Prøvekjørt: Polestar 4
Polestar 4 mangler bakrute – det gir uante muligheter
Fraværet av bakrute åpner for skyhøy baksetekomfort i Polestar 4, men det forutsetter et par ting.
Fra å ha én modell tilgjengelig har svensk-kinesiske Polestar straks tre modeller på markedet. Polestar 2 har lenge vært en ensom svale i utvalget, men nå får den selskap av SUV-en Polestar 3 og Polestar 4.
Tidligere i sommer var Vi Menn i Madrid for å prøvekjøre 3-modellen på et internasjonalt pressearrangement. Der fikk vi også stifte nærmer bekjentskap med 4-modellen, som Polestar omtaler som en SUV-coupé.
Ved første øyekast ser den ikke spesielt «SUV-ete» ut, men en bakkeklaring på nesten 17 centimeter plasserer den muligens innenfor kategorien SUV - som riktignok er blitt en svært bredt definert kategori.
Les også: Polestar 3 prøvekjørt: Her har de lagt lista høyt
Ingen bakrute
Det mest oppsiktsvekkende med Polestar 4 er at den ikke har bakrute. Et grep gjort for å oppnå romsligere bakseteplass. Ved å droppe vinduet har Polestar kunnet flytte den bakre takstolpen lengre bakover og dermed beholde takhøyden lengre enn med bakrute. Taklinjen faller ikke før bak nakkestøttene, noe som gir mer takhøyde i baksetet, bokstavelig talt.
Utsikten bakover besørges i stedet av et takmontert kamera som viser sanntidsvideo på et digitalt bakspeil. Det gir langt større synsfelt enn hva en fysisk bakrute på en coupé-formet bil kan gi.
Den digitale visningen av området bak bilen kan nok oppleves som uvant i begynnelsen, men kan deaktiveres dersom føreren heller ønsker å se passasjerene i baksetet.
Les også: Test Polestar 2 facelift: Her har de tatt et uvanlig grep, men det fungerer
Limousin-aktig
En akselavstand på nesten tre meter og flyttingen av C-stolpen merkes godt i baksetet, som oppleves nærmest limousin-aktig. Polestar 4 kan i tillegg leveres med elektrisk justerbar bakseterygg. Den kan vinkles til 34 grader, som åpner for enda mer komfort på langturen.
Maks komfort avhenger imidlertid av to ting: At personen foran har setet tilstrekkelig høyt slik at passasjeren i baksetet kan strekke føttene under forsetet, ellers blir man sittende litt for høyt med knærne til at lårene får hvile mot seteputen. Det andre beror på underlaget. For Polestar 4 er en ganske stram bil.
Olja lyn
Vi fikk kjøre både den firehjulsdrevne Dual Motor-versjonen av Polestar 4 og Long Range Single Motor med trekk på kun bakhjulene. Den har én elmotor på bakakslingen som leverer 200 kW/272 hester og et dreiemoment på 343 Nm. Toppfarten er 200 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 7,1 sekunder, som egentlig er mer enn nok. Oppgitt rekkevidde er hele 620 kilometer.
Dual Motor-versjonen er også en Long Range-versjon og skal ha 590 kilometer rekkevidde i henhold til målestandarden WLTP. Skal man komme i nærheten av oppgitt rekkevidde fordret det etter alle solemerker at du ikke konstant slipper alle kreftene løs. For dem er det mange av. Totalt leverer maskineriet 400 kW/544 hk, der bakakselen får flest av kreftene. Dreiemomentet er 686 Nm. Toppfarten er den samme som den mindre motoriserte utgaven, men akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder.
Den går dermed som et olja lyn om du vil. Polestar 4 har ikke luftfjæring som den mer luksuriøse Polestar 3, men Dual Motor-versjonen har adaptiv demping som gir mer komfort sammenlignet med den bakhjulsdrevne versjonen som har tradisjonell demping. Den er stiv i oppsettet og demonstrere ikke topp komfort over skrøpelig underlag.
Krever ekstrautstyr
Dual Motor-versjonen kan leveres med en Performance-pakke til 44 000 kroner ekstra som jekker opp det sportslige tilsnittet ytterligere. Pakken inkludere stabilisatorstag, sportsligere tuning av ZF-demperne, Brembo-bremser og 22-tommers smidde felger.
Med den elektronisk justerbare dempingen er det merkbar forskjell på sport (Polestar kaller det Firm (fast), med rette) og komfort. Den er virkelig sporty i Firm, men også stram, noe som merkes på dårlig underlag. Meget komfortable seter i Nappa-skinn tar av for en del av vibrasjonen.
Polestar 4 kommer standard med seter i kunststoffet MicroTech. Skinnseter krever en oppgradering til 48 000 kroner som inkluderer Nappa-skinn fra skotske Bridge of Weir samt forseter med kjøling, massasjeprogrammer og høyttalere i nakkestøtten.
Oppgraderingen fordrer også en Plus-pakke til 52 000 kroner, som blant annet inkluderer 12-veis elektrisk justering av forsetene, sitteputeforlenger, head up-display, Harman Kardon-anlegg med 12 høyttalere, elektrisk justering av setevinkelen på baksetene, berøringsskjerm for baksetet og varme i ratt og bakseter.
Brukervennlig
Betjeningen er som i Polestar 3 minimalistisk der det meste er basert på berøringsskjerm og stemmebruk. Den 40 centimeter brede berøringsskjermen er ifølge Polestar behandlet med et belegg som minimerer glans, refleksjon og fingeravtrykk. Multimediasystemet drives av nyeste generasjon Snapdragon Cockpit fra Qualcomm, og operativsystemet Android Automotive med integrert Google har et brukergrensesnitt utviklet av Polestar selv. Det fungerer meget bra.
Skjermen kan splittes i to soner, en for navigasjon og en for apper. Nederste del av skjermen er forbehold snarveier til kjøretøyinnstillinger, klimajusteringer, hyppig brukte funksjoner, og opptil åtte egenvalgte snarveier. Skjermens brukervennlighet reduserer savnet etter fysiske knapper for de mest brukte funksjonene. Apple Carplay er standard, det samme er varmepumpe til oppvarming av kabin og batteripakke.
Kan trekke henger
Polestar 4 er ikke bare en lynrask og hedonistisk bil med behagelige seter, de praktiske egenskapene er ivaretatt. Bagasjeplassen er på 500 liter, 1536 liter dersom baksetene felles ned.
Ryggen mangler skiluke, men kan felles ned i 60:40-fordeling. En liten frunk har bilen også og den kan laste 75 kilo på taket. Single Motor-versjonen kan trekke henger på 1500 kilo, mens Dual Motor-utgaven kan trekke 2000 kilo.
TEKNISKE DATA
Polestar 4 Long range Dual Motor
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 400/544
Dreiemoment, Nm: 686
Egenvekt, kg: 2351
Lengde/bredde/høyde, cm: 484/201/154
Akselavstand, cm: 300
Bakkeklaring, cm: 16,6
Bagasjerom, liter: 500-1536
Frunk, liter: 15
Tilhengervekt, kg: 2000
Taklast, kg: 75
Batterikapasitet, kWh, netto: 94
Maks, hurtiglading, kW: 200
Ombordlader, kW: 11
Maks rekkevidde, WLTP km: 590
Standard dekkdimensjon: 255/50R20
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,0
0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,8
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 649 200
Rimeligste versjon, fra kr: (Long Range Single Motor): 585 600 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn