Ny Skoda Enyaq

Kommer med flere forbedringer

Skoda gir Enyaq et ansiktsløft som dreier seg om mer enn bare ny front.

<b>FORNYELSE:</b> Skoda Enyaq er fornyet, og det synes best på fronten. 
FORNYELSE: Skoda Enyaq er fornyet, og det synes best på fronten.  Foto: ŠKODA AUTO
Først publisert Sist oppdatert

Men la oss ta endringene i fronten først. Modellens tradisjonelle grill er erstattet av et såkalt Tech-Deck Face, en digital flate som blant annet skjuler radarsystemer og frontkamera. Det nye ansiktet er en sentral del av det nye utseendet og designfilosofien Modern Solid, som omfatter både på oppgraderte Enyaq og nylig lanserte Elroq.

Les også: Prøvekjørt: Skoda Elroq: Leverer solid kvalitetsfølelse - og et prisdilemma

– Nye Enyaq har fått et enda mer moderne design og får mer standardutstyr enn forgjengeren, sier Škoda-direktør Martine Behrens.

Mer utstyr tilgjengelig

Det dreier seg om blant annet oppvarmet frontrute og varme i baksetene, som nå blir en del av standardutstyret. Det samme gjelder forbedret funksjonalitet i bilens assistansesystemer. I tillegg kommer blant annet fjernparkering som en ny funksjonalitet. Head up-display med augmented reality (utvidet virkelighet) er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Les også: Prøvekjørt: Oppgraderte Skoda Enyaq: Nå kommer den med utstyret som har vært savnet

<b>SOM FØR:</b> Femtommers instrumentpanel og 13-tommers infotainment-display. 
SOM FØR: Femtommers instrumentpanel og 13-tommers infotainment-display.  Foto: ŠKODA AUTO
<b>FORGJENGEREN:</b> Skoda Enyaq hadde verdenspremiere i 2020, og de første bilene kom til Norge i 2021. Den romslige og helelektriske familie-SUV-en har vært en ettertraktet modell, og ble raskt populær blant kundene i Norge. Bildet viser RS-versjonen. 
FORGJENGEREN: Skoda Enyaq hadde verdenspremiere i 2020, og de første bilene kom til Norge i 2021. Den romslige og helelektriske familie-SUV-en har vært en ettertraktet modell, og ble raskt populær blant kundene i Norge. Bildet viser RS-versjonen.  Foto: Martin Jansen

Det dreier seg i første omgang om Enyaq 85 med bakhjulstrekk og 573 kilometer rekkevidde samt Enyaq 85x med firehjulstrekk og 537 kilometer rekkevidde. Begge har 285 hestekrefter og en batteristørrelsen på 82/77 kWh (brutto/netto). Maksimal ladekapasitet oppgis til 135 kW for Enyaq 85, og 175 kW for 85x. Det gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 28 minutter under optimale forhold.

<b>BEDRE AERODYNAMIKK:</b> Forbedringene blant annet på bilens aerodynamikk bidrar til at Enyaq får en rekkevidde på inntil 573 kilometer (WLTP) mot 565 kilometer tidligere. 
BEDRE AERODYNAMIKK: Forbedringene blant annet på bilens aerodynamikk bidrar til at Enyaq får en rekkevidde på inntil 573 kilometer (WLTP) mot 565 kilometer tidligere.  Foto: ŠKODA AUTO

Begge drivlinjene vil også tilbys i utstyrsvarianten Sportline, som kjennetegnes blant annet av kontrastelementer og flere sportslige detaljer.

<b>MER PYNT:</b> Utstyrsvarianten Sportline kjennetegnes blant annet av kontrastelementer og flere sportslige detaljer.  
MER PYNT: Utstyrsvarianten Sportline kjennetegnes blant annet av kontrastelementer og flere sportslige detaljer.   Foto: ŠKODA AUTO

Rundt påsken

Fornyede Enyaq hadde verdenspremiere 8. januar og salget startet dagen etter. Enyaq 85 koster fra kroner 480.900, 85x med firehjulstrekk fra kroner 499.900, 85 Sportline fra kroner 496.900, og 85x Sportline fra kroner 526.900, inkludert frakt og levering Oslo. Coupé 85x Sportline koster fra kroner 539.900, inkludert frakt og levering. De første kundebilene planlegges utlevert rundt påske.

TEKNISKE DATA (nåværende versjon)

Skoda Enyaq SUV

85 85x RS L&K

Motor:  1xEL 2xEL 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk:  210/286 210/286 250/340 210/286

Dreiemoment, Nm:  545 

Egenvekt, m/fører, kg:  2962 2147 2176 2147

Tilhengervekt, kg:  1000 1200 1000 1200

Lengde/bredde/høyde, cm:  465/188/162 465/188/162 465/188/162 465/188/162

Akselavstand, cm: 277 277 277 277

Bakkeklaring, cm: 19 19 19 19

Bagasjerom, liter:  585-1710

Batterikapasitet, kWh:  77 77 77 77

Rekkevidde, WLTP km:  565 538 541 538

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,51 1,62 1,61 1,65

0–100 km/t, fabrikk, sek:  6,7 6,6 5,5 6,6

Toppfart, km/t:  180 180 180 180

Pris fra, kr:  489 900  509 900 569 900 601 500 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn