Førsteinntrykk: Ford Explorer ELbil
Slik blir Fords nye elbil
Fords andre elbil er i boks, bokstavelig talt, og henter i likhet med Fords første rene elbil navn fra merkets rike historie.
Der Fords første elbil fikk navnet Mustang, så får Fords andre elbil navn etter en SUV som kom i 1991: Explorer, og som fra før finnes i Norge som en diger, ladbar hybrid.
Les også: Her kan du lese Vi Menn Bils test av Ford Explorer PHEV mot Volvo XC90 T8
Sammenlignet med første Explorer dreier det seg nå om en betydelig mindre bil, og stor bensinmotor er erstattet av en eller to elmotorer. Ford omtaler den som en crossover.
Sammenlignet med Mustang Mach-e har Explorer fått en langt mer boksete form. Ford samarbeider med Volkswagen, og der nye Amarok er basert på Ford Ranger, er det denne gangen Ford som låner plattform av Volkswagen.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils første test av Ford Mustang Mach-e
Explorer er basert på ID.4. Det betyr at den kommer med 77 kWt-batteri i kombinasjon med en eller to elmotorer, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Ford har imidlertid hentet ut mer krefter enn VW har gjort med sin ID.4-toppmodell, GTX. Med firehjulstrekk vil Explorer ha rundt 340 hestekrefter og et dreiemoment på 545 Nm.
Den skal greie fra 0-100 km/t under seks sekunder, noen tiendeler raskere enn GTX. WLTP-rekkevidden vil trolig ligge rundt 500 kilometer for versjonen med to elmotorer, som er i området til tilsvarende ID.4-modeller.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av VW ID.4 GTX
Lastekapasitet
Bagasjerommet tar 450 liter, som er rundt 100 liter mindre enn ID.4. Legger du ned baksetene, øker plassen til 1400 liter. Seteryggen kan felles ned i 60:40-fordeling og skiluke er på plass.
Med firehjulstrekk kan Explorer trekke henger på opptil 1200 kilo, 1000 kilo med kun en elmotor og bakhjulstrekk. 75 kilo taklast innebærer at du fint kan ha skiboks på taket. Noen frunk har Explorer ikke.
Smarte løsninger
Vi Menn Bil var blant få medier som nylig fikk ta en nærmere titt på en førproduksjonsutgave av Explorer. Som Mustang Mach-e kommer den med en stor og vertikal skjerm. I E1xplorer er den 14,6 tommer - 37 centimeter bred - og du kan justere vinkelen på skjermen.
Bak skjermen skjuler det seg et oppbevaringsrom, «My Private Locker», som kan låses ved å sette skjermen i nederste posisjon.
Det finnes også et 17 liters oppbevaringsrom i midtkonsollen. Det har ikke kjøling, men er utstyrt med isskrape. Modulen med koppholderne kan løftes vekk.
Midtkonsollen har også oppbevaringsplass for mobiltelefon med trådløs lading samt et mindre rom nede mot fotbrønnen. Explorer er trådløst kompatibel både med Android Auto og Apple CarPlay.
Bekvemt
Rattet er tykt og godt å holde i og har et utvalg knapper som skal ha haptisk tilbakemelding. Displayet foran rattet viser den viktigste informasjon og har basale konfigureringsmuligheter. Du kan blant annet få opp visning av navigasjonen, noe som er fint siden bilen ikke kan fås med head up-display.
Explorer kommer standard med varmepumpe, og bruker du navigasjonen til å bestemme ladested, så skal batteriet kjøles eller varmes til optimal ladetemperatur.
Til venstre for rattet er det er lite panel for betjening av lys og vindusvarme. På toppen av dashbordet har Explorer en lydplanke. Lyden besørges av et Ford-anlegg med syv høyttalere.
Under lydplanken i høyde med instrumentpanelet ligger stilig linje med luftventiler. Noe hardplast finnes, typisk i midtkonsollen og nedover, men lenger opp kommer Explorer med mykere materialer.
Setene er bekvemme og delvis trukket med Sensico - et syntetisk ikke-animalsk skinnlignende produkt. Førersetet har 12-veis elektrisk justering og har i tillegg massasjefunksjon for korsryggen som standard.
Dropper varmetråder
Varme i ratt og seter er standard, men bilen kan også leveres med ventilerte forseter og varme i baksetene. Jeg er 180 cm høy og da jeg hadde justert forsetet slik jeg liker det, var det god plass til meg selv i setet bak.
Ford var den første til å ta i bruk varmetråder i frontruten, men det er droppet på Explorer. Behovet er ikke det samme i en elbil. Mange bruker forvarming på elbil, som dessuten varmes fortere opp enn en bil med forbrenningsmotor. Vinduer med varmetråder er dessuten kostbare å reparere.
To utstyrsvarianter
Explorer vil ha forskjellige kjøremoduser som er tilpasset ulike veiforhold samt sjåførens kjørestil. Det inkluderer Normal, Sport, Øko, Individuell - samt Traction for varianter med firehjulstrekk.
I tillegg til dreiemoment og kraftdistribusjon, justerer også kjøremodusene pedalfølsomhet, rattfølsomhet og den elektroniske stabilitetskontrollen.
Bilen vil være tilgjengelig i to utstyrsvarianter – Explorer og Explorer Premium, og det virker å være godt utstyrte varianter. Standard førerhjelpteknologier inkluderer adaptiv cruisekontroll med filskifteassistent og blindsoneassistent med varsel for kryssende trafikk.
En parkeringsassistent kan bistå deg med både lukeparkeringer og i parkeringshus. Nytt er systemet «Fri utstigning», som ser om det er syklister eller andre biler på vei når du skal åpne døren.
Explorer kommer standard med ryggekamera, men kan også fås med et 360-graders kamera med fugleperspektiv. LED hovedlys er standard, men kan oppgraderes til Matrix-LED hovedlys som automatisk justerer seg etter forskjellige forhold. Lysene har blant annet en dårlig vær-funksjon som aktiveres samtidig som vindusviskerne begynner å gå, og vil justere lyset slik at et bredere område blir opplyst.
Med Matrix-LED kan du beholde fjernlysene på uten å blende trafikanter foran. Basert på kameraovervåking skjermer i stedet systemet av LED-diodene som kan blende andre på veien. Explorer kan også leveres med panoramatak.
Explorer kommer bare til Europa og vil bli produsert på Ford Cologne Electrification Center i Køln, som nylig er oppgradert for to milliarder kroner. Produksjonen skal etter planen starte i mai og de første bilene er ventet til landet på tampen av året.
Ford indikerer at prisen på Explorer kan starte under den moms-magiske 500 000-kroners grensen. Neste elektriske personbil fra Ford blir en elektrisk versjon av Puma som er ventet neste år.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2023
Denne saken ble første gang publisert 21/03 2023, og sist oppdatert 27/03 2023.