Førsteinntrykk: Skoda Vision 7S

Spenstig visjon for en familiebil

Skodas elektriske syvseter kan bli en godbit for barnefamiliene, men bilen er dessverre ikke rett rundt hjørnet.

<b>INNOVATIV:</b> Skoda Vision 7S er en forsmak på en elektrisk syvseter som dessverre ikke er ventet før i 2026. 
INNOVATIV: Skoda Vision 7S er en forsmak på en elektrisk syvseter som dessverre ikke er ventet før i 2026.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Vision 7S er navnet på Skodas konseptbil som nylig var på en snarvisitt i Norge, og som vi fikk tatt en liten kikk på - passende nok i lokalene til Design og arkitektur Norge (DOGA) i Hausmannsgate i Oslo, som tidligere var en transformatorstasjon.

Vision 7S er en forsmak på en elektrisk syvseter fra Skoda som skal ha en WLTP-rekkevidde på 600 kilometer og en ladehastighet på 200 kW.

Helt i tråd med tidsånden er det ikke bare fremdriftskilden som er bærekraftig, men også materialbruken. Støtfangere og hjulbuer er av resirkulerte dekk.

Det samme er gulvet, mens interiørstoffene er laget av resirkulert polyestergarn.

<b>TECH-DECK:</b> Fronten på Skoda Vision 7S hinter om Skodas nye fjes og et tydelig hamskifte. 
TECH-DECK: Fronten på Skoda Vision 7S hinter om Skodas nye fjes og et tydelig hamskifte.  Foto: Martin Jansen

Avslappingsmodus

Det er blitt en selvfølge at biler har ulike innstillinger for alt fra seter til understell. I Vision 7S har i tillegg hele interiørets innretning to innstillinger: kjøring og avslapping.

Under kjøring er dashbordet kjøreorientert - naturlig nok og heldigvis. Den 14,6 tommers store berøringsskjermen er i utgangspunktet orientert vertikalt for best mulig betjening.

<b>EN VISJON:</b> Det bakovervendte barnesetet er kanskje det som stjeler mest oppmerksomhet. 
EN VISJON: Det bakovervendte barnesetet er kanskje det som stjeler mest oppmerksomhet.  Foto: Martin Jansen

Men skal du for eksempel lade, kan du velge «Relax Mode». Da trekkes ratt og instrumenter bort fra føreren og passasjerene, for å gi bedre plass, og skjermen orienteres horisontalt.

Kaster ikke ut knappene

I flere nyere elbiler er fysiske knapper nesten helt forsvunnet fra dashbordet. Den retningen har Skoda - gledelige nok - ikke valgt.

<b>FYSISKE KNAPPER:</b> Gledelig nok vil Skoda trolig beholde fysiske knapper for betjening av klima og lydvolum. 
FYSISKE KNAPPER: Gledelig nok vil Skoda trolig beholde fysiske knapper for betjening av klima og lydvolum.  Foto: Martin Jansen

Vision 7S har fysiske knapper for betjening av blant annet klima. Trolig blir de beholdt sammen med paneler med haptisk tilbakemelding (du kjenner det i fingertuppen).

– Når du kjører bil er vi overbevist om at det ikke er noen god idé å måtte foreta all betjening på berøringsskjermer. Du trenger i det minste noen haptiske knapper som er lett tilgjengelige og som gir deg trygghet, uttalte Skodas sjefsdesigner Oliver Stefani da Vision 7S ble vist frem for første gang i fjor.

Skrive på interiøret

Det kanskje mest oppsiktsvekkende med konseptinteriøret er plasseringen av et bakovervendt barnesete på midtkonsollen mellom forsetene og andre seterad. Som tilvalg kan et ekstra interiørkamera i taket gi bilder av barnet på infotainment-skjermen.

<b>ROMSLIG:</b> Gulvet er laget av resirkulerte dekk. 
ROMSLIG: Gulvet er laget av resirkulerte dekk.  Foto: Martin Jansen

Skoda er kjent for sine litt fikse løsninger som paraply i fordøren og isskrape i bensinlokket, og Vision 7S er intet unntak.

En utvendig stikkontakt på dørterskelen er fikst. I tillegg kommer den blant annet med ryggsekker som kan festes magnetisk til setenes bakside, slik at de er lett tilgjengelige på familieutflukter.

Passasjerene på andre og tredje rad kan dessuten feste telefoner magnetisk på baksiden av setet foran.

<b>KULT:</b> Stikkontakt på dørterskelen av resirkulert gummi. 
KULT: Stikkontakt på dørterskelen av resirkulert gummi.  Foto: Produsenten

Av mer kuriøs art er det at du kan skrive med fingeren på deler av interiøret for å gi en kort beskjed, eller la barna lage små tegninger.

Nytt designspråk

I tillegg til å være en forsmak på en elektrisk syvseter viser Vision 7S også elementer av Skodas nye designspråk, Modern Solid.

Det innebærer et ganske kraftig hamskifte og en blant annet en Tech-Deck-front med skjerm i polykarbonat som tar høyde for at man fremover vil se enda flere radarer, kameraer og sensorer integrert i fronten.

De syv vertikale luftinntakene, som leder luft til kjølesystemet og bremsene, signaliserer imidlertid at ikke alle de tradisjonelle frontelementene vil bli fjernet.

<b>ENDRINGER:</b> Skoda Vision 7S er en tøff syvseter og vi håper at flere av grepene blir med videre til bilen som settes i produksjon. 
ENDRINGER: Skoda Vision 7S er en tøff syvseter og vi håper at flere av grepene blir med videre til bilen som settes i produksjon.  Foto: Produsenten

Jakter nye kunder

I forbindelse med visningen av Vision 7S fortalte direktøren for Skoda Norge, Martine Ødegaard Behrens, at merket er på jakt etter nye og yngre kundegrupper.

– Skoda har hatt en relativt tradisjonell kjøpegruppe, sier Behrens.

Det var derfor ikke uten grunn av Vision 7S også ble vil frem på Camp Villmark sammen med blant annet en Skoda Enyaq utstyrt med Yakima-taktelt levert av Arctic Trucks.

Foto: Produsenten

Mange familier kan sikkert være interessert i en elektrisk syvseter fra Skoda, men de må smøre seg med tålmodighet for den produksjonsklare bilen kommer ikke før tidligst i 2026.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2023.

Les også