Polestar 3 Long Range

Kommer med avansert lasersystem

Men ikke i første omgang.

<b>SOM VOLVO:</b> Polestar 3 er basert på en elbilplattform utviklet av Volvo Cars. Samme plattform vil også være basen for den elektriske XC90-ettefølgeren EX90. 
SOM VOLVO: Polestar 3 er basert på en elbilplattform utviklet av Volvo Cars. Samme plattform vil også være basen for den elektriske XC90-ettefølgeren EX90.  Foto: Stefan Isaksson
Først publisert Sist oppdatert

Svensk-kinesiske Polestar har hatt suksess med Polestar 2 i Norge. Nå kommer det endelig flere modeller, først den store SUV-en Polestar 3, som er forventet til Norge i løpet av andre kvartal neste år.

Les også: Vårt første møte med Polestar 2

Polestar åpnet for bestilling av modellen i midt av oktober. Den kommer foreløpig i kun én versjon med en prislapp på 739 200 kroner.

Prisen inkluderer ikke den varslede momsen på elbiler over 500 000 kroner eller vektkomponenten som er foreslått innført i statsbudsjettet for neste år. All vekt over 500 kilo skal etter forslaget avgiftsbelegges med 12,5 kroner per kilo.

Les også: 2020 viktigste duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3

Samme som Volvo EX90

Polestar 3 er en 4,9 meter lang SUV som er basert på samme plattform som Volvos elektriske XC90-arvtaker, EX90, som ble vist frem for første gang 9. november 2022.

Les også: Dette er kanskje høstens største bilnyhet: 503 cm lange og helt elektriske EX90 - Volvos nye flaggskip.

To elmotorer, firehjulstrekk, opptil 517 hestekrefter og et dreiemoment på 910 Nm, er en del av Polestar-pakka. Det samme er 111 kWt-batteri skal gi en rekkevidde opptil 610 kilometer.

<b>SPORTSLIG:</b> Polestar 3 er omtrent like lang som Volvo XC90, men lavere. 
SPORTSLIG: Polestar 3 er omtrent like lang som Volvo XC90, men lavere.  Foto: Stefan Isaksson

3-modellen skal komme med sikkerhetsteknologi som ifølge Polestar er utviklet i samarbeid med toneangivende selskaper innenfor feltet, som Zenseact, Luminar og Smart Eye. Dette er svenske og amerikanske selskaper.

Bilen kommer standard med fem radarenheter, fem utvendige kameraer og tolv utvendige ultrasoniske sensorer. Dette nettverket av overvåkning i kombinasjon med prosessorkraft fra NVIDIA skal gi bilen en rekke avanserte kjørestøttesystemer

FRIKOLING: Bilen får en funksjon som frikobler bakre motor. Med denne aktivert står frontmotoren for fremdriften, for å øke effektiviteten under visse omstendigheter.
FRIKOLING: Bilen får en funksjon som frikobler bakre motor. Med denne aktivert står frontmotoren for fremdriften, for å øke effektiviteten under visse omstendigheter. Foto: Stefan Isaksson

Den kommer også med radarsensorer i kupéen for å beskytte mot uhell der barn eller kjæledyr forlates i bilen. Systemet er tilkoblet klimaanlegget for å hindre heteslag eller nedkjøling. Bilens operativsystem, Android Automotive OS, er utviklet i samarbeid med Google og betjenes på en 14,5 tommer stor skjerm.

Lasersystem

Polestar 3 leveres med luftfjæring, panoramaglasstak, LED-belysning innvendig og utvendig, uttrekkbare dørhåndtak med nærhetssensor, og 21-tommers lettmetallfelger som standard. I tillegg er utstyrspakkene Plus og Pilot inkludert det første modellåret. Pakkene omfatter lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 25 høyttalere, 3D-surroundlyd og Dolby Atmos, dører med soft-close, head up-display og førerassistenten Pilot Assist.

RYDDIG: Minimalistisk førermiljø der mye av betjeningen gjøres med den store, vertikale berøringsskjermen
RYDDIG: Minimalistisk førermiljø der mye av betjeningen gjøres med den store, vertikale berøringsskjermen Foto: Stefan Isaksson

Fra andre kvartal 2023 omfatter Pilot-pakken også lasersystemet Lidar fra Luminar. Lidar står for Light detection and ranging. Det er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området.

Pilot-pakken vil også omfatte en ekstra kontrollenhet fra NVIDIA, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer og kamerarengjøring fremme og bak - som skal gi nøyaktig sanntidsdata om bilens omgivelser, spesielt på lang avstand.

Én ting gjør bobilen perfekt for norske forhold
Pluss ikon
Én ting gjør bobilen perfekt for norske forhold

Oppdateringen forbedrer 3D-skanning av bilens omgivelser, og skal ifølge Polestar bidra til å klargjøre bilen for autonom kjøring.

ULL: Ifølge Polestar er interiøret basert på materialer med bærekraftige egenskaper, som det skinnlignende produktet MicroTech laget av resirkulert polyester, dyrevelferdssertifisert skinn og setetrekk i ull.
ULL: Ifølge Polestar er interiøret basert på materialer med bærekraftige egenskaper, som det skinnlignende produktet MicroTech laget av resirkulert polyester, dyrevelferdssertifisert skinn og setetrekk i ull. Foto: Stefan Isaksson

Produksjon i Kina og USA

Ifølge Polestar er 3-modellen en sportslig oppsatt bil, men en Performance-pakke til 70 000 kroner skjerper de sportslige kjøreegenskapene ytterligere. Pakken inkluderer økt effekt og dreiemoment, mer sportslige understellsoppsett og 22-tommers smidde lettmetallfelger og signaturdetaljer i fargen Swedish Gold.

Produksjonen av Polestar 3 er forventet å starte tidlig neste år ved Volvo Cars' fabrikken i Chengdu, Kina. De første leveringene forventes å skje i løpet av fjerde kvartal 2023. Fra rundt midten av 2024 skal bilen også inn i produksjon ved Volvo Cars' enorme anlegg i Ridgeville i Sør-Carolina.

KOMMER: Polestar 5.
KOMMER: Polestar 5. Foto: Produsent

Neste fra Polestar? I 2023 skal også den mindre SUV-coupeen Polestar 4 lanseres, mens Polestar 5, en sportslig 4-dørs GT med 884 hk, 900 Nm og 800V arkitektur, er ventet lansert i 2024.

TEKNISKE DATA

Polestar 3 Long range Dual motor

Motor:  2xEL

Effekt,  kW/hk: 360/489 (380/517 med Performance-pakke)

Dreiemoment, Nm:  840 Nm (910 med Performance-pakke)

Egenvekt, kg:  2584-2670 

Tilhengervekt, kg:  2200

Taklast, kg: 100

Lengde/bredde/høyde, cm:  490/212*/161

Akselavstand, cm: 299

Bakkeklaring, cm 20

Bagasjerom, liter:  484 - 1411

Frunk, liter: 32

Batterikapasitet, kWh:  111

Maks, hurtiglading, kW: 250

Ombordlader, kW: 11

Maks rekkevidde, WLTP km: 610

Standard dekkdimensjon: F: 265/45R21 B: 295/40R21

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  2,0

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke)

Toppfart, km/t:  210

Pris fra, kr: 739 200

* Med speil

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.