Test: Renault Scenic E-Tech
Deilig normal og med solide elbilkvaliteter
Våre målinger viser at Renault Scenic E-Tech har en rekkevidde som ikke bare er god på papiret.
Renault Scenic har siden 1996 vært kjent som en praktisk flerbruksbil, som mellom 2000 og 2003 også kunne fås i SUV-varianten RX4 med digre beskyttelseslister og firehjulstrekk. Nå er Scenic i stedet blitt en helt elektrisk crossover på størrelse med Toyota Corolla Cross, og er et velkomment bidrag til elbilparken.
Sakte, men sikkert er utvalget av elbiler i ferd med å normalisere seg, og ligner stadig mer på det vi var vant til fra da biler med forbrenningsmotor fortsatt dominerte.
Satt på spissen er det svært gode nyheter for de av oss som er på jakt etter en bilmodell som ikke er en SUV. Den biltypen nemlig har dominert utvalget, og dermed salgsstatistikkene, men i 2024 har trenden snudd.
Les også: Etter 28 år som flerbruksbil med bensin og dieselmotorer, har Renault Scenic skiftet ham fullstendig
Gode eksempler: Stasjonsvognen gjør sin retur – i kompaktversjon med Opel Astra, den klassiske familieutgaven med VW ID. 7, mens BMW i5 Touring tar seg av premiumkundene. De på jakt etter en rommelig flerbruksbil har fått VW ID. Buzz i normal-, lang- og 4WD-utgave.
Les også: VW ID.7 GTX prøvekjørt: Til denne prisen fremstår bilen som svært attraktiv
Renault Scenic E-Tech tar seg av en annen, underrepresentert del i elbilmarkedet: Den fornuftige, rommelig crossovervarianten. Ikke helt stasjonsvogn, ikke helt SUV, men med en kombinasjon av egenskaper for de som vil ha god plass, fin oversikt og mulighet til å sette seg inn, men ikke ned i bilen. Her har de franske merkene eksellert i mange år.
Renault Scenic E-Tech har elbilegenskaper mange nordmenn har ventet på: Lang rekkevidde til relativt lav pris. Prisene starter på drøyt 360 000 kroner med 170 hk og batteri på 60 kW, mens toppmodellen med 218 hk og 87 kW batteri koster i overkant av 470 000.
Vi liker forhjulsdrift
En annen velkjent sak på Renault-en er drivlinje og effekt. Her snakker vi tradisjonell forhjulsdrift, og med en effekt vi kan relatere til spreke forbrenningsutgaver.
Det er selvsagt fint med masse krefter, slik flere normale elbiler har, men ikke hvis de kjennes overmotorisert. Når de dynamiske egenskapene ikke følger med på effektgaloppen, er det nemlig ikke like morsomt – eller trygt – å fyre av 300–500 hk i en sedat familiebil.
Så drøyt 200 hk og forhjulsdrift er en idiotsikker oppskrift. Her går det stort sett på skinner rundt svingene, og selv uvøren gassbruk fører ikke til noe drama på førerplass. Dessuten er den forhjulsdrevne kjørekarakteristikken noe mange vil kjenne seg igjen i, spesielt på vinterføre.
I våre målinger bruker Renault-en 8,2 sekunder fra null til hundre. Det finnes mange elbiler som er langt raskere enn dette, men franskmannen har solide ressurser når det kommer til forbikjøring, eventuelt fartsjusteringer med last i bilen.
Les også: Peugeot E-3008 prøvekjørt: Særlig interiøret gjør et solid inntrykk
Komfort midt på treet
Understellsoppsettet er på den stramme siden. Det sørger for god kontroll og kjapp reaksjon på rattet, men også at ruglete og dårlig asfalt merkes godt som korte, harde bevegelser. Det gjelder særlig i by og tettbygd strøk. Scenic setter seg bedre på understellet og blir noe smidigere på lande- og motorvei, men er langt unna den gamle, franske flygende teppe-følelsen.
Vi er dessverre blitt vant til at rimelige elbiler har et ganske merkbart støynivå, særlig når de får knudrete norsk motorveiasfalt under hjulene. Nå skal vi på ingen måte hevde at testbilen glir lydløst av gårde på E6, men Scenic befinner seg i det minste i det lavere sjiktet blant biler det er naturlig å sammenligne med. I praksis betyr det at du kan dra på langtur, uten å ha følelsen å komme ut av tørketrommelen noen timer senere.
Den observante leser vil allerede har bitt seg merke i at Renault opererer med batterikapasitet det smaker langturer og farvel til rekkeviddeangst av.
Det viser seg å stemme svært bra i praksis. Vi kjørte bilen rundt 600 km under varierte forhold, i typisk norsk ettersommervær med temperaturer på 15–20 grader. Forbruker lander på 1,6 kWh per mil, relativt pent, men ikke helt klasseledende.
Les også: Peugeot E-5008 prøvekjørt: Her får du syvseter under 500 000 kroner
En ny rekkeviddemester
Likevel betyr det rekkevidde i vår test hele 545 km for Renault. Det betyr at de fleste kan kjøre normale langturer uten hurtigladestopp, og selv når du skal på ordentlig ekspedisjon er rekkevidden god.
Vi regner med at de fleste kjører opp inntil 70 prosent batterikapasitet mellom ladestoppene (80 til 10 prosent). Da vil du komme rundt 380 km med Renault. Med slike tall vil kroppslige behov som regel melde seg før bilen går tom for strøm.
Langtureffektivitet handler også om hurtiglading. I praksis betyr jevnt høy ladefart mer enn en kort toppeffekt, og i dette tilfellet topper Renault på rundt 130 kW ladefart i vår test, men har god ladekurve. Ved 70 prosent batterikapasitet lader den fortsatt med 86 kW.
Les også: Citroën ë-C3 prøvekjørt: Norges billigste elbil er ingen simpel opplevelse
Gode familiebildimensjoner
Så noen ord om interiørkvaliteten og plass. Scenic er 11,5 centimeter kortere enn ID.4. Likevel er bagasjeromsvolumet i liter det samme, 545 liter.
Bagasjerommet i Scenic er riktignok ganske kort og dypt med mulighet for dobbelt gulv. Ulempen er en høy lasteterskel. Baksetene har smart 40:20:40-fordeling og kan felles ned. Du oppnår imidlertid ikke et helt flatt gulv. Scenic kan utstyres med hengerfeste og kan trekke henger på opptil 1100 kilo med 87 kWt-batteriet.
Scenic har gode familiebildimensjoner og sittehøyden og beinplassen i baksetet er meget god. Det er minimum 28 centimeter mellom enden på sitteputen bak og førersetets rygg, og 88 centimeter fra puten og opp til soltaket.
I tillegg er baksetet utstyrt med et meget fikst midtarmlene med koppholdere og fester for mobiltelefon eller annen skjerm av typen iPad. Et lite oppbevaringsrom og to USB-C ladeporter har armlenet også. Scenic kommer standard med panoramaglasstaket som kalles Solarbay. Taket benytter en teknologi (AmpliSky) som gjør at glasset kan mørknes og lysnes med en digital gardin. Ifølge selskapet selv er Renault den første bilprodusenten på massemarkedet som tilbyr dette.
I dag er det ikke lenger nok med et par instrumenter i dashbordet og noen hendler og knapper i midtkonsollen, for på skjermbetjeningen skal storfolk kjennes. Det gir også produsentene stort rom for tolkning. Renault har en todelt løsning med betjeningsskjerm i høydeformat. Heldigvis har Renault beholdt et fornuftig utvalg av knapper og hendler til viktige betjeningselementer.
Vi Menn Bil mener:
Renault Scenic E-Tech er et svært velkomment bidrag til utvalget av normale, velfungerende bilmodeller, der eldriften ikke kjennes ut som en klamp om foten. Noe blant annet solid rekkevidde sørger for. Legg til gode bilegenskaper, bra utstyrspakker og et relativt hyggelig prisbilde, og det er grunn til å gi Renault tommel opp for den jobben de har gjort med Renault Scenic E-Tech.
Testdata
Renault Scenic E-Tech 220 LR
0–100 km/t, sek: 8,2
60–100 km/t: 3,6
80–120 km/t: 4,7
Støy 50 km/t, dBA: 62,0
Støy 80 km/t, dBA: 66,0
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, kWh/mil: 1,6
Rekkevidde i test, km: 545
Misvisning 50 km/t: 48
Misvisning 100 km/t: 98
TEKNISKE DATA
Tekniske data
Renault Scenic E-Tech 220 LR
Motor: EL
Effekt, kW/hk: 160/218
Dreiemoment, Nm: 300
Egenvekt, m/fører, kg: 1933
Tilhengervekt, kg: 1100
Lengde/bredde/høyde, cm: 447/186/159
Akselavstand, cm: 279
Bakkeklaring, cm: 14,5
Bagasjerom, liter: 545–1670
Standard dekkdimensjon: 235/50-20
Batterikapasitet, kWh: 87
Rekkevidde, WLTP km: 610
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,71
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 432 000
Pris testbil fra, kr: 472 000
Fact: Click to add text
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn