Renault 4 og 5 på eCarExpo
Originalen er verdens fjerde mest solgte bil. Nå kommer den elektriske retro-versjonen
Nå kan du få en sniktitt på elektriske Renault 4 og 5 i Norge.

Renault har fått mye blest og positiv omtale for Renault 5 E-Tech electric, som er inspirert av ikoniske Renault 5 som hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i 1972. Den elektriske nykommeren er blant annet kåret til Årets bil 2025.
Elektriske R5 er 392 centimeter lang og dermed rundt 40 centimeter lengre enn 1972-versjonen. Den kommer i to batteriutgaver, 40 eller 52 kWt, der den største batteripakken skal gi en rekkevidde inntil 400 kilometer, i henhold til målestandarden WLTP.

Maks ladehastighet er 100 kW. Motoren er tilgjengelig med tre effektuttak, der den sterkeste yter 150 hestekrefter og 245 Nm. Toppfarten er oppgitt til 150 km/t, mens 0-100-sprinten skal gjøres unna på åtte sekunder. En tilhengerkapasitet på 500 kilo er en sjeldenhet i denne klassen.
Les også: 52 år etter debuten i Genève, er det klart for et nytt kapittel med Renault 5

Ekstrem Turbo-versjon
Ganske nylig ble det kjent at det også kommer en langt mer ekstrem versjon av elektriske R5, som spiller på arven fra den legendariske Turbo-modellen fra 1980. Den var involvert i rally, men det ble også produserte versjonen for vanlig bruk.

Skjønt, Turbo-modellen var alt annet enn vanlig. Der standard R5 hadde 34 hestekrefter kom Turbo-utgaven med formidable 160 hestekrefter og greide 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Svært hvasse tall i 1980. Som inspirasjonskilden vil den elektriske varianten, som har modellnavn Renault 5 Turbo 3E, bli temmelig ekstrem.
Den kommer med karbonstruktur, bakhjulsdrift, 500 hestekrefter, og skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Den skal produseres i et begrenset antall, trolig kun 1980 eksemplarer, og blir etter alt å dømme svært ettertraktet. Renault Norge har allerede mottatt seriøse henvendelser fra bilentusiaster som ønsker å sikre seg bilen som vil koste over én million kroner i Norge. Den går i produksjon neste år.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech mot Peugeot E-3008: Filer vekk rekkeviddeangsten
Renault 4 og 5 til Norge
I god tid før den tid kommer standard R5. Den kommer snart til Norge, men allerede denne helgen kan du ta en sniktitt på bilen. Den skal vises frem på eCarExpo som går av stabelen 7.-9. februar i Nova Spektrum på Lillestrøm.


Dit kommer også elektriske Renault 4, inspirert av Renaults kanskje mest ikoniske modell gjennom tidene, 4L, som ble produsert fra 1961. Den ble introdusert i Norge i 1962 og kostet da 11 800 kroner i standardversjon.

Renault 4 ble produsert i 29 land, og da det siste samlebåndet ble stanset i 1992 var 8 135 424 biler produsert, som gjør modellen til den fjerde mest produserte bilen i historien, ifølge Renault

Nåtidens Renault 4 får som Renault 5 forhjulstrekk og kommer med samme motorisering. 4-modellen er imidlertid bitte litt større med en lengde på 414 centimeter.
Bagasjerommet har et volum på 420 liter og bilen kan trekke henger på 750 kilo. Renault 4 vil ha 18 centimeters bakkeklaring og kan leveres med kanvassoltak, akkurat som originalen. Renault åpner for bestilling senere i år.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr