Nyhet: Tesla oppgraderer Model S og X
Skal ha en rekkevidde på 663 kilometer
Utvendig skal du være Tesla-ekspert for å se forskjell. Men på interiør og teknikk skjer det viktige ting med Model S og X.
Konkurransen om hvem som kan tisse høyeste på treet i elbilverdenen får selvfølgelig størst oppmerksomhet når Tesla åpner for bestilling av nye Model S og X. Det dreier seg i hovedsak om versjonene Plaid og Plaid+, med 1020 og mer enn 1100 hestekrefter.
Hvis du lurer på hvor Plaid-navnet kommer fra, må du kikke på Mel Brooks' Star Wars-parodi Spaceballs fra 1987. Der er Plaid-speed det eneste som er raskere enn Ludicrous-speed.
Uansett hva du kaller det – unødvendig fort går det uansett. Toppfart på 322 km/t og 0–100 km/t på 2,1 sekunder for Plaid og under 2,1 sekunder for Plaid+. Kreftene kommer fra tre elmotorer, der to av dem er plassert på bakakselen, slik som på Audi e-tron S.
Les også: Test: Ford Mustang Mach-E oser av overskudd
Batteri og rekkevidde
I USA er bilekspertene opptatt av å sammenligne Plaid+ med nylanserte Lucid – en stor luksussedan med rekkevidde og ytelser over det Tesla har kunnet by på til nå. For i tillegg til å være lynrask, har Plaid+ i Model S-utgave en estimert rekkevidde på inntil 837 km – bitte litt lenger enn den råeste Lucid-versjonen.
Det betyr at batteriet må ha høyere kapasitet enn dagens 100 kWh-utgave, og siden Plaid+ skal gå ca. 30 % lengre enn den vanlige Plaid-versjonen (628 km) er det naturlig å tenke seg at batterikapasiteten må strekke seg i samme retning.
Les også: Porsche Taycan blir 200 000 kroner rimeligere
Her i Europa er Plaid-versjonen nok mer rettet mot Porsche Taycan, da særlig Turbo S-utgaven. Det har lenge sirkulert bilder av Tesla Model S med hekkdiffuser og skjermbreddere i god Børning-stil på Nürburgring Nordschleife.
Der liker jo som kjent bilprodusentene å ha merket sitt lengst oppe på trestammen. Med Turbo S-versjonens toppfart på 260 km/t og 2,8 sekunder på 0–100 km/t sørger Tesla for solid parkering av Porsche i rene rett-fram-ytelser.
Plaid koster skjorta
Fartsressursene koster, for de to toppmodellene må du ut med henholdsvis 1,2 og 1,4 millioner. Mange vil nok si seg mer enn godt nok fornøyd med den normale Long Range-utgaven til 830 000 kroner. Her er rekkevidden oppgitt til 663 km, mens toppfart på 250 km/t og 0–100 km/t på 3,2 sekunder tilfredsstiller de aller fleste.
Les også (+): Langtur med Porsche Taycan 4S
Noen er kanskje skuffet over mangelen på utvendig fornyelse på de to Tesla-veteranene, men spesielt Model S nyter godt av finpusset aerodynamikk med cW-verdi på rett under 0,21. Det sparer energi i motorvei-hastighet.
De viktigste visuelle endringene kommer på innsiden, der rattet med flyinspirert design vekker mest oppsikt. Vi tviler på at nettopp den detaljen blir standard, og får heller være glad vi foreløpig slipper å kjøre Tesla med joystick.
Skjerm i breddeformat
I daglig bruk er det nok viktigere at Tesla kommer med en ny 17-tommers skjerm i breddeformat i midtkonsollen, og en 8-tommers skjerm i konsollen mellom baksetene. Prosessorkraften skal nå være kraftig nok til dataspill, og mulighet for tilkobling av trådløs spillkontroller.
Les også: Vi har testet VW ID.4 - og en ting liker vi ikke
Om du skulle fortape deg i spillverdenen mens du står på en Supercharger, kan det nesten være dårlig nytt at S og X skal hurtiglade raskere enn før. Ladefarten skal nå inntil 250 kW på nye Supercharger-stasjoner.
2020 var et rekordsterkt år for elbiler i Norge, men katastrofalt for salget av Model S og X. De havnet på henholdsvis 27. og 25. plass, med en samlet markedsandel av elbilsalget på beskjedne 1,3 %.
Oppgraderingene gjør sannsynligvis dette til noen av markedets mest kapable elbiler, men med levering fra september for Long Range og Plaid, og sent i 2021 for Plaid+ blir nok salget verre før det blir bedre for Tesla-veteranene.