Prisen klar på Alfa Romeos første elbil

Nå er prisene klare

Denne elbilen seiler opp som en barsk outsider i markedet. Nå er prisen klar for den hvasseste versjonen av Alfa Romeos første elbil.

<b>280 HESTEKREFTER:</b> Foreløpig er det bare Veloce-versjonen av Alfa Romeo Junior som kommer til Norge
280 HESTEKREFTER: Foreløpig er det bare Veloce-versjonen av Alfa Romeo Junior som kommer til Norge Foto: LUCA DANILO ORSI
Først publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo er har siden 2021 vært del av det gigantiske Stellantis-­konglomeratet. Det skjedde da PSA Group og Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ble slått sammen i 2021. Stellantis-tilhørigheten innebærer at Alfas første elektriske bil er bygget på samme base som flere av de andre elbilene fra merkene som sorterer under samme moderselskap.

Det dreier seg om modeller som Peugeot E-2008, Jeep Avenger, Fiat e600, Opel Mokka-e og Citroën ë-C4. Men 420 centimeter lange Alfa Romeo Junior skal likevel ha distinkte egenskaper, noe designet på toppmodellen Junior Veloce tyder på.

Les også: Test: Fiat 600e: Elektrisk SUV-modell med glimt i øyet. Men hva med navnet?

Hissig utformet

Alfa Romeo Centro Stile har designet bilen, og Alfa oppgir at de har hatt som mål å styre unna et kaldt og rasjonelt design, og heller skape liv, spenning og noe som fanger oppmerksomheten ved første øyekast. Bildene bærer bud om at de har lykkes.

<b>PRISEN KLARE:</b> Alfa Romeo Junior Veloce med 280 hestekrefter koster fra 418 900 kroner. Bilen er på plass i Norge i april..
PRISEN KLARE: Alfa Romeo Junior Veloce med 280 hestekrefter koster fra 418 900 kroner. Bilen er på plass i Norge i april.. Foto: LUCA DANILO ORSI

Designerne har også sørget for at Alfa Romeos rike arv speiles både utvendig og innvendig. Den klassiske V-grillen er på plass i en hissig utformet front. Innvendig er det 26 centimeter brede instrumentpanelet omgitt at det klassiske, runde teleskop-designet (cannocchiale). Ventilene til klimaanlegget er formet som en Quadrifoglio (firkløver). Quadrifoglio er merket som brukes på Alfa Romeos mest sportslige modeller. Junior kan også leveres med Sabelt sportsseter i Alcantara som skal gi optimal komfort ved aktiv kjøring.

<b>IKONISK FORM:</b> Instrumenter med Cannocchiale-design. Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver).
IKONISK FORM: Instrumenter med Cannocchiale-design. Ventilene til klimaanlegget er formet som en quadrifoglio (firkløver). Foto: LUCA DANILO ORSI

Multimedia og andre funksjoner betjenes med en 26 centi­meter bred berøringsskjerm som er lett vinklet mot fører. Den er utviklet for å fungere med widgeter og grafiske komponenter som gir enkel tilgang til alle funksjoner. Skjermen kan tilpasses den enkeltes ønsker via dra- og slipp-­funksjonalitet. Under skjermen finnes en rad med knapper for betjening av klimafunksjoner.

Les også: Test: Jeep Avenger: Utrolig at den skiller seg så kraftig ut

Foreløpig bare toppmodellen

Junior kommer i to versjoner, enten med 156 eller 280 hestekrefter. Foreløpig er det kun Veloce-versjonen med 280 hester som kommer til Norge. Den er satt opp mer sportslig enn standardversjonen med blant annet mer direkte styring, bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftigere bremser og 20-tommers felger.

<b> SPORTSPAKKE:</b> Bestilles bilen med sportspakke får du med noen heftige Sabelt sportsseter. 
 SPORTSPAKKE: Bestilles bilen med sportspakke får du med noen heftige Sabelt sportsseter.  Foto: LUCA DANILO ORSI

Den er også senket 25 millimeter sammenlignet med standardversjonen. I tillegg har den en mekanisk låsbar limited slip-differensial som skal besørge maksimalt grep under akselerasjon og sving­kjøring. Sprinten skal Veloce-­utgaven greie på på 5,9 sekunder. Batteriet er på 54 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 334 kilometer. Maks hurtigladeeffekt er 100 kW.

<b>BRA PLASS:</b> Bagasjerommet har et volum på 400 liter. 
BRA PLASS: Bagasjerommet har et volum på 400 liter.  Foto: LUCA DANILO ORSI

Les også: Test Honda e: Ny1 og Peugeot e-2008: Begge er rimelige, men der slutter likhetene

Navnrabalder

Alfa Romeo Junior skulle egentlig hete Milano etter byen der merket ble grunnlagt i 1910. Men da det ble klart at Milano skal produseres i Polen, ble det bråk. Modellen er den første Alfa-en som helt og holdent skal produseres utenfor Italias grenser. Det satte følelsene i sving helt inn i Miloni-­regjeringen.

Les også: Merkets første elbil skulle hete Milano. Det ble bråk

– En bil kalt Milano kan ikke produseres i Polen. Det er forbudt ved italiensk lov, uttalte utviklingsminister Adolfo Urso, like etter at Milano var avduket. Urso siktet til en lov fra 2003 som har til hensikt å forby produkter med italienskklingende navn som ikke er produsert i Italia.

<b>SAMME SOM GIULIA:</b> Junior er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Det lover godt. 
SAMME SOM GIULIA: Junior er utviklet av den samme avdelingen som utviklet Giulia GTA. Det lover godt.  Foto: Produsenten

– Loven fastsetter at du ikke kan gi indikasjoner som villeder forbrukerne. Så en bil kalt Milano må produseres i Italia, sa Urso.

Les også: Test: Alfa Romeo Stelvio QV og BMW M3 Touring Competition- Familiebilene byr på uhemmet kjøreglede

Til tross for at Alfa mente at navnet oppfylte alle juridiske krav, bestemte de seg raskt for å endre navnet for å få saken ut av verden. Bilen fikk i stedet navnet Junior, inspirert av GT 1300 Junior som ble lansert i 1966.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Alfa Romeo Junior Veloce vil koste fra 418 900 kroner, og de første bilene er ventet til Norge i april.

- Vi ser frem til å tilby en rålekker elbil med en rekke sportslige detaljer og 280 hestekrefter til en god pris i Norge. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede, sier Harald Svindseth, direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen.