Alfa Romeo 156 fyller 25 år

Kjærlighet ved første blikk

Da Alfa Romeo 156 debuterte i 1997 fikk den umiddelbar klassikerstatus. Og reddet et legendarisk bilmerke. 

Pluss ikon
<b>ITALIENSK PÅ SITT BESTE:</b> Alfa Romeo 156 hadde alt du kunne ønske deg av en italiensk bil; spenstige motorer, lekkert utseende og overbevisende veiegenskaper. 
ITALIENSK PÅ SITT BESTE: Alfa Romeo 156 hadde alt du kunne ønske deg av en italiensk bil; spenstige motorer, lekkert utseende og overbevisende veiegenskaper.  Foto: Produsent
Sist oppdatert

På 1990-tallet var få av de typiske familie- og mellomklassebilene egnet til å skape særlig entusiasme. Noen form for designmessig eller teknisk finesse kunne du stort sett glemme, og i fall noe slik fantes, var det i mer sportslige og dyrere modeller.

Ingen spor av comeback

Men noe var på gang, og det hele startet med Mazda MX-5 i 1989. Den, og flere av de nyklassiske roadstermodellene som fulgte, satte mot i bilprodusentene og -designerne. Stadig flere turte å utfordre den konforme, trygge stilen som hadde fulgt bilindustrien siden 80-tallet.

<b>KLASSISK DASHBORD:</b> Ingen bil­entusiaster savner gigant­iske betjenings­skjermer i møte med slike tradisjonelle sportsbil­-<br/>­instrumenter. 
KLASSISK DASHBORD: Ingen bil­entusiaster savner gigant­iske betjenings­skjermer i møte med slike tradisjonelle sportsbil­-
­instrumenter. 
Foto: Terje Bjørnsen

Flere produsenter tok med seg designtrekk fra egen historie og laget moderne tolkninger av disse, etter hvert også i mer normale modellvarianter.

Det var overraskende at Alfa Romeo skulle sette standarden. Ikke fordi merket manglet historie – noen av de fineste og mest ettertraktede klassikerne fra 50- og 60-tallet bar V-grillen og de historiske Milano-symbolene i det runde Alfa-merket.

<b>DETALJER:</b> Dørhåndtakene var et av de flotte design­elementene i 156. 
DETALJER: Dørhåndtakene var et av de flotte design­elementene i 156.  Foto: Terje Bjørnsen

Men en velkjent, giftig miks av utfordringer som begynte på 70-tallet – med arbeidskonflikter, svak ledelse og kvalitetsproblemer, gjorde at Fiat i 1986 kjøpte et Alfa Romeo i knestående.

De første årene bar ikke preg av noe stort comeback for Alfa, heller tvert om. Men da de nye GTV- og Spider-­modellene dukket opp på midten av 90-tallet, ante bilentusiastene at noe var i emning.

<b>NESTEN-SUV:</b> 156 Crosswagon hadde solid bakkeklaring og bra 4WD-system. 
NESTEN-SUV: 156 Crosswagon hadde solid bakkeklaring og bra 4WD-system.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ELEGANT:</b> Lekkert skinninteriør var et av høydepunktene i en velutstyrt Alfa Romeo 156.
ELEGANT: Lekkert skinninteriør var et av høydepunktene i en velutstyrt Alfa Romeo 156. Foto: Terje Bjørnsen

Ja takk, begge deler

«Stum av beundring» var tittelen på Vi Menns første prøvekjøring av 156-modellen. Helt bevisst sendte vi vår mest erfarne motorjournalist, Jørgen Seemann Berg, til lanseringen i Portugal i 1997. Med fartstid fra 60-tallet og en forkjærlighet for britiske og italienske sportsbiler, var Jørgen den som var best egnet til å finne ut om den nye 156 var ekte vare, eller bare en lekker posør.

Den viste seg å være begge deler. Siste gang Jørgen hadde fått full tenning på en Alfa Romeo var under lanseringen av Alfetta 1,8 i 1972, men nå var det kjærlighet ved første blikk: «Jeg har lenge vært skeptisk til retro-look i nye biler. Det blir ofte noe patetisk møl av det.

Men Alfa 156 er totalt fri for slikt, og er noe av det mest tidsriktig elegante som er kommet på lenge.» For retrodetaljene i 156 var subtile, men velplasserte hint fra merkets storhetsdager.

<b>RESPEKT:</b> Designlegenden Giugiaro gjorde bare forsiktige grep da 156 fikk facelift i 2003. 
RESPEKT: Designlegenden Giugiaro gjorde bare forsiktige grep da 156 fikk facelift i 2003.  Foto: Terje Bjørnsen

For også innvendig fulgte Alfa-designerne opp med sitt aller ypperste: «Hvite rundinstrumenter tilberedt akkurat som i 2000 Berlina fra 1970. Med en eleganse som gjør at det ikke velter ut i dårlig smak.

Og girspaken plassert litt frem og vinklet bakover. Helt 60-tall, med andre ord, selv om det den gang var nødvendig grunnet girkassens plassering».

<b>SISTE UTGAVE:</b> Alfas nydelige V6-motor var toppmotorisering i 156-modellene. Her en 3,2-liter fra GT-modellen. 
SISTE UTGAVE: Alfas nydelige V6-motor var toppmotorisering i 156-modellene. Her en 3,2-liter fra GT-modellen.  Foto: Terje Bjørnsen

Finslepen tekniker

De viktigste motorene

Motorbetegnelse:  1,6 TS  1,8 TS  2,0 TS  2,0 JTS  2,5 V6  3,2 GTA  1,9 JTD

Volum, cm³:  1598  1747  1970  1970  2492  3179  1910

Effekt, hk ved o/min:  120/6300  144/6500  155/6400  165/6400  190/6300  250/6200  150/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min:  144/4500  169/3500  187/3500  206/3250  222/5000  300/4800  305/2000

0–100 km/t, sek:  10,5  9,3  8,6  8,2  7,3  6,3  9,3

Toppfart, km/t:  200  210  216  220  230  250  209

Heldigvis levde understell og motor opp til designet. Alfa Romeo var kjent for sine fenomenale sportssedaner, ofte i skarp konkurranse med tilsvarende modeller fra BMW-rivalen i München. Og i den kampen sto motoregenskapene sentralt. 156-modellen kom med firesylindrede «Twin Spark»-motorer på 1,6 l/120 hk, 1,8 l/144 hk og 2,0 l/155 hk. To tennplugger og fire ventiler per sylinder, selvsagt med doble overliggende kamaksler og sterkt behov for høye turtall om det skulle gå unna.

<b>SKJØNNHET:</b> Bertone gjorde Alfa Romeo GT til en fryd for øyet. 
SKJØNNHET: Bertone gjorde Alfa Romeo GT til en fryd for øyet.  Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg var også den legendariske 2,5-liters V6-modellen med 190 hk tilgjengelig, men takket være norske avgifter satset importøren i hovedsak på de firesylindrede modellene. Diesel­motorer sto også på programmet, og 156 var den første bilen med common-rail innsprøytning.

På dette tidspunktet var vi ennå ikke kommet til Norges store diesel­epoke, og det var først noen år ut på 2000-tallet at disse fikk betydning her hjemme.

Mot slutten av 90-tallet begynte avanserte hjuloppheng så smått begynt å gjøre seg gjeldende i normale biler.

<b>SPORTY:</b> I 2000 kom Sportwagon, mer en femdørs coupé enn ren familiefrakter. Men lekrere stasjonsvogn fikk du ikke. 
SPORTY: I 2000 kom Sportwagon, mer en femdørs coupé enn ren familiefrakter. Men lekrere stasjonsvogn fikk du ikke.  Foto: Terje Bjørnsen

Alfa Romeo tok ut det aller beste fra italiensk ingeniørkunst, noe en begeistret Vi Menn-journalist kunne konstatere: «En særdeles kjapp og presis styring med bare litt over to omdreininger fra side til side. Fjæringsbevegelser så vel avstemt både til komfort og stabilitet på veien at jeg bare måtte le av fryd og livsglede.»

Doble A-armer foran og asymmetriske bærearmer bak ble fulgt opp av en intrikat understellsgeometri. Alfa satte igjen standarden blant sportslige biler med en sjelden finesse i veiegenskapene.

Et langvarig forhold

Komfort: Like herlige å sitte i som de ser ut.
Komfort: Like herlige å sitte i som de ser ut. Foto: Terje Bjørnsen

En brå og intens forelskelse er ikke nødvendigvis det beste utgangspunktet for et godt og varig forhold. Men mellom Vi Menns bilredaksjon og Alfa Romeo 156 utviklet det seg nettopp slik. For i motsetning til mange andre italienske biler, holdt inntrykket seg i møtet med ugjestmildt, kaldt klima – et område der lidenskapen til latinske skapninger hadde fått seg en solid knekk tidligere.

Vi kjørte en 156 Twin Spark 1,8 på 15 000 kilometers langtest i Norge og Europa. Uten at det gjorde noe annet enn å forsterke inntrykket av en velkonstruert og kvalitetsmessig god bil. Sistnevnte et særdeles viktig poeng i Alfa-­sammenheng.

I motsetning til tidligere Alfa-modeller ble 156 en høyst relevant outsider – særlig til Audi A4 og BMW 3-serie – men også for dem som ville ha et spenstig alternativ til en mer ordinær familietransport. I årene som fulgte fant du nesten alltid 156 på pallen i Vi Menns mange sammenligningstester, enten det var mot tyske premiumrivaler, eller i kamp med 20 vanlige familiebiler.

Testet: Alfa Romeo 156 Twin Spark 1,8
Testet: Alfa Romeo 156 Twin Spark 1,8 Foto: Terje Bjørnsen

Ved lanseringen i 1997 uttalte daværende Fiat-sjef Paolo Cantarella at det aldri ville bli noen annen 156-variant enn denne ene. Men 156 ble en større suksess enn selv stor-sjefen hadde forutsett, og i mai 2000 kom beviset på at «aldri» er et ord man skal bruke med varsomhet.

Sportwagon-versjonen av 156 fulgte opp originalkonseptet på en utmerket måte. Her var det ikke firkantet hekkparti med mål om maksimal lasteplass. I stedet ble Sportwagon nærmest en femdørs coupé, en italiensk tolkning av Shooting Brake-konseptet.

Tidlig ute

Da Crosswagon-versjonen dukket opp i 2003 var konseptet med ekstra bakkeklaring i en stasjonsvogn med 4WD en sjelden kombinasjon. Vi hadde Audi Allroad og Volvo Cross Country, men det var større biler, og Audi A4 Allroad kom først i 2009. 156 Crosswagon var utstyrt med 1,9-liters dieselmotor på 150 hk og et dreiemoment på 305 Nm. Det ga 0–100 km/t på 10,5 sekunder og toppfart på 192 km/t. 4WD-­systemet var avansert, med fordeling på 48/52% foran og bak, og mulighet til å regulere fra 60/40 til 30/70.

Gjør fortsatt inntrykk

Walter de Silva var ansvarlig for originaldesignet, men da det var tid for facelift i 2003, hadde han forlatt Alfa til fordel for VW-­gruppen.

Men hvordan oppgraderer man en designlegende som 156? Vel, for Alfas del ved å benytte seg av en annen design­legende: Oppdraget gikk til Giorgetto Giugiaro, som etter resultatet å dømme konsentrerte seg om å ikke ødelegge noe som allerede var perfekt.

<b>GJENNOM­FØRT:</b> Selv under panseret sørget Alfa Romeo for estetikken. 
GJENNOM­FØRT: Selv under panseret sørget Alfa Romeo for estetikken.  Foto: Terje Bjørnsen

Selv om klokken tikket for 156-modellen, var det fortsatt tid til noen sprell mot slutten av karrieren. Den sportslige GTA kom i 2002, og var en av de siste med ekte Alfa V6-motor og 60-graders sylindervinkel. 3,2 liter og 250 hester ga velklingende motorlyd i alle sammenhenger. I 2003 dukket den elegante coupeen Alfa Romeo GT opp, og selv om den ikke bar 156-navnet, var mye av teknikken hentet derfra. Som et siste farvel kom Crosswagon, en litt høyere «Allroad» med 4WD og dieselmotor på 150 hk. Den ble produsert fra 2004 til 2007, mens 156 og 156 Sportwagon tok farvel i 2005.

Gammel kjærlighet

For de store bilprodusentene er selvsagt ikke 700 000 biler noe tall å bry seg om. Men for Alfa Romeo utgjorde 156-modellen i flere år mer enn 50 prosent av det totale bilsalget. Det bidro sterkt til at denne perioden var den mest suksessfulle for merket i moderne tid.

Det er ikke alle bilprodusenter forunt å produsere noe så tidløst vakkert og elegant som Alfa Romeo 156 – med egenskaper som på mange områder står seg godt 25 år senere. Og når man ser et velholdt 156-eksemplar er det ingen tvil om at det ligger en solid porsjon sannhet i uttrykket «gammel kjærlighet ruster ikke». Verken på den ene eller andre måten.

Den vakreste

Det står ikke 156 noe sted i modellbetegnelsen på Alfa Romeo GT. Men den stilfulle coupémodellen er i stor grad en 156, svøpt i et utrolig vakkert karosseri. Denne gangen signert Bertone, en annen av de store italienske bildesignerne. I produksjon fra 2003 til 2010 kom GT stort sett med de samme motorene; 1,8- og 2,0-liters bensin og 1,9-liters diesel. Det store trekkplasteret var imidlertid 3,2-liters V6-motoren fra 156 GTA. Vi Menn kjørte en slik GT på roadtrip i Italia vinteren 2004. Trekkraften, turtallsviljen og ikke minst lyden står fortsatt spikret i hukommelsen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 34 2022

Denne saken ble første gang publisert 04/05 2023, og sist oppdatert 12/04 2024.

Les også