Prøvekjørt: Peugeot e-5008
Familiefavoritten er tilbake i storform
Med en startpris på 468 900 kroner, seiler syvseteren Peugeot E-5008 opp som et soleklart familiebil-alternativ.
Endelig får Peugeot tilbake modellen som har vært så viktig for merket: 5008, eller rettere sagt E-5008 for Norges del. En elektrisk syvseter med 210 hestekrefter, 73 kWt-batteri og 500 kilometer oppgitt rekkevidde. Den er ventet til Norge til høsten.
Og det er enda bedre ting i vente. Neste år kommer en Long Range-versjon med 98 kWt-batteri og en oppgitt rekkevidde på 600 kilometer samt en versjon med to elmotorer, firehjulstrekk, 320 hestekrefter, 73 kWt-batteri og en rekkevidde på 500 kilometer.
Les også: Peugeot 5008 prøvekjørt: Flerbruksbilen som ble SUV
Praktisk innredet
Men tilbake til 210-hesteren som vi har prøvekjørt i Skåne. Med en lengde på 479 centimeter, 20 centimeters bakkeklaring og nokså rettlinjede former ser den ut som en skikkelig SUV, ikke en høyreist amøbe. E-5008 er bygget på samme base som E-3008, men er 25 centimeter lengre. Akselavstanden er 290 centimeter.
Lengden og formen er hovedårsakene til at E-5008 som sin forgjenger eksellerer på plass. 5008 er Europas mest solgte syvseter og den elektriske ekvivalenten er blant få elbiler på markedet med mulighet for syv seter.
Det er lett å komme inn på tredje seterad siden andre seterad kan skyves 15 centimeter i lengderetning samt at setene enkelt kan vippes opp og frem. I tillegg kan du justere vinkelen på seteryggen. Det er litt verre med plassen på bakerste rad.
Den er primært beregnet for barn, men er utstyrt med koppholdere, leselys, armlener og uttak til 12 volt. Sittekomforten på andre seterad er meget bekvem, særlig dersom du velger utstyr som inkluderer seter i Nappa-skinn eller kunststoffet Alcantara.
Les også: Test: Kia EV9: Et funn for deg som trenger masse plass
Masse plass
Med alle setene i oppreist posisjon har du 348 liter bagasjeplass til disposisjon helt bak. Deler av plassen er under gulvet og under de bakerste setene. Pluss til Peugeot for å ha gjort plass til å stue vekk bagasjeromstrekket.
Legges tredje seterad ned åpenbares et bagasjerom på rause 916 liter opp til toppen av ryggen på andre seterad. Med alle setene lagt ned frigjøres nesten to meter gulvlengde og massivt med lasteplass. Det er dermed ikke utenkelig at E-5008 vil bli tilbudt som varebil.
Diskré luksusfølelse
Førerplassen er også blant E-5008s sterkeste kort. Den er identisk med E-3008 og med samme høye kvalitetsfølelse. Det er et førermiljø som omslutter deg. En høy og lekker senterkonsoll har oppbevaringsrom, koppholdere, USB-C-kontakter, trådløs ladeplate, volumbryter, kjøreprogramvelger og knapper for klimakontroll.
Tekstilet på konsollen, på dashbordet og i dørsidene er med på å løfte helhetsinntrykket. Det samme er den bakgrunnsbelyste listen med aluminiumsfront som strekker seg i hele dashbordets lengde og et stykke inn på dørene. Den er ikke prangede, men skaper en diskré luksusfølelse.
Les også: Peugeot E-3008 prøvekjørt: Særlig interiøret gjør et solid inntrykk
E-5008 kommer standard med manuelt justerbare seter kledd med kunststoff, men kan fås med både Nappa-skinn og Alcantara. Det krever en ekstrapakke (Trolig 18 000 kroner som E-3008) som inkluderer 10-veis elektrisk justerbare forseter med både varme, kjøling og massasje samt muligheten til å justere sidestøtten og forlenge sitteputen.
Pakken inkluderer også varme i baksetene. Klimaanlegget med tre soner er standard. Bilen vi kjørte hadde også et 690 watts anlegg fra Focal med 10 høyttalere. Det krever en komfortpakke (Trolig 20 00 kroner som E-3008) som også omfatter laminerte og lyddempende vinduer foran.
Blitt varemerke
Et lite og nesten rektangulært ratt plassert lavt er blitt Peugeots varemerke i nyere tid. Blant fordelene er god oversikt over instrumentpanelet som da ligger over rattet og overflødiggjør head up-display. GT-utstyrsnivå omfatter et helt digitalt display (Panoramic i-Cockpit) som sammen med berøringsskjermen utgjør en 53 centimeter bred og buet enhet. Det er en løsning som er like lekker som den er praktisk og oversiktlig. Det gir blant annet muligheten til å få navigasjonsvisningen rett i siktlinjen.
Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard. Høyre del av det store displayet er berøringsskjerm. I tillegg finnes en mindre berøringsskjerm der du kan legge inn de ti mest brukte tjenestene som virtuelle hurtigknapper, såkalt i-Toggles-knapper.
Berøringsskjermer betyr mye fingermerker og i mange tilfeller er vanlige knapper både stiligere og mer funksjonelt. I-Toggles-skjermen er imidlertid et brukbart kompromiss.
Pen indikasjon
Rattet, muligheten for elektrisk justerte sidestøtter, GT-merking samt et sportsmodus blant kjøreprogrammene signaliserer sportslighet. 0-100 km/t på 9,7 sekunder gjør ikke det. Noen sportsbil er E-5008 definitivt ikke, og det er heller ikke meningen.
Sportsprogrammet gir noe kvikkere gassrespons, som kan være praktisk i enkelte tilfeller, som ved forbikjøring. E-5008 er en bekvem og oversiktlig bil som man har lyst til å kjøre til tross for at den ikke inviterer til GT-kjøring.
Pannekakeflatt landskap i Skåne og god sommertemperatur er nær sagt ideelle elbilforhold, men et forbruk under 1,6 kWt per mil, inkludert en del kjøring på motorvei, er likevel en pen indikasjon.
Peugeot E-5008 er ventet til Norge i løpet av sensommeren. Den kommer utstyrt med varmepumpe på fem kWt, men foreløpig uten muligheten til å forvarme batteriet ved å trykke på en knapp eller ved å bruke navigasjonen med ladestopp, men dette kommer som trådløs oppdatering etter hvert, opplyser Peugeot Norge.
TEKNISKE DATA
Motor: 1xEL
Effekt, kW/hk: 157/210
Dreiemoment, Nm: 345
Egenvekt, kg: 2218
Lengde/bredde/høyde, cm: 479/190/169
Akselavstand, cm: 290
Bakkeklaring, cm: 20
Bagasjerom, liter: 348/916/2232
Tilhengervekt, kg: 1000
Taklast, kg: 80
Batterikapasitet, kWh, netto: 73
Maks, hurtiglading, kW: 160
Ombordlader, kW: 11 (22 er ekstrautstyr)
Maks rekkevidde, WLTP km: 502
Standard dekkdimensjon: 235/55R19
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,8
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,7
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 468.900
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn