Test: Mercedes-AMG G 63

Er dette den ultimate smugler-raceren?

Vi er sukkersmuglere. Det kan jo være at det lurer tollere og/­eller elg i buskene bak neste sving. Og svinger er det mange av i de dype skoger som skiller norsk og svensk sivilisasjon. Derfor må man være forberedt.

<b>OVER GRUSEN MED BRUSEN:</b> Den perfekte bil for å trosse norsk avgiftsregime på søtsaker: Mercedes AMG G63.
OVER GRUSEN MED BRUSEN: Den perfekte bil for å trosse norsk avgiftsregime på søtsaker: Mercedes AMG G63. Foto: Lars-Erik Nygaard
Først publisert Sist oppdatert

Søndag morgen. Termometeret viser så vidt over ti grader. Det regner lett i skogen på begge sider av svenskegrensen. «Politivær» kalles det blant uniformerte tjenestemenn i Staten. Det betyr «vær som lovbrytere ikke orker å operere utendørs i».

De skulle bare visst.

For her står jeg med kjetterske tanker. Og et stort, svart og slagkraftig hjelpemiddel. Noen har tenkt. Og jeg har skjønt hva de har tenkt.

Gjettverk

Utenfor Stuttgart i Tyskland sitter folk som er godt betalt for å gjette. Deres jobb er å klekke ut ideer til biler de kan utstyre med en stjerne i fronten og få folk til å kjøpe.

Arbeidsgiver Daimler-Benz satser på at disse menneskene er geniale i sin forståelse av folks drømmer, behov, økonomi – og lunefulle politikere og deres forhold til avgifter og reguleringer.

Spekteret av modeller de har klekket ut er omfangsrikt, fra den beskjedne bybil til prangende limousiner og terrengkjøretøyer. I tillegg til racerbiler, lastebiler og busser i alle fasonger.

Av og til kan man spørre seg hva de egentlig driver med. For eksempel når de putter limousin-komfort, racerbil-motor og militær fremkomstevne i en og samme bil. Og setter en pris som gjør diskusjoner om anstendighet, samvittighet og fornuft meningsfulle. Det er som å helle sitronfromasj, biffkjøtt og bjørkenever i samme wokpanne og forvente begeistring for resultatet.

Men maskin-tyskere har selvsagt en tanke bak alt.

For de har åpenbart inngående kjennskap til behov som springer ut av norsk avgiftspolitikk – særlig for søtsaker i fast og flytende form.

Syk av søtt

Norge innførte sukkeravgift allerede i 1981. Delvis av hensyn til nordmenns helse.

Med ondt skal ondt fordrives. Avgiften hadde varig effekt: En unnselig fylkesvei med skrøpelig asfaltdekke gjennom dype skoger mot svenskegrensen – på svensk side av grensen endog bare en grusvei – fikk nytt navn. «Sukker-
­veien».

<b>KOMFORT MOT NERVØSITET:</b> Førermiljøet minner mer om limousiner enn terrengbiler. Men det er godt for sjelen når grenser skal krysses. 
KOMFORT MOT NERVØSITET: Førermiljøet minner mer om limousiner enn terrengbiler. Men det er godt for sjelen når grenser skal krysses.  Foto: Lars-Erik Nygaard

Med virkning fra 1. januar i år ble avgiften for sjokolade og sukkervarer skrudd opp 83 prosent, fra 20 til 37 kroner per kilo, avgiften på brus økte 42 prosent.

Noen uker senere lanserte Mercedes-AMG nye G63. Ikke en høypotent geitost, men en variant av den klassiske Geländewagen med komfort som demper nervøsitet, med motor ingen toller kan følge og offroadegenskaper som kunne lede smugleroperasjoner rundt alle veisperringer og fysiske hindre over Finnskogen.

Tilfeldig? Neppe.

– Den må være nærmest optimal for slike formål, sier Ørjan Heggernes.

Som et børseskudd

Som leder av Norsk Geländewagenklubb omtaler Heggernes G 63 med ærefrykt. For den har ikke bare Geländewagens sjel, men også dyre bokstavkombinasjoner i navnet og en diagnose. Under panseret sikter en 4,0-liters V8 med biturbo som dytter ut 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm.

<b>DEKK-OPERASJON:</b> Leder i Norsk Geländewagenklubb, Ørjan Heggernes, har stor tro på AMG G63 som smuglerracer. Men han hadde nok valgt noe annet en gatedekk, sier han. 
DEKK-OPERASJON: Leder i Norsk Geländewagenklubb, Ørjan Heggernes, har stor tro på AMG G63 som smuglerracer. Men han hadde nok valgt noe annet en gatedekk, sier han.  Foto: Lars-Erik Nygaard

Den ser ut til å ha aerodynamikken til en vegg, men skal greie 0-100 km/t på 4,5 sekunder. G 63 kommer standard med AMG Ride-controll-understell med justerbar dempingen som gir tre ulike understellstrinn. Uansett om du stiller inn i Comfort, Sport og Sport Plus, så er G63 en ganske stram bil med rammekonstruksjon og stiv bakaksel. Det innebærer at den stepper litt på ruglete underlag.

Den nitrinns AMG Speedshift-girkassa er lynrask og har ekstremt korte girskift. Den matcher den 585-hester sterke motoren, og resultatet er imponerende. G63 er uhyggelig kjapp.

Og når man sitter der oppe, høyt hevet over bakken, kan man ikke annet enn å la den lett hysteriske latteren slippe løs, mens den massive veggen av en bil skyter fart og lyden av eksosen raller. Dørlåsen høres ut som et børseskudd.

– Sinnssyk, forklarer Heggernes.

Inntektene fra sjokolade- og sukkervareavgiften passerte 1 milliard kroner med fynd og klem første halvår – opp 51 prosent fra første halvår i 2017. I september kunne Mercedes-importør Bertel O. Steen notere at 35 kunder hadde skrevet kontrakt på Mercedes AMG G 63 så langt i 2018. De ti foregående årene hadde de kun solgt én slik.

Det kan jo heller ikke være en tilfeldighet.

<b>BESPARELSER:</b> Innkjøp av godterier i Sverige fremfor i Norge kan finansiere kjøp av superbil. Forutsatt at du kjøper nok, selvsagt.
BESPARELSER: Innkjøp av godterier i Sverige fremfor i Norge kan finansiere kjøp av superbil. Forutsatt at du kjøper nok, selvsagt. Foto: Lars-Erik Nygaard

Børshavari

Det er i en slik vogn jeg kjører østover. Tyske ingeniører har gjort sitt beste for at jeg ikke skal vekke oppmerksomhet: Automatikk sørger for at jeg ikke uforvarende krysser sperrelinjer, legger meg for tett opp til bilen foran, kjører for fort eller kjører med utidige vanndråper på ruta. Når blinklys ikke skrur seg på automatisk, er det sikkert fordi tyskerne har skjønt at overdreven blinklysbruk ville virke mistenkelig i en slik bil.

Ved passering Skarnes passeres også Gamperæva studio, der Øystein Sunde i 1984 spilte inn låten «Pendler›n» – jappetidens signaturlåt. Han hoiet «morn, dø» og skulle ha seg «noe med firehjulstrekk», og hadde opplagt Mercedes Geländewagen i tankene – «Børstraktoren», gjerne utstyrt med kufanger og kalt «gelenderwagen».

Etter børskrakket i oktober 1987 hadde bilen kurs for samme sluk som andre utslag av jappetidens dekadanse. Men staten reddet bilen fra et omdømmemessig havari: I 1983 bestilte Hæren sine første 450 militære utgaver av Geländewagen. Bilen hadde mer til felles med den aldrende Volvo felt og slitne Landrovere enn børs-utgaven, og oppnådde respekt hos norske vernepliktige. Visstnok skal over 3000 biler være levert til Forsvaret.

<b>DEMPET:</b> Ja, bilen er i slekt med forsvarets feltvogner gjennom 30 år. Men også med luksusbiler.
DEMPET: Ja, bilen er i slekt med forsvarets feltvogner gjennom 30 år. Men også med luksusbiler. Foto: Lars-Erik Nygaard

– Tidene har endret seg. Geländewagen er blitt livsstilbil. Mange bruker bilen som turbil med telt på taket og innredning baki, sier Geländewagen-elsker Ørjan Heggernes

Klubben har egen Facebook-­gruppe og arrangerer stevner. Som i august da 30 biler med tilhengerskare møttes på Beitostølen.

– Men G 63-eierne er vel ikke av typen som drar på treff?

– Joda, det hender. De er vel som oss andre; har båret på drømmen om en Geländewagen, men har kanskje litt bedre råd enn de fleste, mener Heggernes.

Så nærmer skogkanten seg. Finnskogen. Fylt med mystikk, lovløshet, historie, ville dyr og overvåkningskameraer. Nervøsiteten kribler. Ikke bra. Kaldsvette og rastløshet betraktes av tollere og lensmannsbetjenter som hint om sløv moral.

Fart fremfor finesse

Men tyske ingeniører har tenkt på dette også. Opp av skinnsetene kommer svalende luft. Et tosifret antall høyttalere formidler klavermusikk i kupeen. Slikt gir velbehag og sinnsro – klare forutsetninger for en smuglers obligatoriske steinansikt.

Svart og skummel smyger Mercedesen seg gjennom svinger, mellom jorder, vann og tykk skog, som om bilens tyngdepunkt lå et sted under drivakselen. I hver sving blåser setene seg opp for å kompensere for sentrifugalkraften.

I Torsby på svensk side fallbys søtsaker. En koffert fylles med kontrabande, og kursen settes mot grensen igjen – i skjerpet sports-modus. Brølet fra V8-eren og de blanke eksospottene som stikker frem under bakdørene gjør det umulig å snike seg over grensen.

KRAFT: G63 kommer nå med 585 hester mot 558 tidligere.
KRAFT: G63 kommer nå med 585 hester mot 558 tidligere. Foto: Martin Jansen

Ikke en elg engang kan være i tvil om at det kommer tre tonn med racerbilmotor innover Finnskogen. Finesse må erstattes med kraft og fart. Et godt avstivet understell gjør at man får en følelse av å fly når man forserer humpete grus og antikvert asfalt.

Søndag ettermiddag. Det har lysnet over Oslo-området. Temperaturen har steget, og veiene har tørket opp. I bagasjerommet ligger kofferten med søtsaker. Ikke en toller har vært å se. Jeg kunne tatt med mye mer. Det er gøy å være uskikkelig...

... hadde det ikke vært for regjeringens sjofle mottrekk: Akkurat da det begynte å bli morsomt, bestemte regjeringen seg for å reversere hele økningen i sukkeravgiften på sjokolade og godteri.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 3982

Effekt, hk ved o/min: 585/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2500

Egenvekt, kg: 2485

Tilhengervekt, kg: 3500

Nyttelast, kg: 640

Lengde/bredde/høyde, cm: 487/193/197

Akselavstand, cm: 289

Bakkeklaring, cm: 24

Bagasjerom, liter: 1080/2126

Standard dekkdimensjon: 275/50R20

Forbruk, NEDC l/mil: 1,31

CO₂-utslipp, g/km: 299

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,5

Toppfart, km/t: 240

Pris fra, kr: 2 520 000

Pris testbil, kr: 2 771 000

Varebil, pris fra: 1 857 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 44 2018