De mest solgte bruktbilene

Dieselbiler går unna i høyt tempo

Bruktbiltjenesten Finn har laget en oversikt over de mest populære bruktbilene i 2023. Her er vår vurdering av modellene på topp 10-listen. 

Pluss ikon
<b>DEILIG DIESELBIL:</b> BMW 5-serie er den mest solgte personbilen med dieselmotor på Finn i 2023. Det skjønner vi godt, og vårt valg er modellen som var i produksjon fra 2010 til 2016. Attraktiv med xDrive og i 520d/525d-versjon, modeller med rundt 100 000 km på telleren koster i området 200–300 000 kroner.
DEILIG DIESELBIL: BMW 5-serie er den mest solgte personbilen med dieselmotor på Finn i 2023. Det skjønner vi godt, og vårt valg er modellen som var i produksjon fra 2010 til 2016. Attraktiv med xDrive og i 520d/525d-versjon, modeller med rundt 100 000 km på telleren koster i området 200–300 000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Sett i historisk perspektiv har bilmarkedet i Norge de siste årene vært temmelig unormalt. Moms- og avgiftsfritak med kunngjort sluttdato på elbiler, høyere avgifter på bensin/dieselbiler, samt importører som har sluttet å ta inn slike.

Resultatet har vært rekordsalg av nye elbiler, med påfølgende bråstopp i 2023, der elbilmoms, pris- og rentesjokk har ført til en knallhard landing i bilmarkedet.

Hos Finn.no har bilekspert Terje Dahlgren fulgt utviklingen i bruktbilmarkedet med stor interesse:

– Bruktbilmarkedet i 2023 opprettholdt volumet fra 2022, men vi ser at det har vært endringer i bilkjøpernes preferanser. Folk valgte rimeligere og eldre bruktbiler i 2023, antageligvis grunnet den økonomisk situasjonen, forteller Dahlgren.

– Mot slutten av 2023 har det vært en økning i etterspørselen etter brukte elbiler, samtidig som lagerbeholdningen av disse synker. Diesel- og bensindrevne biler dominerer fortsatt salget på bruktbilmarkedet. Faktisk ser vi en oppgang i salget av biler med fossilt drivstoff nå, sier Dahlgren. Siden det knapt kommer nye diesel- og bensinbiler til markedet, holder prisene seg utrolig godt og det er disse bilene som selges raskest.

Mest solgte bruktbiler

på FINN i 2023

1. Nissan Leaf – elbil

2. Volkswagen Golf – elbil

3. Tesla Model 3 – elbil

4. Volkswagen Transporter – diesel

5. Audi e-tron – elbil

6. BMW 5-serie – diesel

7. Mitsubishi Outlander – hybrid

8. Volkswagen Golf – diesel

9. BMW i3 – elbil

10. Toyota RAV4 – hybrid

– Vi ser også at etterspørselen har endret seg når det kommer til nye og eldre biler, der eldre biler selges mye raskere enn nye. På starten av året tok det i gjennomsnitt 27 dager å selge en bil som er eldre enn fem år, mens det nå ved årets slutt tar kun 20 dager. Det er dieselbiler som har den raskeste omsetningen, forklarer Dahlgren.

Elbilveteraner på topp

En klar forutsetning for å bli «mest solgt» blant bruktbilene, er selvsagt at den aktuelle modellen har vært populær som nybil. At du som bruktbilkjøper opplever at modellen dekker dine bruksbehov og at det er «mye bil for pengene», trekker også riktig retning.

Derfor er det ingen overraskelse at Nissan Leaf topper listen over de mest solgte bruktbilene, fulgt av VW e-Golf. I Vi Menns bilredaksjon vekker de to minner om rekkeviddeangst, jakten på hurtigladestasjoner og etter hvert en smak av suksess.

<b>MEST SOLGT:</b> Nissan Leaf og VW Golf er de to mest solgte bruktbilene i Norge i 2023, ifølge Finn. Her to 2018-modeller i Røldal. Da var det endelig tilstrekkelig rekkevidde og antall hurtigladere til at vi kunne gjennomføre turen rundt Hardangervidda. 2018-modeller av Leaf og e-Golf koster fra 140–200 000 kroner og 150–190 000 kroner. 
MEST SOLGT: Nissan Leaf og VW Golf er de to mest solgte bruktbilene i Norge i 2023, ifølge Finn. Her to 2018-modeller i Røldal. Da var det endelig tilstrekkelig rekkevidde og antall hurtigladere til at vi kunne gjennomføre turen rundt Hardangervidda. 2018-modeller av Leaf og e-Golf koster fra 140–200 000 kroner og 150–190 000 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

For til slutt ble rekkevidden akseptabel, ladeinfrastrukturen bedre og i mars 2018 gjennomførte vi «Hardangervidda rundt» i de to. Et bevis på at det omsider var blitt mulig å dra på langtur i rimelige elbiler.

Vår anbefaling for Nissan Leaf og VW e-Golf er enkel: Dess nyere, jo bedre. Årsmodellene fra henholdsvis 2016 og 2017 fikk nemlig større batterikapasitet og bedre rekkevidde. e-Golf forsvant fra markedet i 2020 mens Leaf kom i ny utgave fra januar 2018, og er fortsatt i salg. I 2019 kom bilen også med batteri på 62 kWh, som ga solide 360 km rekkevidde i vår test.

Les også: Test av rekkevidde og forbruk: Nissan Leaf 2018 mot VW e-Golf

Begge de to er klassiske kompaktbiler, lettkjørte og praktiske, med nok plass for en liten familie. e-Golf byr på en langt mer polert kjøreopplevelse enn Leaf og er vårt valg om du skal kjøre lengre turer (med unntak av Leaf i 62 kWh-versjon), også fordi hurtiglading via CCS-kontakt stadig blir mer utbredt enn Chademo hos Leaf. For de daglige småturene og hjemmelading fungerer eldre Leaf fint.

Les også: Her finner du vårt test av Nissan Leaf 62 kWt

Tesla er med

Treffende nok havner Tesla Model 3 på tredjeplass. Den har vært med oss siden 2019, og har vært mest solgt i Long Range-­versjon med 4WD (ca. 75 prosent av totalsalget). Vi anser den som den mest attraktive av brukte Model 3-utgaver. Hvis du ikke trenger 4WD kan du velge den bakhjulsdrevne og spare noen kroner, men vær da klar over lavere batterikapasitet og kortere rekkevidde.

Selv om de grunnleggende egenskapene til Model 3 har vært de samme fra start, har vi opplevd en gradvis forbedring av kvalitet og funksjoner på de seks modellene vi har kjørt på test fra 2019 og fram til facelift-utgaven høsten 2023.

<b>POPULÆR:</b> Tesla Model 3 er bra både på veien og ved ladestasjonen. Det holder til tredjeplass på bruktbilstatistikken, priser for 2020-modell med 4WD ligger i området 320 til 370 000 kroner.
POPULÆR: Tesla Model 3 er bra både på veien og ved ladestasjonen. Det holder til tredjeplass på bruktbilstatistikken, priser for 2020-modell med 4WD ligger i området 320 til 370 000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Derfor gjelder også her anbefalingen om å se etter en nyere årsmodell, hvis bankkontoen tillater det. Et viktig skille er blant annet at bilen kom med varmepumpe i 2020/21.

Det har vært en del rapporter om feil på biler og mangler i kundeoppfølging hos Tesla, noe som i og for seg også gjelder mer etablerte merker med ferske elbilmodeller.

Vi anbefaler at man holder seg til biler solgt gjennom anerkjente kanaler, og at du får grundig historikk på bilen – ikke minst med tanke på at alle fysiske oppdateringer er gjennomført. For når alt virker er Model 3 et underholdende bekjentskap med svært gode elbilegenskaper sammenlignet med mange samtidige modeller.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils tester av Tesla Model 3

Variert utvalg

Siden vi sjelden tester yrkesbiler, skal vi gå forbi VW Transporter diesel på fjerdeplass i stillhet, og heller konsentrere oss om plasseringene fra femte til 10. plass. Her hilser vi først på Audi e-tron, en bil som har definert markedet for elektriske luksusbiler fra den kom i 2019 til nye konkurrenter dukket opp i 2022/23.

Heller ikke den var uten oppstartsproblemer, og med et energiforbruk som særlig på vinterstid spiser opp mye av den potensielle rekkevidden. Derfor anbefaler vi 55-modellen med 84 kWh netto batterikapasitet fremfor 50-modellen (65 kWh) dersom langturer står på programmet.

<b>FØRST UT:</b> Audi e-tron var først ut av de europeiske prestisjemerkene med en elektrisk luksus-SUV. For en 2020-modell i 55-utgave ligger hoveddelen av utvalget mellom 350–550 000 kroner. 
FØRST UT: Audi e-tron var først ut av de europeiske prestisjemerkene med en elektrisk luksus-SUV. For en 2020-modell i 55-utgave ligger hoveddelen av utvalget mellom 350–550 000 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi har kjørt seks utgaver av e-tron på test, inkludert facelift-versjonen Q8 i 2023. Anbefalingen fra de øvrige elbilene står seg; også Audi e-tron har modnet til det bedre fra år til år.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils tester av Audi e-tron

Til modellens viktigste styrker hører stor plass, høy komfort og rask hurtiglading. I de mest hektiske nysalgsårene ble det bruktimportert en god del e-tron, og hvis du ikke får en merkbar rabatt på en slik, vil vi anbefale en bil kjøpt ny fra merkeforhandler i Norge.

To fine dieselmodeller

På sjette og åttende plass finner vi to av våre dieselfavoritter fra noen år tilbake, BMW 5-serie og VW Golf TDI. For BMW sitt vedkommende faller valget på sjette generasjon 5-serie, i produksjon fra tidlig i 2010 til sent i 2016.

I løpet av denne perioden kjørte vi ikke mindre enn 14 varianter av 5-serie på test fra 518d til M 550d xDrive. En årsak var det rikholdige motorprogrammet, en annen at dette var en av våre store favoritter i perioden.

5-serie tok nemlig kvantesprang på komfort, plass og kvalitet, uten at det gikk utover de sportslige kvalitetene.

520d og 520d/525d xDrive med firesylindret diesel står som fornuftsvalgene, med tilstrekkelig effekt og relativt lave driftskostnader, mens entusiasten i oss vil ha sekssylindret diesel, der 530d-versjonen med sine 258 hk og 560 Nm har en overflod av kraft og et herlig lydbilde.

Overfloden: BMW 530d xDrive Touring er noe det nærmest man kommer en perfekt familiebil for deg som liker ekstra krefter.
Overfloden: BMW 530d xDrive Touring er noe det nærmest man kommer en perfekt familiebil for deg som liker ekstra krefter. Foto: Martin Jansen

Les også: Alt du trenger å vite om BMW 520d (163 hk), 520d (184 HK), 525d, 530d, 523i og 535i (2010-2011)

Når du kjøper en eldre bil av dette kaliberet er komplett servicehistorikk det aller viktigste, men en verkstedssjekk er heller ikke å forakte.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils tester av BMW 5-serie

En tusenkunstner

VW Golf har siden debuten i 1974 vært en ekte tusenkunstner, og på sitt aller beste var den i sin syvende utgave, med debut høsten 2012 og produksjonsslutt i desember 2019.

Vi holder denne Golf-modellen (og tvillingversjonen Audi A3) som de aller beste kompaktbilene noensinne, der fantastisk gode veiegenskaper, høy totalkomfort og solid interiørkvalitet er blant de absolutte høydepunktene.

<b>OGSÅ MED DIESEL:</b> VW Golf klokker inn som nummer to blant dieselbilene. Vår utvilsomme favoritt er modellen som kom sent i 2012, der særlig de første årsmodellene ble solgt med diesel, før el og ladehybrid overtok. Regn med rundt 100–140 000 kroner for en 1,6 TDI. 
OGSÅ MED DIESEL: VW Golf klokker inn som nummer to blant dieselbilene. Vår utvilsomme favoritt er modellen som kom sent i 2012, der særlig de første årsmodellene ble solgt med diesel, før el og ladehybrid overtok. Regn med rundt 100–140 000 kroner for en 1,6 TDI.  Foto: Petter Handeland

Vi testet totalt 14 ulike Golf-­modeller i denne perioden, og det som i hovedsak startet med overvekt av dieselmodeller, fikk etter hvert følge av ladehybriden GTE og elversjonen e-Golf.

Men her handler det om diesel, og da snakker vi om den gjerrige og kultiverte 1,6 TDI. Effekt på 105 til 115 hk var tilstrekkelig for en lett kompaktbil, særlig i kombinasjon med 7-trinns DSG-girkasse. Bilen ble også levert med fin 2,0 TDI på 150/184 hk, som oftest i kombinasjon med 4WD.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils tester av VW Golf

Solide slitere

Rimelige, rommelige og ikke spesielt raffinerte – slik kan man kort oppsummere Mitsubishi Outlander på syvende plass og Toyota RAV4 på 10. plass.

Gode bruks­biler med praktiske SUV-karosseri, 4WD og solid kvalitetsrykte treffer bra hos mange norske bilbrukere. For Outlander sin del dreier det seg i hovedsak om ladehybrid med stort utvalg fra den kom i 2014 og til den forsvant ut i 2021.

<b>FOLKELIG:</b> Mitsubishi Outlander har i mange år hatt en høy stjerne hos norske bilkjøpere. En 2016-17-modell med 50–100 000 km på telleren betaler du mellom 190–270 000 kroner for. 
FOLKELIG: Mitsubishi Outlander har i mange år hatt en høy stjerne hos norske bilkjøpere. En 2016-17-modell med 50–100 000 km på telleren betaler du mellom 190–270 000 kroner for.  Foto: Vi Menn Bil arkiv

Den fikk stadig bedre elektrisk rekkevidde gjennom flere facelift-utgaver. Vi kom 40 km i utgaven vi kjørte høsten 2018, med et forbruk på 0,52 l/mil i vår 200 km testrunde.

Les også: Her finner du våre tester av Mitsubishi Outlander

Forrige versjon av Toyota RAV4 var i produksjon fra 2013 til 2018 og kom først med bensin- eller dieselmotor, men er etter vår mening mest attraktiv i hybridversjon som dukket opp i 2016.

Årsaken er i første rekke en langt mer harmonisk drivlinje, siden den sterke 2,5-liters bensinmotoren har mer effekt og langt kraftigere dreiemoment.

<b>HYBRID SOM FUNGERER:</b> Toyota RAV4 hybrid (nærmest) mot bensindrevet versjon i vår vintertest fra 2016. Det ble klar seier til hybrid, en bil du nå betaler 240–300 000 kroner for i 2016-17-modell med 50–100 000 km kjørelengde. 
HYBRID SOM FUNGERER: Toyota RAV4 hybrid (nærmest) mot bensindrevet versjon i vår vintertest fra 2016. Det ble klar seier til hybrid, en bil du nå betaler 240–300 000 kroner for i 2016-17-modell med 50–100 000 km kjørelengde.  Foto: Petter Handeland

Det sørger for at den trinnløse girkassen fungerer bedre og gir forbruk på dieselnivå. Vinteren 2016 kjørte vi hybridmodellen i test mot bensinversjonen, forbruk på 0,6 og 0,75 l/mil viste at hybridsystemet gjorde jobben som forutsatt.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils tester av Toyota RAV4

Den lille rare

Helt til slutt skal vi ta med oss BMW i3 på niende plass. Den lille, rare elbilen traff en nerve i det norske bilmarkedet da den kom i 2014.

At den helt manglet de egenskapene som gjør en BMW til en BMW var tydeligvis ikke så viktig.

<b>FØRSTE FORSØK:</b> BMW i3 var en utypisk, men populær BMW-modell. Den doblet batteri­kapasiteten gjennom leve­tiden, og siste versjon har brukbar rekke­vidde. Stort utvalg og pris­spredning, fra omkring 90 000 kroner for de eldste utgavene til 320 000 kroner for de nyeste. 
FØRSTE FORSØK: BMW i3 var en utypisk, men populær BMW-modell. Den doblet batteri­kapasiteten gjennom leve­tiden, og siste versjon har brukbar rekke­vidde. Stort utvalg og pris­spredning, fra omkring 90 000 kroner for de eldste utgavene til 320 000 kroner for de nyeste.  Foto: Terje Bjørnsen

I første rekke en bil for de korte turene, og vær oppmerksom på at den kom med tre batteripakker med benevnelse 60Ah (18,8 kWh), 94 Ah (27,2 kWh) og 120 Ah (37,9 kWh).

Les også: Her finner du våre tester av BMW i3

Har du tenkt å bedrive noe mer enn småkjøring, anbefaler vi at du satser på sistnevnte. Vi oppnådde 215 km rekkevidde på vinteren, og denne versjonen var i produksjon fra slutten av 2018 til det var stopp for i3 i juni 2022.

En kikk i krystallkulen

I 2024 forventer bilekspert Terje Dahlgren hos Finn at stramme varelagre og økende etterspørsel vil bidra til å presse prisene på brukte biler oppover.

– I 2023 har vi hatt en situasjon hvor det har vært kjøpers marked, men dette er i ferd med å snu. Hypotesen er at dyrere bruktbiler blir mer attraktive neste år.
Markedet for elbiler kommer til å stabilisere seg, og hvis etterspørselen etter diesel- og bensinbiler fortsetter i samme tempo, må forhandlerne intensivere importen
av disse, avslutter Dahlgren.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2024