Flere modeller fra Nio
Som skapt for Norge
Kinesiske Nio er klar med tre nye modeller for Norge. Den kanskje mest interessante er en SUV med firehjulstrekk og masse krefter.
Da den kinesiske elbilprodusenten Nio skulle etablerte seg utenfor Asia, valgte de Norge som det første landet. De introduserte seg selv med den store SUV-en ES8 for cirka ett år siden.
Du kan lese Vi Menn Bils test av Nio ES8 her
Nå får ES8 straks selskap av ytterligere tre modeller fra Nio: den 5,1 meter lange kombikupeen og Tesla Model S-utfordreren ET7, den 4,9 meter lange SUV-en EL7, og Tesla Model 3-utfordreren ET5 - alle med to elektromotorer og firehjulstrekk.
Les også: Paradenummeret skjer under bilen
Audi e-tron-størrelse
EL7 er antakelig den aller mest interessante, sett med norske øyne. Den skulle egentlig hete ES7, men da Audi i juni saksøkte Nio for å tukle med deres merkeangivelse, som S6 og S8, valgte det kinesiske selskapet å endre navnet til EL7.
Det dreier seg om en 4,9 meter lang SUV, ironisk nok omtrent like lang som Audi e-tron. Bagasjerommet skal ta 570 liter - 658 liter dersom rommet under gulvet regnes med. Feller du ned seteryggen på baksetene, er lasteplassen på 1545 liter, ifølge Nio. Den kan trekke hengere på opptil to tonn.
Akselavstanden på nesten tre meter borger for god plass for både sjåfør og passasjerer. EL7 kommer med 180 kW permanentmagnetmotor foran og en 300 kW induksjonsmotor bak. Maksimal effekt er oppgitt til 480 kW - 652 hestekrefter - med et maks dreiemoment på 850 Nm. Ikke manko på krefter, med andre ord.
1000 km rekkevidde
Varmepumpe er standard og du kan velge mellom to batteristørrelser. Med 75 kWt-batteri er rekkevidden maks 394 kilometer, 513 kilometer med 100 kWt batteri.
Hvem står så bak kinesiske Nio?
Selskapet ble grunnlagt i Shanghai av William Bin Li i 2014, milliardær og eier av morselskapet NextEV. Smogen i storbyen skal ha gitt ham en visjon om utslippsfrie biler. Li er omtalt som Kinas svar på Elon Musk. Året etter etablerte han et designsenter i München, et software-utviklingssenter i Silicon Valley og en performance-avdeling i England. Virkelig fart i oppmerksomheten ble det først da elektriske superbilen NIO EP9 satte fartsrekord på Nürburgring.
Neste år kan du også få Nio-modellene med et 150 kWt-batteri, som skal gi en WLTP-rekkevidde på opptil 1000 kilometer, ifølge Nio.
Du kan imidlertid kjøpe bilene uten batteri og i stedet lease batteri, noe Nio kaller Battery as a service. Hele 97 prosent av de rundt 900 nordmennene som har skaffet seg NS8 har valgt denne løsningen, som åpner for at du kan svitsje mellom 75 og 100 kWt batteri.
Med Lidar-teknologi
0 til 100 km/t skal EL7 greie på 3,9 sekunder. Toppfarten er 200 km/t. EL7 har Lidar, og Nio skal være det første bilmerket som tar i bruk Lidar på dette nivået.
Lidar står for Light detection and ranging. Det er kort fortalt et lasersystem som forer bilens hjerne med data ved å lese terrenget foran bilen slik at den kan regne ut hvor langt unna ting er og skape et tredimensjonalt kart av området. Nios Lidar skal kunne se 500 meter foran bilen.
Tesla-bossen Elon Musk har uttalt seg kritisk om systemet og kalt det et narrespill, kostbart og unødvendig. – Alle som baserer seg på Lidar er dømt, uttalte han i 2019, ifølge CNN.
I 2021 meldte imidlertid flere medier at også Tesla testet ut Lidar.
Mange bilprodusenter har omfavnet systemet i skrittene på vei mot mest mulig selvkjørende biler. I tillegg til Lidar har EL7 syv åttemegapikslers høyoppløselige kameraer som har en rekkevidde på 687 meter. Ifølge Nios tekno-boss, Ted Li, finnes det totalt 33 sensorenheter om bord i bilen som hvert sekund forer bilen med åtte gigabyte med data.
23 høyttalere
Cockpiten er drevet av tredjegenerasjons Qualcomm Snapdragon-prosessor. Den nye 12,8-tommers Amoled-skjermen, plassert på toppen av midtkonsollen, skal ha kraftig forbedret oppløsning sammenlignet med skjermen i ES8. I tillegg kommer bilen med et lydanlegg på 1000 watt og 23 høyttalere som standard. Både setene foran og bak er ventilerte og har massasjeprogrammer.
EL7 er ventet til Norge i februar neste år. Pris: Velger du å kjøpe bilen med Battery as a Service koster den 619 000 kroner. Med 75 kWt batteri er prisen 706 600 kroner, mens den koster 776 600 kroner med 100 kWh batteri.
Prisene på ET7 klare
I god tid før EL7 er det imidlertid klart for den store kombisedanen ET7. Den har mye av det samme utstyret som EL7, men noe bedre rekkevidde. ET7 kan bestilles nå med levering før nyttår - før det innføres moms på elbiler over 500 000 kroner og før en eventuell vektkomponent innføres.
Regjeringen har i forslag til statsbudsjett for 2023 foreslått at det innføres en ny vektkomponent i engangsavgiften. All vekt over 500 kilo skal etter forslaget avgiftsbelegges med 12,5 kroner per kilo. For ET7, som veier 2379 kilo med 100 kWt batteri, vil det i tilfelle bety 23 500 kroner ekstra i vektavgift.
Versjonen med 75 kWt-batteri er for det inneværende året priset til 669 000 kroner. Med 100 kWt-batteri er prisen 739 000 kroner. Kjøper du ET7 uten batteri, er prisen 579 000 kroner. Så kan du leie 75 kWt-batteri for 1399 kroner i måneden eller 1999 kroner for 100 kWt.
Her kan du lese vårt førsteinntrykk av Nio ET7 etter å ha prøvekjørt bilen i Tyskland
Utfordrer Model 3
Den minste modellen, ET5, er en klar utfordrer til Tesla Model 3. 10 centimeter lengre enn amerikaneren. Ikke luftfjæring og heller ikke deler av det ypperste komfortutstyret som ET7 og EL7.
Samme cockpit-teknologi og kapasitet, bortsett fra blant annet head up-display. Svakere elmotorer, men firehjulstrekk og samme tilgjengelige batterikapasitet. ET5 skal ha opptil 580 km rekkevidde med 100 kWt-batteri. Den er ventet til Norge i mars. Kjøper du bilen med Battery as a Service koster den 409 000 kroner. Med 75 kWt batteri er prisen 499 000 kroner, mens den koster 569 000 kroner med 100 kWh batteri.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn