Førsteinntrykk: Audi Q6 e-tron
Den nye Audi-en kan kommunisere med lysene
Prisen på Audi Q6 e-tron klar. Den splitter nye modellen kommer blant annet med baklys som varsler andre bilister om nødsituasjoner forut.
Har du savnet et Audi-alternativ mellom 492 centimeter lange Q8 og 459 centimeter lange Q4, så kan nye Q6 e-tron være svaret. Med en lengde på 478 centimeter er Q6 bare bitte litt kortere enn elektriske Porsche Macan, som den deler base med - PPE-plattformen, Premium Platform Electric.
Q6 kommer i første omgang med 94,9 kWt batteri (nettokapasitet), som er større enn i Q8, og som skal gi en rekkevidde opp mot 619 kilometer.
Les også: Nye Porsche Macan electric: Kan leveres med utstyr som nesten ikke finnes lenger
Komponentene i drivlinjen skal være både mer effektive og mer kompakte enn i Q8 og Q4. Det er gunstig ikke minst med tanke på vekt. Effektiviseringen skal blant annet gi et langt bedre krefter per vekt-forhold enn i første generasjon Audi e-tron. Drivlinjen skal også gå stillere.
Les også: Test: Audi Q8 e-tron 50: Nå er den blitt en av våre favoritter
Blir det for stille, kan du aktivisere «motorlyd» med e-tron Sportssound, som er standard på bilen som koster fra 759 900 kroner i Norge. Det inkluderer blant annet oppvarmet ratt, adaptiv cruisekontroll, elektrisk bakluke, navigasjon, forvarming av batteri og 360-graders kamera. Luftfjæring med adaptiv variabel demperrespons er ekstrautstyr. I SQ6 vil karakteren på luftfjæringen være satt opp mer sportslig.
Les også: Test: Audi Q4 e-tron: Har det nødvendige lille ekstra
270 kW ladehastighet
Q6 kommer med en asynkron motor på forakselen som blir aktivisert ved behov. Sammen med en synkronmotorer med permanente magneter på bakakslingen produserer Q6 maksimalt 285 kW/387 hestekrefter, et dreiemoment på 535 Nm og en 0-100-akselerasjon på 5,9 sekunder. Det er et bakhjulsvektet oppsett med bredere hjul bak. Forbruket ved blandet kjøring skal ligge mellom 1,7 og 1,94 kWt/mil.
S-versjonen av Q6, SQ6, leverer opptil 380 kW/518 hestekrefter og 820 Nm med Launch control, og skal greie sprinten på 4,3 sekunder. 800-voltsteknologi muliggjør ladehastigheter på 270 kW, noe som under ideelle forhold skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 21 minutter, ifølge Audi.
Q6 kommer standard med 11 kW ombordlader, men 22 kW vil bli tilgjengelig på en senere tidspunkt.
Q6s akselavstand er 290 centimeter, kun tre centimeter snauere enn Q8. Det skal gi seg utslag i god plass i baksetet og et bagasjeromsvolum på 526 liter - 1529 liter dersom du feller ned ryggen på baksetene. De kan legges ned i en 40:20:40-fordeling. Q6 har også et oppbevaringsrom på 64 liter under panseret - «frunken». I tillegg kan den trekke henger på 2400 kilo.
Kommuniserer med lysene
Den nye Audi-en kommer med LED matrix-hovedlys med 61 segmenter. Det åpner blant annet for at du kan velge mellom åtte forskjellige lyssignaturer som kjørelys.
Det gjelder også baklysene som har OLED-teknologi og som kan vise varselsymbol basert på sanntidsinformasjon fra navigasjonssystemet til å informere andre sjåfører om nødsituasjoner lenger frem.
Utformingen av førermiljøet skiller seg fra de andre e-tron-modellene. En lysskinne med 84 LED-elementer ligger under frontruten og strekker seg ut i dørsidene.
LED-elementene endrer farge og karakter ettersom du lader, setter på nødblinklysene eller låser bilen. Som i mange nye biler, så følger også Q6 trenden med resirkulerte materialer i interiøret.
Mye av stoffene i bilen er laget av 100 prosent resirkulert polyester, og gulvmattene er laget av Econyl bestående av blant annet brukt fiskegarn.
Deler av interiøret kan imidlertid fås med elementer i treverk eller børstet aluminium. Senterkonsollen har koppholdere, trådløs ladeplass og et oppbevaringsrom på fem liter. Fire USB-C-porter finnes også, fordelt på for- og baksetet.
Audis største skjerm
Sammenlignet med Q8, så er eget display for klima droppet. Berøringsskjermen er er flyttet opp og henger sammen med instrumentpanelet i en tynn og buet enhet med OLED-teknologi.
Instrumentpanelet er 30 centimeter bredt, mens berøringsskjermen med Android operativsystem er 37 centimeter bred - Audis største noensinne.
Rattet har heksagonal form og de berøringsfølsomme knappene på rattet har samme oppsett som på oppgraderte Q4. Passasjersetet kan også utstyres med eget 28 centimeter bredt display integrert i dashbordet. Dermed kan passasjeren i forsetet ha sin egen kartvisning, se på film eller bruke andre funksjoner. Skjermen er laget slik at sjåføren ikke kan se visningen og bli distrahert. Audi ser ut til å ha droppet kamerabaserte sidespeil som mulig utstyr til Q6.
Q6 kan også leveres med et stort head up-display, som ifølge Audi skal ta brukeropplevelsen til neste nivå. HUD-en kan brukes til å vise informasjon som hastighet, trafikkskilt og navigasjonsikoner, og teknologien gjør at objekter kan oppleves å være opptil 200 meter unna bilen, men som en naturlig del av omgivelsene.
Bildeflaten til head up-displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm og bruker augmented reality - utvidet virkelighet.
Blir kjent med deg
Q6 e-tron er bygget med en helt ny programvarearkitektur. Eksempelvis kan brukerne kontrollere langt flere funksjoner ved bruk av Audis nye stemmeassistent, og med en egen avatar som aktiveres gjennom setningen «Hey Audi».
Denne assistenten vil kontinuerlig utvikles etter hvert som den blir bedre kjent med sjåføren. Det vil også bli mulig å få tilgang til tredjepartsapplikasjoner via MMI-skjermen, uten å gå via mobiltelefonen.
Audi introduserer også en helt ny infotainment-plattform utviklet av software-produsenten CARIAD (CAR, I AM DIGITAL) og basert på Android Automotive. For de som er opptatt av gode musikkopplevelser, er det trolig gledelig at Q6 e-tron kan leveres med Bang & Olufsen Premium Sond System på 830 watt med 20 høyttalere.
Q6 e-tron og SQ6 e-tron har salgsstart i slutten av mars. Startprisen på SQ6 er 949 900 kroner. Q6 kommer standard med 18-tommers felger, men dimensjoner opp til 21 tommer kan bestilles. SQ6 kommer standard med 20-tommers felger.
Tekniske data
Motor, cm³: 2xEL 2XEL
Effekt, kW/hk: 285/387 360/516
Dreiemoment, Nm ved o/min: 535 820
Egenvekt, kg: 2350 2350
Lengde/bredde/høyde, cm: 477/197/165 477/197/165
Akselavstand, cm: 290 290
Bagasjerom, liter: 526-1529 526-1529
Tilhengervekt, kg: 2400 2400
Batteri, kWt (brutto/netto): 94,9/100 94,9/100
Rekkevidde, (WLTP) km: 625 598
Maks ladehastighet, kW: 270 270
Forbruk, (WLTP) kWt/mil: 1,7 1,75
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9 4,3
Toppfart, km/t: 210 230
Pris fra, kr: 759 900 949 900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn