Prøvekjørt: Polestar 3

Her har de lagt lista høyt

Med den 4,9 meter lange SUV-en med masse krefter og firehjulstrekk har Polestar lagt lista høyt, men bilen innfrir på en rekke felter.

<b>SPORTSLIG:</b> Performance-versjonen av Polestar 3 kommer med 22-tommer felger kledd med Pirelli P Zero-dekk i dimensjonene 265/40 R22 foran og  295/35 R22 bak. Den har også noe mer sportslig demping uten at det blir ubehagelig i sportsmodus
SPORTSLIG: Performance-versjonen av Polestar 3 kommer med 22-tommer felger kledd med Pirelli P Zero-dekk i dimensjonene 265/40 R22 foran og  295/35 R22 bak. Den har også noe mer sportslig demping uten at det blir ubehagelig i sportsmodus Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Mange ble introdusert for Polestar for første gang i 2010 da en lyseblå og kraftig tunet Volvo C30 Polestar dukket opp i et Top Gear-program. Der hamlet den opp med både Ford Focus RS500 og en Cosworth-tunet Subaru Impreza, noe som fikk selveste Jeremy Clarkson til å hente frem superlativene.

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing, men i 2009 ble Polestar Racing offisiell Volvo-partner under merkevaren Polestar Performance - en form for AMG eller M-avdeling for Volvo. Første resultat: En Volvo S60 med 350 hester.

Les også: Volvo setter familieraceren i produksjon

Eventyret med kraftige bensinbiler ble imidlertid kortvarig. Volvo ble en del av kinesiske Geely, Polestar ble kjøpt opp, og ble skilt ut som et eget merke for elektrifiserte biler. I 2019 ble den ekstreme hybriden Polestar 1 presentert før fokuset ble rettet mot helt elektriske biler og kompakte Polestar 2.

Les også: Polestar 1 prøvekjørt: Polestar 1 er en vente-Volvo og en smaksprøve på Volvos elektriske fremtid. Vi Menn har prøvekjørt den svenske superbilen.

Den er blitt en populær bil i Norge, men ble lenger en planlagt en ensom svale i Polestar-leiren. Det har lenge vært snakk om andre modeller, men software-problematikk har gitt forsinkelser, økonomisk usikkerhet og nedbemanninger. Nå skjer det imidlertid ting.

<b>LAVERE:</b> Polestar 3 er bygget på samme plattform som Volvo EX90 (som nylig ble satt i produksjon), men har et mer sportslig tilsnitt.  
LAVERE: Polestar 3 er bygget på samme plattform som Volvo EX90 (som nylig ble satt i produksjon), men har et mer sportslig tilsnitt.   Foto: Martin Jansen

Les også: Test: Polestar 2 facelift: Her har de tatt et uvanlig grep, men det fungerer

Samme som Volvo EX90

Vi skrur tiden frem til 24. mai 2024 i Madrid der Vi Menn er blitt invitert til et internasjonalt pressearrangement for testkjøring av Polestar 3. Det dreier seg om noe ganske annet enn C30. Kreftene er minst like imponerende, men er elektrisk produsert for en 4,9 meter lang SUV bygget på samme fundament som konsernslektning Volvo EX90.

Les også: Volvos nye flaggskip kan vade og lade opp verktøy

Polestar 3 har imidlertid lavere profil enn Volvo-slektningen, noe som gir den et dynamisk og sportslig uttrykk, godt hjulpet av kraftige hjulbuer og 22-tommers smidde felger på Performance-utgaven.

<b>LØFTET:</b> Standard bakkeklaring er 20 centimeter, som i terrengmodus heves til 25 centimeter
LØFTET: Standard bakkeklaring er 20 centimeter, som i terrengmodus heves til 25 centimeter Foto: Martin Jansen

Under skallet finnes et 107 kWt-batteri (netto) som skal gi Long Range-varianten en rekkevidde rundt 631 kilometer, mens Performance-versjonen stopper ved 561 kilometer - begge tallene i henholdt til WLTP.

To elmotorer, en på hver aksling, leverer 517 hestekrefter og 910 Nm med Performance-pakke. 0-100 km/t skal gå unna på 4,7 sekunder og toppfarten er 210 km/t. Det er ganske imponerende tall, og det bør de også være siden det svensk-kinesiske selskapet tatt mål av seg å konkurrere med modeller som Porsche Cayenne, BMW iX og Audi Q8 e tron. Listen er med andre ord lagt høyt.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Mestrer balansegangen

Ute på landeveien i Spania merker vi raskt at Polestar 3 greier balansen mellom komfort og sportslighet på utmerket vis. Den er meget komfortabel i komfortmodus og heller ikke pinnestiv i sportsmodus. Understellet består blant annet av adaptiv luftfjæring med to kammer som tilpasser seg bilens bevegelser 500 ganger i sekundet.

<b>LADEHASTIGHET:</b> Maks ladehastighet (DC) er 250 kW. Polestar 3 skal dermed under ideelle forhold kunne lade fra 10-80 prosent på 30 minutter. 
LADEHASTIGHET: Maks ladehastighet (DC) er 250 kW. Polestar 3 skal dermed under ideelle forhold kunne lade fra 10-80 prosent på 30 minutter.  Foto: Martin Jansen

Hjulopphenget har doble triangelarmer foran og et integral link-oppsett bak. Bilen er utstyrt med Torque Vectoring-system på bakakselen der en dobbelkløtsj fra BorgWarner sørger for at rundt 80 prosent av kreftene fra bakre motor kan sendes til ett av bakhjulene.

Systemet bidrar til å trekke den digre bilen gjennom svingene når farten er høy. Mens ESP-en sørger for å bremse det innerste hjulet i svingen, sendes mer krefter til ytterhjulet, noe som gjør at den digre bilen virker mindre i svingene enn de 2,6 tonnene skulle tilsi.

Understellet greier å kamuflere størrelsen på bilen og den ganske enorme egenvekten. Dobbelkløtsjen på bakakselen kan også koble ut bakmotor når veigrepet og effekten fra forakselen er tilstrekkelig. Det senker forbruket og optimaliserer rekkevidden.

<b>TIL SOMMEREN:</b> De første utgavene av Polestar 3 er ventet til Norge i løpet av sommeren. Bestiller du bil nå, er forventet levering i oktober-november. 
TIL SOMMEREN: De første utgavene av Polestar 3 er ventet til Norge i løpet av sommeren. Bestiller du bil nå, er forventet levering i oktober-november.  Foto: Martin Jansen

Rattet er tykt og godt å holde i, styringen godt vektet og Brembo-bremser sørger for at farten blir tatt ned på en resolutt og kontrollert måte. Standard bakkeklaring er 20 centimeter, som senkes til 19 centimeter når farten er høy. Bruker du bilens terrengmodus, øker bakkeklaringen til 25 centimeter.

Skandinavisk touch

Innvendig sitter vi bekvemt i et interiør preget av Nappa-skinn fra Skottland, aluminium og naturfiberkompositt av lin. De perforerte forsetene er elektrisk justerbare, ventilerte og har fem massasjeinnstillinger.

<b>LUKUSFØLELSEN:</b> Innbydende interiør som gir en følelse av kvalitet og nøktern luksus, men vi savner noen hurtigknapper.
LUKUSFØLELSEN: Innbydende interiør som gir en følelse av kvalitet og nøktern luksus, men vi savner noen hurtigknapper. Foto: Martin Jansen

Pluss for at seteputen kan forlenges for bedre lårstøtte. Det er et minimalistisk og stilig miljø med skandinavisk touch. Om stilen er minimalistisk, så er det intet nøkternt ved det 1610 watts Bowers & Wilkins-anlegget med 25 høyttalere og Dolby Atmos. Det er standard på Launch edition-versjonene, som er ventet til Norge i løpet av sommeren.

Foran rattet vises essensiell informasjon på et 23 centimeter bredt display som er festet til rattstammen, i tillegg har bilen head up-display.

Foruten knappene på rattet og tradisjonelle hendler, foretas mesteparten av betjeningen med stemmebruk eller ved å trykke på den digre, vertikalt stilte berøringsskjermen med et infotainmentsystem basert på Android Automotive og Google.

<b>EKTE SKINN:</b> God beinplass i baksetet. Bilen kommer standard med interiør i WeaveTech, et PVC-materiale. Seter i Nappa-skinn (bildet) fra skotske Bridge of Weir koster 65.000 kroner ekstra. 
EKTE SKINN: God beinplass i baksetet. Bilen kommer standard med interiør i WeaveTech, et PVC-materiale. Seter i Nappa-skinn (bildet) fra skotske Bridge of Weir koster 65.000 kroner ekstra.  Foto: Martin Jansen

Systemet er raskt og lett å betjene, men vi skulle gjerne sett at Polestar hadde beholdt noen tradisjonelle knapper for de mest brukte tjenestene, som for eksempel klimakontroll.

Kan trekke henger

Der Volvo EX90 er sjuseter, så er Polestar 3 en femseter. Bakseteplassen er raus, men vi blir sittende litt høyt med knærne. Ryggen på baksetene kan felles ned i 60:40-fordeling og er utstyrt med skiluke. Bagasjerommet er oppgitt å romme 484 liter, 597 liter uten hattehylle.

Deler av lastevolumet, 90 liter, er under den delte gulvplaten som kan felles opp og brukes som bagasjeromsskiller med kroker for handleposer. Felles ryggen på baksetene ned, frigjøres 1411 liter totalt.

<b>FRUNK:</b> Under panseret er det plass til ladekabler og spylervæske. 
FRUNK: Under panseret er det plass til ladekabler og spylervæske.  Foto: Martin Jansen

Taket være luftfjæringen kan bakdelen på Polestar 3 senkes med fire centimeter, noe som gjør innlastingen enklere. Det er også noe plass under panseret, frunken, som rommer 32 liter. I tillegg kan Polestar 3 laste 100 kilo på taket og trekke henger på 2200 kilo. Hengerfeste koster 15 000 kroner.

Snart i Norge

Om Polestar

Polestar er et svensk elbilmerke med bakgrunn fra motorsport og tuning. I 1996 ble det svenske motorsportlaget Flash Engineering grunnlagt for å konkurrere i Swedish Touring Car Championship (STCC). Laget ble senere solgt, omdøpt til Polestar Racing, og startet med tuning av Volvo-biler til motorsport. I 2009 ble Polestar Racing en offisiell Volvo partner, under merkevaren Polestar Performance. I 2015 ble selskapet kjøpt opp av Volvo Cars, som i dag eier 18 prosent av Polestar. Største aksjonær er kinesiske Geely, som også er majoritetseier i Volvo Car Group. Polestar 2 ble lansert i 2019. Nå er det straks klart for Polestar 3 og Polestar 4.

Les også: Polestar 4 kommer uten bakvindu

Selskapet omtaler sistnevnte som en SUV-kupé. Noe senere kommer også Polestar 5, en sportslig firedørs GT med 884 hk, 900 Nm og 800V arkitektur. Polestar 3 produseres i Chengdu i Kina, men skal også produseres Volvo Cars' enorme anlegg i Ridgeville i Sør-Carolina, USA.

De første utgavene av Polestar 3 er ventet til Norge i løpet av sommeren. Det dreier seg om godt utstyrte Launch editon-versjoner (826 060 kroner) med 622 kilometer oppgitt rekkevidde, 21-tommers felger og seter i ullstoff.

Pakkene Plus (28 000 kroner) og Pilot (70 000 kroner) er inkludert, og omfatter blant annet 360-graders parkeringskamera med 3D visning, avansert førerstøtte, selvparkering, lydanlegget fra Bowers & Wilkins, dører med soft-close og head up-display.

Litt etter følger Long range-utgaven (802 050 kroner) og Performance-versjonen (872 050 kroner). Nylig bekreftet Polestar at det på et senere tidspunkt også vil komme en rimeligere utgave med én elmotor og bakhjulstrekk.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet tar 484 liter under hattehyllen, inkludert 90 liter under gulvet. Det er ikke fryktelig mye volum i en såpass stor bil. 
PLASS: Bagasjerommet tar 484 liter under hattehyllen, inkludert 90 liter under gulvet. Det er ikke fryktelig mye volum i en såpass stor bil.  Foto: Martin Jansen
<b>SMART:</b> Gulvet kan benyttes som adskiller og er utstyrt med smarte knagger for poser. 
SMART: Gulvet kan benyttes som adskiller og er utstyrt med smarte knagger for poser.  Foto: Martin Jansen

Fra midten av 2025 kan Polestar 3 leveres med LiDAR fra Luminar som skal gi svært nøyaktig sanntidsdata om bilens omgivelser.

Lidar står for Light detection and ranging, og er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området.

En takmontert lasersensor forbedrer 3D skanning av bilens omgivelser og skal bidra til å klargjøre bilen for selvkjøring selv i mørke og uvær.

Vi Menn Bil mener:

Kjøreegenskapene og komforten til Polestar 3 imponerer. Det gjenstår å se om den leverer på støy, forbruk/reddevidde og ladehastighet, noe vi skal teste nøye når den kommer til Norge.

TEKNISKE DATA

Polestar 3 Long range Dual motor

Motor:  2xEL

Effekt,  kW/hk: 360/489 (380/517 med Performance-pakke)

Dreiemoment, Nm:  840 Nm (910 med Performance-pakke)

Egenvekt, kg:  2584-2670 

Lengde/bredde/høyde, cm:  490/197/161

Akselavstand, cm: 299

Bakkeklaring, cm 20

Bagasjerom, liter:  484 - 1411

Frunk, liter: 32

Tilhengervekt, kg:  2200

Taklast, kg: 100

Batterikapasitet, kWh, netto:  107

Maks, hurtiglading, kW: 250

Ombordlader, kW: 11

Maks rekkevidde, WLTP km: 610

Standard dekkdimensjon: F: 265/45R21 B: 295/40R21

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,0

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke)

Toppfart, km/t:  210

Pris fra, kr: 802 050 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn uke 28 nummer 34