Test: BMW i3 120AH med 42,2 kWh batteri
BMW i3 med økt rekkevidde
BMW i3 kommer nå med lenger rekkevidde, men det viktigste for kjøperne er trolig at BMW kan levere biler raskt.

TEST AV BMW I3 120 AH 2019: At BMW i3 skulle bli Norges 3. mest solgte bil i 2018 var ikke lett å gjette da modellen debuterte for fem år siden. Men BMW har vært flinke med batteriutviklingen og kanskje aller viktigst: De kan levere elbil omtrent med det samme.

Selv om BMW i3 verken har endret seg mye eller blitt større, har batterikapasiteten nesten doblet seg siden debuten i 2013. Da hadde i3 60 Ah en brutto batterikapasitet på 22,6 kWh. I 2016 fikk i3 94 Ah 33 kWh, mens den nye 2019-modellen i3 120 Ah kan skilte med 42,2 kWh.
Les også: Nye ladbare VW Passat med lenger rekkevidde
Alt dette har skjedd uten at de ytre dimensjonene på batteripakken er forandret. De åtte batterimodulene med 12 celler i hver ligger fortsatt i gulvet under kupeen. Heller ikke vekten har øket særlig mye. Da vi kjørte den første utgaven på test i 2014, var den på 1270 kg, mens dagens testbil veier inn på 1345 kg med fører.
Se video av nye 2019-utgaven av BMW i3 120Ah her:
Ifølge BMWs egne rekkeviddemålinger hadde 22 kWh-utgaven 130-160 km rekkevidde. Med 33 kWh kom du 200 km, mens den nye 42 kWh i3 klarer 260 km. For sistnevnte er rekkevidden etter den nye WLTP-standarden fra 285 til 310 km.
Les også: Test av nøkkelløse startsystemer - bare tre biler er sikre nok
Egen elbilrunde
I 2014 klarte i3 60 Ah 11 mil på vinteren og 17 mil om sommeren. Ingen bil for de lange turene. Det bedret seg da 33 kWh-versjonen kom i 2016. Vi kjørte test under sommerlige forhold og i den snille 84 km-testen ble rekkevidden på 22 mil. Med flere hurtigladere våget vi oss ut på en langtur sørover på E18. 50 mil ble unnagjort med tre støtteladinger underveis og en snittforbruk på 1,45 kWh per mil.
Nå med langturskapasitet
I fjor kom den småsportslige i3s med 184 hk og 270 Nm i forhold til normalutgavens 170 hk og 250 Nm. Takket være en ny hurtigladestasjon midt i 200 km-løypa ble dette den første i3 som gjennomførte en lang runde. Forbruk på 1,74 kWh per mil ga rekkevidde på 165 km, men det må understrekes at denne runden er langt mer utfordrende enn den korte. Dessuten var været elbil-guffent med rundt 8 minusgrader og vinterlige kjøre-forhold.
Slik sett passer det flott at vær og føre er nesten helt likt når vi starter ut på forbruks- og rekkeviddetest med den nye i3-versjonen. Temperaturen underveis varierer mellom 5 til 10 minusgrader og vi har lett snødrev hele turen. Trippforbruket avviker lite fra fjorårets, og vi noterer oss 1,81 KWh per mil når vi ankommer Oslo igjen. Med netto batterikapasitet på 37,9 kWh ligger rekkevidden på 21 mil.
Les også: Denne kanonen har redde mange norske liv
Det er lite forskjell mellom de ulike i3-modellene vi har kjørt opp gjennom årene når det gjelder ytelser, forbruk og støy. Vi tipper derfor at det sommerlige langtursforbruket på 1,45 kWh per mil fra 2016 også vi være oppnåelig med dagens 120 Ah-utgave. Det vil i så fall gi en rekkevidde rundt 26-27 mil. Ikke ledende i dagens marked, men tilstrekkelig for mange.
Ikke helt BMW
BMW i3 er annerledesbilen i det bayerske modellutvalget. Ikke fordi den er elektrisk, mest fordi den har helt andre egenskaper enn de typiske kjøremaskinene i 3- og 5-serien, eller de robuste X1 og X3. Vi skal ikke trette leseren med en lang utredning om de samme innvendingene vi har hatt mot konseptet de siste fem årene. Det går i første rekke på praktiske egenskaper, sittekomfort og at bilen mangler de dynamiske kvalitetene vi føler hører hjemme i en bil med BMW-merket i grillen.
Det bryr elbilkjøperne ikke det minste og BMW i3 gjør sannsynligvis akkurat den jobben mange nordmenn ønsker av en elbil. Og har i disse dager et vesentlig fortrinn i forhold til de fleste konkurrentene: Ventetiden er på beskjedne 2-3 måneder fra du bestiller.

