Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology

Elektriske G-klasse kan snu på femøringen som en stridsvogn

Den helt elektriske versjonen av Mercedes G-klasse kommer med fire elmotorer, men skal ikke hete EQG. Nå er prisene klare.

OFFROAD-IKON: Ifølge Mercedes-Benz Norges produktspesialist, Sander Aksel Guttormsen, så har elektriske G-klasse enda bedre offroad-egenskaper enn de konvensjonelle utgavene.
OFFROAD-IKON: Ifølge Mercedes-Benz Norges produktspesialist, Sander Aksel Guttormsen, så har elektriske G-klasse enda bedre offroad-egenskaper enn de konvensjonelle utgavene. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Tidligere i år avduket Mercedes elektriske G-klasse som ikke skal hete EQG, men det mer lettvinte Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology. Introduksjonen av elektriske G-klasse innebærer samtidig at Mercedes tar farvel med modellbetegnelsen EQ.

Nylig fikk vi tatt en nærmere kikk på en utgave av bilen som er hentet eksklusivt til Norge. Den elektriske versjonen er nærmest prikk lik utgaven med forbrenningsmotor. Én forskjell er den lukkede grillen samt at panseret er løftet noen centimeter for å bedre aerodynamikken. Den elektriske versjonen er også blitt utformete med mer avrundede a-stolper og en liten spoiler på taket som skal redusere turbulensen i høye hastigheter. Det skal ha fungert så bra at G-klasse-ingeniørene valgte å overføre disse subtile designendringen til de fossile utgavene.

473 kilometer rekkevidde

Den elektriske versjonen av den ikoniske bilmodellen som hadde verdenspremiere for første gang i 1979 kommer med et 116 kWt-batteri som skal holde til en rekkevidde rundt 473 kilometer, i henhold til målestandarden WLTP. Det er trolig ikke så veldig mye dårligere enn rekkevidden til G63 som har 100 liters tank, men som gjerne sluker over to liter på mila.

KASSE FOR LADEKABEL: I stedet for reservehjul på bakluken, så kan elektriske G-klasse leveres med en låsbar boks for ladekbalene.
KASSE FOR LADEKABEL: I stedet for reservehjul på bakluken, så kan elektriske G-klasse leveres med en låsbar boks for ladekbalene. Foto: Martin Jansen

Som versjonene med bensin- og dieselmotor har G 580 uavhengig demping foran og stiv bakaksel. Batteriet er organisert i to etasjer mellom rammekonstruksjonen. Fossile G-klasse har tverrgående stag som stiver opp bilen, men i den elektriske versjonen er det batteriene som fungerer som avstivere. Faktisk skal den elektriske utgaven være stivere enn bensin- og dieselversjonene. Batteriene er beskyttet på undersiden av en innkapsling av karbonkompositt.

<b>RÅSTERK:</b> Fire elmotorer produserer 588 hestekrefter og 1164 Nm
RÅSTERK: Fire elmotorer produserer 588 hestekrefter og 1164 Nm Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Tung og tørst

Den over tre tonn tunge bilen kommer med hele fire elmotorer som er plassert nær hvert sitt hjul og integrert i rammekonstruksjonen. Til sammen produserer elmotorene de 432 kW, 588 hestekrefter, og et dreiemoment på 1164 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t skal G 580 greie på 4,7 sekunder mens toppfarten er 180 km/t. Forbruket er oppgitt til å ligge mellom ganske tørste 2,7 og 3,0 kWt per mil.

<b>COCKPIT:</b> Førerplass som i modellene med forbrenningsmotor. 
COCKPIT: Førerplass som i modellene med forbrenningsmotor.  Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Partytriks

De fire elmotorene, som hver leverer 108 kW, åpner for den ganske spektakulære G-Turn-funksjonen der hjulene på hver side ruller i motsatt retning av hverandre slik at G-klasse kan snu på femøringen som en stridsvogn. Hver elmotor er utstyrt med en mekanisk girkasse for lavserie på hvert hjul.

Den har ikke differensialsperrer, men torque vectoring som er elektronisk styrt momentfordeling der systemet kontinuerlig styrer hvor mye krefter som blir sendt til hvert hjul. Det innebærer for eksempel at de innerste hjulene i en sving kan bremses, mens ytterhjulene tilføres mer kraft, noe som gir svært god manøvreringsevne.

G-FUNKSJONER: I en G-klasse med forbrenningsmotor vil de tre knappene (under offroad cockpit) normalt være for de tre differensialsperrene. Den elektriske versjonen har ikke differensialsperrer, men elektronisk styrt momentfordeling. De tre knappene er i stedet for lavserie samt funksjonene G-turn og G-steering.
G-FUNKSJONER: I en G-klasse med forbrenningsmotor vil de tre knappene (under offroad cockpit) normalt være for de tre differensialsperrene. Den elektriske versjonen har ikke differensialsperrer, men elektronisk styrt momentfordeling. De tre knappene er i stedet for lavserie samt funksjonene G-turn og G-steering. Foto: Martin Jansen

Torque vectoring åpner også for ytterligere en funksjon som har fått navnet G-Steering. Med denne funksjonen kan snusirkelen reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås ved å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.

Ifølge Mercedes-Benz Norges produktspesialist, Sander Aksel Guttormsen, så har den elektriske versjonen enda bedre offroad-egenskaper enn fossilutgavene. Den har blant annet litt høyere bakkeklaring og en cruisekontroll for offroad-kjøring som fossilbilene ikke har. Det eneste som på papiret er dårligere er break over-vinkelen, som skyldes den lange undersiden på batteribeskyttelsen.

<b>KLARING:</b> Bakkeklaring på minimum 25 centimeter. 
KLARING: Bakkeklaring på minimum 25 centimeter.  Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Bakkeklaringen er på minimum 25 centimeter og vadedybden er på solide 85 centimeter. Den kommer med et utvalg kunstig genererte lyder der G-Roar imiterer lyden til de kraftfulle V8-motorene i G-klasse-serien.

I Tyskland er Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology priset til 142 621 50 euro, mens Edition One starter på 192 524 15 euro.

I Norge er startprisen 1 733 000 kroner, mens Edition One koster fra 2 336 000 kroner. De første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024.

Edition One produseres i en begrenset periode og skiller seg ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.

Utvendig er bilen også utstyrt med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20-tommers AMG-felger, soltak og Keyless-Go. Innvendig vil du finne blant annet Superior Line interiør, Burmester-anlegg, komfortpakke og elektrisk justerbare seter med massasje.