Test BMW iX3

Tallenes tale: Slik tåler BMW iX3 sammenligningen med Audi e-tron og Mercedes EQC

BMW velger en annen løsning enn sine tyske rivaler når den nye elbilen BMW iX3 gjør sin entré. 

Pluss ikon
<b>2WD:</b> Med trekk kun på bakhjulene inntar BMW et segment der trekk på alle fire hjulene er normalen. Om noe rimeligere pris, samt velkjente BMW-dyder kan kompensere for det, får vi svaret på ganske raskt i løpet av 2021. 
2WD: Med trekk kun på bakhjulene inntar BMW et segment der trekk på alle fire hjulene er normalen. Om noe rimeligere pris, samt velkjente BMW-dyder kan kompensere for det, får vi svaret på ganske raskt i løpet av 2021.  Foto: BMW
Først publisert Sist oppdatert

Den største – og for mange nordmenn – viktigste forskjellen mellom BMW iX3, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC er at BMWs nye el-SUV kun kommer med bakhjulsdrift. Tradisjonelt sett har 4WD nærmest vært en forutsetning for å selge SUV-modeller her i Norge. Men når det kommer til elbil har norske bilvaner ofte blitt snudd på hodet, så det gjenstår å se om merketilhørigheten er viktigere enn fremkommeligheten i dette tilfellet.

For de store internasjonale markedene er ikke drift på alle fire hjul like avgjørende. BMW iX3 er den første BMW-modellen der alle komponenter og samtlige eksportmodeller bygges i Schenyang i Kina. Det forteller oss noe om hvor BMW og andre store bilprodusenter tror potensialet i elbil-salget er størst i årene som kommer.

BMW har – i motsetning til Audi og Mercedes – gjort iX3 til en del av X3-familien. Selv om e-tron har røtter i Q5, og EQC har mye til felles med GLC-modellen, er de skilt ut som helelektriske modellserier. BMW poengterer i stedet at du kan velge X3 med bensin eller diesel, som ladehybrid eller helelektrisk. Så langt i 2020 står ladehybriden for over 90 % av salget her i Norge, mens iX3 først vil gjøre sine innhogg når modellen rulles ut i første kvartal 2021.

<b>BMW-TYPISK:</b> Ingen store overraskelser med iX3, klassiske BMW-egenskaper med masse kjøreglede og en tilsynelatende effektiv drivlinje. Mer enn kjapp nok, selvom andre elbiler setter standarden på akselerasjon. Balanse mellom sportslighet og komfort er sterkeste kort.  
BMW-TYPISK: Ingen store overraskelser med iX3, klassiske BMW-egenskaper med masse kjøreglede og en tilsynelatende effektiv drivlinje. Mer enn kjapp nok, selvom andre elbiler setter standarden på akselerasjon. Balanse mellom sportslighet og komfort er sterkeste kort.  

Kort møte

Vi fikk et kort, men effektivt møte med en tyskregistrert iX3 på norske veier, og rakk å gjennomføre våre viktigste testmålinger. Dermed er det interessant å sammenligne iX3 med to av de bilene de fleste vil anse som naturlige alternativ; Audi e-tron 50 og Mercedes-Benz EQC.

I tillegg er flere aktuelle modeller i samme klasse på vei til våre breddegrader: VW ID. 4 og Skoda Enyaq kommer først som bakhjulsdrevne modeller, men får senere 4WD. Dessuten venter mange i spenning på Tesla Model Y.

Les også: Konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere BMW-modeller

Med BMW iX3 vet du hva du får når det kommer til selve bilkonseptet. Selvsagt er det mange elbil-spesifikke tilpasninger, men formatet er det samme som dukket opp for tre år siden i diesel- og bensinversjoner. Ladehybriden kom til Norge tidlig i 2020. Det betyr et relativt praktisk SUV-karosseri for familiebruk, selv om Audi e-tron er hakket mer rommelig når vi trekker målebåndet i baksete og bagasjerom.

Da vi kjørte X3 30e xDrive (ladehybriden) vinteren 2020 ble vi imponert over hvordan BMW har klart å skape en sjeldent fin kombinasjon av sportslig kjøreglede og storbilaktig komfort. Der er ikke iX3 særlig annerledes, den BMW-typiske kjøregleden sprer seg raskt på førerplass. At iX3 er 200 kg tyngre enn ladehybriden, merker jeg ikke så mye til. Men den kjennes mer leken ut enn de rundt 250 kg tyngre e-tron 50 og EQC.

<b>KINA-BIL:</b> iX3 blir utelukkende bygget i Kina, men vårt testeksemplar hadde en kvalitetsfølelse som sømmer seg BMW. 
KINA-BIL: iX3 blir utelukkende bygget i Kina, men vårt testeksemplar hadde en kvalitetsfølelse som sømmer seg BMW. 

Mye vekt bak

Batteriene under kupegulvet sørger for lavt tyngdepunkt, mens elmotoren bak bidrar til at hele 57 % av vekten hviler på bakhjulene. Det vil sannsynligvis minske savnet av 4WD, men på langt nær eliminere det – særlig ved bakkestart og fremkommelighet på glatt vinterføre. Men den dynamiske balansen er det ikke noe å utsette på, med de våte og småsleipe høstveiene på testdagen.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar 510 liter, 40 liter mindre enn en X3 diesel/bensin, men 60 liter mer enn hybridversjonen. 
PLASS: Bagasjerommet tar 510 liter, 40 liter mindre enn en X3 diesel/bensin, men 60 liter mer enn hybridversjonen. 
<b>LITEN:</b> BMW kommer til kort i skjermkampen mellom elbilene. I stedet kan du glede deg over svært god, om enn noe tradisjonell betjening.  
LITEN: BMW kommer til kort i skjermkampen mellom elbilene. I stedet kan du glede deg over svært god, om enn noe tradisjonell betjening.  
<b>HURTIGLADING:</b> BMW iX3 skal være en kjapping på ladestasjonen, med ladehastighet på inntil 150 kW. Ifølge BMWs ladekurve skal bilen under optimale forhold holde seg over 120 kW til ca. 50% batterikapasitet, og over 80 kW til ca. 70%. 
HURTIGLADING: BMW iX3 skal være en kjapping på ladestasjonen, med ladehastighet på inntil 150 kW. Ifølge BMWs ladekurve skal bilen under optimale forhold holde seg over 120 kW til ca. 50% batterikapasitet, og over 80 kW til ca. 70%. 

Fabrikken hevder de har jobbet mye med støy både fra elmotor og drivverk. Resultatet er et svært lavt støynivå i hele fartsregisteret mellom 50 til 100 km/t. EQC er enda et knepp mer stillegående, mens e-tron 50 ligger litt høyere på skalaen – uten å bli sjenerende. I tillegg har iX3 utmerket fjæringskomfort når du velger komfort som kjøreprogram, mens sportsinnstillingen strammer opp både styring, understell og gassrespons slik at du virkelig merker forskjell. Det er moro på svingete landevei.

Les også: (+): Test: Endelig en ladbar BMW-stasjonsvogn

Med 74 kWh utnyttbar batterikapasitet har iX3 på langt nær det største batteriet i klassen, men fabrikken hevder at bedre effektivitet i alle ledd kompenserer for det. Med rundt 6 grader på vår 20 mils rekkeviddetest, klarer som ventet ikke iX3 å matche tallene i WLTP-normen. Vi bruker 2,09 kWh/mil, mot oppgitt 1,86-1,9 kWh/mil. Det er likevel bedre enn både e-tron 50 og EQC, som ble kjørt under litt kjøligere forhold (2,22 og 2,51 kWh/mil).

KJAPPE FAKTA BMW iX3

<b>ELMOTOR:</b> Ny type elmotor med 210 kW/286 hk. Integrert kraftoverføring, 400V elektronikk, bruker ikke sjeldne materialer, mens innholdet av kobolt er redusert med 2/3.BATTERI: Væskekjølt litium ionbatteri med nettokapasitet på 74 kWh, 80 kWh brutto. Består av 188 prismeformede battericeller i 10 moduler. Produsert med gjenvinnbar energi.AERODYNAMIKK: 20-tommers hjul med lav luft- og rullemotstand, optimalisert utforming av bilens front og underside. LADING: Kombinert ombordlader med opptil 150 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading med veggboks. Felles ladeplugg på høyre side bak. TYNGDEPUNKT: 74 mm lavere enn bensinversjonen X3 30i, vektfordeling med 43 % foran og 57 % bak. REKKEVIDDE: Ifølge WLTP-normen har BMW iX3 maksimal rekkevidde på 460 km og et energiforbruk på 1,85-1,9 kWh per mil. 

ELMOTOR: Ny type elmotor med 210 kW/286 hk. Integrert kraftoverføring, 400V elektronikk, bruker ikke sjeldne materialer, mens innholdet av kobolt er redusert med 2/3.

BATTERI: Væskekjølt litium ionbatteri med nettokapasitet på 74 kWh, 80 kWh brutto. Består av 188 prismeformede battericeller i 10 moduler. Produsert med gjenvinnbar energi.

AERODYNAMIKK: 20-tommers hjul med lav luft- og rullemotstand, optimalisert utforming av bilens front og underside.

LADING: Kombinert ombordlader med opptil 150 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading med veggboks. Felles ladeplugg på høyre side bak.

TYNGDEPUNKT: 74 mm lavere enn bensinversjonen X3 30i, vektfordeling med 43 % foran og 57 % bak.

REKKEVIDDE: Ifølge WLTP-normen har BMW iX3 maksimal rekkevidde på 460 km og et energiforbruk på 1,85-1,9 kWh per mil.

Selv om forbruket er et viktig mål på effektiviteten, bryr de fleste elbilkjøpere seg langt mer om den faktiske rekkevidden. I vår test er tallet for iX3 maksimalt 355 km, hvilket betyr rundt 280 km effektiv langtursrekkevidde om du kjører opp 80 % av batterikapasiteten. Og det er sannsynligvis i komfortsonen for de aller fleste.

Dommen

Det er bare ett stort hull i rustingen til BMW iX3 sett med norske bilkjøperøyne: Det at en SUV-modell kun leveres med bakhjulsdrift har sjelden falt i god jord. Om noe rimeligere pris, samt velkjente BMW-dyder kan kompensere for det, får vi svaret på ganske raskt i løpet av 2021.

TESTDATA

Bilmerke: BMW Audi Mercedes-Benz

Modellbetegnelse: iX3 e-tron 50 quattro EQC 400 4Matic

0–100 km/t, sek: 6,6 6,8 5,2

60–100 km/t, kickdown: 3,2 3,2 2,7

80–120 km/t, kickdown: 4,2 4,2 3,9

Støy 50 km/t, dBA: 58,0 58,5 57,0

Støy 100 km/t, dBA: 64,0 66,0 63,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,09 2,22 2,51

TEKNISKE DATA

Bilmerke: BMW Audi Mercedes-Benz

Modellbetegnelse: iX3 e-tron 50 quattro EQC 400 4Matic

Motor: EL 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 210/286 313/230 408/300

Dreiemoment, Nm: 400 540 760

Egenvekt, m/fører, kg: 2260 2511 2495

Tilhengervekt, kg: 750 1800/750 1800/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 473/189/167 490/194/163 477/189/162

Bagasjerom, liter: 510–1560 660–1725 500–1460

Standard dekkdimensjon: 245/45-20 255/55-19 F: 235/55-19 B: 255/50-19

Batterikapasitet netto, kWh: 74 65 80

Rekkevidde, WLTP km: 450 313 417

Rekkevidde i 200 km test: 355 280 300

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,86 2,49 2,22

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,8 6,8 5,1

Toppfart, km/t: 180 190 180

Pris fra, kr: 559 000 588 380 627 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

<b>AUDI-SUKSESS:</b> Norges mest solgte bil så langt i 2020 blir sannsynligvis vanskelig å vippe av tronen for BMW iX3. Naboeffekten er stor, og selv om den prisgunstige 50-modellen ikke kan matche helt på rekkevidde, har den det magiske quattro-emblemet på hekken og litt større innvendig plass. 
AUDI-SUKSESS: Norges mest solgte bil så langt i 2020 blir sannsynligvis vanskelig å vippe av tronen for BMW iX3. Naboeffekten er stor, og selv om den prisgunstige 50-modellen ikke kan matche helt på rekkevidde, har den det magiske quattro-emblemet på hekken og litt større innvendig plass. 
<b> MERCEDES-KRAFT:</b> EQC er ganske lik iX3 i format, men har 4WD og merkbart raskere akselerasjon grunnet større motorkraft. Bilen er både velkjørende og komfortabel, men er dyrere enn BMW-en. 
 MERCEDES-KRAFT: EQC er ganske lik iX3 i format, men har 4WD og merkbart raskere akselerasjon grunnet større motorkraft. Bilen er både velkjørende og komfortabel, men er dyrere enn BMW-en.