Renault 5 Turbo 3E
Vender tilbake i monsterversjon
Den har Turbo i navnet, men ingen turbo i drivlinjen. Derimot elektriske motorer i hvert hjulhus bak og 540 hester fordelt på 1450 kilo.


Renault 5 var en rimelig bil som ble produsert fra 1972 og ut på 90-tallet. Den ble en salgssuksess. Men Renault ville mer. Selskapet ble med i Formel 1-sirkuset i 1977 og ble en pioner. I 1979 vant de Formel 1 med Renault RS01 - den første turboladede Formel 1-bilen. Kunnskapen ble med videre, også til vesle R5.
I 1980 kom rimelige og enkle Renault 5 i en heftig Turbo-versjon. En homologiseringsbil bygd i minst 400 eksemplarer slik at Renault 5 Turbo kunne stille med inntil 400 hestekrefter i rally mot Opel Ascona 400 og Audi quattro. Jean Ragnotti vant Rallye Monte-Carlo med Renault-en allerede i 1981.
Der fremdriften i standard R5 ble besørget 34 hestekrefter hadde den gategodkjente Turbo-utgaven formidable 160 hestekrefter. Den greide 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Svært hvasse tall i 1980. Turbo-versjonen kom med motorsportsunderstell og slagvolumet var økt fra 782 kubikk (eller 956 cm³) til 1397 kubikk.

I stedet for motor og drivhjul foran fikk turboutgaven midtmotor, bakhjulsdrift og femtrinns girkasse med girspak opp fra gulvet i stedet for ut av dashbordet. På den originale Turbo 1-versjonen som ble produsert til 1982 ble bakluken, dørene og taket bygget i aluminium. Skjermer, støtfangere og panser i polyester. Den hadde med andre ord alt som skulle til for å bli en legende fra 80-tallet.

Les også: Elektriske Renault 5: Nå er prisene klare
Ekstrem nytolkning
Nå kommer en elektrisk nytolkning av den legendariske bilen: Renault 5 Turbo 3E, der Alpine-ingeniører har fått ansvar for oppsett og fjæring. Det mest spesielle med den bakhjulsdrevne bilen er at de elektriske motorene er plassert i hvert sitt hjulhus. Det gir flere fordeler sammenlignet med konvensjonell plassering, ifølge Renault.
En dreiemoment-kapasitet på 4800 Nm, enda raskere kraftleveranse, vekt- og plassbesparelse på bakakselen, samt forbedret smidighet takket være individuell kontroll av de to motorene. All elektronikk knyttet til drivlinjen er plassert mellom hjulene, noe som optimaliserer det lave tyngdepunktet. I tillegg sørger plasseringen for at Turbo 3E har brukbar bagasjeplass. Batteriet er plassert under gulvet.

Om ytelsene i 80-tallslegenden hadde evnen til å skremme fanden på flatmark, er det neppe annerledes for Turbo 3E. Med totalt 540 hestekrefter (2 x 200 kW) fordelt på 1450 kilo har den et vekt-til-effekt-forhold på 2,7 kilo per hestekraft. Det er på nivå med superbiler. Den drøyt fire meter lange bilen skal greie sprinten fra null til hundre på 3,5 sekunder og ha en toppfart opptil 270 km/t.

Rekkevidden er oppgitt til 400 kilometer, men tar du den med på bane og stadig tester toppfarten, tar det nok ikke lang tid før 70 kWt-batteriet trenger påfyll. Da er det praktisk at bilen er rask ved ladestolpen også. Den har nemlig 800V-arkitektur og 350 kW hurtigladekapasitet. Ved optimale forhold skal Turbo 3E lade fra 15 til 80 prosent på kun 15 minutter.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech: Deilig normal og med solide elbilkvaliteter

Barske detaljer
Interiøret følger opp det spenstige eksteriøret med bøtteseter, sekspunkts sikkerhetsbelter og komponenter i karbon. Bøttesetene og deler av dashbordet er trukket med kunststoffet Alcantara. En lekker detalj er det vertikale håndbrekket i rallystil.

Det 27 centimeter brede og helt digitale instrumentpanelet foran det Alcantara-kledde rattet henger sammen med en like stor berøringsskjerm. Grensesnittet skal være inspirert av dashbordet til Renault 5 Turbo og Turbo 2. OpenR Link-systemet har innebygd Google – kjent fra Renault 5 og Renault 4 E-Tech Electric. Det gir tilgang til en rekke Google-tjenester som oppdateres kontinuerlig. Dette inkluderer Google Maps.

Rattet er utstyrt med blant annet knapp for ekstra kraftboost. En annen knapp justerer bremseregenereringen i fire nivåer. Med Multi-Sense-bryteren kan du velge mellom kjøreprogrammene Snow, Regular, Sport og Race, der Race-modusen også inkluderer drifting-assistent.
Begrenset antall
Prisen på Turbo 3E er ikke klar, men den bikker trolig én million kroner. Renault åpner straks for reservasjon av bilen, men skulle du være interessert så er det ikke sikkert du får en, for dette blir nok ettertraktet vare.

Renault Norge har allerede mottatt seriøse henvendelser fra bilentusiaster som ønsker å sikre seg bilen. Kun 1980 eksemplarer skal bygges, som en hyllest til året da den originale Renault 5 Turbo ble lansert. Hver bil vil være nummerert, og kundene vil kunne velge sitt eget nummer ved bestilling. De første leveransene vil finne sted i løpet av 2027.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2025