Polestar 4

Dropper bakruten

Polestars nyeste modell kommer uten bakrute. Nå er prisene klare.

<b>UTEN BAKRUTE:</b> Mangelen på bakrute skal gi mer rom i baksetet.
UTEN BAKRUTE: Mangelen på bakrute skal gi mer rom i baksetet. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

I 2024 får Polestar-modellene i Norge selskap av en 4-modell som produsenten omtaler som en SUV-kupé i D-segmentet (type Audi A4).

Polestar 4 er en 484 centimeter lang modell, med en bakkeklaring på 16,6 centimeter, som størrelse- og prismessig plasserer seg mellom Polestar 2 og Polestar 3.

Polestar har nå åpnet for bestilling av den nye modellen og da er også prisene klare:

Den bakhjulsdrevne Long Range Single motor koster fra 585 600 kroner. Vil du ha din Polestar 4 med firehjulsdrift er det Long Range Dual motor som gjelder. Da er startprisen 649 200 kroner.

Du kan bestille bilen med tre ulike utstyrspakker, mens den firehjulsdrevne modellen også kan leveres med en Performance-pakke. Produksjonsstart er planlagt til midten av 2024, og Polestar forventer levering av de første bilene i august 2024.

Kan lade opp verktøy

Den blir tilgjengelig med en eller to elmotorer der singelmotor-varianten har bakhjulsdrift.

Batterikapasiteten til Long range-variantene er 100 kWt, og med kun en elmotor leveres 272 hestekrefter, 343 Nm, og en mulig rekkevidde opptil 610 kilometer.

Med to elmotorer dreier det seg om 544 hestekrefter, 686 Nm og en mulig maks-rekkevidde rundt 560 kilometer. Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves. Sprinten fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten ligger i området 180-200 km/t.

<b>DIMENSJONER:</b> Polestar 4 er 484 centimeter lang. Felgalternativene varierer fra 20- til 22-tommer, avhengig av variant, med dekk fra leverandørene Pirelli og Michelin.
DIMENSJONER: Polestar 4 er 484 centimeter lang. Felgalternativene varierer fra 20- til 22-tommer, avhengig av variant, med dekk fra leverandørene Pirelli og Michelin. Foto: Produsenten

Maksimal ladeeffekt er oppgitt til 200 kW ved hurtiglading og 22 kW ved normallading, og gjelder alle varianter. Toveis lading er standard, og fra lansering vil Polestar 4 leveres med funksjonen V2L (Vehicle to load) som gjør det mulig å overføre strøm fra batteripakken til eksterne apparater.

Standardutstyret inkluderer også en varmepumpe som utnytter spillvarme fra omgivelsene til oppvarming av kabin og batteripakke.

Ingen bakrute

Det mest oppsiktsvekkende med Polestar 4 er at den ikke har bakrute. Grepet skal gi mer plass i baksetet. Bakspeilet erstattes av en høyoppløselig skjerm som viser sanntidsvideo fra et takmontert kamera – som gir større synsfelt enn et vanlig sladrespeil. Den digitale visning av området bak bilen kan deaktiveres dersom føreren heller ønsker å se passasjerene i baksetet.

2024: Polestar 4 er ventet til Norge neste år.
2024: Polestar 4 er ventet til Norge neste år. Foto: Produsent

– Ved å fjerne bakruten og flytte bakstolpen i taket, som har en viktig sikkerhetsrolle, lengre bak, får passasjerer i baksetet en virkelig unik opplevelse, uttaler Maximillian Missoni, designsjef i Polestar.

Polestar 4 kommer med panoramaglasstak med elektrokromatisk funksjonalitet som gjør at man kan velge om glasset skal være transparent eller ikke. Fjerning av bakruten gjør at takglasset strekker seg bak hodene til bakpassasjerene, noe som skal gi en luftig interiørfølelse. Baksetene kan justeres og mellom fremsetene finnes en egen skjerm som lar bakpassasjerer styre media og klimaanlegget.

<b>DEMPING:</b> Dual motor-variantene kommer med semiaktive dempere. Radar, tolv kameraer og like mange ultrasoniske sensorer er standard. 
DEMPING: Dual motor-variantene kommer med semiaktive dempere. Radar, tolv kameraer og like mange ultrasoniske sensorer er standard.  Foto: Produsenten

HUD med snømodus

For sjåføren vises grunnleggende informasjon som hastighet, batteriprosent og rekkevidde på et 26 centimeter bredt display montert på rattstammen.

Når ulike førerstøttesystemer aktiveres, vises også informasjon om andre trafikanter, aktive førerassistansefunksjoner og navigasjon.

<b>15,4 TOMMER:</b> 39 centimeter bred berøringsskjerm.
15,4 TOMMER: 39 centimeter bred berøringsskjerm. Foto: Produsenten

Et head up-display med 14.7-tommer prosjekteringsflate viser informasjon om kjøretøy, telefoni og navigasjon, Ved å aktivisere Snow mode-funksjonen, byttes tekstfargen i HUD-en displayet fra hvit til gul for å øke lesbarheten når omgivelsene krever det.

Infotainmentsystemet i Polestar, 4 som er bygget på operativsystemet Android Automotive OS og Snapdragon Cockpit Platform, kommer til uttrykk på en 39 centimeter bred skjerm.

<b>RESIRKULERT:</b> Interiørstoffene inkluderer strikket tekstil av resirkulert PET (plastflasker) Gulvteppene er laget av ECONYL, som inneholder gjenvunnet fiskegarn,
RESIRKULERT: Interiørstoffene inkluderer strikket tekstil av resirkulert PET (plastflasker) Gulvteppene er laget av ECONYL, som inneholder gjenvunnet fiskegarn, Foto: Produsenten

Apple Carplay er standard, og med integrert Google, som inkluderer stemmeassistenten Google Assistent, kartløsningen Google Maps og applikasjonsplattformen Google Play, har Polestar blant de beste online-løsningene. Vil du ha topp lyd kan du velge et Harman Kardon-lydanlegg med 12 høyttalere og en 1400 watts forsterker i listen over ekstrautstyr.

Priser og utstyr

Single motor: 585 600,-
Dual motor: 649 200,-
Pilot Pack: 20 000,-
Plus Pack: 65 000,-
Pro Pack: 25 000,-
Performance Pack: 55 000,-

Polestar 4 kan oppgraderes med skreddersydde utstyrspakker. Plus-pakken består av oppgraderinger rundt teknologi og ekstra komfort, sier Polestar.

Plus Pro-pakken har i tillegg 21-tommers felger og diskrete designdetaljer.

Nappa-pakken kan velges som tilvalg til Plus-pakken, og inkluderer skinnseter i dyrevelferd-sertifisert nappa-lær med ventilering, massasje og ytterligere høyttalere i nakkestøttene på for- og baksetene. Pilot-pakken inkluderer Pilot Assist med ekstra funksjonalit.

Til Long range Dual motor kan du velge Performance-pakken med 22-tommers smidde lettmetallfelger, 4 ventilerte Brembo-bremser, Polestar Engineered-tuning og detaljer i Swedish gold (bremser, setebelter og ventilhetter), forteller Polestar.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.