Renault 5
Nå er prisene klare
Renault 5 kommer i to batterialternativer og nå er prisene klare.

I 1972 hadde Renault 5 verdenspremiere på bilutstillingen i Genève. Bilen var rimelig, og enkelt fortalt en slags moderne Renault 4 med fantastisk fjæringskomfort og en helt annen kjørefølelse enn trauste tyskere eller temperamentsfulle italienere. Renault 5 ble en suksess og ble produsert helt til 1985. Da var mer enn 5,5 biler solgt på fem kontinenter.
53 år etter debuten i Genève, er det klart for et nytt kapittel med Renault 5. Igjen handler det om en billig bil, men denne gangen helt elektrisk. Renault 5 E-Tech electric er det fulle navnet, og det retrofuturistiske designet er inspirerte av forgjengeren, særlig andre generasjon av Renault 5. Enkelte elementer er også inspirert av den forjettede Turbo-versjonen.

Elektriske Renault 5 er 392 centimeter og dermed rundt 40 centimeter lengre enn 1972-versjonen. Den kommer i to batteriutgaver, 40 eller 52 kWt, der den største batteripakken skal gi en rekkevidde inntil 400 kilometer, i henhold til målestandarden WLTP. Maks ladehastighet er 100 kW.

Motoren er tilgjengelig med tre effektgrader, der den sterkeste yter 150 hestekrefter og 245 Nm. Toppfarten er oppgitt til 150 km/t, mens 0-100-sprinten skal gjøres unna på åtte sekunder. En tilhengerkapasitet på 500 kilo er en sjeldenhet i denne klassen.
Dette er prisene: Oppgitt rekkevidde er i henhold til WLTP
Evolution 40 kWt - 311 km: 249 900 kroner
Techno 40 kWt - 308 km: 279 900 kroner
Techno 52 kWt - 411 km: 299 900 kroner
Iconic Five 52 kWt - 409 km: 319 900 kroner
Ekstrem Turbo-versjon
Ganske nylig ble det kjent at det også kommer en langt mer ekstrem versjon av elektriske R5, som spiller på arven fra den legendariske Turbo-modellen fra 1980. Den var involvert i rally, men det ble også produserte versjonen for vanlig bruk.

Skjønt, Turbo-modellen var alt annet enn vanlig. Der standard R5 hadde 34 hestekrefter kom Turbo-utgaven med formidable 160 hestekrefter og greide 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Svært hvasse tall i 1980.
Som inspirasjonskilden vil den elektriske varianten, som har modellnavn Renault 5 Turbo 3E, bli temmelig ekstrem. Den kommer med karbonstruktur, bakhjulsdrift, 500 hestekrefter, og skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Den skal produseres i et begrenset antall, trolig kun 1980 eksemplarer, og blir etter alt å dømme svært ettertraktet. Renault Norge har allerede mottatt seriøse henvendelser fra bilentusiaster som ønsker å sikre seg bilen som vil koste over én million kroner i Norge. Den går i produksjon neste år.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn