Ny Skoda Enyaq
Kommer med flere forbedringer
Skoda gir Enyaq et ansiktsløft som dreier seg om mer enn bare ny front.

Men la oss ta endringene i fronten først. Modellens tradisjonelle grill er erstattet av et såkalt Tech-Deck Face, en digital flate som blant annet skjuler radarsystemer og frontkamera. Det nye ansiktet er en sentral del av det nye utseendet og designfilosofien Modern Solid, som omfatter både på oppgraderte Enyaq og nylig lanserte Elroq.
Les også: Prøvekjørt: Skoda Elroq: Leverer solid kvalitetsfølelse - og et prisdilemma
– Nye Enyaq har fått et enda mer moderne design og får mer standardutstyr enn forgjengeren, sier Škoda-direktør Martine Behrens.
Mer utstyr tilgjengelig
Det dreier seg om blant annet oppvarmet frontrute og varme i baksetene, som nå blir en del av standardutstyret. Det samme gjelder forbedret funksjonalitet i bilens assistansesystemer. I tillegg kommer blant annet fjernparkering som en ny funksjonalitet. Head up-display med augmented reality (utvidet virkelighet) er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Les også: Prøvekjørt: Oppgraderte Skoda Enyaq: Nå kommer den med utstyret som har vært savnet


Det dreier seg i første omgang om Enyaq 85 med bakhjulstrekk og 573 kilometer rekkevidde samt Enyaq 85x med firehjulstrekk og 537 kilometer rekkevidde. Begge har 285 hestekrefter og en batteristørrelsen på 82/77 kWh (brutto/netto). Maksimal ladekapasitet oppgis til 135 kW for Enyaq 85, og 175 kW for 85x. Det gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 28 minutter under optimale forhold.

Begge drivlinjene vil også tilbys i utstyrsvarianten Sportline, som kjennetegnes blant annet av kontrastelementer og flere sportslige detaljer.

Rundt påsken
Fornyede Enyaq hadde verdenspremiere 8. januar og salget startet dagen etter. Enyaq 85 koster fra kroner 480.900, 85x med firehjulstrekk fra kroner 499.900, 85 Sportline fra kroner 496.900, og 85x Sportline fra kroner 526.900, inkludert frakt og levering Oslo. Coupé 85x Sportline koster fra kroner 539.900, inkludert frakt og levering. De første kundebilene planlegges utlevert rundt påske.
TEKNISKE DATA (nåværende versjon)
Skoda Enyaq SUV
85 85x RS L&K
Motor: 1xEL 2xEL 2xEL 2xEL
Effekt, kW/hk: 210/286 210/286 250/340 210/286
Dreiemoment, Nm: 545
Egenvekt, m/fører, kg: 2962 2147 2176 2147
Tilhengervekt, kg: 1000 1200 1000 1200
Lengde/bredde/høyde, cm: 465/188/162 465/188/162 465/188/162 465/188/162
Akselavstand, cm: 277 277 277 277
Bakkeklaring, cm: 19 19 19 19
Bagasjerom, liter: 585-1710
Batterikapasitet, kWh: 77 77 77 77
Rekkevidde, WLTP km: 565 538 541 538
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,51 1,62 1,61 1,65
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7 6,6 5,5 6,6
Toppfart, km/t: 180 180 180 180
Pris fra, kr: 489 900 509 900 569 900 601 500
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn