Førsteinntrykk: Ford Explorer ELbil

Slik blir Fords nye elbil

Fords andre elbil er i boks, bokstavelig talt, og henter i likhet med Fords første rene elbil navn fra merkets rike historie.

<b>NUMMER TO I BOKS:</b> Explorer kan fås med aluminiumsfelger i dimensjonene 19, 20 eller 21-tommer. Bilen på bildet har fargen Arctic Blue.
NUMMER TO I BOKS: Explorer kan fås med aluminiumsfelger i dimensjonene 19, 20 eller 21-tommer. Bilen på bildet har fargen Arctic Blue. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Der Fords første elbil fikk navnet Mustang, så får Fords andre elbil navn etter en SUV som kom i 1991: Explorer, og som fra før finnes i Norge som en diger, ladbar hybrid.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Bils test av Ford Explorer PHEV mot Volvo XC90 T8

Sammenlignet med første Explorer dreier det seg nå om en betydelig mindre bil, og stor bensinmotor er erstattet av en eller to elmotorer. Ford omtaler den som en crossover.

Sammenlignet med Mustang Mach-e har Explorer fått en langt mer boksete form. Ford samarbeider med Volkswagen, og der nye Amarok er basert på Ford Ranger, er det denne gangen Ford som låner plattform av Volkswagen.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils første test av Ford Mustang Mach-e

Explorer er basert på ID.4. Det betyr at den kommer med 77 kWt-batteri i kombinasjon med en eller to elmotorer, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Ford har imidlertid hentet ut mer krefter enn VW har gjort med sin ID.4-toppmodell, GTX. Med firehjulstrekk vil Explorer ha rundt 340 hestekrefter og et dreiemoment på 545 Nm.

<b>FØRSTEINNTRYKK:</b> Vi Menn var blant få medier som var med på en visning av Explorer før den offisielle debuten. Det dreide seg om en førproduksjonsmodell. Førsteinntrykket av Ford Explorer er meget godt. Utseendet er kanskje litt vel elbilete og foran minner den mer om en Kia e-Soul enn Explorer. 
FØRSTEINNTRYKK: Vi Menn var blant få medier som var med på en visning av Explorer før den offisielle debuten. Det dreide seg om en førproduksjonsmodell. Førsteinntrykket av Ford Explorer er meget godt. Utseendet er kanskje litt vel elbilete og foran minner den mer om en Kia e-Soul enn Explorer.  Foto: Martin Jansen

Den skal greie fra 0-100 km/t under seks sekunder, noen tiendeler raskere enn GTX. WLTP-rekkevidden vil trolig ligge rundt 500 kilometer for versjonen med to elmotorer, som er i området til tilsvarende ID.4-modeller.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av VW ID.4 GTX

<b>GODT RATT:</b> Ratt kledd med Sensico. Knappene på rattet skal ha haptisk tilbakemelding, det vil si at du kjenner i fingertuppen at knappen har registrert berøring. Vinkelen på den 14,6 tommers store berøringsskjermen kan justeres med opptil 30 grader. 
GODT RATT: Ratt kledd med Sensico. Knappene på rattet skal ha haptisk tilbakemelding, det vil si at du kjenner i fingertuppen at knappen har registrert berøring. Vinkelen på den 14,6 tommers store berøringsskjermen kan justeres med opptil 30 grader.  Foto: Martin Jansen

Lastekapasitet

Bagasjerommet tar 450 liter, som er rundt 100 liter mindre enn ID.4. Legger du ned baksetene, øker plassen til 1400 liter. Seteryggen kan felles ned i 60:40-fordeling og skiluke er på plass.

1991: Ford Explorer 1991.
1991: Ford Explorer 1991. Foto: Produsent

Med firehjulstrekk kan Explorer trekke henger på opptil 1200 kilo, 1000 kilo med kun en elmotor og bakhjulstrekk. 75 kilo taklast innebærer at du fint kan ha skiboks på taket. Noen frunk har Explorer ikke.

Smarte løsninger

Vi Menn Bil var blant få medier som nylig fikk ta en nærmere titt på en førproduksjonsutgave av Explorer. Som Mustang Mach-e kommer den med en stor og vertikal skjerm. I E1xplorer er den 14,6 tommer - 37 centimeter bred - og du kan justere vinkelen på skjermen.

Bak skjermen skjuler det seg et oppbevaringsrom, «My Private Locker», som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.

Det finnes også et 17 liters oppbevaringsrom i midtkonsollen. Det har ikke kjøling, men er utstyrt med isskrape. Modulen med koppholderne kan løftes vekk.

ROM: I midtkonsollen under armlenet finnes et 17 liter stort oppbevaringsrom. Denne er stor nok til å romme tre 1,5 liters drikkeflasker og en enliters flaske ved siden av hverandre, ifølge Ford, eller en 15-tommers laptop. Romdeleren fungerer også som isskrape.
ROM: I midtkonsollen under armlenet finnes et 17 liter stort oppbevaringsrom. Denne er stor nok til å romme tre 1,5 liters drikkeflasker og en enliters flaske ved siden av hverandre, ifølge Ford, eller en 15-tommers laptop. Romdeleren fungerer også som isskrape. Foto: Produsent

Midtkonsollen har også oppbevaringsplass for mobiltelefon med trådløs lading samt et mindre rom nede mot fotbrønnen. Explorer er trådløst kompatibel både med Android Auto og Apple CarPlay.

KOMFORT: Meget gode forseter der hodestøttene er helt intgrert.
KOMFORT: Meget gode forseter der hodestøttene er helt intgrert. Foto: Martin Jansen

Bekvemt

Rattet er tykt og godt å holde i og har et utvalg knapper som skal ha haptisk tilbakemelding. Displayet foran rattet viser den viktigste informasjon og har basale konfigureringsmuligheter. Du kan blant annet få opp visning av navigasjonen, noe som er fint siden bilen ikke kan fås med head up-display.

Explorer kommer standard med varmepumpe, og bruker du navigasjonen til å bestemme ladested, så skal batteriet kjøles eller varmes til optimal ladetemperatur.

Til venstre for rattet er det er lite panel for betjening av lys og vindusvarme. På toppen av dashbordet har Explorer en lydplanke. Lyden besørges av et Ford-anlegg med syv høyttalere.

Under lydplanken i høyde med instrumentpanelet ligger stilig linje med luftventiler. Noe hardplast finnes, typisk i midtkonsollen og nedover, men lenger opp kommer Explorer med mykere materialer.

Setene er bekvemme og delvis trukket med Sensico - et syntetisk ikke-animalsk skinnlignende produkt. Førersetet har 12-veis elektrisk justering og har i tillegg massasjefunksjon for korsryggen som standard.

<b>PLASS:</b> Bekvemme bakseter kledd delvis i Sensico - et kunstskinn. 
PLASS: Bekvemme bakseter kledd delvis i Sensico - et kunstskinn.  Foto: Martin Jansen

Dropper varmetråder

Varme i ratt og seter er standard, men bilen kan også leveres med ventilerte forseter og varme i baksetene. Jeg er 180 cm høy og da jeg hadde justert forsetet slik jeg liker det, var det god plass til meg selv i setet bak.

Ford var den første til å ta i bruk varmetråder i frontruten, men det er droppet på Explorer. Behovet er ikke det samme i en elbil. Mange bruker forvarming på elbil, som dessuten varmes fortere opp enn en bil med forbrenningsmotor. Vinduer med varmetråder er dessuten kostbare å reparere.

To utstyrsvarianter

Explorer vil ha forskjellige kjøremoduser som er tilpasset ulike veiforhold samt sjåførens kjørestil. Det inkluderer Normal, Sport, Øko, Individuell - samt Traction for varianter med firehjulstrekk.

I tillegg til dreiemoment og kraftdistribusjon, justerer også kjøremodusene pedalfølsomhet, rattfølsomhet og den elektroniske stabilitetskontrollen.

LENGDE: Explorer er 447 centimeter lang, 11 centimeter kortere enn ID.4.
LENGDE: Explorer er 447 centimeter lang, 11 centimeter kortere enn ID.4. Foto: Martin Jansen

Bilen vil være tilgjengelig i to utstyrsvarianter – Explorer og Explorer Premium, og det virker å være godt utstyrte varianter. Standard førerhjelpteknologier inkluderer adaptiv cruisekontroll med filskifteassistent og blindsoneassistent med varsel for kryssende trafikk.

En parkeringsassistent kan bistå deg med både lukeparkeringer og i parkeringshus. Nytt er systemet «Fri utstigning», som ser om det er syklister eller andre biler på vei når du skal åpne døren.

LITER: Bagasjerom på 450 liter. Gulvet kan justeres i to høyder. Hengerfeste er ekstrautstyr.
LITER: Bagasjerom på 450 liter. Gulvet kan justeres i to høyder. Hengerfeste er ekstrautstyr. Foto: Martin Jansen
SKILUKE: Bakseterygg med 60:40-fordeling og stor skiluke.
SKILUKE: Bakseterygg med 60:40-fordeling og stor skiluke. Foto: Martin Jansen

Explorer kommer standard med ryggekamera, men kan også fås med et 360-graders kamera med fugleperspektiv. LED hovedlys er standard, men kan oppgraderes til Matrix-LED hovedlys som automatisk justerer seg etter forskjellige forhold. Lysene har blant annet en dårlig vær-funksjon som aktiveres samtidig som vindusviskerne begynner å gå, og vil justere lyset slik at et bredere område blir opplyst.

Med Matrix-LED kan du beholde fjernlysene på uten å blende trafikanter foran. Basert på kameraovervåking skjermer i stedet systemet av LED-diodene som kan blende andre på veien. Explorer kan også leveres med panoramatak.

REKKEVIDDE: Explorer vil trolig ha en WLTP-rekkevidde rundt 500 kilometer og skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 25 minutter ved optimale forhold. Makseffekten på ladingen er trolig 125 kW,
REKKEVIDDE: Explorer vil trolig ha en WLTP-rekkevidde rundt 500 kilometer og skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 25 minutter ved optimale forhold. Makseffekten på ladingen er trolig 125 kW, Foto: Produsent

Explorer kommer bare til Europa og vil bli produsert på Ford Cologne Electrification Center i Køln, som nylig er oppgradert for to milliarder kroner. Produksjonen skal etter planen starte i mai og de første bilene er ventet til landet på tampen av året.

Ford indikerer at prisen på Explorer kan starte under den moms-magiske 500 000-kroners grensen. Neste elektriske personbil fra Ford blir en elektrisk versjon av Puma som er ventet neste år.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2023