Prøvekjørt: Peugeot e-5008

Familiefavoritten er tilbake i storform

Med en startpris på 468 900 kroner, seiler syvseteren Peugeot E-5008 opp som et soleklart familiebil-alternativ.

Pluss ikon
<b>PRØVEKJØRT:</b> Peugeot E-5008 er på vei ut til forhandlerne og Peugeot har åpnet for bestilling. Prisene starter på 468 900 kroner.
PRØVEKJØRT: Peugeot E-5008 er på vei ut til forhandlerne og Peugeot har åpnet for bestilling. Prisene starter på 468 900 kroner. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Endelig får Peugeot tilbake modellen som har vært så viktig for merket: 5008, eller rettere sagt E-5008 for Norges del. En elektrisk syvseter med 210 hestekrefter, 73 kWt-batteri og 500 kilometer oppgitt rekkevidde. Den er ventet til Norge til høsten.

Og det er enda bedre ting i vente. Neste år kommer en Long Range-versjon med 98 kWt-batteri og en oppgitt rekkevidde på 600 kilometer samt en versjon med to elmotorer, firehjulstrekk, 320 hestekrefter, 73 kWt-batteri og en rekkevidde på 500 kilometer.

Les også: Peugeot 5008 prøvekjørt: Flerbruksbilen som ble SUV

<b>MADE IN FRANCE:</b> Peugeot E-5008 vil bli produsert i Sochaux, Frankrike. Batteriet fra ACC (Stellantis, Mercedes og Saft) blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin, også Frankrike.
MADE IN FRANCE: Peugeot E-5008 vil bli produsert i Sochaux, Frankrike. Batteriet fra ACC (Stellantis, Mercedes og Saft) blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin, også Frankrike. Foto: Martin Jansen

Praktisk innredet

Men tilbake til 210-hesteren som vi har prøvekjørt i Skåne. Med en lengde på 479 centimeter, 20 centimeters bakkeklaring og nokså rettlinjede former ser den ut som en skikkelig SUV, ikke en høyreist amøbe. E-5008 er bygget på samme base som E-3008, men er 25 centimeter lengre. Akselavstanden er 290 centimeter.

Lengden og formen er hovedårsakene til at E-5008 som sin forgjenger eksellerer på plass. 5008 er Europas mest solgte syvseter og den elektriske ekvivalenten er blant få elbiler på markedet med mulighet for syv seter.

<b>PRAKTISK:</b> Andre seterad kan flyttes 15 centimeter i lengderetning og kan vippes opp og frem. 
PRAKTISK: Andre seterad kan flyttes 15 centimeter i lengderetning og kan vippes opp og frem.  Foto: Martin Jansen

Det er lett å komme inn på tredje seterad siden andre seterad kan skyves 15 centimeter i lengderetning samt at setene enkelt kan vippes opp og frem. I tillegg kan du justere vinkelen på seteryggen. Det er litt verre med plassen på bakerste rad.

<b>STIG PÅ:</b> Lett å komme inn, men korte sitteputer og begrenset beinplass på tredje seterad. 
STIG PÅ: Lett å komme inn, men korte sitteputer og begrenset beinplass på tredje seterad.  Foto: Martin Jansen

Den er primært beregnet for barn, men er utstyrt med koppholdere, leselys, armlener og uttak til 12 volt. Sittekomforten på andre seterad er meget bekvem, særlig dersom du velger utstyr som inkluderer seter i Nappa-skinn eller kunststoffet Alcantara.

<b>PÅ ANDRE RAD:</b> Meget bekvem sittekomfort også på andre rad. En 60/40-delt seterad er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter.
PÅ ANDRE RAD: Meget bekvem sittekomfort også på andre rad. En 60/40-delt seterad er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter. Foto: Martin Jansen

Les også: Test: Kia EV9: Et funn for deg som trenger masse plass

Masse plass

Med alle setene i oppreist posisjon har du 348 liter bagasjeplass til disposisjon helt bak. Deler av plassen er under gulvet og under de bakerste setene. Pluss til Peugeot for å ha gjort plass til å stue vekk bagasjeromstrekket.

<b>SYVSETER:</b> Selv med alle setene i oppreist posisjon er det akseptabelt med bagasjeplass. 
SYVSETER: Selv med alle setene i oppreist posisjon er det akseptabelt med bagasjeplass.  Foto: Martin Jansen
<b>SMART:</b> Under gulvet og under tredje rad finnes et lasterom på 80 liter med en kasse til ladekablene og egen plass til bagasjeromstrekket. Rommet under gulvet er litt mindre på varianten med firehjulsdrift.
SMART: Under gulvet og under tredje rad finnes et lasterom på 80 liter med en kasse til ladekablene og egen plass til bagasjeromstrekket. Rommet under gulvet er litt mindre på varianten med firehjulsdrift. Foto: Martin Jansen

Legges tredje seterad ned åpenbares et bagasjerom på rause 916 liter opp til toppen av ryggen på andre seterad. Med alle setene lagt ned frigjøres nesten to meter gulvlengde og massivt med lasteplass. Det er dermed ikke utenkelig at E-5008 vil bli tilbudt som varebil.

<b>ROMSLIG:</b> Masse plass med tredje seterad felt ned. 
ROMSLIG: Masse plass med tredje seterad felt ned.  Foto: Martin Jansen
<b>VAREBIL:</b> Oseaner av plass med både andre- og tredje seterad felt ned. 
VAREBIL: Oseaner av plass med både andre- og tredje seterad felt ned.  Foto: Martin Jansen

Diskré luksusfølelse

Førerplassen er også blant E-5008s sterkeste kort. Den er identisk med E-3008 og med samme høye kvalitetsfølelse. Det er et førermiljø som omslutter deg. En høy og lekker senterkonsoll har oppbevaringsrom, koppholdere, USB-C-kontakter, trådløs ladeplate, volumbryter, kjøreprogramvelger og knapper for klimakontroll.

<b>STIL:</b> Lekkert og funksjonelt interiør, i dette tilfellet med seter i Nappa-skinn. Peugeot bruker navigasjonssystem fra TomTom og kan leveres med ChatGPT-tjeneste. 
STIL: Lekkert og funksjonelt interiør, i dette tilfellet med seter i Nappa-skinn. Peugeot bruker navigasjonssystem fra TomTom og kan leveres med ChatGPT-tjeneste.  Foto: Martin Jansen

Tekstilet på konsollen, på dashbordet og i dørsidene er med på å løfte helhetsinntrykket. Det samme er den bakgrunnsbelyste listen med aluminiumsfront som strekker seg i hele dashbordets lengde og et stykke inn på dørene. Den er ikke prangede, men skaper en diskré luksusfølelse.

Les også: Peugeot E-3008 prøvekjørt: Særlig interiøret gjør et solid inntrykk

E-5008 kommer standard med manuelt justerbare seter kledd med kunststoff, men kan fås med både Nappa-skinn og Alcantara. Det krever en ekstrapakke (Trolig 18 000 kroner som E-3008) som inkluderer 10-veis elektrisk justerbare forseter med både varme, kjøling og massasje samt muligheten til å justere sidestøtten og forlenge sitteputen.

<b>STILFULLT:</b> Det varme tekstilstoffet og den bakgrunnsbelyste listen med aluminiumsfront bidrar til et stilfullt førermiljø. 
STILFULLT: Det varme tekstilstoffet og den bakgrunnsbelyste listen med aluminiumsfront bidrar til et stilfullt førermiljø.  Foto: Martin Jansen

Pakken inkluderer også varme i baksetene. Klimaanlegget med tre soner er standard. Bilen vi kjørte hadde også et 690 watts anlegg fra Focal med 10 høyttalere. Det krever en komfortpakke (Trolig 20 00 kroner som E-3008) som også omfatter laminerte og lyddempende vinduer foran.

Blitt varemerke

Et lite og nesten rektangulært ratt plassert lavt er blitt Peugeots varemerke i nyere tid. Blant fordelene er god oversikt over instrumentpanelet som da ligger over rattet og overflødiggjør head up-display. GT-utstyrsnivå omfatter et helt digitalt display (Panoramic i-Cockpit) som sammen med berøringsskjermen utgjør en 53 centimeter bred og buet enhet. Det er en løsning som er like lekker som den er praktisk og oversiktlig. Det gir blant annet muligheten til å få navigasjonsvisningen rett i siktlinjen.

ENHET: Instrumentpanelet og berøringsskjermen er plassert bak samme glass og utgjør en 53 centimeter bred og lekker enhet som er oversiktlig.
ENHET: Instrumentpanelet og berøringsskjermen er plassert bak samme glass og utgjør en 53 centimeter bred og lekker enhet som er oversiktlig. Foto: Produsent

Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard. Høyre del av det store displayet er berøringsskjerm. I tillegg finnes en mindre berøringsskjerm der du kan legge inn de ti mest brukte tjenestene som virtuelle hurtigknapper, såkalt i-Toggles-knapper.

Berøringsskjermer betyr mye fingermerker og i mange tilfeller er vanlige knapper både stiligere og mer funksjonelt. I-Toggles-skjermen er imidlertid et brukbart kompromiss.

Pen indikasjon

Rattet, muligheten for elektrisk justerte sidestøtter, GT-merking samt et sportsmodus blant kjøreprogrammene signaliserer sportslighet. 0-100 km/t på 9,7 sekunder gjør ikke det. Noen sportsbil er E-5008 definitivt ikke, og det er heller ikke meningen.

<b>FIN-FIN FAMILIEBIL:</b> E-5008 leveres med enten 19- eller 20-tommers felger. 
FIN-FIN FAMILIEBIL: E-5008 leveres med enten 19- eller 20-tommers felger.  Foto: Martin Jansen

Sportsprogrammet gir noe kvikkere gassrespons, som kan være praktisk i enkelte tilfeller, som ved forbikjøring. E-5008 er en bekvem og oversiktlig bil som man har lyst til å kjøre til tross for at den ikke inviterer til GT-kjøring.

Pannekakeflatt landskap i Skåne og god sommertemperatur er nær sagt ideelle elbilforhold, men et forbruk under 1,6 kWt per mil, inkludert en del kjøring på motorvei, er likevel en pen indikasjon.

Mer i vente: Versjonen med større batteri samt 4WD-versjonen er ventet neste år. I tillegg til 160 kW-motoren foran har Dual Motor-utgaven en 80 kW-motor på bakakslingen som til sammen gir 320 hestekrefter. I Normal-modus slår firehjulstrekket inn ved behov, mens det er permanent i Sport- og 4x4-modus. Den oppgitte rekkevidden er tilnærmet den samme som versjonen med kun forhjulstrekk, 500 kilometer.
Mer i vente: Versjonen med større batteri samt 4WD-versjonen er ventet neste år. I tillegg til 160 kW-motoren foran har Dual Motor-utgaven en 80 kW-motor på bakakslingen som til sammen gir 320 hestekrefter. I Normal-modus slår firehjulstrekket inn ved behov, mens det er permanent i Sport- og 4x4-modus. Den oppgitte rekkevidden er tilnærmet den samme som versjonen med kun forhjulstrekk, 500 kilometer. Foto: Produsent

Peugeot E-5008 er ventet til Norge i løpet av sensommeren. Den kommer utstyrt med varmepumpe på fem kWt, men foreløpig uten muligheten til å forvarme batteriet ved å trykke på en knapp eller ved å bruke navigasjonen med ladestopp, men dette kommer som trådløs oppdatering etter hvert, opplyser Peugeot Norge.

TEKNISKE DATA

Motor: 1xEL

Effekt, kW/hk: 157/210

Dreiemoment, Nm: 345

Egenvekt, kg: 2218

Lengde/bredde/høyde, cm: 479/190/169

Akselavstand, cm: 290

Bakkeklaring, cm: 20

Bagasjerom, liter: 348/916/2232

Tilhengervekt, kg: 1000

Taklast, kg: 80

Batterikapasitet, kWh, netto: 73

Maks, hurtiglading, kW: 160

Ombordlader, kW: 11 (22 er ekstrautstyr)

Maks rekkevidde, WLTP km: 502

Standard dekkdimensjon: 235/55R19

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,8

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7

Toppfart, km/t: 170

Pris fra, kr: 468.900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn