Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo
Folke-SUV med et sus av motorsport
Den folkelige SUV-en Nissan Ariya kommer i en sportsligere Nismo-versjon som byr på mer moro - og et par ulemper.
Siden introduksjonen i Norge i 2022 er det registrert i underkant av 7000 av den elektriske SUV-en Nissan Ariya i Norge. 3772 av dem ble registrert i fjor, noe som gjorde Ariya til den sjette mest solgte bilen i Norge.
Nå kommer det en versjon som neppe kommer til å sende Ariya høyere opp på salgsstatistikken, men som øker synligheten: en Ariya som har vært til behandling hos Nissans motorsportsavdeling, Nismo.
Nismo fylte 40 år i fjor, og har siden etableringen blant annet stått bak den legendariske Gruppe A-bilen Nissan Skyline R32 GT-R, som fikk kallenavnet «Godzilla». Nismo har også levert spesialversjoner av 350Z, GT-R og Juke. Nå er turen kommet til Ariya.
Les også: Prøvekjørt: Nissan GT-R: Bilen som irriterer europeiske konkurrenter
Ikke bare pynt
Nismo-versjonen av den stødige familiebilen skiller seg fra standardversjonen med røde linjer, kraftig leppe, sideskjørt, hekkvinge, og spoiler bak som gjør den bitte litt lenger enn standard Ariya. En lekker detalj er tåkelyset som er en imitasjon av baklyset på en Formel 1-bil. Påbyggene er ikke bare pynt som gjør at bilen ser tøffere ut.
De er aerodynamiske grep som forbedrer kanaliseringen av luftstrømmene og øker marktrykket med 40 prosent sammenlignet med en standard Ariya. Innvendig er det også krydret med Nismo-detaljer, og Ariyas fine interiør med solid kvalitetsfølelse har fått et ytterligere løft. Paneler er kledd med semsket kunstskinn, og det samme er deler av de komfortable setene.
Flere inngrep
Som standardversjonen med 87 kWt-batteri kommer Nismo-Ariya med to elmotorer og firehjulsdriftsystemet e-4ORCE, men elmotorene leverer til sammen 429 hestekrefter, rundt 120 hester mer enn standardversjonen. Dreiemomentet er det samme, 600 Nm, men Nsimo-versjonen skal greie 0-100 på fem sekunder, 80-120 km/t på 2,4 sekunder.
Les også: Test: Nissan Ariya e-4ORCE: Går stille i dørene, men leverer varene
Men det er ikke motorytelsen som er det mest fremtredende med Ariya Nismo, men understellet. Den kommer blant annet med modifiserte fjærer, stabilisatorstag og støtdempere, samt fartsavhengig styremotstand. Bilen har selvsagt et eget Nismo-modus, i tillegg til «Standard», «Økonomi» og «Snø», som gir mer styremotstand, kvikkere gassrespons, mer resolutte bremser og en lett ulende Nismo-lyd.
Tilpassing som merkes
Vi Menn Bil har nylig prøvekjørt bilen i Sørøst-Frankrike, og på svingete veier rundt den store Verdon-kløften oppfører Ariya Nismo seg som en sporty SUV til tross for en vekt rundt 2200 kilo. Den mer sportslige tuningen av understellet merkes tydelig i svingene, godt hjulpet av 20-tommers Michelin Pilot Sport EV-dekk.
Det tilpassede e-4ORCE-systemet gir også et ekstra dytt i svingene. E-4ORCE er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R, men i Ariya er det snakk om en helt elektronisk fordeling av kreftene.
Les også: 4x4-kjempene som forsvant: Nissan Patrol ble kvalt av utslippskravene
De distribueres til hjulene ved hjelp av et sensorbasert system som fortløpende registrerer aspekter som hjulvinkel og spinn. Kreftene fordeles lynrask dit de trengs. Ifølge Nissan kan kraftfordelingen skje på et 10 000-dels sekund, som er betydelig raskere enn tradisjonelle mekaniske firehjulsdriftsystemer. I sving vil systemet typisk bremse forhjulet som har innersving samtidig som det fordeles mer krefter til hjulet i yttersving. I tillegg sendes enda mer krefter bakover sammenlignet med standard Ariya for å hjelpe til med å skyve Nismo-versjonen bestemt gjennom svingen.
Understellets mer sportslige oppsett har ikke gått utover hverdagskomforten, men er lite ankepunkt er at Ariya i utgangspunktet er såpass stram i dempingen at det aldri blir helt ro i bilen på ujevnt underlag. Ariya er imidlertid blant de mest støysvake elbilene vi har testet, og basert på inntrykket fra prøvekjøringen i Frankrike virker det som om Nismo-utgaven også leverer varene.
35 000 kroner dyrere
Med en prislapp på 535 000 kroner er Ariya Nismo rundt 35 000 kroner dyrere enn standard Ariya med øverste utstyrsnivå. Nismo-versjonen kommer ferdig utstyrt, noe som også inkluderer 22 kW ombordlader, mulighet for digitalt sladrespeil og Bose-anlegg med 10 høyttalere. Det eneste du kan velge blant er fire lakkfarger - uten ekstra kostnad.
Nismo Ariya er et forfriskende innslag og Nissan har lykkes med å lage en sportsversjon som ikke bare er dill. Men den er ikke uten ulemper. Rekkevidden er oppgitt til 417 kilometer, som er rundt 100 kilometer mindre enn standard Ariya med firehjulsdrift og 87 kWt-batteri. 20-tommers dekk og felger med åpen design må ta mye av skylden for den reduserte rekkevidden. Nismo-en kan heller ikke trekke henger eller leveres med ventilerte forseter i Nappa-skinn..
Nissan Norge har nokså beskjedne forventninger når det gjelder salg, men desto større forhåpninger om at Nismo-utgaven kan ha en fruktbar funksjon som synlighetsprodukt.
– Vi tenker at Ariya Nismo først om fremst er en merkevarebygger, og gir litt krydder til våre forhandlere, uttaler Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Europe.
Nissan Ariya Nismo er ventet til Norge i mars.
TEKNISKE DATA
Nissan Ariya Nismo
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 320/429
Dreiemoment, Nm: 600
Egenvekt, m/fører, kg: 2293
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/166
Akselavstand, cm: 278
Bakkeklaring, cm: 17
Bagasjerom, liter: 415–1280
Tilhengervekt, kg: ---
Standard dekkdimensjon: 255/45 R20
Batterikapasitet, kWh, netto: 87
Rekkevidde, WLTP km: 417
Maks hurtiglading, kWh: 130
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,45
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,0
Toppfart, km/t: 200
Pris, fra, kr: 535 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2025