Elektriske BMW i5
Slik er nye BMW i5
Det er klart for åttende generasjon BMW 5-serie og prisene på de helelektriske variantene er allerede klare.
Drøye 50 år etter at BMW 5-serie ble lansert for første, er det klart for åttende generasjon 5-serie. Det dreier seg om en helt ny bil og lanseringen av 5-serie i sedanform skjer i oktober.
For Norges del er det særlig de helt elektriske i5-modellene som blir interessante. De lanseres globalt, og enkelte markeder også vil tilby et utvalg plug in-hybrider samt bensin- og dieselvarianter. De ladbare hybridvariantene kommer til Norge.
Når det gjelder de helt elektriske versjonene , så handler det i første omgang om to utgaver: i5 eDrive40 og i5 M60, omtrent slik det så ut da i4 ble introdusert.
Les også: Test: BMW i4 M50 - Nå stemmer det skikkelig
Les også: Test: BMW i4 eDrive40 - Kanskje den beste bilen vi har testet, men ingen kjøper den
Kraftig M60-versjon
M60-versjonen er toppmodellen. Motorene på for- og bakakselen yter henholdsvis 192 kW/261 hk og 250 kW/340hk, med en samlet effekt på 380 kW/517 hk og et dreiemoment på 795 Nm.
Velger du sportsmodus, eller benytter M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene, øker ytelsene til 601 hestekrefter og 820 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 3,8 sekunder, mens toppfarten stopper på 230 km/t (elektronisk begrenset).
Det kombinerte WLTP-strømforbruket er oppgitt til 1,8-2,1 kWh på mila, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde opptil 516 kilometer.
582 km rekkevidde
Den elektriske motoren til bakhjulsdrevne eDrive40 er plassert på bakakselen og leverer 230 kW/313 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Også eDrive-versjonen har Sport Boost og Launch Control-funksjon som gir noe kraftigere ytelser i en kortere periode.
Akselerasjonen fra 0-100 km/t skal den greie på 6,0 sekunder. Toppfarten ligger rundt 190 km/t.
Det kombinerte WLTP-strømforbruket skal ligge rundt 1,6 – 2,0 kWh per mil, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde på opptil 582 km.
BMW i5 skal kan hurtiglades med en effekt opptil 205 kW. Det betyr at du under gunstige forhold vil kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
Jevnere ladekurve
Ladehastigheten er gjerne omvendt proporsjonal med batterinivået. De fleste vil oppleve at ladehastighetene faller radikalt ved for eksempel 80 prosent.
Ifølge BMW skal i5 ha en optimalisert ladekurve som skal gi et jevnere fall når batterinivået øker.
Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonssystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil elektronikken sørge for optimal ladetemperatur i batteriene slik at ladeøkten skal bli så effektiv som mulig. En slik temperering av batteriet kan for øvrig også startes manuelt dersom navigasjonen ikke er aktivert.
I BMW i5-modellene brukes overskuddsvarme fra de elektriske motorene til å kontrollere temperaturen i høyspentbatteriet. Det skal redusere energibehovet for å forvarme batteriet før hurtiglading.
Samler ladeavtaler
BMW i5 er BMWs første elektriske modellserie som kan ta i bruk Plug&Charge-teknologi. Alt du trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen - og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen - i tillegg til selve strømmen - slik at bilen autentiserer seg selv.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW iX xDrive50
– Plug&Charge-teknologien benyttes allerede av flere bilprodusenter, men BMW Group er det første selskapet som integrerer muligheten til å samle flere ladeavtaler i sitt kommende Plug&Charge-tilbud, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av BMW i7 xDrive60
Vegansk interiør
Nye 5-serie er også BMWs første modell som kommer med et helt vegansk interiør som standard. Dette inkluderer overflatene på setene, dashbordet og dørpanelene, samt rattet.
Men på menyen over tilleggsutstyr finner du blant annet BMW Individual Merino helskinn i flere tofargede varianter.
Sportsseter med ny design er standardutstyr, mens komfortseter er ekstrautstyr. De tilbyr et bredt utvalg av elektrisk betjente justeringsmuligheter.
Sammenlignet med forgjengeren er det blitt betydelig færre knapper og kontroller i nye 5-serie. BMW Curved Display og det nye infotainmentsystemet, BMW Operating System 8,5, byr på en rekke digitale funksjoner i en ny menystruktur, ifølge BMW.
Berøringsflatene har haptisk tilbakemelding og i5 kan leveres med den bakgrunnsbelyste BMW Interaction Bar som ble introdusert med BMW i7.
Den elektroniske bjelken strekker seg over hele instrumentpanelets bredde langt inn i dørpanelene og inkluderer berøringsfølsomme kontrollpaneler.
Parkering med fjernkontroll
5-serie kommer standard med parkeringsassistent, inkludert ryggeassistent. Oppgraderer du til Parking Assistant Professional kan du blant annet parkere bilen med smarttelefonen din utenfor kjøretøyet.
Programvaren i i5 oppgraderes via trådløs nedlastning (Remote Software Upgrades), og standardutstyret inkluderer også optimert smarttelefonintegrasjon via Apple CarPlay og Android Auto.
Med BMW ConnectedDrive Upgrades kan du for en begrenset periode teste utvalgte ekstrafunksjoner gratis, og deretter bestille dem for en bestemt periode om ønskelig.
Prisene klare
BMW Norge åpner nå for bestilling av i5-modellene. Bakhjulsdrevne eDrive40 har en startpris på 685 900 kroner, mens i5 M60 koster fra 1 080 000 kroner. Begge modellene tilbys med et utvalg utstyrspakker.
For de kundene som ennå ikke er helt klare for en helelektrisk drivlinje, vil blant annet plug in-hybridene BMW 530e, BMW 530e xDrive og BMW 550e xDrive lanseres våren 2024. 530e-modellen skal ha en elektrisk rekkevidde over 100 km.
Om drøyt et år ruller også de første elektriske stasjonsvognene inn i landet, da lanseres nemlig BMW i5 Touring.
TEKNISKE DATA BMW i5 M60 xDrive
Motor, cm³: 2xEl
Effekt, kW/hk: 380/517
Dreiemoment, Nm: 795
Batteri, kWt: 81,2
Lengde/bredde/høyde, cm: 506/190/151
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 13,6
Egenvekt, kg: 2380
Bagasjerom, liter: 490
Tilhengervekt, kg: 2000
Nyttelast, tak, kg: 75
Standard dekkdimensjon: F: 245/45 R19 B: 275/40 R19
Maks rekkevidde, WLTP km: 516
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,82
Maks ladehastighet, kW: 205
Maks ladehastighet, tid: 10-80 % på 30 minutter
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: 1 080 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn