Mercedes G-klasse
Bitte litt elektrifisert
Mens noen trolig venter på den elektriske utgaven av Mercedes G-klasse, kommer den ikoniske modellen i fornyet utgave med mildhybrid-system og enda kraftigere ytelser for både diesel- og bensinversjonene.
Rett før jul observerte Vi Menn en kamuflert og helt elektrisk G-klasse ved en ladestasjon i Tyskland, men Mercedes har foreløpig ikke røpet flere detaljer om en mulig EQG.
Bilen har verdenspremiere i Beijing 24. april, og ifølge en pressemelding fra Mercedes-Benz kan besøkende til bilutstillingen Auto China 2024 se "den helt nye G 580 with EQ Technology" på stand 25. april.
Nylig skrev Auto Express og flere andre internasjonale motormedier at det nokså klossete "G580 med EQ Technology" faktisk blir navnet på elektriske G-klasse, ikke EQG.
Litt elektrifisert
Frem til G580 with EQ Technology kommer på markedet handler utvalget som før om diesel- og bensinversjoner, men denne gangen med 48-volts mildhybrid-system og integrert startgenerator som bidrar til økt ytelse og noe lavere forbruk.
G-Klasse kommer i første omgang i tre motoralternativer: G450d, G500 og Mercedes-AMG-versjonen G63. Dieselversjonen G450d kommer med en treliters rekkesekser som produserer 367 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm, mens G500 drives av en treliters bensinrekkesekser som leverer 449 hestekrefter og 560 Nm dreiemoment.
Boost-funksjon gjør at de begge i korte intervaller kan levere enda mer krefter. For dieselversjonen er det tale om 387 hestekrefter og hele 950 Nm.
Råskinnet G63 kommer med den velprøvde V8 biturbomotoren på fire liter som leverer 585 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 850 Nm.
Elektrifiseringen gir den en boost på 20 ekstra hestekrefter og ytterligere 200 Nm i en kort periode. G63 gjør 0-100 km/t på 4,4 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 220 km/t. Med AMG Performance-pakke er toppfarten 240 km/t mens sprinten gjøres unna på 4,3 sekunder. Formidable tall for en vegg av en bil på 2,6 tonn.
Subtile grep
Daimler har bygd den kantete Mercedes G-klasse siden 1979. I starten var den en ren terrengbil, men med årene ble den mer og mer til et luksuskjøretøy. Med jevne mellomrom er den blitt fornyet etter oppskriften «never change a winning team».
Grunnformen fra ur-G-klasse er forblitt den samme, og fornyelsen har handlet om endringer på detaljnivå. Og det er slike endringer det dreier seg om når G-klasse nå er subtilt fornyet.
Synlige endringer inkluderer en oppdatert radiatorgrill og fornyet design av støtfangerne foran og bak. Ryggekameraet er flyttet til støtfangeren og forbedret med et spylesystem for å sikre klar sikt selv under grisete forhold.
A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe på kanten av taket, skal det bidra det til forbedret aerodynamikk og mindre vindsus.
Disse elementene var opprinnelig utviklet for den første helelektriske utgaven av G-Klass, ifølge Mercedes.
Prima egenskaper
Klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, den særegne, skuddlignende lyden når du lukker døren, robuste beskyttelseslister, det fremtredende reservehjulet på bakdøren, og de markante blinklysene forblir uendret.
Ikonet fortsetter å stole på velprøvd rammekonstruksjon, tre mekaniske differensialsperrer og kombinasjonen av uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel.
Sammen 24 centimeters bakkeklaring (midt under bilen), vadedybde på 70 centimeter og lang fjæringsvei borger det for prima terrengegenskaper - på sedvanlig vis. G-klasse bygges av Magna i Graz i Østerrike, og som alle G-klasser siden 1979 er dagens versjon behørig testet i den 5,6 kilometer lange løypa på 1445 meter høye Schöckl i Graz i Østerrike.
Fjæringen på nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr på de tidligere modellene.
Det skal gi enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag bedre enn passive dempere. Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser.
Skipsdekk?
Innvendig er G-klasse digitalisert fornyet med tettere integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer.
Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene fortsatt sentrale elementer i interiøret. Såkalt «Offroad cockpit» skal gi hurtigere tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.
Stemningsbelysningen er oppdatert med lys i luftventilene og høyttaleren i taket. Burmester-anlegget har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde.
I 2021 introduserte Mercedes individualiseringsprogrammet Manufaktur der utvalget nå er ytterligere utvidet. Manufaktur-serien betyr at du kan tilpasse interiør og eksteriør ytterligere etter egen smak. Hva med skipsdekk som gulv i bagasjerommet?
Dersom du ønsker det kan G-Klasse også oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system.
Tekniske data
Mercedes G450d Mercedes-AMG G63
Motor, cm³: 2989 3982
Sylindre: R6 V8
Drivstoff. Diesel Bensin
Effekt, hk: 367 (+20) 585 (+20)
Dreiemoment, Nm: 750 (+200) 850 (+200)
Gir: 9G-Tronic AMG Speedshift TCT 9G
Styring: Elektromekanisk Elektromekanisk
Egenvekt, kg: 2555 2640
Tilhengervekt, kg: 3500 3500
Lengde/bredde/høyde, cm: 483/193/204 487/198/197
Akselavstand, cm: 289 289
Bakkeklaring, cm: 24 24
Bagasjerom, liter: 640 640
Taklast, kg: 150 150
Standard dekkdimensjon: 265/60R18 275/50R20
Forbruk, l/mil (WLTP): 1,0 1,57
CO2-utslipp, g/km (WLTP): 261 358
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,8 4,4
Toppfart, km/t: 210 220
Pris, kr: Ikke klar
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn