Prøvekjørt: Honda e

Skjerm-sjarmtroll

Nesten som i Hollywood: Den splitter nye Hondaen er vakker, har brede skjermer og masse temperament.

Pluss ikon
<b>KINO:</b> Velkommen til Hondas kino, i dag med akvarium i full bredde. Riktig avslappende.
KINO: Velkommen til Hondas kino, i dag med akvarium i full bredde. Riktig avslappende. Foto: Auto Bild
Først publisert Sist oppdatert

Et akvarium, i en Honda e. Jo, du ser riktig. Er det ekte? Nei, men bildet er glassklart på de to store skjermene i midten av Honda-cockpiten. Beroligende effekt følger med på kjøpet.

Det er en gimmick, ja visst, men akvariefilmen viser hvor mye arbeid Honda har lagt ned i elbilen sin. Akkurat slik det reduserte, men spektakulære utseendet understreker. Mykt og glatt, med innfelte dørhåndtak og kamera i stedet for sidespeil.

<b>KUL:</b> Vi liker utseendet. Det svarte på panseret er ladeluken.
KUL: Vi liker utseendet. Det svarte på panseret er ladeluken. Foto: Auto Bild

Slik er den til hverdags

Også innvendig viser den vesle japaneren høy klasse. Her ser det ut som i en dansk design-dagligstue, med store skjermer. Skjermrekken måler hele 134 centimeter i bredden og består av fem høyoppløste display. Rett foran sjåføren er det en 8,8-tommersskjerm som viser blant annet hastighet og rekkevidde.

I midten står to 12,3-tommers berøringsskjermer med navigasjon, multimedia og apper av alle slag; en app med akvarium, for eksempel. Og ute i hjørnene finnes to sekstommersskjermer som viser det sidespeil-kameraene «ser».

Taster og brytere er det lite av. I midten finnes noen for klimaanlegget, mellom setene de som kontrollerer kjøreretning, kjøremodus og det som i gamle dager het håndbrems. Alt er smakfullt plassert – Honda tar til og med ordet «lounge» i sin munn. I stor grad stemmer markedsføringsspråket.

<b>NYMOTENS:</b> Slanke kameraer i stedet for sidespeil.
NYMOTENS: Slanke kameraer i stedet for sidespeil. Foto: Auto Bild
<b>MIDTKONSOLL:</b> Taster for kjøreretning, kjøremodus, energi­gjenvinning og håndbrems.
MIDTKONSOLL: Taster for kjøreretning, kjøremodus, energi­gjenvinning og håndbrems. Foto: Auto Bild

Foran er det plass nok, og du sitter høyt og komfortabelt. Baksetet er lavt plassert og egner seg best for barn. Bagasjerommet rommer 171 liter – her er det best å holde seg til håndbagasje.

Slik er den å kjøre

Bakhjulene blir drevet av en elmotor med 154 hestekrefter. Honda e veier 1540 kg og er dermed nærmest en lettvekter i elbilsammenheng. Akselerasjonen er, typisk for elbiler, jevn og smidig. Styringen er direkte, og svingdiameteren er bemerkelsesverdig liten med kun 860 centimeter.

<b>SKJERMER:</b> I alt fem stykker, all mulig informasjon.
SKJERMER: I alt fem stykker, all mulig informasjon. Foto: Auto Bild

Dermed er bilen ekstremt kvikk i bytrafikken – dette er virkelig moro. Med et tastetrykk øker gjen­vinningen, og motorbremsen gjør at én pedal stort sett holder til alt: Du både gir gass og bremser med gasspedalen.

One Pedal Driving kalles det, og det funker ordentlig godt.

BAGASJE: Volumet er på 171 liter. Legg ned ryggen, og det øker til 861 liter.
BAGASJE: Volumet er på 171 liter. Legg ned ryggen, og det øker til 861 liter. Foto: Auto Bild
INNFELT: Også håndtakene til bakdørene er innfelt. Enkle å åpne.
INNFELT: Også håndtakene til bakdørene er innfelt. Enkle å åpne. Foto: Auto Bild

Viktige tall

Litiumionbatteriet har en kapasitet på 35,5 kWt, og det skal ifølge Honda holde til en rekkevidde på 222 kilometer. Vi har testet rekkevidden til 216 kilometer, men da måtte vi slippe opp gassen mer enn vi normalt gjør på høyfartspartiet på tysk autobahn, for å være sikker på å nå helt hjem. Ved kun bykjøring er 150 kilometer rekkevidde et greit estimat.

Prisen starter på 266 200 kroner, og den komplett utstyrte versjonen Advance koster 294 900 kroner.

<b>FORAN:</b> Komfortable seter med pent trekk.
FORAN: Komfortable seter med pent trekk. Foto: Auto Bild

DOMMEN

Honda e er en av de aller morsomste bilene uansett type og klasse. I tillegg er den stilig og komfortabel. En herlig småbil!

Tekniske data

Motor:  Elmotor

Batterikapasitet:  35,5 kWt

Effekt:  154 hestekrefter

Drivverk/girkasse:  Bakhjul/ett trinn

0–100 km/t:  8,3 sekunder

Toppfart:  145 km/t

Testforbruk:  1,64 kWt/mil

CO₂-utslipp:  0 g/km

Ladetid DC, 80 prosent:  56 kW – ca. 30 min.

Lengde/bredde/høyde:  3894/1752/1512 mm

Akselavstand:  2538 mm

Sittehøyde:  630 mm

Bagasjeromsvolum:  171–861 liter

Egenvekt:  1540 kg

Nyttelast:  330 kg

Rekkevidde WLTP/testet:  222 km/216 km

Pris, fra:   266 200 kroner