Lucid Air

Trolig det mest spennende bilmerket av de nye produsentene

Merket har showrom i Oslo, men selger knapt biler. Likevel er Lucid kanskje den mest spennende og innovative bilprodusenten av de nye merkene. 

<b>TIL LILLESTRØM:</b> Lucid skal vise frem flere av sine Air-modeller på eCarExpo på Lillestrøm denne helgen. Blant annet Pure-versjonen som Vi Menn Bil prøvekjørte i fjor sommer. 
TIL LILLESTRØM: Lucid skal vise frem flere av sine Air-modeller på eCarExpo på Lillestrøm denne helgen. Blant annet Pure-versjonen som Vi Menn Bil prøvekjørte i fjor sommer.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Det mangler ikke på nykommere på det norske elbilmarkedet. Flesteparten av dem er kinesiske. Det gjelder imidlertid ikke Lucid, som er amerikansk. Ikke fra Detroit, men Silicon Valley.

Helt nytt i Norge er merket faktisk heller ikke. Lucid har hatt showrom på Karl Johans gate i Oslo siden 2023 der den digre sedan-modellen Lucid Air har stått utstilt. Men salget har gått tregt. Kun to Lucid Air ble registrert i Norge i fjor. Likevel er Lucid et av de mest spennende elbil-merkene, mye grunnet merkets intense tekno-fokus.

Lucid produserer rundt 80 prosent av delene sine selv, blant annet batterier og motor. De har også utviklet en 900-volts inverter, og frontenheten på Formel E-bilene, som brukes til å regenerer energi tilbake til batteriene, er levert av Lucid. I 2023 inngikk selskapet en partneravtale med Aston Martin. Når Aston Martin lanserer sin ultraluksuriøse elbil, vil den ha batterier og motorer levert av Lucid. Det sier litt.

<b>330 KM/T:</b> Toppmodellen i Air-serien er Sapphire, som skal greie 0-100 km/t på to sekunder. 
330 KM/T: Toppmodellen i Air-serien er Sapphire, som skal greie 0-100 km/t på to sekunder.  Foto: Produsenten

Det arabiske investeringsfondet i ryggen

Lucid ble grunnlagt i 2007 som batteriprodusenten Atieva av blant andre Bernard Tse, tidligere visepresident i Tesla. Dagens administrerende direktør og teknisk direktør hos Lucid er Peter Rawlinson. Han har tidligere vært direktør for kjøretøyteknikk hos Tesla og ledet utviklingen av Model S.

I 2014 bestemte Atieva seg for å ta sjansen på å bygge sin egen bil, luksussedanen Lucid Air, med imponerende tekniske data. Det er ikke uten risiko å skulle starte et nytt bilmerke. Ikke alle har den kinesiske staten i ryggen.

STEALTH: Lucid Air kommer nå også i en Stealth-versjon.
STEALTH: Lucid Air kommer nå også i en Stealth-versjon. Foto: Produsenten

Dersom du straks sender tankene til Fisker, så er situasjonen likevel en ganske annen hos Lucid. Riktignok har også Lucid hatt økonomiske problemer å stri med, men siden 2018 har Saudi-Arabia investert penger i Lucid gjennom det søkkrike, statlige investeringsfondet (PIF). Senest i mars i fjor gikk fondet inn med ytterligere én milliard dollar i Lucid, og i fjor åpnet Lucid fabrikk i Saudi-Arabia. Majoritetseier er Ayar Third Investment Company, som er en del av PIF. Lucids hovedfabrikk ligger imidlertid i Arizona.

Vi Menn Bil fikk teste

I fjor fikk vi teste den bakhjulsdrevne Air Pure på et pressearrangement i Østerrike. Dette er den rimeligste Air-modellen med en startpris på 950 000 kroner. Den har 650-voltsteknologi og et batteri med 88 kWt nettokapasitet.

<b>LUKSUS:</b> Selv den enkleste Pure oppleves som luksuriøs. 
LUKSUS: Selv den enkleste Pure oppleves som luksuriøs.  Foto: Martin Jansen

Elmotoren produserer 442 hestekrefter og den gjør glatt 200 km/t. Det mest slående ved bilen er effektiviteten. Den har en rekordlav luftmotstandskoeffisient på 0,197. Til sammenligning har Sportback-versjonen av A6 en luftmotstandskoeffisient på 0,21, Tesla Model S har 0,208, mens Mercedes EQS har 0,20.

<b>LEKRE LINJER:</b> Air er en nesten fem meter lang sedan med meget lav luftmotstandskoeffisient. 
LEKRE LINJER: Air er en nesten fem meter lang sedan med meget lav luftmotstandskoeffisient.  Foto: Martin Jansen

Les også: Prøvekjørt: Lucid Air Pure: Ikke bare er den rask, rekkevidden virker også meget solid

Lucid høster dessuten fruktene av at Atieva i fire år var eneleverandør av batteriene til Formel E, som ble flittig brukt som laboratorium. Det har sammen med fokus på vekt og aerodynamikk gitt Air-modellene imponerende rekkevidde. Pure-versjonen har en oppgitt rekkevidde på 747 kilometer med 19-tommers felger, drøye 700 kilometer med 20-tommere.

Vises på eCarExpo

Lucid skal vise frem flere av sine Air-modeller på eCarExpo på Lillestrøm denne helgen. Blant annet Grand Touring-modellen til 1,3 millioner kroner. Den har to elmotorer og firehjulstrekk, batteri med 112 kWt-kapasitet, 900-voltsarkitektur, 831 hestekrefter og en 0-100-sprint på 3,2 sekunder. Rekkevidden? 882 kilometer, i henhold til måleenheten WLTP.

<b>AIR:</b> Lucid er med på eCarExpo i år som i fjor. Arrangementet går av stabelen 7.- 9. februar i Nova Spektrum på Lillestrøm. 
AIR: Lucid er med på eCarExpo i år som i fjor. Arrangementet går av stabelen 7.- 9. februar i Nova Spektrum på Lillestrøm.  Foto: Martin Jansen

Grand Touring er ikke engang toppmodellen. Det er Sapphire, som har hele 920 kW/1251 hestekrefter. Den skal greie 0-100 km/t på to sekunder og ha en toppfart rundt 330 km/t. Sapphire blir ikke å se på Lillestrøm, men Lucid skal vise frem flere av de andre Air-modellene, og ifølge arrangøren blir det mulig å prøvekjøre.

Kommer med SUV

Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket
Pluss ikon
Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket

En stor luksussedan er neppe den mest etterspurte bilen i Norge, men Lucid skal lansere en SUV i år. Det dreier seg om den 502 centimeter store Gravity, som også skal komme til Europa Det er åpnet for bestilling av Gravity i USA der prisen starter på 79 900 dollar. G

<b>SUV:</b> Lucid Gravity kan nå bestilles i USA.
SUV: Lucid Gravity kan nå bestilles i USA. Foto: Produsenten

ravity har luftfjæring, tre seterader, 900-voltsarkitektur, opptil 800 hestekrefter og en 0-100-akselerasjon på 3,5 sekunder. Den kan trekke henger på rundt 2700 kilo og kommer trolig med 92 eller 112 kWt batteripakke. Rekkevidden skal være opptil 700 kilometer. Lucid planlegger også å lansere enn Tesla Model Y-konkurrent i 2027 og sikter seg inn på et forbruk ned mot 1,0 kWt per mil.