Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo

Folke-SUV med et sus av motorsport

Den folkelige SUV-en Nissan Ariya kommer i en sportsligere Nismo-versjon som byr på mer moro - og et par ulemper. 

<b>NISMO:</b> Nissans motorsportavdeling er nå kanskje særlig fokusert på selskapets Formel E-satsing, men har også hatt en finger med i spillet i utviklingen av spesialversjonen av Ariya. Lakkfargen Stealth Gray er selve Nismo-fargen.
NISMO: Nissans motorsportavdeling er nå kanskje særlig fokusert på selskapets Formel E-satsing, men har også hatt en finger med i spillet i utviklingen av spesialversjonen av Ariya. Lakkfargen Stealth Gray er selve Nismo-fargen. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Siden introduksjonen i Norge i 2022 er det registrert i underkant av 7000 av den elektriske SUV-en Nissan Ariya i Norge. 3772 av dem ble registrert i fjor, noe som gjorde Ariya til den sjette mest solgte bilen i Norge.

Nå kommer det en versjon som neppe kommer til å sende Ariya høyere opp på salgsstatistikken, men som øker synligheten: en Ariya som har vært til behandling hos Nissans motorsportsavdeling, Nismo.

<b>INN I SVINGEN:</b> Modifiserte fjærer, kraftigere stabilisatorstag og støtdempere samt fintunet 4WD-system gjør Ariya Nismo til en morsom opplevelse på svingete vei. 
INN I SVINGEN: Modifiserte fjærer, kraftigere stabilisatorstag og støtdempere samt fintunet 4WD-system gjør Ariya Nismo til en morsom opplevelse på svingete vei.  Foto: Produsenten

Nismo fylte 40 år i fjor, og har siden etableringen blant annet stått bak den legendariske Gruppe A-bilen Nissan Skyline R32 GT-R, som fikk kallenavnet «Godzilla». Nismo har også levert spesialversjoner av 350Z, GT-R og Juke. Nå er turen kommet til Ariya.

Les også: Prøvekjørt: Nissan GT-R: Bilen som irriterer europeiske konkurrenter

Ikke bare pynt

Nismo-versjonen av den stødige familiebilen skiller seg fra standardversjonen med røde linjer, kraftig leppe, sideskjørt, hekkvinge, og spoiler bak som gjør den bitte litt lenger enn standard Ariya. En lekker detalj er tåkelyset som er en imitasjon av baklyset på en Formel 1-bil. Påbyggene er ikke bare pynt som gjør at bilen ser tøffere ut.

<b>OSER KVALITET:</b> Nissan har vært flinke med materialkvaliteten i Aryia, og det er enda finere i Nismo-versjonen. Røde detaljer og paneler kledd med semsket kunstskinn. Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektronisk og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midtkonsollen om du trenger plass til PC-en mens du lader. 
OSER KVALITET: Nissan har vært flinke med materialkvaliteten i Aryia, og det er enda finere i Nismo-versjonen. Røde detaljer og paneler kledd med semsket kunstskinn. Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektronisk og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midtkonsollen om du trenger plass til PC-en mens du lader.  Foto: Martin Jansen

De er aerodynamiske grep som forbedrer kanaliseringen av luftstrømmene og øker marktrykket med 40 prosent sammenlignet med en standard Ariya. Innvendig er det også krydret med Nismo-detaljer, og Ariyas fine interiør med solid kvalitetsfølelse har fått et ytterligere løft. Paneler er kledd med semsket kunstskinn, og det samme er deler av de komfortable setene.

<b>KOMFORT:</b> Ariya i den topputstyrte Evole-versjonen kan leveres med seter kledd i delvis Nappa-skinn. Nismo-versjonen må nøye seg med kunstskinn. Setene er orientert mot det bekvemme, og kunne gjerne hatt noe mer sidestøtte.
KOMFORT: Ariya i den topputstyrte Evole-versjonen kan leveres med seter kledd i delvis Nappa-skinn. Nismo-versjonen må nøye seg med kunstskinn. Setene er orientert mot det bekvemme, og kunne gjerne hatt noe mer sidestøtte. Foto: Martin Jansen

Flere inngrep

Som standardversjonen med 87 kWt-batteri kommer Nismo-Ariya med to elmotorer og firehjulsdriftsystemet e-4ORCE, men elmotorene leverer til sammen 429 hestekrefter, rundt 120 hester mer enn standardversjonen. Dreiemomentet er det samme, 600 Nm, men Nsimo-versjonen skal greie 0-100 på fem sekunder, 80-120 km/t på 2,4 sekunder.

<b>SKJERMER:</b> 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-tommers berøringsskjerm. Kontrollene til klimaanlegget er integrert i lekre panelet under luftventilene og gir haptisk tilbake­melding. Du kjenner det i fingertuppen. 
SKJERMER: 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-tommers berøringsskjerm. Kontrollene til klimaanlegget er integrert i lekre panelet under luftventilene og gir haptisk tilbake­melding. Du kjenner det i fingertuppen.  Foto: Guillem Hernandez

Les også: Test: Nissan Ariya e-4ORCE: Går stille i dørene, men leverer varene

Men det er ikke motorytelsen som er det mest fremtredende med Ariya Nismo, men understellet. Den kommer blant annet med modifiserte fjærer, stabilisatorstag og støtdempere, samt fartsavhengig styremotstand. Bilen har selvsagt et eget Nismo-modus, i tillegg til «Standard», «Økonomi» og «Snø», som gir mer styremotstand, kvikkere gassrespons, mer resolutte bremser og en lett ulende Nismo-lyd.

<b>REDUSERT BARSKING:</b> 20-tommers dekk og felger med åpen design ser tøft ut, men reduserer rekkevidden. 
REDUSERT BARSKING: 20-tommers dekk og felger med åpen design ser tøft ut, men reduserer rekkevidden.  Foto: Martin Jansen

Tilpassing som merkes

Vi Menn Bil har nylig prøvekjørt bilen i Sørøst-Frankrike, og på svingete veier rundt den store Verdon-kløften oppfører Ariya Nismo seg som en sporty SUV til tross for en vekt rundt 2200 kilo. Den mer sportslige tuningen av understellet merkes tydelig i svingene, godt hjulpet av 20-tommers Michelin Pilot Sport EV-dekk.

Det tilpassede e-4ORCE-systemet gir også et ekstra dytt i svingene. E-4ORCE er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R, men i Ariya er det snakk om en helt elektronisk fordeling av kreftene.

<b>INSPIRERT AV FORMEL 1:</b> Bagasjerommet tar 415 liter. Legg merke til tåkelyset midt i hekkspoileren. 
INSPIRERT AV FORMEL 1: Bagasjerommet tar 415 liter. Legg merke til tåkelyset midt i hekkspoileren.  Foto: Martin Jansen

Les også: 4x4-kjempene som forsvant: Nissan Patrol ble kvalt av utslippskravene

De distribueres til hjulene ved hjelp av et sensorbasert system som fortløpende registrerer aspekter som hjulvinkel og spinn. Kreftene fordeles lynrask dit de trengs. Ifølge Nissan kan kraftfordelingen skje på et 10 000-dels sekund, som er betydelig raskere enn tradisjonelle mekaniske firehjulsdriftsystemer. I sving vil systemet typisk bremse forhjulet som har innersving samtidig som det fordeles mer krefter til hjulet i yttersving. I tillegg sendes enda mer krefter bakover sammenlignet med standard Ariya for å hjelpe til med å skyve Nismo-versjonen bestemt gjennom svingen.

Understellets mer sportslige oppsett har ikke gått utover hverdagskomforten, men er lite ankepunkt er at Ariya i utgangspunktet er såpass stram i dempingen at det aldri blir helt ro i bilen på ujevnt underlag. Ariya er imidlertid blant de mest støysvake elbilene vi har testet, og basert på inntrykket fra prøvekjøringen i Frankrike virker det som om Nismo-utgaven også leverer varene.

Les også: Test: Nissan Ariya 63 kWh og 87 kWh: Heldigvis for komfortorienterte bilkjøpere har ikke Nissan gått i den typiske elbil-fella

<b>BAKSETE-BEKVEMT:</b> Det er fin sittekomfort i baksetet, og særlig beinplassen imponerer med rom for lange personer både foran og bak.  
BAKSETE-BEKVEMT: Det er fin sittekomfort i baksetet, og særlig beinplassen imponerer med rom for lange personer både foran og bak.   Foto: Martin Jansen

35 000 kroner dyrere

Med en prislapp på 535 000 kroner er Ariya Nismo rundt 35 000 kroner dyrere enn standard Ariya med øverste utstyrsnivå. Nismo-versjonen kommer ferdig utstyrt, noe som også inkluderer 22 kW ombordlader, mulighet for digitalt sladrespeil og Bose-anlegg med 10 høyttalere. Det eneste du kan velge blant er fire lakkfarger - uten ekstra kostnad.

<b>DETALJFOKUS:</b> Røde elementer og Nismo-inskripsjon. 
DETALJFOKUS: Røde elementer og Nismo-inskripsjon.  Foto: Produsenten

Nismo Ariya er et forfriskende innslag og Nissan har lykkes med å lage en sportsversjon som ikke bare er dill. Men den er ikke uten ulemper. Rekkevidden er oppgitt til 417 kilometer, som er rundt 100 kilometer mindre enn standard Ariya med firehjulsdrift og 87 kWt-batteri. 20-tommers dekk og felger med åpen design må ta mye av skylden for den reduserte rekkevidden. Nismo-en kan heller ikke trekke henger eller leveres med ventilerte forseter i Nappa-skinn..

<b>PRØVEKJØRT:</b> Nissan Ariya Nismo ble prøvekjørt i Frankrike. Den kan fås i fire lakkfarger, blant annet hvit.
PRØVEKJØRT: Nissan Ariya Nismo ble prøvekjørt i Frankrike. Den kan fås i fire lakkfarger, blant annet hvit. Foto: Martin Jansen

Nissan Norge har nokså beskjedne forventninger når det gjelder salg, men desto større forhåpninger om at Nismo-utgaven kan ha en fruktbar funksjon som synlighetsprodukt.

– Vi tenker at Ariya Nismo først om fremst er en merkevarebygger, og gir litt krydder til våre forhandlere, uttaler Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Europe.

Nissan Ariya Nismo er ventet til Norge i mars.

TEKNISKE DATA

Nissan Ariya Nismo

Motor:  2xEL

Effekt, kW/hk: 320/429

Dreiemoment, Nm:  600

Egenvekt, m/fører, kg:  2293

Lengde/bredde/høyde, cm:  460/185/166

Akselavstand, cm:  278

Bakkeklaring, cm:  17

Bagasjerom, liter:   415–1280

Tilhengervekt, kg: ---

Standard dekkdimensjon:  255/45 R20

Batterikapasitet, kWh, netto:  87

Rekkevidde, WLTP km:  417

Maks hurtiglading, kWh:   130  

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,45

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,0

Toppfart, km/t: 200

Pris, fra, kr:  535 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2025