Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Oppfører seg som om den hadde kraftig bensinmotor
At enkelte elbiler går uhyggelig fort er ikke noe nytt. At det finnes versjoner av arten som oppfører seg som en bil med diger bensinmotor, åttetrinns automatkasse og sportseksos er imidlertid nytt. Når den i tillegg mestrer balansen mellom gøyal og gørrkjedelig bruk på mesterlig vis er det egentlig bare å ta av seg hjelmen for hva Hyundai har fått til med Ioniq 5 N.
En elbil som oppfører seg som en sportsbil med forbrenningsmotor? For noen høres det sikkert ut som et mareritt. Andre kan la seg fascinere av tanken, men trolig føyse det vekk som en illusjon. Men faktum er at det finnes en slik bil nå: Hyundai Ioniq 5 N.
Er det noe elbiler mangler, så er det evnen til å skape begeistring knyttet til kjøreopplevelsen.
Alexander Eichler er en sentral skikkelse hos Hyundai Motor Europe Technical Center i Rüsselsheim. Han har sagt det slik: – Tradisjonelle elbiler mangler den emosjonelle koblingen til kjøreopplevelsen. Den føles steril.
Det er her Hyundai Ioniq 5 N kommer inn i bildet. N-serien er Hyundais ytelsesbiler, spunnet ut av selskapets satsing på motorsport og kanskje særlig WRC-bilen i20 N. (N står for banene Namyang og Nürburgring) V
i stiftet bekjentskap med N-merkelappen for første gang 2017 med i30 N - den første bilen i N-serien. Med Performance Pack vartet den opp med 275 hestekrefter.
Les også: Her finner du vår første prøvekjøring av Hyundai i30 N
Understellet var Albert Biermanns verk, sjef for High Peformance-avdelingen i Hyundai og tidligere kjøredynamikksjef i BMW M Automobiles.
Låter som en bensinbil
Nå har N-benevnelsen også kommet til Hyundais elektriske biler, med Ioniq 5 N som den første elbilen fra performance-avdelingen. Ved boost yter den 650 hestekrefter, dobbelt så mye som standardbilen, takket være blant annet mer effekt fra det nye 84 kWt-batteriet.
Det er imponerende tall, men like imponerende er evnen til å imitere en sportsbil, noe vi nylig fikk testet på Parcmotor Castellolí-banen i Spania.
At lyd leveres gjennom høyttalere er ikke noe nytt. Ofte er opplevelsen så som så, og akkurat så kunstig som en kan forestille seg. I Ioniq 5 N fungerer det forbløffende bra.
Du kan velge mellom «motorlydene» Ignition, Evolution og Supersonic. De to sistnevnte er relativt forglemmelige. Ignition (antenning) er den best tilpassede kunstige lyden vi noensinne har hørt i en elbil.
Når lyden kommer ut gjennom Bose-anlegget innvendig og to høyttalere utvendig høres det ut som om bilen har forbrenningsmotor, omtrent som en i30 N som har en turboladet toliters bensinmotor.
Det hele toppes med virtuelle girskift som forsterker inntrykket av bensinbil. Funksjonen N e-Shift gjør at elektronikken i Hyundai-en simulerer en åttetrinns girkasse, og det er forbausende hvor reelt det føles.
Du får følelsen av å kontrollere kraftforsyningen ved å gire med hendlene foran rattet - eller la automatkassa ta jobben selv. De virtuelle girene bankes inn slik at man kjenner det i kroppen. Selv nedgiring merkes og det hele akkompagneres av motor- og eksoslyd som på en bemerkelsesverdig måte forleder en til å tro at man kjører en sportsbil med hissig bensinmotor og sportseksos.
Kraftig forsterket
Det er ikke bare ytelsene og elektronisk kunst som forvandler Ioniq 5 til en N-bil. Her er det blitt tatt grep for å forbedre vridningsstivheten. Hele strukturen er stivet opp med blant annet 42 ekstra sveisepunkter og mer lim, motor- og batterimonteringen er forsterket, mens underrammen foran og bak er forbedret for sideveis stivhet.
Rally-inspirerte integrerte drivaksler er montert både foran og bak og forsterket for å tåle påkjenningene av blant annet et dreiemoment på 740 Nm. I tillegg har den kraftigere dempere og fjærer enn standardversjonen.
Klaffer i grillen åpnes og lukkes etter hvor mye kjøling elmotor og batteri trenger, og inntak foran hjulene, takspoiler og en diger diffusorinnsats skal forbedre kanalisering av luftstrømmen og optimalisere aerodynamikken. Banefokuset understrekes av spesialutviklede støpte aluminiumsfelger på 21-tommer, kledd med Pirelli P-Zero-dekk i dimensjonen 275/35.
Enormt rask
På rettstrekkene på den drøyt fire kilometer lange Parcmotor-banen blir det klinkende klart hvor rask Ioniq 5 N er.
Med boost-funksjon som varer i ti sekunder av gangen, leveres hele 770 Nm og Ioniq 5 N skal greie sprinten fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder, Kreftene, sittestillingen, lydbildet og girsimuleringen gjør at den føles som en sportsbil.
En tung sportsbil, for heller ikke Hyundai kan trylle vekk 2,2 tonn egenvekt til tross stivere karosseri og understell samt presis styring som gir god følelse med underlaget.
Tyngden merkes særlig i den krappeste svingene der understellet og Pirelli-dekkene blir satt på tunge prøvelser. Bremsepedalen har en ganske myk følelse på grunn av regenereringen, noe som skiller den fra en sportslig bensinbil som typisk vil ha en mer kontant bremsefølelse.
Det legger imidlertid lite demper på fornøyelsen med mindre man forventer at bilen skal oppføre seg som en Porsche 718 Cayman. Da kan man argumentere med at vekten kan virke noe hemmende.
På den annen side. Da AMG slo gjennom i 24-timersløpet i Spa i 1971 var det med en 300 SEL 6,3 med en 6,8-liters motor. Normalen i billøp på 70-tallet var definitivt ikke digre sedaner. Som AMG-en er det særlig på rettstrekkene Ioniq 5 N briljerer. Den er enormt rask.
Vennlig familiebil
Enda raskere enn akselerasjonen kan Ioniq 5 N forvandles fra veritabel sportsbil til vennlig familiebil og vice versa. Hva slags bil du ønsker er bare noen knappetrykk unna. Den kan være en hissig, stram og høylytt sportsbil i det ene øyeblikket.
En stille og relativt standard Ioniq 5 i det neste med adaptiv cruisekontroll og fjernstyrt parkeringsassistent. N-utgaven er riktig nok noe stivere enn standardversjonen uten at det reduserer hverdagskomforten plagsomt. Blant de få ankepunktene vi har hatt mot Ioniq 5 er dekkstøy på grov asfalt og heller ikke N-versjonen utmerker seg på området.
Les også: Test Hyundai Ioniq 5: Blant de mest effektive elbilene vi har testet
Du kan aktivisere N Drift Optimizer-programmet å få elektronisk hjelp til å drifte så dekkene hyller i det ene øyeblikket og hente i barnehagen i det neste. Isofix-fester og komfortutstyr som varme i sitteputen er på plass.
Baksetene kan justeres i lengderetning og ryggen kan felles ned. Sportssetene foran behersker kunsten å levere både tilstrekkelig komfort når køen snegler seg av gårde og godt med sidestøtte når den øde, svingete landeveien skal til pers.
For man må ikke kjøre på bane for å kunne nyte Ioniq 5 N. Sittestillingen justeres manuelt, men setene er godt polstret og har både varme og ventilasjon. I Norge er trekk i Alcantara standard.
Bagasjerommet har rundt 50 liter mindre plass enn standardversjonen og N-versjonen kan ikke trekke henger.
Ellers de praktiske aspektene ivaretatt. 80 kilo last på taket er mulig og bagasjerommet åpnes elektrisk. V2L (Vehicle to Load) er også på plass, noe som innebærer at du kan bruke bilen til å forsyne andre elektrisk enheter med strøm. Som standardversjonen har også N-utgaven 800-volts batterisystem som åpner for rask hurtiglading.
TEKNISKE DATA
Hyundai Ioniq 5 N
Motor, cm³: 2xEL
Trekk: Firehjulstrekk
Effekt, kW/hk: 448/609
Dreiemoment, Nm: 740
Batteri, kWt: 84
Egenvekt, kg: 2235
Taklast, kg: 80
Lengde/bredde/høyde, cm: 472/194/159
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 14,2
Bagasjerom, liter: 480 - 1540
Standard dekkdimensjon: 275/35ZR21
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,5
Toppfart, km/t: 260
Maks rekkevidde, WLTP, km: 448
Strømforbruk WLTP, kWh/mil: 2,12
Maks ladehastighet, kW: 80
Pris fra, kr: 720 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn