Prøvekjørt: Mercedes EQE 350 4Matic SUV
Nå stemmer det virkelig
EQE SUV er den mest komplette av de elektriske Mercedes-modellene.
Mercedes har virkelig kommet i siget når det gjelder de elektriske EQ-modellene, for det gikk nokså tregt etter salgssuksessen EQC, som er bygget på samme base som fossilmodellen GLC. Deretter fulgte EQA og EQB, heller ikke de på dedikert elbilplattform.
Langt mer schwung over sakene ble det med introduksjonen av EQS og EQE, som begge er basert på en helt ny elektrisk plattform.
Les også: Test: Mercedes EQS 580 4Matic - Rett i tet
EQS er imidlertid en kostbar luksusbil, og EQE, ikke rimelig den heller, har ikke tilfredsstillende plass verken i baksetet eller i bagasjerommet for en familie på fire. Mercedes' E-betegnelse er noe man gjerne forbinder med oseaner av plass, men det er ikke tilfelle med EQE.
Les også: Her finner du vår test av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic
Da er det noe ganske annet med SUV-versjonen av EQE, lillebroren til gigantiske EQE SUV, som vi tidligere har testet i versjonene 450 4Matic og 580 4Matic.
Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av EQS SUV-modellene
Med EQE SUV begynner det virkelig å smake av fugl for Mercedes' del, selv om den kommer i en tid da investeringslysten har kjølnet og kjøpekraften er svekket.
SUV-versjonen av EQE har alt som den lave versjonen mangler: God bakseteplass og god plass i bagasjerommet. Der EQE har et bagasjerom på 430 liter, har SUV-versjonen 520 liter, som kan økes til 580 liter ved å rette opp ryggen på baksetene.
Feller du baksetene helt ned, vokser lastevolumet til 1675 liter. EQE SUV kan også trekke tyngre henger enn sin lave slektning: 1800 kilo mot 750 kilo.
Topp komfort
Vi har tidligere skrytt av komfortnivået i EQS SUV, men EQE-utgaven står ikke mye tilbake for storebrorens luksuriøse velbehag. Vi har kjørt den foreløpig rimeligste utgaven 350 4Matic. Den kommer ikke standard med luftfjæring og bakakselstyring, men versjonen vi prøvekjørte hadde dette som ekstrautstyr (35 380 kroner).
Firehjulsstyringen øker dynamikken i høye hastigheter, og er med på å dempe preget av 2,5 tonn bil. Styringen på bakhjulene gir også en fabelaktig svingradius og smidighet i lave hastigheter.
Det lave støynivået er helt i toppklasse. En ørliten tendens til noe resonans fra de 22-tommer store sommerdekkene på grov asfalt ble registrert, men dette er pirk. Sittekomforten i setene av kunstskinn er utmerket og bidrar til at EQE eksellerer som langturkamerat.
Det eneste som savnes på varme dager er kjøling i setene, noe som kan bestilles 8900 kroner ekstra. Instrumenteringen, som inkluderer et stort head up-display med utvidet virkelighet, gir mengder med informasjon, og den digre berøringsskjermen er rask, krystallklar og veldig lett å betjene.
Bilen vi kjørte var utstyrt med intelligente Digital Light-hovedlys som er blant det aller beste av lysteknologi som finnes akkurat nå. De har en helt fabelaktig lysstyrke, og fjernlysene kan stå på uten av de blender andre bilister siden deler av lysstrålen blokkes ut ved behov.
Førerassistanse
En innvendig mot førermiljøet er at det med bakgrunnsbelysningen, det digitale instrumentpanelet og berøringsskjermen kan bli på nippet til glorete og hektisk, og vi syntes fortsatt ikke at funksjonaliteten til de berøringsbaserte knappene på rattet er optimal.
Bilen vi prøvekjørte var utstyrt med adaptiv cruisekontroll som automatisk kan tilpasse hastigheten etter gjeldende fartsgrense basert på skiltlesing. Funksjonaliteten er imidlertid ikke helt pålitelig. På en vei med 70-sone opplevde vi at bilen plutselig bremset kraftig fordi kameraet hadde fanget opp skiltingen på en sidevei med 30-sone.
Heldigvis kan funksjonen skrus helt av, og Mercedes' cruisekontroll, som automatisk holder en bestemt avstand til bilen foran, fungerer meget godt.
Et lite irritasjonsmoment byr et av de utallige førerassistanse-systemene på: Du blir varslet med lyd dersom du kjører fortere enn fartsgrensen.
Det er en nokså enerverende lyd, som kommer straks man glir litt over tillatt hastighet, noe som tross alt ikke er helt uvanlig. Den akustiske varsling kan slås av, men du må gjøre det hver gang bilen starter opp.
Rekkevidde
EQE SUV 350 4Matic har to elmotorer som til sammen levere 292 hestekrefter og et dreiemoment på 765 Nm. 0-100 km/t på 6,6 sekunder er ikke lynraskt i elbil-sammenheng, men selvsagt mer enn raskt nok.
Med drivlinjen innstilt i Dynamic er mellomakselerasjonen nesten sjokkerende rask - og det dreier seg fortsatt ikke om en AMG-versjon.
Den elektriske SUV-en er utstyrt med et batteri med 89 kWt nettokapasitet, som skal gi en WLTP-rekkevidde opptil 549 kilometer.
Ekstrautstyret på testbilen reduserte den maksimale rekkevidden til 491 kilometer. Våre erfaringer med EQE SUV tilsier at den oppgitte rekkevidden (491 km) faktisk er innen - ja, rekkevidde - ved sommertemperatur og sindig bruk av gasspedalen.
I løpet av testperioden tok vi turen til Örebro i Sverige. Vi startet hjemmefra i Oslo med 97 prosent batterikapasitet. Utetemperaturen viste 22 grader mens kjørecomputeren viste 489 kilometers rekkevidde.
Etter 216 kilometer, det meste på motorvei, er vi ved Cirkle K-stasjonen i Sävegatan i Karlstad. Kjørecomputeren viser 50 prosent batterikapasitet og en restrekkevidde på 248 kilometer.
I testperioden varierer forbruket fra pene 1,7 og opp til tørste 2,4 kWh/mil. Det skal skytes inn at mye av kjøringen var på motorvei med minimum 80 km/t fartsgrense.
Ladehastighet
Som med EQS SUV demonstrere EQE at den heller ikke gjør seg helt bort ved ladepunktene. På en 300 kW-lader hos Cirkle K lader den fra 22 prosent til 85 prosent på 31 minutter med en gjennomsnittlig ladehastighet på 120 kW. I en periode lå den på maks effekt, 170 kW.
Rekkevidden økte fra 98 km da bilen ble parkert til 384 kilometer da ladeøkten var avsluttet. Temperaturen var 22 grader da ladeøkten startet, med et fall til 15 grader på grunn av et kraftig regnskyll.
På en ladeøkt ved en 225 kW-lader fra Recharge, ladet EQE 350 fra 22 til 76 prosent på 37 minutter med en utetemperatur på 19,5 grader.
TEKNISKE DATA
Mercedes EQE 350 4Matic SUV
Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 215/292
Dreiemoment, Nm: 765
Tilhengervekt, kg: 1800
Lengde/bredde/høyde, cm: 486/194/169
Akselavstand: cm: 303
Maks bakkeklaring, cm: 20,4
Egenvekt, kg: 2505
Bagasjerom, liter: 520/580-1675
Batterikapasitet, kWh netto: 89
Maks, hurtiglading, kW: 170
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr kW): 11/22
Maks rekkevidde, WLTP km: 549
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 17,8 - 21,5
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,6
Toppfart, km/t: 210
Pris fra, kr, fra: 895 624 kroner
Pris testbil, kr: 1 167 781
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn