtrent samme bølgelengde – enten det er i Ingolstadt, Oslo eller på Sistranda.

TEKNISKE DATA

Bilmerke: Audi

Modellbetegnelse: e-tron GT

Motor, cm³: 2xEL

Effekt, kW/hk: 350/476

Dreiemoment, Nm: 630

Egenvekt, m/fører, kg: 2385

Lengde/bredde/høyde, cm: 499/196/141

Bagasjerom, liter: 405

Standard dekkdimensjon: F: 225/45-19 B: 275/45-19

Batterikapasitet netto, kWh: 85

Rekkevidde, WLTP km: 479

Rekkevidde i 200 km test: 440

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,01

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,1

Toppfart, km/t: 245

Pris fra, kr: 882 220

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 4,3

60–100 km/t, kickdown: 2,1

80–120 km/t, kickdown: 2,7

Støy 50 km/t, dBA: 63,0

Støy 100 km/t, dBA: 70,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,9

Misvisning 100 km/t: 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2021