sniktitt: Jeep Wagoneer S
Luksus-Jeep med voldsomme ytelser
Jeep har hentet frem Wagoneer-navnet og klistret det på en elektrisk SUV med voldsomme ytelser.
100 kWt-batteri, over 600 hestekrefter og 800 Nm dreiemoment, og 0-100 km/t på 3,4 sekunder.
Det høres kanskje ut som lav elbil i superbilklassen, men det dreier seg om Jeep Wagoneer S, en elektrisk SUV i en helt annen divisjon enn vesle Avenger.
Les også: Test: Jeep Avenger: Utrolig at den skiller seg så kraftig ut
Vi Menn var blant noen få norske journalister som fikk ta en nærmere titt på bilen i Frankfurt før verdenspremieren i USA. Den amerikanske versjonen vil ha rundt 480 kilometer rekkevidde, 400-voltsteknologi og evnen til å hurtiglade fra 20 til 80 prosent på 23 minutter.
Den europeiske versjonen, som er ventet tidlig i 2026, vil derimot ha 800-voltsteknologi og enda bedre rekkevidde. Det er tale om opptil 700 kilometer, og det skal også bli mulig å få mer krefter via over the air-oppgradering.
Wagoneer-navnet er ikke nytt. Det stammer fra 1963 da første Wagoneer ble presentert. Jeep hevder med en viss tyngde at den var den aller første luksus-SUV-en, hele syv år før Range Rover. Designen var det Brooks Stevens som sto for.
Han hadde designet alt fra støvsugere, kjøkkenutstyr og øl-logoer til Harley-Davidson Hydra-Glide fra 1949, hurtigtog og Studebaker-modeller. I starten kunne Wagoneer bare fås med sekssylindret motor, men fra 1965 fikk den også V8, fra 1972 en 5,9-liter fra AMC.
Med Model Y i bakhodet
I Wagoneer S er det imidlertid utelukkende snakk om elmotorer
– Vi har hatt den tøffeste konkurrenten i bakhodet da vi utviklet Wagoneer S, uttalte Antonio Filosa, Jeeps italienske toppsjef, i forbindelse med arrangementet i Frankfurt. Han la ikke skjul på at han snakket om Tesla Model Y. Performance-versjonen av Model Y skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
Les også: Test: Tesla Model Y Pertformance: Teslaen greier det «umulige»
– Wagoneer S er en high-performance elbil, sa Filosa
Og den rundt 4,9 meter lange SUV-en er rask. Lynrask. Den er faktisk bitte litt raskere på sprinten fra 0-100 enn mektige Jeep Grand Cherokee Trackhawk, som har en 6,2-liters Hellcat-motor som produserer 707 hestekrefter og 875 Nm dreiemoment. Den skal greie sprinten på 3,5 sekunder. Toppfarten på 290 km/t og lydbildet kan nok ikke Wagoneer S matche.
Les også: Jeep Grand Cherokee Trackhawk.: GRUSER sine europeiske konkurrenter
Permanent 4WD og kjøreprogrammer
Kraftige hjulbuer gir Wagoneer S et muskuløst utseende. Foran er det grillimitasjonen med de bakgrunnsbelyste og Jeep-typiske syv lamellene som er mest slående. Bak er det den digre vingen som stikker ut av taklinjen som er mest fremtredende.
Wagoneer S skal være tidens mest aerodynamiske Jeep, og har en luftmotstandskoeffisient på 0,29. Til sammenligning har BMW iX og Mercedes EQE SUV begge en luftmotstandskoeffisient på 0,25, mens Audi Q8 e-tron har 0,26.
– Da vi startet prosessen var målet å lage en effektiv bil, men som samtidig skulle være tøff og en ekte Jeep, sa Vince Galante, sjef for Jeeps eksteriørdesign.
Jeep mener de har lykkes med å beholde DNA-et selv om bilen er helt elektrisk. Wagoneer S kommer med elektromotorer både foran og bak og kan kjøres med permanent firehjulstrekk.
Den kan også leveres med Jeeps Selec-Terrain-program med fem distinkte kjøremodi: Auto, Sport, Eco, Snow og Sand. Den elektriske Jeep-en skal ha 35 prosent bedre vridningsstivhet enn tidligere Jeep-er i det mellomstore SUV-segmentet.
Gigantisk bagasjerom
Innvendig fremstår Wagoneer S som rene luksusbil med materialer av vinyl, syntetisk skinn, aluminium og LED-belysning. Du kan velge mellom 64 forskjellige bakgrunnsbelysninger og midtkonsollen er belagt med keramisk coating som skal være bestandig mot riper og fettmerker. Smart.
Dashbordet og betjeningslogikken er preget av et helt digitalt instrumentpanel og berøringsskjermer.
Den kan leveres med skjermer som til sammen utgjør en bredde på 114 centimeter. Jeep har imidlertid beholdt knapp for lydvolumet. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard og både for- og bakseter har varme og ventilasjon.
Siden bilen forhåpentlig ruller stille av gårde, er det surround-anlegget som skal stå for lyden. Og det kan noe støye godt, for bilen kan leveres med et McIntosh-lydsystem på 1160 watt med 19 høyttalere.
Det er lite å utsette på bagasjeplassen som skal være på hele 866 liter - med baksetene i oppreist posisjon. Beinplassen i baksetet er bedre enn i Grand Cherokee, ifølge Jeep. Selskapet har foreløpig ikke opplyst noe om hengervekt, men Wagoneer S vil etter alle solemerker kunne trekke henger.
Les også: Prøvekjørt: Jeep Grand Cherokee 4xe: Nå kan du bare glemme dieselmotor på denne offroad-mesteren